Sivu 7/8
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 11 Maalis 2025 17:23
Kirjoittaja Zac4all
Katsotaan nyt miten käy... ajoin just auton talliin ja aloin vaihtohommaan

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 11 Maalis 2025 21:31
Kirjoittaja Zac4all
Ton vaihto oli suht kivuton parin tunnin homma...
Pyyhkijät veks ja pyyhkijänkaukalo syrjään. Egr päistään laipoilla, joissa kummassakin 2 pulttia.
2 pulttia kannattaa runkoa ja pistoke irti, niin toi on kädessä

Jaa no, yks jäähdytysletku täytyi irrottaa myös.
Nyt kävin äsken ajamassa sellaisen 10km kauppareissun /koeajon, ja kyllähän se vielä siinä matkalla
Engine Malfunctionia ilmoitteli...
Sitten kuitenkin kotipihaan tullessa poltto oli lähtenyt päälle, kärysi siihen malliin ja flekti pöhäsi -5C pakkasessa.
Jätinkin sen sitten vielä 5 minuutiksi siihen käymään, jotta poltto menisi loppuun...
Seuraillaan, ei se nyt ainakaan huonommaksi mennyt

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 12 Maalis 2025 17:03
Kirjoittaja Zac4all
Positiivista palautetta tänään auton pääasialliselta käyttäjältä (eli paremmalta puoliskolta)
Kuulemma liikkuu nyt taas normaalisti, vaikka "moottorin vikavalo" vielä palaakin.
Olen nyt varovaisen optimistinen että ei ollut turha temppu...
Kiitoksena sponssasin pullakahvit @tikola

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 12 Maalis 2025 21:56
Kirjoittaja tikola
Zac4all kirjoitti: ↑12 Maalis 2025 17:03
Positiivista palautetta tänään auton pääasialliselta käyttäjältä (eli paremmalta puoliskolta)
Kuulemma liikkuu nyt taas normaalisti, vaikka "moottorin vikavalo" vielä palaakin.
Olen nyt varovaisen optimistinen että ei ollut turha temppu...
Kiitoksena sponssasin pullakahvit @tikola
No eihän tuo huonolta kuulosta (pullakahvitkaan). Lue vielä ne vikakoodit auttoiko tuo EGR koodeihin?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 14 Maalis 2025 13:42
Kirjoittaja Zac4all
Pitää ne koodit vielä lukaista kun saan paremman adapterin...
EDIT: Laitoin tuon Ruotsista tilaukseen, DHL:llä tulee mutta menee siihenkin tovi.
https://www.prylstaden.fi/vgate-vlinker ... uto-switch
Eilen muuten hinasin tuolla tyttären autoa about 20km (kun siihen aletaan Vag 1.6i BSE koneen vaihto), eikä nikotellut yhtään.
Ainakin
limb modet ovat lähteneet..
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 24 Maalis 2025 17:37
Kirjoittaja Zac4all
Kylläpä lähti
lyyti kirjoittamaan!
On tosiaan soiva peli tuo vLinker FS USB... Hitto kun tuli tapeltua kauan sen kiinalaisen turhakkeen kanssa
Toi oli ihan plug&play, kun ensin laitoin sille asetukset kohdilleen ja driverin latailin.
Sieltä kertyi vikakoodeja niin iso läjä, että listaan tuohon alle vain "tärkeimpiä" (ilman selitteitä ja ohjeita),
nollasin nyt kaikki ja lähden kohta ajamaan niin näkee mitä sinne sitten jää päälle...?
===PCM DTC P003A-61===
Koodi: P003A - Turboahtimen/ahtimen ahtopaineen sSSdön A asento ylitti oppimisrajan
===PCM DTC P1335-61===
Koodi: P1335 - EGR-järjestelmän toiminta asentoanturin ollessa vähimmäisääriasennossa
..
Jos EGR-käyttölaite on vaihdettu, käynnistä EGR:n komponentin/parametrin nollaus.
