Kuka päivittänyt kartar F9:iin?
Nähtävästi tapahtuu kahdessa osassa,mietin vaan kauanko ottaa oikeasti aikaa niin osaa hieman miettiä mihin lähtisi kruisailemaan

Harri
Onko tietoa kumpi Bilstein B12 sarja siinä Volvossa oli, niitähän on 2 eri mallia. Mulla oli tehtaan asentama B12 Pro-kit, sehän on huomattavasti rajumpi kuin B12 Sportline jota yleensä katukäyttöön laitetaan Volvoihin, hintaakin on reippaasti enemmän. Se mun auton alusta oli ihan kivikova rata-alusta, mutta silti ajaessa ihan siedettävä koska iskarit ja jouset toimi kimpassa. Ja huomioi, että tossa mun autossa oli tehtaan jäljiltä paljon muutakin jo vakiona, parempaa vakaajaa, isot Brembon jarrut ja iso putkisto, se oli täysin ratapäivä-valmis ja tykkäsin kovasti. Fiesta on kuitenkin käytännöllisempi ja melkein yhtä hyvä niin siihen päädyin.
Mitä olen lukenut tuota päivitys topiccia niin jotenkin vaikuttaa niin säädöltä ja hitaalta että taidan jättää päivittämättä. Käyttelee sit tarvittaessa puhelimen kautta jos tuntuu että auton kartat ei pidä enää paikkaansa.
Modeemista en tiedä,ensimmäisen kerran Sync päivitti itsensä puhelimen wi-fi:n kautta,tää uusin Sync on ajettu tikulta,ei antanut ladata F9-karttoja ennen Sync:in päivitystä...no se on tehty ja kesti tolkuttoman kauan...Nipa kirjoitti: ↑27 Maalis 2021 08:54Mitä olen lukenut tuota päivitys topiccia niin jotenkin vaikuttaa niin säädöltä ja hitaalta että taidan jättää päivittämättä. Käyttelee sit tarvittaessa puhelimen kautta jos tuntuu että auton kartat ei pidä enää paikkaansa.
Sitä en tiedä meneekö uudemmissa jotenkin erilailla. Eikös alkupään fiestoista puuttunut se modeemi tai joku vastaava?
Muistaakseni meni joku 30min, auto oli pihalla käynnissä ja kävin välillä autossa ettei sammu. (Sammuu about 30min päästä vaikka olisi sport ja start/stop pois päältä, mitään ongelmia ei päivityksen suhteen ollut.
Jos mä tulkitsen oikein Fordin ohjeita (alla kursivoituna suora lainaus), niin karttoja ei kannata ajaessa päivittää tikulta, koska tiedostot on niin suuria, että se voi häiritä järjestelmän käyttöä (liikenneturvallisuus). Suosittelen auton akun kytkemistä laturiin tuon ison päivityksen ajaksi ettei lopu akusta virta eikä tarvi käynnistellä. Sama koskee varmaan kaikkia muita ohjelmointeja ja päivityksiä, virtaa pitää olla ettei päivitys jää kesken.
Jep,nää kolmipyttyiset lämpiää hissukseen,toista oli -74 Kawasaki 750 3cyl aircooledNipa kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 13:21 Ostettiin rouvalle tällä viikolla uudempi auto ja kävin tänään mielenkiinnosta tekemässä lämpömittari testailuja.
Edellinen auto Nissan Almera 2002 1.5l bensa: Lämpömittarin neula normaalissa 3km ajon jälkeen.
Nykyinen VW Passat 2017 2.0 diesel: Neula normaalissa 5km ajon jälkeen.
Oma fiesta 5km ajon jälkeen neula oli ensimmäisen välin puolessa välissä, 12km ajon jälkeen ensimmäisessä viivassa ja 19km kohdalla juuri kotipihassa lämpömittari saavutti normaalin lukeman.
