Morjens kaikille! 12tkm on nyt 182hv:n Focuksella takana ja ajattelin kertoa kuulumisia.
Kulutus on pyörinyt edelleen 7 litran kahtapuolen...maantiellä pääsee helposti jopa 5:lla alkaviin lukemiin. Kertaakaan keskikulutus ei ole mennyt tankillisella yli 7.5 litran, vaikka ajatapani ei ole mitenkään taloudellinen. Nämä kulutuslukemat siis auton oman ajotietokoneen mukaan. Taidan olla sitten ainut poikkeus, sillä omakohtaiset kokemukseni puoltavat E98:n käyttöä...mielestäni kuluttaa pari-kolme desiä vähempi tällä bensalla. Tällainen perstuntuma minulla ainakin on. Anyway...eipä taida olla paljoakaan merkitystä...tehoissa ei myöskään eroa.
Mitään vikoja ei ole ollut. Alussa xenon -umpioissa oli tosin vesihöyryä, mutta nekin hävisivät ilmojen lämmettyä. Tehoa on ihan mukavasti...ja sanoisin että riittävästi suomen olosuhteisiin. Ohituskiihtyvyys varsinkin nelosvaihteella saa joka kerta hymyn suupieliin...
Toki se ST-versio himottais...mutta...katsotaan nyt...! Jostain syystä ST-versiossa ei ole edes vakionopeuden säädintä vakiona....

Kummallista, kuuluuhan se jo Trend-varusteluun muissa Focuksissa...
Öljyäkään ei ole tarvinnut lisäillä...mittatikun mukaan se on pysynyt koko ajan ylärajan tuntumassa...hyvä niin. Eipä tartte kuljetella öljykanisteria peräkontissa, kuten joillakin aiemmilla omistamillani merkillä piti....jääköön nyt merkki kertomatta.
Jos nyt jotain negatiivistä pitäisi keksiä, niin rengasmelu kyllä nousi kitkojen jälkeen jonkin verran. Karkealla asfaltilla melu tunkee korviin, vaikka sileällä kulkeekin aivan äänettömästi.
Mutta näinhän se taitaa olla lähes joka autossa....korvakuulolta rengasmelu on kutakuinkin -09 mallisen Mondeon luokkaa...eli desibelit on suunnilleen samat kuin edellisessäkin autossani.
Siihen voisi tehdas vielä panostaa siis. Suosittelen siis kitkoja talvirenkaiksi...enkä pelkästään niiden vaimean melun vuoksi...pitokin riittää oman kokemukseni mukaan mainiosti suomen talvessa. On aivan järjetöntä ajella sulia pääteitä pitkin nastoilla.., noh jokainenhan hankkii omat renkaansa omia käyttötarkoituksiaan varten, tästä asiasta lienee turha kättä vääntää tämän enempää.
Aktiivisen etusäleikön toiminta myös hieman ihmetyttää. Se menee heti käynnistyksen jälkeen kiinni..näköjään myös näin kesällä. Useimmiten on kylläkin taas auki, kun pysähdyn ja jätän auton tyhjäkäynnille....jotenkin toiminta näyttäisi olevan sidoksissa ilman ja moottorin lämpötilaan. Ja kaiketi myös ajonopeuteen...luulisin luukun olevan myös kiinni ainakin kovemmilla nopeuksilla. No, kaipa se toimii oikein, ainakin lämpömittarin mukaan moottorin lämpö pysyy kyllä vakiona.
Summasummarum. Hyvin pyyhkii edelleen, eikä mitään "lastentautejakaan" ole ilmennyt. Voin kyllä hyvällä omalla tunnolla suositella Ecoboost Focusta uutta autoa harkitsevalle! ..ja nimenomaan siis 1.6 turbo-versioita...on ainakin kulutus/suorituskyky erittäin hyvin tasapainossa!