===PCM DTC P2263-E1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
===PCM DTC P2454-E2===
Koodi: P2454 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri matala
===PCM DTC P2002-E1===
Koodi: P2002 - Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnyksen alapuolella
===PCM DTC P2463-E1===
Koodi: P2463 - Dieselmoottorin hiukkassuodatin - nokihiukkasten kerääntyminen
===PCM DTC P2456-A1===
Koodi: P2456 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri ajoittainen/säännötön
===PCM DTC P2453-E1===
Koodi: P2453 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiirin alue/toiminta
===OBDII DTC P2002-P===
Koodi: P2002 - Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnyksen alapuolella
===OBDII DTC P2263-C===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
===OBDII DTC P2454-C===
Koodi: P2454 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri matala
===OBDII DTC P2463-C===
Koodi: P2463 - Dieselmoottorin hiukkassuodatin - nokihiukkasten kerääntyminen
... eli suunnilleen ihan "kaikki" aihepiirin viat löytyi
Voisi käydä tuota EGR:ää vielä sopeuttamassa ennen kuin lähtee mihinkään.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 24 Maalis 2025 21:31
Kirjoittaja Zac4all
No niin, nyt ajoin reilun 10km lenkin ja melkein kaikki vikakooditkin sitten palasivat, yhä tietenkin limb modessa:
===PCM DTC P003A-71===
Koodi: P003A - Turboahtimen/ahtimen ahtopaineen sSSdön A asento ylitti oppimisrajan
===PCM DTC P244B-E1===
Koodi: P244B - Dieselmoottorin hiukkassuodattimen paine-eroanturi liian korkea
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-E0):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia
===PCM DTC P2263-E1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-E0):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia
===PCM DTC P2453-E1===
Koodi: P2453 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiirin alue/toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-E0):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia
===OBDII DTC P2263-C===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
tila (-43):
- Vahvistettu - toimintahäiriö on vahvistettu
Kaipa sitä pitää pyrkiä noihin ensinnä keskittyä, mitkä pitävät vikavalojakin päällä...
Kumma kun tuo paine-eroanturi taas kiukuttelee, eikö nuo tarvikkeet kestä yhtään mitään:-/
BTW: EGRstä ei tullut nyt enää yhtikäs mitään, ehkä sen arvojen nollaus jotain vaikutti, tai sitten oli liian lyhyt lenkki.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 25 Maalis 2025 15:18
Kirjoittaja tikola
Minulla on jotakuinkin samat, eli turbon ahtopaineanturit ja DPF paine-eroanturi joista jälkimmäinen tekee minulla sen engine malfunctionin. Tuo turbon boost sensor on tainnut olla minun Kugassa enemmän tai vähemmän aina päällä eikä se ole toimintaan vaikuttanut mitenkään tai vikavaloja poltellut. Joskin sinulla 2263 polttanee valoa, minulla se on joku likimain sama koodi, mutta ei polta merkkivaloa.
EGR vikaa ei sinulla näy mikä on hyvä tulos sillä minun purku EGRllä. Sain nimittäin vanhalta omistajalta tiedon, että se on ehkä antanut koodia aikanaan, mutta ehkä sinun putsaus auttoi siihen.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 25 Maalis 2025 21:39
Kirjoittaja Zac4all
Tän päivän koodeissa tuo ei näyttäisi valoa polttavan:
===PCM DTC P2263-F1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
Yhtikäs mikään ei viittaa EGR:n ongelmaan tällä hetkellä.
Ajoin tänään (yhä vika päällä) sellaisen 20+20km ja sen jälkeen laitoin DPF:n pakkopolton päälle, se meni ihan ongelmitta läpi.
Olin sitä ennen nollannut koodit, eikä ainakaan polton aikana tullut vielä uusia päälle. Täytyy katsoa mitä sieltä tulee kun lähtee ajamaan.
Mutta tuota paine-eroanturia täytyy tutkata lisää, pystyikö Forscanilla tarkistamaan suoraan sen antamaa arvoa? Opiskelen vielä käyttöä...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Maalis 2025 08:08
Kirjoittaja tikola
Zac4all kirjoitti: ↑25 Maalis 2025 21:39
Tän päivän koodeissa tuo ei näyttäisi valoa polttavan:
===PCM DTC P2263-F1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
Yhtikäs mikään ei viittaa EGR:n ongelmaan tällä hetkellä.
Ajoin tänään (yhä vika päällä) sellaisen 20+20km ja sen jälkeen laitoin DPF:n pakkopolton päälle, se meni ihan ongelmitta läpi.
Olin sitä ennen nollannut koodit, eikä ainakaan polton aikana tullut vielä uusia päälle. Täytyy katsoa mitä sieltä tulee kun lähtee ajamaan.
Mutta tuota paine-eroanturia täytyy tutkata lisää, pystyikö Forscanilla tarkistamaan suoraan sen antamaa arvoa? Opiskelen vielä käyttöä...
