Kerrotaampa miten hyvä tämä vuoden auto on ollut minun osalta.
Marraskuun alussa oli Focus 1.0 manuaali Titanium farkun luovutus.
Alkuun auto vaikutti oikein lupaavalta mutta jo toisena päivänä tuli ilmoitus "hatapuhelujärjestelmän vika" samalla handsfree lopetti toimimasta ja etukaiuttimet meni mykäksi.
Seuraavana päivänä vika oli kadonnut mutta sama vika ilmoitus tuli näyttöön useasti.
Ensimmäisen viikon aikana rupesi kummastuttamaan myös moottorin erittäin karkea ääni. Tämä auto on jo kolmas 1.0 EB Focus joten kolmisylinterisen ääneen kyllä tottunut, mutta tämä ääni oli jotain ihan muuta. Jos moottorista otetaan vähänkin vääntöä on ääni kuin vanha traktori tms. Aivan erilainen kuin koeajoauto jossa moottoriääniä ei juuri ollenkaan havainnut.
Autoliikkeeseen kun menin asiasta kysymään sain ensin perin kummastuneita ilmeitä. Koeajon jälkeen olikin sitten selvä ettei kaikki ole kunnossa ja auto jäi liikkeeseen. Itse sain tilalle Fiestan siaisautoksi jota vähän kummastelin.
Liike selvitteli vikaa n.kaksi viikkoa mutta mitään eivät löytäneet. Tyrkyttivät jo autoa äänineen takaisin, mutta kieltäydyin. Mittarissa oli 700km ja auto kuulosti karmealta, en hyväksy.
Muutaman päivän jälkeen autoliikkeestä soitettiin, että saan tehtaalta uuden auton tilalle 2-3kk toimitusaika... Tuo odottaminen ei oikein sopinut enää ja sovittiin liikkeen kanssa, että maksoin 12K€ lisää ja otin heidän esittelyauton jolla ei ollut ajettu ollenkaan.
ST-line 1.5 EB automaatti lähes kaikilla lisävarusteilla. Nahkasisusta ja lasikatto mukaanlukien, käsittääkseni kaikki muu saatavana oleva löytyy paitsi aktiivinen jousitus. Tosi hieno auto
No, jo kotimatkalla tyttären kanssa katseltiin toisia ja ihmeteltiin että mitä hittoa???. Auto ULVOO 20-70km vauhdissa kuin susi kuutamossa!
Jo kotona selvisi, että 17"talvivanteilla on Hakkapeliitta R3 kitkarenkaat vaikka olin tehnyt kaupat Continental kitkoista. Lukee myös kauppakirjassa.
Renkaat vaihtui liikkeessä n.viikon päästä ja auto hiljainen kuin mikä.
Huh, millaisia nuo Venäjällä valmistetut Nokian renkaat. Älkää kukaan moisia hankkiko... Ikinä... Tuon viikon aikana ennen renkaiden vaihtoa alkoi katosta heti panoraama luukun takaa kuulua kummaa kalinaa.
Asiasta kysyin autoliikkeessä renkaan vaihdon yhteydessä, mutta eivät ilmeisesti edes asiaa katsoneet.
Koska autoliike ei tehnyt asialle mitään, heti kotiin palattuani katsoin taskulampulla katon verhoilun raosta sisään ja selvisi, että kaikki verhoilun kiinnikkeet oli irti ja se roikkui useita senttejä alempana kuin kuuluisi ikäänkuin irrallaan. Kiinnikkeet napsahtelivat paikalleen jämptisti ja katto paikallaan. Hyvä ajattelin vaikka itse jouduinkin korjaamaan.
Muutama päivä tuon jälkeen alkoi kuljettajan ikkuna reistaamaan. Se aukesi normaalisti, mutta ei mennyt kiinni vasta kuin useammalla yrittämällä. Ikkuna meni kiinni 2/3 matkaa ja lähti aina takaisin auki omineen. Vika asettui osittain itsestään jokusen päivän päästä kun ikkunaa oli enemmän käyttänyt. Takertelee kyllä edelleenkin ajoittain, mutta menee kiinni.
Samoihin aikoihin huomasin parkkitutkien kuulostavan ajoittain jotenkin oudolta... piipittävä ääni kuuluikin jostain mittariston sisältä huonolla äänenlaadulla eikä audiojärjestelmästä. Mmm kiva...lisää vikoja ajattelin...
Myöhemmin huomasin, että jos heti auton käynnistämisen jälkeen kytkee R jolloin parkkitutkat aktivoituu ja jos Sync3 audiojärjestelmä ei ole vielä täysin käynnistynyt tapahtuu tuo, että piipittävät äänet tuleekin mittariston sisältä eikä audiojärjestemästä. Sync3 käynnistyy aika hitaasti joten ei mitenkään super nopeaan sitä pakkia tarvitse laittaa päälle startin jälkeen tuon aikaansaamiseksi. Ilmeisesti jokin este pitää olla myös lähellä jolloin tutkat aktivoituu, minulla tapahtuu kun peruutan pois tallista.
