Mitä niitä ihmettelemään, laittaa kuntoon tai vaihtaa auton uuteen.Focus_2.0 kirjoitti:Mielenkiinnolla odotan niitä ”takuun” loppumisen jälkeisiä korjauskuluja kun kaikenmaailman sähköiset osat herjaa. Tai sitten viat jätetään korjaamatta ja mittaristo loistaa joulukuusen lailla..
Focus 2015
Re: Focus 2015
Re: Focus 2015
Jos auton aikoo pitää pidempään kannattaa hilut ja ’hienoudet’ pitää minimissä.
Re: Focus 2015
Pistin edellisen Foccarin vaihtoon, kun jouduin uusimaan siihen etuvinkkareiden sulat ensimmäisen kerran. Tässä teille ohjenuoraa!
(Siunausta Rovaniemelle, minne auto kuulema myytiin liikkeestä joulun aikoihin. Kyllä siitä ihan oikeasti pidettiin huolta)
(Siunausta Rovaniemelle, minne auto kuulema myytiin liikkeestä joulun aikoihin. Kyllä siitä ihan oikeasti pidettiin huolta)

Re: Focus 2015
Tai siirtyy suoraan apostilinkyyttinEeroH kirjoitti: Mitä niitä ihmettelemään, laittaa kuntoon tai vaihtaa auton uuteen.

Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
Käy vaihtamassa ihan uuteen focukseen. On meinaa vähävikainen. Tai jos paremman haluu, ni johonkin romanialaiseen tai ranskikseenEeroH kirjoitti: Mitä niitä ihmettelemään, laittaa kuntoon tai vaihtaa auton uuteen.
Ford
Re: Focus 2015
On muuten pirun kestävät sulat, kohta 90tkm taulussa ja vielä orggikset.Freeze kirjoitti:Pistin edellisen Foccarin vaihtoon, kun jouduin uusimaan siihen etuvinkkareiden sulat ensimmäisen kerran. Tässä teille ohjenuoraa!
(Siunausta Rovaniemelle, minne auto kuulema myytiin liikkeestä joulun aikoihin. Kyllä siitä ihan oikeasti pidettiin huolta)
Re: Focus 2015
Parkkitutkaa (st farmari 2017) ei varmaan saa millään pois päältä? Eilen sulatin lämpimällä vedellä ja hetken toimi, nyt taas huutaa kun pakki päällä.
Pyyhkimien kanssa joutuu olemaan tarkka, jos käsin irrottaa saattaa 5min päästä olla jumissa (-20). Takalasin sulan päässä oli jääkokkare mitä en tajunnut. Toleranssi sen verran pieni että jäi pystyasennossa jumiin. Ei ennusta pyyhinmoottorille pitkää ikää...
Pyyhkimien kanssa joutuu olemaan tarkka, jos käsin irrottaa saattaa 5min päästä olla jumissa (-20). Takalasin sulan päässä oli jääkokkare mitä en tajunnut. Toleranssi sen verran pieni että jäi pystyasennossa jumiin. Ei ennusta pyyhinmoottorille pitkää ikää...
Re: Focus 2015
hke kirjoitti:Parkkitutkaa (st farmari 2017) ei varmaan saa millään pois päältä? Eilen sulatin lämpimällä vedellä ja hetken toimi, nyt taas huutaa kun pakki päällä.
Pyyhkimien kanssa joutuu olemaan tarkka, jos käsin irrottaa saattaa 5min päästä olla jumissa (-20). Takalasin sulan päässä oli jääkokkare mitä en tajunnut. Toleranssi sen verran pieni että jäi pystyasennossa jumiin. Ei ennusta pyyhinmoottorille pitkää ikää...
Mulla ainakin saa napista sen parkkitutkan piipityksen pois..
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Re: Focus 2015
Eipä st:ssä nappia ole, keskikonsolissa ratin lämmitys, esc poisto ja sammumisen poisto (oiskohan piuhat alla.