Olen aika varma, että minulla on ollut jo vuosia tuo 2263 eikä se vaikuta valoihin eikä suorituskykyyn. Olen myös aika varma, että paine-eroanturin luvut näkee forscanilla, mutta se mitä niiden lukujen oikeasti pitäisi olla on minulle täysin hämärän peitossa
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Maalis 2025 09:34
Kirjoittaja yritäedes
Paine-eroanturin lukemista:
Joutokäynnillä korkeintaan 10 mbar (= hPa) on hyvä
Kierroksilla alle 100 mbar on hyvä, 250-300 mbar vaatii toimenpiteitä (= tukossa.)
Ja 1 mbar on siis sama kuin 1 hPa.
10 mbar = 1 kPa
Taannoin kun katsoin oman Mondeon arvoja Forscanilla (sama moottori) oli joutokäynnillä 7-8 mbar ja polkiessa 70mbar.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Maalis 2025 11:53
Kirjoittaja Zac4all
Kiitos, noista viitearvoista on hyötyä kun tänään illemmalla tutkin asiaa lisää.
Jos noissa on yhtään epäilyksen sijaa, niin katsoin ettei tuo anturi maksakaan Aero Motorsilla kuin 20..30eur.
Eli perjantaina kun teen muutenkin osatilausta, niin tuo kannattaa joka tapauksessa ruksia mukaan
Hmm... teki muisti jo tepposia: Vaihdoin näemmä viimeksi tuon paine-eroanturin heinäkuussa 2024 -
eli kyllähän tuo sitten jo 8 kk kestikin! Toki tämä oli halppisosa Alvadilta, muttei se aiempi Motonetin anturi 72eur ollut sen parempi.
-> Mikä näitä rikkoo..? Eikö nämä kestä yhtään kovempaa paine-eroa (lue: tukkoista DPF:ää) vai onko kaasut liian likaisia(?)
PS. otin vielä @yritäedes aiemman kommentin tuohon talteen, voisi mitata nämä ihan yleismittarilla:
Paineanturin liittimellä (3 pinniä) on vastaavassa Mondeossa:
1. Signaali anturilta, 0,5 V virrat päällä
2. Maa
3. Vertailujännite 5,0 V
Pinnien järjestyksestä on kahta versiota kuvissa - toivon, että tuo on oikea.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Maalis 2025 12:04
Kirjoittaja tikola
Zac4all kirjoitti: ↑26 Maalis 2025 11:53
PS. aika pettynyt motonetin anturin hinta/laatuun - yli 70 eur osa ja kestävyyttä joku 1 vuosi - max 2...
Ja itsellä täsmälleen sama kokemus samasta osasta. Joskin en ole ollenkaan varma voiko tällaisen johtopäätöksen tehdä vai saadaanko tänään motonetista ihan eri osa (eri valmistaja erä tms.) samalla tuotekoodilla. Eli Motonetin tapauksessa ei varmaan voi olettaa, että aina samalla motonetin tuotenumerolla saa täsmälleen saman merkin saman osan vaan saatavuuden mukaan tilanne elää.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 27 Maalis 2025 12:47
Kirjoittaja yritäedes
Sitä paine-eroanturia on ainakin kahta mallia mk1 Kugaan. Kannattaa VIN koodilla ostaa. Toisessa runko on neliskanttinen ja letkuliitännät samalla kyljellä (uudempi?), toinen litteämpi ja letkut lähtee eri puolilta.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Maalis 2025 10:31
Kirjoittaja Zac4all
On varmaan tosiaan kahta, nämä 2 ennemmin ostettua on osuneet "oikeaan" (ihan vaan kuvien ja muiden pohjalta...)
Eli tässä se tuommoinen (OEM laatuinen jo 80eur!)
https://www.motonet.fi/tuote/pakopainee ... earch=true
Teinpä eilen tälläisen kokeilun:
- Irrotin nykyisen paine-eroanturin ja löin tilalle edellisen (vuoden käytetyn Motonetin 72eur)
- Muutos ei ollut hyvä: antoi heti ao. vikakoodit kun virrat löi päälle. Eivätkä poistuneet -> tuo aiempi siten varmuudella rikki.
- No, vaihdoin sitten takaisin nykyisen paine-eroanturin -> ei mitään vikakoodeja vastaavassa tilanteessa.
- Sen jälkeen ajoin ForScan huoltotoimenpiteen:
PCM - Tyhjennä paineanturin opitut arvot. Nuo stepit meni läpi ok loppuun asti.
- Ajoin sen jälkeen vain kauppaan ja takaisin, yhä on Engine Malf. ja vikavalo.
--> Laitan tänään uuden anturin tilaukseen, saa sitten ainakin tuon toiminnan poissuljettua tästä.
PS. @yritäedes - niin joo, mulla on vain tuo
standard lisenssi ForScanissa, taitaa nuo painemittaukset vaatia
extended lisenssin..(?)