Ulkolämpä molemmilla kerroilla +4 ilman maskeja tai esilämmitystä kummassakaan autossa. Rauhallista ajoa 60-80km/h vauhdissa.
Moro!fasteST kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 09:47Jos mä tulkitsen oikein Fordin ohjeita (alla kursivoituna suora lainaus), niin karttoja ei kannata ajaessa päivittää tikulta, koska tiedostot on niin suuria, että se voi häiritä järjestelmän käyttöä (liikenneturvallisuus). Suosittelen auton akun kytkemistä laturiin tuon ison päivityksen ajaksi ettei lopu akusta virta eikä tarvi käynnistellä. Sama koskee varmaan kaikkia muita ohjelmointeja ja päivityksiä, virtaa pitää olla ettei päivitys jää kesken.
Korjatkaa jos olen väärässä, en ole itse autoja päivittänyt mutta nyt kai siihenkin alettava![]()
USB-päivitykset
Voit tehdä USB-päivityksen käymällä paikallisen Ford-verkkosivuston SYNC-ohjelmistopäivityssivulla.
Verkkosivusto ilmoittaa, jos päivitys on saatavilla. Valitse seuraavaksi päivityksen lataaminen.
Tarvitset tyhjän USB-muistitikun. Tarkista vähimmäisvaatimukset verkkosivustolta. Käynnistä lataus, kun olet asettanut USB-muistitikun tietokoneeseen. Noudata annettuja ohjeita ja lataa tiedostot USB-muistitikulle.
Useimpien tiedostojen asennus tapahtuu taustalla eikä häiritse järjestelmän käyttöä. Suunnistusjärjestelmän päivityksiä ei voi asentaa taustalla, koska tiedostot ovat liian suuria.
Järjestelmäpäivityksen asentaminen autoon:
Poista kaikki USB-portteihin liitetyt laitteet.
Liittä päivityksen sisältävä USB-muistitikku USB-porttiin. Asennus alkaa välittömästi.
Huom: Onnistuneen asennuksen jälkeen päivitys on käytettävissä seuraavalla kerralla, kun auto käynnistetään.
Katso tietoja mahdollisista lisätoimenpiteistä verkkosivustolta.
Veli sai jossain kaupassa -80-luvun alussa vaihdossa tuommoisen Kawan. Muistaakseni oli vm -72 ja sininen valkoisilla raidoilla tankissa. Ajoin sen kotiin. Veli sanoi, ettei näkynyt kuin musta savu kun katosin horisonttiin. Oli kova peli tuolloin. Tosin itse pidin 2-tahtisia täysinä romuina ja ajelin uudella Honda CB 750 KB:llä.hapelo kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 16:13Jep,nää kolmipyttyiset lämpiää hissukseen,toista oli -74 Kawasaki 750 3cyl aircooledNipa kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 13:21 Ostettiin rouvalle tällä viikolla uudempi auto ja kävin tänään mielenkiinnosta tekemässä lämpömittari testailuja.
Edellinen auto Nissan Almera 2002 1.5l bensa: Lämpömittarin neula normaalissa 3km ajon jälkeen.
Nykyinen VW Passat 2017 2.0 diesel: Neula normaalissa 5km ajon jälkeen.
Oma fiesta 5km ajon jälkeen neula oli ensimmäisen välin puolessa välissä, 12km ajon jälkeen ensimmäisessä viivassa ja 19km kohdalla juuri kotipihassa lämpömittari saavutti normaalin lukeman.
Ulkolämpä molemmilla kerroilla +4 ilman maskeja tai esilämmitystä kummassakaan autossa. Rauhallista ajoa 60-80km/h vauhdissa.
Harri
Jep,näistä mopojonnet ei tiedä mitään...ärräpärrä kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:05Veli sai jossain kaupassa -80-luvun alussa vaihdossa tuommoisen Kawan. Muistaakseni oli vm -72 ja sininen valkoisilla raidoilla tankissa. Ajoin sen kotiin. Veli sanoi, ettei näkynyt kuin musta savu kun katosin horisonttiin. Oli kova peli tuolloin. Tosin itse pidin 2-tahtisia täysinä romuina ja ajelin uudella Honda CB 750 KB:llä.