Saattaa olla systeemi ottanut olosuhteista itseensä, etelämpänä näkee kun suto sulaa
Saattaa olla systeemi ottanut olosuhteista itseensä, etelämpänä näkee kun suto sulaa
Re: Focus 2015
Tänään kävin paikallisella Ford dealerilla 4v huollossa ja käskin tarkistaa myös etuvalot.Tipi kirjoitti:Okei. Mulla kyllä jää keskelle käynnistyksen yhteydessä, mutta kun lähtee liikkeelle, niin sitten kääntyy alas. Ja vikailmoitusta ei ole tullut kuin kerran.
Oireet silti viittaavat vahvasti samaan vikaan.
Noh... keskiviikolle on aika marmoritiskille. Sitten nähdään millainen soppa tästä syntyy.
Olivat nollanneet jonkun valomodulin, mutta mutta...
Kotona hämärän tultua kun testailin, niin eipä vaikuttanut mitään. Aivan samallalailla heittää vasemman valon alas, kun vähän vauhti nousee. Eli taas ollaan lähtö pistessä.
Juttelin huoltoneuvojan kanssa ja se myönsi, että hekin ovat valoja joutuneet muutaman vaihtamaan.
Pitää huomenna soitella takas, että mitäs nyt tehdään...
Re: Focus 2015
- takaluukun pumput eivät toimi enää -27 pakkasessa ja kun luukku raskas kiinnittyneestä jäästä niin käsin pitää tukea (en kyllä rapsuta jäätä pois maalipinnan kustannuksella)
Onneksi webasto ja akkulaturi toimivat.
Pyyhkimiä saa laittaa päälle näissä oloissa (heti jumissa vaikka irroittaa)
Onneksi webasto ja akkulaturi toimivat.
Pyyhkimiä saa laittaa päälle näissä oloissa (heti jumissa vaikka irroittaa)
Re: Focus 2015
Edelleen tuo vika FordillaTipi kirjoitti: Mulla tuli samanlainen ilmoitus, joka kylläkin hävisi, kun käynnistin auton uudelleen.
Mutta ne valot...
Auton kun käynnistää, niin valot tekevät sen oman pikku shown ja kaikki on ok. Mutta kun lähden liikkeelle ja vauhti vähän nousee, niin valot kääntyvät joko ääri oikealle tai vasemmalle ja pitkät päällä pystyy ajamaan liikennettä vastaan, eikä kukaan vilkuttele. Auton vauhdin kun pysäyttää, niin valot palaavat takaisin keskelle. Ja kun lähtee liikkeelle, voivat valot pysyä keskellä tai kääntyä.
Outoa hommaa???
Asiaa kuin hieman tutkein, niin valot saa pysymään keskellä jos pitää ajovalovalitsimen lähivalot kohdassa eikä automaatilla. Silloin kaarivalot eivät ole käytössä.
Marmoritiskillekin soittelin, mutta he eivät ole kuulemma vastaavaan törmänneet.
Itsellä 5v lisätakuu, mutta saas nähdä meneekö takuun piikkiin tämä vika.

Kyseessä on softa joka ohjaa adaptiivista järjestelmää. Kun pakkasta on yli -15 + ajoviima on mahdollista että valot laskeutuvat näyttämään alaspäin. Tämä johtuu siitä että softa "suojelee" mekanismia vaurioilta kylmässä kelissä. Omassa ex-Focuksessa oli tuo ongelma ja siihen operoitiin vain päivitetty softaversio joka korjasi ongelman. Useimmat liikkeet vaihtavat umpioita etc. Tätä ongelmaa kuten muitakaan ei Fordin puolelta ainakaan julkisesti ole tunnustettu mutta se on olemassa ja koskee juurikin -14-> mallin Focuksia adaptiivisella xenon järjestelmällä.
Re: Focus 2015
Käy takuuseen vaihdattamassa uudet pumput jos ei pysy pakkasessa auki.hke kirjoitti:- takaluukun pumput eivät toimi enää -27 pakkasessa ja kun luukku raskas kiinnittyneestä jäästä niin käsin pitää tukea (en kyllä rapsuta jäätä pois maalipinnan kustannuksella)
Onneksi webasto ja akkulaturi toimivat.