Koodi: P2454 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri matala
Muita vika oireita (:02):
- Signaali on alle vähimmäisrajan
Koodi: P2454 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri matala
tila (-50):
- Odottaa - toimintahäiriö odotetaan vahvistusta
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 01 Huhti 2025 12:08
Kirjoittaja Zac4all
Lisää tutkintaa ja kokeiluja uutta paine-eroanturia (arvio saapuminen: ylihuomenna) odotellessa...
Tutkin viikonloppuna noita paine-eroanturin letkuja/putkia ja siellä oli alapäässä toinen klemmari rikki -> ruuvasin siihen uuden -> ei vaikutusta kait mihinkään.. ainakin
limb mode säilyi ajetun 150km lenkin
Laitoin joskus viikko takaperin pullon STP:n DPF-puhdistusainetta tankkiin, ja osittain sen vuoksi tein eilen sitten DPF:n re-generoinnin manuaalisesti, se meni taas läpi ihan ongelmitta. Onhan se vähän raaka toimenpide kun auto huutaa paikoillaan se 15+ min 2.800 rpm mutta joskos se nyt polttaisi kera tuon aineen vähän tehokkaammin...
Jännä kyllä se ei heti polton jälkeen kyllä herjaillut enää anturista, siellä ei käydessäkään tullut kuin nämä:
===PCM DTC P003A-61===
Koodi: P003A - Turboahtimen/ahtimen ahtopaineen sSSdön A asento ylitti oppimisrajan
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-60):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia
===EPS DTC U1900-20===
Koodi: U1900 - Puuttuva moottorin käyntinopeuden sanoma
tila (-20):
- Aiemmin asetettu vikakoodi(DTC) - ei löytynyt aikarajan sisällä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia
Moduuli: Elektronisesti ohjattu tehostettu ohjaus
Toi jälkimmäinen taitaa olla syy miksi nyt on jonkun aikaa palanut myös EPS-valo "liiraileva auto" mittaristossa.
Olisikohan joku muu anturi, kun kiekkamittari kuitenkin toimii ihan ok(?)
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 03 Huhti 2025 13:12
Kirjoittaja Zac4all
Paine-eroanturi tuli jopa päivän etuajassa Virosta... Hain paketin ja vaihdoin sen paikoilleen.
Nollasin vikakoodit ja ajoin myös uuden anturin sopeutuksen (huoltotoimenpide Forscanissa).
Kaikki näytti hyvältä, mutta sain äsken palautteen että auto ei edelleenkään kulje (ts. yhä limb modessa..)
Kai sitä pitää alkaa noita turbon letkuja ym. seuraavaksi tähystämään, josko sieltä löytyisi vika. Vai onko turbo menossa?

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 03 Huhti 2025 13:24
Kirjoittaja yritäedes
Jos ahtoletkut ja putket on kunnossa, niin yksi mahdollisuus on, että turbon siivet jumittaa tai alipaine ei liikuta niitä - alipaine heikko tai säädin (paineenmuunnin) viallinen/tukossa. Siihen viittaisi myös yllä oleva vikakoodi
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 03 Huhti 2025 21:44
Kirjoittaja Zac4all
Hyviä vinkkejä, nuo letkut/putket ja alipaineella toimivat säädin täytyy tutkata kunnolla läpi viikonloppuna.
Tässä kohtaa tein sellaisen väli-checkin, että jonkun verran tuo nyt parani anturista, kun ei enää heitä heti ekana
"Engine Malfunctionia" tauluun
Päivän ajelujen jälkeen vikakoodien kokoelma oli tämä:
(Kaikki nollaaantuu, mitään ei tullut takaisin tyhjäkäynnillä).
===PCM DTC P003A-71===
Koodi: P003A - Turboahtimen/ahtimen ahtopaineen sSSdön A asento ylitti oppimisrajan
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-70):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
===PCM DTC P2263-F1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
===PCM DTC P2454-A2===
Koodi: P2454 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri matala
Muita vika oireita (:02):
- Signaali on alle vähimmäisrajan
tila (-A0):
- Aiemmin asetettu vikakoodi(DTC) - ei löytynyt aikarajan sisällä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia
Tämän koodin voi aiheuttaa :
Paine-eroanturi on oikosulussa maattoon.