Vika jää päälle niin kauan kuin autolla ajaa, ääni ei siis palaudu audiojärjestelmään, mutta kun auto on sammutettu ja seissyt jotakin 30min tms. palautuu normaaliksi seuraavalla startilla. Pelkkä lyhyt sammutus ei riitä.
Tästäkin mainitsin autoliikkeelle, mutta sain vain hämmästyneitä ilmeitä vastineeksi.
Eräällä ruokakauppareissulla takakontin avattuani tippui jokin kämmenen kokoinen muovipalanen maahan.
Hetken hämmästelyn jälkeen huomasin, että se oli oikean takalampun vieressä oleva peitelevy. Ei sitten ollut kiinni alkuunkaan tehtaan jäljiltä.
Sain pikalleen muutamassa minuutissa tuolla parkkipaikalla ja samalla huomasin, että vasemman puoleinenkin oli lähes irti. Useasta kiinnikkeestä vain yksi tai kaksi oli kiinni, tuokin olisi tippunut pian.
Noin viikko autolla lisää ajoa n.1000km mittarissa ja takaa oikealta alkoi kuulumaan kolinaa kuopissa. Ehkä kuulunut jo aiemmin, mutta en osannut siihen juurikaan kiinnittää huomiota kun oletin että jokin tavara kolisee takakontissa. Ääni tuli kokoajan vain voimakkaammaksi, aivan kuin ripustuksessa olisi väljää. Kolina paheni ajon myötä ja lopulta kolkottaa kokoajan jos vähänkin kuoppia. Selkeästi ripustuksesta tuleva ääni, helppo paikallistaa.
Kurkkasin auton alle ihan hetken mielijohteesta ja huomasin, että pakoputken kannakkeet takana on 2cm irti korista. Pultit siis lähes irrallaan !
No pultit helppo laittaa kiinni, mutta kolinaan se ei vaikuttanut. Taas yksi kummajainen lisää tähän autoon vaikka olikin helppo korjata.
Autoliikkeessä kävin ripustuksen kolinasta kyselemässä, mutta vain hämmästelyä vastineeksi. Aika pajalle noin viikon päähän jolloin tutkisivat asiaa.
Viikko meni kolisevalla autolla hampaat irvessä. Otti päähän, 1200km ajettu auto ja paukkuu kuin vanha romu...
Huollossa ei selvinnyt mitään, mekaanikko totesi että kyllä kolisee mutta vain arvailuksi meni syy. Taka iskarit vaihtoon
Samalla totesivat ettei varaosia saa... ja hyvin passiivisesti totesivat että katsotaan miten kauan menee kuin edes saisi. Miten voi olla ettei varaosia ole saatavana? Ajatteleeko Ford että heillä niin jumalallista laatua ettei vikoja ole, ei yhtään eikä varaosia tarvita?
Menee viikko ja soittelen perään. Vastataan ettei varaosia ole saatavilla. Kolisevalla autolla alkaa olemaan jo ärsyttävä ajaa, suorastaan inhoan ajaa sillä tässä kohtaa. Taloudessamme on myös 2015 1.0 EB 100hv Fiesta joka onkin enemmän käytössä ja Focus seisoo tallissa. Vain pakon edessä ajan sillä.
No lukuisten keskusteluiden ja liikkeessä vierailuiden jne. kummien käänteiden jälkeen iskarit saadaan ja vaihdettua autoon mutta ei auta. Kolisee edelleen täysin samalla lailla
Nyt auto jää liikkeeseen ja saan MK3.5 Focuksen tilalle. Liikkeellä ei ole ainankaan minulle kertoa mitä tekevät jatkossa. Aikaa on mennyt ensimmäisen auton luovutuksesta 2kk ja edelleenkään mulla ei ole toimivaa autoa

Olen aivan kyllästunut koko autoon ja jatkuvaan autoliikkeen kanssa keskusteluun jne. jne. Aina kun lehdessä tai TV:ssä näen Ford mainoksen "vuoden auto" tai parhaiten suunniteltu Ford" tms. alkaa suututtamaan ankarasti...
Parkkitutkiinkaan en ole kertaakaan saanut mitään vastausta. Täysi mysteeri sekin ilmeisesti? Aiheesta on reilusti kirjoittelua Saksalaisilla foorumeilla joten ihan yksilöviasta ei ole kyse.
Nyt odottelen jälleen mitä ensiviikko tuo tullessaan. Olin jo yhteydessä liikkeen myyntipäälikköön, kerroin koko tapauksen ja miten kyllästynyt olen koko tilanteeseen 2kk jälkeen...
Ainoa valoisa asia tilanteessa on, että kyseisen liikkeen automyyjä on kyllä parhaimmasta päästä. Hankalista asioista huolimatta yhteistyö ja keskustelu on olut hänen kanssa helppoa.