Pyyhkimiä saa laittaa päälle näissä oloissa (heti jumissa vaikka irroittaa)
Re: Focus 2015
Mahtaako pumppujen vaihto auttaa jos ongelma vasta <-29...25, olisi pitänyt videoida (riittääkö huollossa näytöksi?)?
Re: Focus 2015
Mulla ainakin auttoi, kävin valittamassa ja vaihtoivat uudet.hke kirjoitti:Mahtaako pumppujen vaihto auttaa jos ongelma vasta <-29...25, olisi pitänyt videoida (riittääkö huollossa näytöksi?)?
Re: Focus 2015
Mulla vaihdettiin farkun pumput syksyllä uusiin. Toimivat ihan yhtä hyvin kuin 2v/30tkm käytössä olleet alkuperäisetkin. Luukku pysyy kyllä ylhäällä kaikissa tilanteissa, mutta pumppujen toiminta on todella tahmeaa lämpötiläalueella 0- -20 astetta. Sama ominaisuus on raportoitu TM mk3 Focuksen kestotestissä kuutisen vuotta sitten.EeroH kirjoitti: Mulla ainakin auttoi, kävin valittamassa ja vaihtoivat uudet.
Re: Focus 2015
2017 ST 2.0 farmari (dsl) talvikäyttökokemuksia:
- Oikeanpuoleinen pyyhinsulka saattaa ajossa jäätyä paikalleen nopeastikin, auttaisiko sulkatyypin vaihto?
- parkkitutka-anturit (takana) onnettomia talvioloissa, poiskytkinnappi tästä autosta puuttuu, olisiko lisättävissä?
- etupellin päälle (ilmanotto) matto tms lumisadeöiksi, ei tarvi kaukaloa puhdistaa
- takakontin luukun sauma työläs puhdistaa lumesta (hammasharja?)
- 17" aluvanteet onneksi senverran avoimet että helpohkosti sisäpuolelta putsattavissa (jos auto tärisee kannattaa tehdä saapui)
+ webasto toimi hyvin ja myös -28, akkulaturi joka yö päällä
+ jäykkä alusta hyvä, tunteeton kuormitukselle
+ teho riittää täyskuormattunakin ja hillitysti käytettynä
+ 227cm suksiboksi menee hyvin katolle, ei tarvi laittaa turhan eteen
Ihan ok, vaikka vieressä istuja kerran tokaisi 'mitä ne täällä talvitestissä oikein testaavat?'
- Oikeanpuoleinen pyyhinsulka saattaa ajossa jäätyä paikalleen nopeastikin, auttaisiko sulkatyypin vaihto?
- parkkitutka-anturit (takana) onnettomia talvioloissa, poiskytkinnappi tästä autosta puuttuu, olisiko lisättävissä?
- etupellin päälle (ilmanotto) matto tms lumisadeöiksi, ei tarvi kaukaloa puhdistaa
- takakontin luukun sauma työläs puhdistaa lumesta (hammasharja?)
- 17" aluvanteet onneksi senverran avoimet että helpohkosti sisäpuolelta putsattavissa (jos auto tärisee kannattaa tehdä saapui)
+ webasto toimi hyvin ja myös -28, akkulaturi joka yö päällä
+ jäykkä alusta hyvä, tunteeton kuormitukselle
+ teho riittää täyskuormattunakin ja hillitysti käytettynä
+ 227cm suksiboksi menee hyvin katolle, ei tarvi laittaa turhan eteen
Ihan ok, vaikka vieressä istuja kerran tokaisi 'mitä ne täällä talvitestissä oikein testaavat?'
Re: Focus 2015
onko joku vaihtanut xenonpolttimoa? Onko helppo homma?
Ajattelin päivittää polttimot vähän eri sävyyn ja tehokkaampiin, tai niin ainakin philips lupaa..
Ajattelin päivittää polttimot vähän eri sävyyn ja tehokkaampiin, tai niin ainakin philips lupaa..

Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Re: Focus 2015
Jep. Vaihdoin reilu 2v sitten heti uuteen autoon Osram Xenarc Night Breaker Unlimited-polttimot vakoiden tilalle. Näissä oli silloin Autobildin testien mukaan paras valoteho.