Paine-eroanturi johdotusviat
Vaurioitunut tai likainen liitin
===PCM DTC P02E1-61===
Koodi: P02E1 - Dieselin imuilmavirtauksen ohjauksen toiminta -- UUSI
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-60):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
===OBDII DTC P2263-C===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
tila (-43):
- Vahvistettu - toimintahäiriö on vahvistettu
Tullut mieleen että noista em. johtuen pitäisikö harkita:
1. Ahtopaineen anturin vaihtoa? Toki se olisi "mutuilua". Esim.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -521-hella
2. Moottorin maajohdon vaihtoa uuteen? Muistin että viimeksi akkua vaihtaessa se näytti olevan pahasti hapettunut...
Ylipäätään johdotusten tarkastus...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 04 Huhti 2025 10:42
Kirjoittaja tikola
Zac4all kirjoitti: ↑03 Huhti 2025 21:44
===PCM DTC P02E1-61===
Koodi: P02E1 - Dieselin imuilmavirtauksen ohjauksen toiminta --
UUSI
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-60):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
2. Moottorin maajohdon vaihtoa uuteen? Muistin että viimeksi akkua vaihtaessa se näytti olevan pahasti hapettunut...
Ylipäätään johdotusten tarkastus...
Eihän tässä vaan ole sitä imupuolen läppähommaa, jota on monessa autossa disabloitu? Minulla ei tuota koodia ole koskaan ollut.
Maajohdon olen vaihtanut ja se oli kallein johto ikinä. Eli ostin sen merkkiliikkeestä ja sitä en mistään muualta saanut. Kyse oli siis Kugan, akku, startti laturi välijohto, jonka kiinteä sulake kärvähti ja auto meni ihan mykäksi. Sitä ei siis kannata huvikseen vaihtaa - hinta oli niin kova ottaen millainen tuote se on. Eli se kannattaa vaihtaa jos on varma asiasta, jos on epävarma ja vaihtaa varmuuden vuoksi kannattaa pinkan olla kunnossa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 04 Huhti 2025 10:52
Kirjoittaja janti
Olisiko VVT-solenoidi vikaantunut joka säätää alipaineen avulla turbon siipiä. Hubon auton videolla oli muistaakseni tällainen vika ja aiheutti saman tyyppisiä vikakoodejakin.

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 04 Huhti 2025 10:58
Kirjoittaja yritäedes
Mielestäni tuo P02E1 liittyy kaasuläppään. Usein luullaan, että se on dieselissä vain sammutusläppä, mutta nykyään se ohjaa myös ilman virtausta esim. EGR:n suhteen. Ja kaasuläppää liikuttaa alipaine samoin kuin turbon aktuaattoria. Solenoidi eli paineenmuunnin on samanlainen molemmissa.
Ainakin tekniikaltaan vastaavassa Mondeossa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 04 Huhti 2025 11:08
Kirjoittaja yritäedes
janti kirjoitti: ↑04 Huhti 2025 10:52
Olisiko VVT-solenoidi vikaantunut joka säätää alipaineen avulla siipistä turbossa. Hubon auton videolla oli muistaakseni tällainen vika ja aiheutti saman tyyppisiä vikakoodejakin.
Tuossa on perää. Solenoideissa on muovitulpan alla pieni vaahtomuovi-ilmansuodatin, jonka voi varovasti irrottaa ja pestä puhtaaksi. Jos on tukossa, ei solkkukaan toimi oikein.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... kTiWxzJ4CN
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 06 Huhti 2025 14:30
Kirjoittaja Zac4all
En ollut edes osannut epäillä VVT-solenoidia... liekö sitten samanmoinen kampe kuin Volvossa?
https://www.youtube.com/watch?v=fGe7pShvF_I (Sitä Hubon videoo en löytänyt..)
Kaasuläpän vaiva voisi siten olla lisäoires siitä että alipainepuolella olisi vuoto..?
Eikun uudelleen lukien, nuo ovat erilliset sittenkin(?)
@tikola - tarkoitin varmaan eri maajohtoa, viimeksi kun vaihdoin akkua niin siellä akun alla menee yksi maajohto, mielestäni toinen pää oli moottorissa joten kuvittelin tuon moottorin "maatoksi". Startille ym. menee varmaan tuo oma (kallis ja paksu) maajohtonsa, en ole varma maattaako se moottorin(?)
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 06 Huhti 2025 15:40
Kirjoittaja janti
Zac4all kirjoitti: ↑06 Huhti 2025 14:30
En ollut edes osannut epäillä VVT-solenoidia... liekö sitten samanmoinen kampe kuin Volvossa?
(Sitä Hubon videoo en löytänyt..)
Taisipa tuo video olla Focus 1.6 TDCistä. Näitä PSA:n diesl moottoreita on ollut myös Volvolla käytössä.
https://www.youtube.com/watch?v=OByqWOFHwvM