
Focuksessa mikä minulla oli aikoinaan oli pyöreät 100hv ja kyllä siihenkin tottui... Ainakin paperilla tässä uudessa on 120hv flexi ja 125 normaaliversiossa ja vääntöäkin enemmän.
Kuulostaapa harmilliselta.JHTV kirjoitti:Meikäläisellä Focus farmari 1.6 litran FlexiFuel-koneella ja mittarissa 3600km ja viimeinen tuhat kilometriä ajettu pelkällä etanolilla. Kone meinasi välillä sammahtaa pienillä kierroksilla ja nyki silloin tällöin vauhdissakin, joten huollossa päivittivät softan jonka sanottiin korjaavan ongelmat. Nykiminen hävisi, mutta kone on edelleen todella aneeminen pienillä kierroksilla eikä meinaa esim. kolmosella ottaa kierroksia sitten millään. Myös tuota vaihtelua on, eli välillä kiihtyy hyvin mutta seuraavassa kiihdytyksessä saattaa taas olla tehot hukassa.
98E:tä tankkasin kylmemmillä ja hiukan oli pirteämpi. Kierrosten noustessa löytyy paremmin potkua, mutta ongelma on siinä, että kolmosella nostaa kierroksia huonosti tuolta 2200-2500 rpm hujakoilta, joten aika usein saa pudottaa kakkoselle asti jotta saa kierrokset ylös. Ja tuo ärsyttävä sammahtaminen tai tehonpuute lähdöissä ei ainakaan parantunut tuosta softan päivityksestä.apophis kirjoitti:Hhmmm... lupaavalta kuulostaaMitenkäs 95E10 tai 98E5 ajettaessa, onko yhtä nuhainen kiihtyvyys? Herääkö se missään vaiheessa kun kierrokset nousee? Meillä on toinen auto Mazda3 1.6 litraisella koneella ja siinä on selvä 'tehopiikki' jossain 3000rpm kohdilla.
Focuksessa mikä minulla oli aikoinaan oli pyöreät 100hv ja kyllä siihenkin tottui... Ainakin paperilla tässä uudessa on 120hv flexi ja 125 normaaliversiossa ja vääntöäkin enemmän.
Auton pesu puhtaaksi ja pesun aikana paljaalla kädellä pintatarkastus, nyppyjä ei saa tuntua maalipinnassa.havillinen kirjoitti:Terve! Kertokaapa fordistit hyviä vinkkejä uuden auton vahaamiseen. Itselläni ei ole painepesuria vaan ämpärien ja sienen kanssa on tullut pestyä. Mikä olisi helppo ja hyvä vaha 10kk ikäiseen autoon ja väri musta metalliväri. Ei ole luovutuksen jälkeen vahattu. Autoglymit varmaan suosituimpia mutta onko kukaan käyttänyt car-s vahaa jota saa prismoista jne. Olen eri sivustoilta lukenut ohjeita ja kokemuksia mutta olis kiva tietää teidänkin kokemuksista.
Tota painoasiaa on kyllä speksailtu kerran jos toisen tälläkin foorumilla, mutta liekö tuossa mitään erityistä speksattavaa.JohnFinn kirjoitti:Talvi tuo totuuden 1,0-Focuksesta: minkälainen on liikkeellelähtökyky keveällä etuakselikuormalla ja kuinka turbokoneesta riittää lämpöä lämmityslaitteelle.
Mites Morris, onko sinulla vielä ollut tuota tehottomuutta?...meikän foccea vastaavanlaiset oireet vaivaavat edelleen ja huollossa eivät "löydä" mitään vikaa, laittavat tietsikkaan kiinni ja kaikki näyttää ilmeisesti "OK", eivät siellä varmaan aukaise edes konepeltiä...softat vain päivitetty useamman kerran ja edelleen satunnaisesti moottori tuntuu laiskalta, melkein kuin fiestalla ajelisi ja sitten taas seuraavalla kerralla ajaessa tehot ovat palanneet.Morris kirjoitti:Tervettä ja kevättä!
1.6 (bensa) Wagon Focus on nyt kerännyt mittariin 4.000 km, varsin huoletonta ajoa on ollut, yleensä..
Tästä on ollut foorumilla keskustelua aiemminkin, mutta olen huomannut ajoittaista tehottomuutta (pappatunturi-efekti) etenkin alemmilla vaihteilla. Ja tämä vaihtelee päivittäin, joskus lähtee kuin hauki rannasta ja joskus on todella tuskaista 1-3 vaihteilla kiihdyttäminen. Auto on yöt lämpimässä tallissa.
Toinen vika on keskikulutusmittarin levoton toiminta, kulutuslukemat ovat ajoittain aivan järjettömät. Etenkin pitkissä moottorijarrutuksissa kulutusmittari näyttää nollaa vasta aivan moottorijarrutuksen loppuvaiheessa. Ja näissä tilanteissa moottori oikeasti jarruttaa eikä vedä pienillä kierroksilla, jolloin polttoainetta pitääkin kulua. Softan päivitys lienee tarpeen? Korjaako päivitys myös tuon tehottomuuden, kokemuksia?
Ei ole uutta kerrottavaa, auto on menossa ensi viikolla katsottavaksi. Paikallisen merkkihuollon mukaan tuota ongelmaa on ollut, mutta heidän mukaan "pääkonttorista" ei ole tullut muuta uutta tietoa kuin, että softan päivitys auttaa softaongelmiin. Niinpä.. Nyt kun joku vielä keksisi, että mistä tuo tehottomuus johtuu, onko se ohjelmallinen vai mekaaninen vika.. Toivottavasti se ei ole ominaisuus..Mites Morris, onko sinulla vielä ollut tuota tehottomuutta?...meikän foccea vastaavanlaiset oireet vaivaavat edelleen ja huollossa eivät "löydä" mitään vikaa, laittavat tietsikkaan kiinni ja kaikki näyttää ilmeisesti "OK", eivät siellä varmaan aukaise edes konepeltiä...softat vain päivitetty useamman kerran ja edelleen satunnaisesti moottori tuntuu laiskalta, melkein kuin fiestalla ajelisi ja sitten taas seuraavalla kerralla ajaessa tehot ovat palanneet.