Teoriassa helppo homma: Ota molemmat umpiot keulasta irti ja vie lämpimään asennuspaikkaan. Avaa takansi ja ota polttimo irti ja vaihda. Palauta keulille ja nauti
Käytännössä: Käynnistä auto ja aseta ajovalot manuaaliasennolla asentoon 3 eli se pakkoasento valot päälle ilman automatiikkaa. Sammuta auto.
Ota umpiot irti jne.. Itse en tätä tajunnut tehdä ja ihmettelin polttimoita vaihtessa että miksi molemmat xenonit sojottivat reunoille ja niihin oli hankala päästä käsiksi.. Oli jäänyt automaattiasento päälle siihen asentoon missä valokuvio on todella leveä..
Polttimoiden kiinnitykset olivat todella kireällä ja meinasi välillä usko loppua ennenkuin sain polttimoita kiinnipitävät kiinnityskannet irti. En nyt ihan tarkkaan muista miten.. Sen jälkeen ihan peruskauraa polttimoiden vaihto ja takaisinlaitto.
Teoriassa helppo homma: Ota molemmat umpiot keulasta irti ja vie lämpimään asennuspaikkaan. Avaa takansi ja ota polttimo irti ja vaihda. Palauta keulille ja nauti

Käytännössä: Käynnistä auto ja aseta ajovalot manuaaliasennolla asentoon 3 eli se pakkoasento valot päälle ilman automatiikkaa. Sammuta auto.
Ota umpiot irti jne.. Itse en tätä tajunnut tehdä ja ihmettelin polttimoita vaihtessa että miksi molemmat xenonit sojottivat reunoille ja niihin oli hankala päästä käsiksi.. Oli jäänyt automaattiasento päälle siihen asentoon missä valokuvio on todella leveä..
Polttimoiden kiinnitykset olivat todella kireällä ja meinasi välillä usko loppua ennenkuin sain polttimoita kiinnipitävät kiinnityskannet irti. En nyt ihan tarkkaan muista miten.. Sen jälkeen ihan peruskauraa polttimoiden vaihto ja takaisinlaitto.
Re: Focus 2015
Kiitos vinkeistä! Vaihdoin edelliseen focukseen (mk2.5) xenonit ja niissäkin oli ne polttimon kiinnityspannat aivan helvetin tiukat.kalle_a kirjoitti:Jep. Vaihdoin reilu 2v sitten heti uuteen autoon Osram Xenarc Night Breaker Unlimited-polttimot vakoiden tilalle. Näissä oli silloin Autobildin testien mukaan paras valoteho.
Teoriassa helppo homma: Ota molemmat umpiot keulasta irti ja vie lämpimään asennuspaikkaan. Avaa takansi ja ota polttimo irti ja vaihda. Palauta keulille ja nauti![]()
Käytännössä: Käynnistä auto ja aseta ajovalot manuaaliasennolla asentoon 3 eli se pakkoasento valot päälle ilman automatiikkaa. Sammuta auto.
Ota umpiot irti jne.. Itse en tätä tajunnut tehdä ja ihmettelin polttimoita vaihtessa että miksi molemmat xenonit sojottivat reunoille ja niihin oli hankala päästä käsiksi.. Oli jäänyt automaattiasento päälle siihen asentoon missä valokuvio on todella leveä..
Polttimoiden kiinnitykset olivat todella kireällä ja meinasi välillä usko loppua ennenkuin sain polttimoita kiinnipitävät kiinnityskannet irti. En nyt ihan tarkkaan muista miten.. Sen jälkeen ihan peruskauraa polttimoiden vaihto ja takaisinlaitto.
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Re: Focus 2015
Mitenkä teillä dieseleissä webasto toiminut? Alkoi savuttamaan eikä tahdo käynnistyä (virrat ok ja tankki täynnä talvilaatua). Autossahan takuu voimassa (ST 2.0 diesel wagon 2017), korjausajan sain 3 viikon päähän. Ongelmahan se ettei moottori tahdo lämmetä kun tuo aux-heater toiminto ei tietenkään myös toimi. Vaikka autossa sulkeutuva säleikkö niin kannattaisiko maski suojata? Webasto varmaan kovilla kun esilämmitys ja aux-käyttö päällä, jatkossa pitää ottaa aux-käyttö pois heti kun lämpenee säät.
