Ford Mondeo Wagon 2,0 TDCi 150 hv A Titanium Business
Lähinnä poimin pirssin heikkouksia TM:n 04/2015 tarlvitestistä. Autohan pärjäsi testissä ihan hyvin. Mondeo oli heti kärkikaksikon (C -Mersu, Passat) jälkeen tasapisteissä BMW 218i:n kanssa), kun mukana oli 17 autoa.
Talviajo Mantiellä
"Ohjaus keskittää voimakkaasti, mutta jää myös vedolla päälle. Tämä on kiusallista esimerkiksi silloin, kun käännetään pikkutieltä valtatielle ja lähdetään kiihdyttämään."
Hallittavuus
Ei pahemmin moitittavaa.
Jarrut
Ihan OK
Etenemiskyky
"EDS poistuu pelistä, kun luistonesto kytkettiin pois. Silloin kaltevalta pinnalta ei pääse eteenpäin."
Alkuvauhdin kanssa eteneminen sujui hyvin.
http://www.autowiki.fi/index.php/Luette ... eist%C3%A4
Kylmäkulutus
Polttoainetoiminen sisätilanlämmitin tuottaa suuret kulutuslukemat.
Kylmäpäästöt
Hienosti meni.
Lämmityslaite
Tässä polttoainetoiminen lisälämppäri toi takaisin kylmäkulutuksessa menetettyjä pisteitä.
Sähkölämmittimet
Hyvää ja erinoimaista.
Valot ja näkeminen
Mukautuvat LED valot mitattu perustilassa. Pitkien kantama ei kehuja saa. Mutta tästä oli jo puhetta noissa edellisissä viesteissä. Ja testissä pisteet 8, kun jaettiin 10... 6.
Talvivarusteet (testissä ei pisteytystä)
Isoista autoista ainoastaan Ford ei käynnistynyt 39..40 °C pakkasessa, starttasi kyllä. Joistain muista jutista puhutaan yleisellä tasolla ilman, että mainitaan automerkkejä. Älyavainten kanssa oli pakkasella haasteita, samoin sähköisten seisontajarrujen.
Itseäni närästää ehkä eniten tuo EDS kytkeytyminen pois, kun luistonesto kytketään pois. Jotenkin nään itseni tilanteessa:
- noin 200 m kodistani on ensimmäiset liikennevalot ennen isonpaa tietä.
- valoihin joutuu pysähtymään siten, että siinä on pieni ylämäki
- siinä on sitten usein tie sudittu peilijäälle
- toiselle renkaalle voi joskus olla tarjolla paljasta asfalttiakin
- minä sitte pysähdyn uudella mondeolla valoihin
- syttyy vihreät ja painan kaasua, mutta auto ei liiku
- valot palavat vihreänä vain lyhyen aikaa ja minä en olekaan päässyt liikkeelle
- ...
- kytken luistoneston pois
- tilanne ei kuitenkaan muutu vaan jään taas punaisiin valoihin
- autossani olisi kuitenkin hieno EDS järjestelmä, mutta se onkin kytketty pois, kun juuri sitä eniten tarvitsisin
- pari uudehkoa autoa tööttäilee takana ja menevät lopulta ohi
- heidän autoissaan on täysin samat hienot EDS järjestelmät kuin minulla, mutta heillä se ei kytkeydy pois
- Ähh, minullakin olisi kaikki samat avustimet, mutta Ford on päättäny koodata toiminnon näin. Järjestelmä olisi siellä, mutta minulle ei sitä annetta
Olenkohan edes ymmärtänyt tätä oikein?
TM:ssä oli pientä spekulaatiota siitä, että olisiko tämän toimintatavan perusteluna pelko jarrujen ylikuumentumisesta. Moni muu tehdas on kuitenkin päätynyt erilaiseen ratkaisuun ja uskaltavat jarruttaa sutivaa pyörää tässäkin tilanteessa.