Olisko kellään ehdotusta mikä tätä meikän focceria voisi vaivata?
Itse törmäsin tähän samaan räminään ja resonointiin kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Erilaisia resonointiääniä tulee nyt sekä vasemmalta, edestä että oikealta. Oikealla kuulostaa ihan siltä, kuin tulisi hanskalokerosta / ovesta. Hanskalokero on tyhjennetty testiä varten, joten pakko tulla ilmeisesti oven sisältä.Frnz kirjoitti:Jos jotain negatiivista pitäis sanoa niin ilmeisesti ovipahvit pitää vähän turhan paljon resonointia lämpötilan vaihteluissa. Eli radio kannattaa pitää päällä tai muuten tulee vähän turhan paljon 80 luvun autojen tunnelma räminöineen ja pärinöineen...
Itse paikallistin myös resonoinnin 2012 mallisessa Focuksessa tuohon ratin taakse. Eli jos vähänkään pitää ohjauspylväästä kiinni (riippumatta pitääkö yltä vai alta) niin resonointi loppuu. Lisäksi tuntuu että jostain ovesta korvan korkeudella kuuluu välillä myös pientä resonointia mutta en osaa paikallistaa mistä. Resonointi koveni selvästi kun vaihtoi kesärenkaat alle ja kuuluu erityisesti yli 80 vauhdissa.Edestä tulevan äänen olen paikallistanut ratin paikkeille. Kun laittoi käden siihen ratin takana olevalle "suojalle", joka on sitä isompi mitä ulompana ratti on, niin resonointi loppui.
Auto on menossa huoltoon katsottavaksi ensi viikolla, ennen huoltoa huoltoneuvoja ohjeisti kokeilemaan auton käynnistämistä aamuisin ulkona ja lämpimästä tallista. Minulla ainakin tätä tehottomuutta esiintyy huolimatta siitä onko auto ollut yön ulkona vai tallissa, sitä esiintyy aamulla ja iltapäivällä. Ilmeisesti halusivat rajata vikaa ilmanoton sensoreihin tai vastaavaa..?hartza75 kirjoitti:
Moottori on sama, auto on luovutettu meille helmikuun 2012 aikana, että siinä on todennäköisesti tuo sama ohjelmistoversio (riippuen siitä missä tuo ohjelmisto on asennettu, jos tehtaalla niin voi olla vanhempi). Katsotaan sitten ensi viikolla, että mikä Tetris sinne on asennettu.hartza75 kirjoitti:Maaliskuussa päivittivät tähän PCM-ohjemiston version: bv61-12a650 bh
...tämä siis Ti-VCT foccerissa, en tiedä tuota Morriksen foccerin versiota, jos sama kone kuin meikällä niin tsekkaa huoltoraportista onko eri softaversio.
Itse asiassa ihmettelin juuri eilen omassa Mondeossani (1.6 ecoboost, ajettu 5 tkm) kytkimestä kuuluvaa säksättävää ääntä. Ainakin se kuului silloin, jos esim. hidastetöyssyn jälkeen lähti kiihdyttämään kakkosella, ja aluksi joutui hieman luistattamaan kytkintä, kun auto kulki vasta kävelyvauhtia. Minkäänlaista värinää ei kyllä tuntunut polkimessa tai muutenkaan. Onneksi on takuuta vielä reilut 2,5 vuotta...JHTV kirjoitti:Onkos muuten kukaan muu huomannut kytkimessä sellaista säksättävää ääntä ja polkimessa tuntuvaa tärinää tai paremminkin naputusta?
Kuulostaa samalta toimenpiteeltä jonka tekivät huollossa meikän autolle, eli uusi pcm-softa ja lisäainetta tankkiin (ilmeisesti jokin suuttimien puhdistusaine). Meikällä luki se ohjelmistoversio huollon korjausraportissa.Morris kirjoitti:Foccer palasi eilen huollosta, ohjelmisto oli mennyt päivitykseen. Korjaamopäällikkö kertoi käyntiongelmien johtuvan todennäköisesti virheellisestä polttoaineen syötöstä ja lämpötilasensorin häiriöistä. Moottori ikäänkuin tulvii ja sensori ei osaa aina sopeutua lämpötilaeroon lämpimän tallin ja viileän ulkoilman välillä.
Osittain tästä on johtunut myös korkeahkot kulutuslukemat (tosin niihin vaikuttaa monta muutakin asiaa). Fordilta on tullut uusi ohjelmistoversio, joka korjaa polttoaineensyöttöön ja lämpötilasensoreihin liittyviä ongelmia, tai ainakin osan niistä.. Jos tämä päivitys ei auta kaikkiin ongelmiin niin seuraava tulee sitten joskus.. Uuden ohjelman versiotietoa ei minulla ole, en sitä tajunnut eilen pyytää.. Mutta jos joku haluaa versionumeron niin voin käydä kyllä sen tiedon pyytämässä. Vielä en osaa sanoa, että korjasiko ohjelmisto meidän auton ongelmat, ainakaan aamulla auto ei nykinyt. Tosin autokin oli ulkomajoituksessa, koska autotalli on varattuna museoauton vahausta varten..![]()
Antoivat vielä polttoaineen lisäainetta pullollisen mukaan, joka poistaa liian polttoaineen aiheuttamat mahdolliset karstat.