2- auto camry 1992 v6 3.0 varmaan tulee liikkumaan, siinä kone lämpenee ilman lisiä
2- auto camry 1992 v6 3.0 varmaan tulee liikkumaan, siinä kone lämpenee ilman lisiä

Re: Focus 2015
Eberi mahtaa olla vielä tässä ja todennäköisesti hehkun sihti tukossa..hke kirjoitti:Mitenkä teillä dieseleissä webasto toiminut? Alkoi savuttamaan eikä tahdo käynnistyä (virrat ok ja tankki täynnä talvilaatua). Autossahan takuu voimassa (ST 2.0 diesel wagon 2017), korjausajan sain 3 viikon päähän. Ongelmahan se ettei moottori tahdo lämmetä kun tuo aux-heater toiminto ei tietenkään myös toimi. Vaikka autossa sulkeutuva säleikkö niin kannattaisiko maski suojata? Webasto varmaan kovilla kun esilämmitys ja aux-käyttö päällä, jatkossa pitää ottaa aux-käyttö pois heti kun lämpenee säät.
2- auto camry 1992 v6 3.0 varmaan tulee liikkumaan, siinä kone lämpenee ilman lisiä
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2015
Tosiaan parkkitutka-anturit alkaa herjaaman aika helposti kun menevät jäähän/lumenpeittoon. Eilen satoi alijäähtynyttä vettä ja se riitti sekoittamaan etuanturit. Minulla ainakin 1.5 ecoboostissa saa anturit kytkettyä pois vahidekepin vieressä olevasta napista.. Lopuu jatkuva piipitys..hke kirjoitti:2017 ST 2.0 farmari (dsl) talvikäyttökokemuksia:
- parkkitutka-anturit (takana) onnettomia talvioloissa, poiskytkinnappi tästä autosta puuttuu, olisiko lisättävissä?'
Talvikokemuksia sen verran, että nyky pikkuturboissa on aika vaatimaton alavääntö. Esim. lumipöperössä liikkeellelähdössä ei meinaa jaksaa vääntää jos vaihtaa nopeasti kakkoselle. Sitten kun kerää ahtoja alkaa lyömään tyhjää ja luistonesto pysäyttää menon. Ainakin 2.0 vapari oli helpompi ajettava vaikeemmissa lumiolosuhteissa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 30 Touko 2017 15:35
- Paikkakunta: Espoo
Re: Focus 2015
Jäi focus sitten aamulla parkkiruutuun kun ei lähtenyt liikenteeseen. Jäätä sen verran renkaan (kitkat) alla ettei liikkunut eteen eikä taakse päin. Jonkin ajan kuluttua tuli herja näyttöön ja abs ja luistonestovalo jäivät palamaan mittaristoon.

Aikaisemmat Fordit
Escort 1.3L -85
Escort 1.3LX -82
Focus 1.4 ambiente -99
Re: Focus 2015
Ei tule loppua vioille Focuksessa.
Jarrut alkoi kevyesti pompuuttamaan, 30 km/h ja alle tuntuu selvästi kun kevyesti jarruttaa.
Pidemmän maantieajon jälkeen jarrut vetää ensi jarrutuksessa reippaasti oikealle. Meinasi karata penkkaan.
Ei millään jaksais enää yhtään lisää.
Takuu on voimassa vielä mutta eiköhän tähänkin joku selitys löydy ettei korvaa.
Jarrut alkoi kevyesti pompuuttamaan, 30 km/h ja alle tuntuu selvästi kun kevyesti jarruttaa.
Pidemmän maantieajon jälkeen jarrut vetää ensi jarrutuksessa reippaasti oikealle. Meinasi karata penkkaan.
Ei millään jaksais enää yhtään lisää.
Takuu on voimassa vielä mutta eiköhän tähänkin joku selitys löydy ettei korvaa.