Oon syttynyt tosi hitaasti tähän autonvaihtotouhuun. Huomenna huolto ja katsastus ST:llä ja 8.4 5-vuotis synttärit. Tarjoukset otettu uudesta ST:stä
J.Rintajoupilta, Nelipyörästa, Laakkoselta ja Autokeskukselta. Vielä tulossa Autokiltasta. Luulen ,että kaupat ehkä tulee Porista ( jos tulee ollenkaan ). 3-ovinen, Performance Blue, Performance Pack ja driver assistance pack. Renkaat olisi 205/45 X 17 ST:n Ford vanteilla ja Contin kitkoilla. Renkaat täytyy hankkia itse varaosatiskilta, kun pyytävät autonyhteydessä 1 600€.
Ensiviikolla olisi tarkoitus hakea päiväksi koeajoon. On oma auto niin kiva ajaa, että saa kyllä tosi hyvä olla että vaihtuu. Muuten 4 asteesta lämmöt normaalissa 3 km.
Joku voisi sanoa että turhake toi ratinlämmitin,ja paskanmarjat...lyöt vehkeitä tulille näpit kohmeessa niin kyllä hyväNipa kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:47 Uskon että et tule pettymään. Ei tuo lämpömittarin hidas eteneminen johdu kun siitä että kolmipyttynen ei tuota niin paljoa lämpöä juuri niin kuin Hapelo sanoi + että keula todella avoin.
Lämmintä kabiiniin tulee kyllä ihan normaalin auton tavoin vaikka mittari ei juurikaan olisi noussut. Tänä talvena ollut paljon kylmiä päiviä eikä kertaakaan ole tarvinnut autossa palella. Oliko tuossa vanhemmassa muuten lämmitettävää rattia? On muuten talvella mahtava varuste.
Tuommoinen se oli kun tuossa kuvassa linkissäsi.hapelo kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:41Jep,näistä mopojonnet ei tiedä mitään...ärräpärrä kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:05
Veli sai jossain kaupassa -80-luvun alussa vaihdossa tuommoisen Kawan. Muistaakseni oli vm -72 ja sininen valkoisilla raidoilla tankissa. Ajoin sen kotiin. Veli sanoi, ettei näkynyt kuin musta savu kun katosin horisonttiin. Oli kova peli tuolloin. Tosin itse pidin 2-tahtisia täysinä romuina ja ajelin uudella Honda CB 750 KB:llä.
Oon syttynyt tosi hitaasti tähän autonvaihtotouhuun. Huomenna huolto ja katsastus ST:llä ja 8.4 5-vuotis synttärit. Tarjoukset otettu uudesta ST:stä
J.Rintajoupilta, Nelipyörästa, Laakkoselta ja Autokeskukselta. Vielä tulossa Autokiltasta. Luulen ,että kaupat ehkä tulee Porista ( jos tulee ollenkaan ). 3-ovinen, Performance Blue, Performance Pack ja driver assistance pack. Renkaat olisi 205/45 X 17 ST:n Ford vanteilla ja Contin kitkoilla. Renkaat täytyy hankkia itse varaosatiskilta, kun pyytävät autonyhteydessä 1 600€.
Ensiviikolla olisi tarkoitus hakea päiväksi koeajoon. On oma auto niin kiva ajaa, että saa kyllä tosi hyvä olla että vaihtuu. Muuten 4 asteesta lämmöt normaalissa 3 km.
https://www.instagram.com/p/CM-AuTvDJly ... 2h9kak2
Ei saanut vanhakoppaiseen edes lisävarusteena lämmitettävää rattia. Koskaan en ole aikaisemmin pitänyt sitä tarpeellisena kun lähden aina talvellakin +20 lämpimästä autotallista.Nipa kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:47 Uskon että et tule pettymään. Ei tuo lämpömittarin hidas eteneminen johdu kun siitä että kolmipyttynen ei tuota niin paljoa lämpöä juuri niin kuin Hapelo sanoi + että keula todella avoin.
Lämmintä kabiiniin tulee kyllä ihan normaalin auton tavoin vaikka mittari ei juurikaan olisi noussut. Tänä talvena ollut paljon kylmiä päiviä eikä kertaakaan ole tarvinnut autossa palella. Oliko tuossa vanhemmassa muuten lämmitettävää rattia? On muuten talvella mahtava varuste.
En tiedä hevosista mutta huikea ajaa,kengurukeppi,alle 8000 rmp ei tapahtunut mitään....10-16k rmp ihan holtiton,keula pohjasi kovemmassa jarrutuksessa...mutta kuinka kaunis pyöräärräpärrä kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 20:09Tuommoinen se oli kun tuossa kuvassa linkissäsi.hapelo kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:41
Jep,näistä mopojonnet ei tiedä mitään...
https://www.instagram.com/p/CM-AuTvDJly ... 2h9kak2
Kyllä se uusikoppanenkin parin kilsan jälkeen hyvin lämmintä puhaltaa. Ei ole kertaakaan tarvinnut tänä talvenakaan autossa palella.ärräpärrä kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 20:15Ei saanut vanhakoppaiseen edes lisävarusteena lämmitettävää rattia. Koskaan en ole aikaisemmin pitänyt sitä tarpeellisena kun lähden aina talvellakin +20 lämpimästä autotallista.Nipa kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 19:47 Uskon että et tule pettymään. Ei tuo lämpömittarin hidas eteneminen johdu kun siitä että kolmipyttynen ei tuota niin paljoa lämpöä juuri niin kuin Hapelo sanoi + että keula todella avoin.
Lämmintä kabiiniin tulee kyllä ihan normaalin auton tavoin vaikka mittari ei juurikaan olisi noussut. Tänä talvena ollut paljon kylmiä päiviä eikä kertaakaan ole tarvinnut autossa palella. Oliko tuossa vanhemmassa muuten lämmitettävää rattia? On muuten talvella mahtava varuste.
Tänä talvena sen puutteen huomasin, kun auto seisoi työmaalla vajaat 9 tuntia 24 asteen pakkasessa. Ei olis voinut aatellakaan lähteä kotimatkalle ilman käsineitä. Mutta kyllä tuo vanhakoppainen alkoi jo parin kilsan jälkeen tuupata lämmintä ilmaa.
Miehethän eivät palele koskaan.Nipa kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 21:31Kyllä se uusikoppanenkin parin kilsan jälkeen hyvin lämmintä puhaltaa. Ei ole kertaakaan tarvinnut tänä talvenakaan autossa palella.ärräpärrä kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 20:15
Ei saanut vanhakoppaiseen edes lisävarusteena lämmitettävää rattia. Koskaan en ole aikaisemmin pitänyt sitä tarpeellisena kun lähden aina talvellakin +20 lämpimästä autotallista.
Tänä talvena sen puutteen huomasin, kun auto seisoi työmaalla vajaat 9 tuntia 24 asteen pakkasessa. Ei olis voinut aatellakaan lähteä kotimatkalle ilman käsineitä. Mutta kyllä tuo vanhakoppainen alkoi jo parin kilsan jälkeen tuupata lämmintä ilmaa.
Pitkät kalsarit on keksitty
Tokassa huollossa vaihdetaan öljyt, öljynsuosuodatin, tulpat ja vähän enemmän valohoitoa. Katselin tuota ST:n huolto-ohjelmaa, niin erona vanhakoppaiseen on tulppienvaihto 40 000 vs. 60 000, ilmansuodatin on sama 60 000.