Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
havillinen
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Elo 2011 18:19

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja havillinen »

Jaahas se ois lisähuomioiden paikka. Nyt kun on auto tullut tutuksi ja kilsoja heinäkuussa ostettuun n. 7500km. Viimeistely on näköjään suurpiirteistä fordilla! Esim. takaovien sovitus, vasen ovi alapuolelta rakosellaan eli sivusta takaa katsottuna ulompana kylkilinjaa ja takaovien ylätiivisteet märkinä aina pesun tai sopivan kelin jälkeen. Painettaessa ovia yläpuolelta välystä löytyy. Ei auta silikonitkaan kun talvella jäätyvät tiivisteet takana. Toinen etuvaloumpio selvästi korkeammalla kokeiltaessa lokasuojan päältä ja sivusta. Sitten vielä kojelaudan ja ovien "kohoutumien" sovitus. Väliin jää kojelaudan ja oven väliin erikokoinen rako vasemmalle ja oikealle puolen. Automyyntisivustojen kuvia katsellessa olen huomannut että joissain sovitus on kohdallaan ja monissa rako on huomattava. Ei riipu varustelutasoista tai korimalleista. Tuntuu kuin joka autossa olisi erilainen sovitus. Omassa vasemmalla aika iso rako, johtuukohan nämä väärästä asennuksesta vai mittavirheistä osissa? Kuitenkin ei puhuta millistä tai kahdesta. Ei muistaakseni ladassakaan ollut noin suurpiireistä sovittelua? Voikohan nämä korjauttaa takuuseen? Vai onko ominaisuus eikä vika? Muuten toiminut hyvin, talvellakin kohtuulämmin. Onko kellään tullut jo vaihto mieleen eli mikähän jälleenmyyntiarvo näissä uusissa on. Kiinnostaisi ecoboost mutta ei varmaan kannata vielä.
Focus 1.6 Titanium Wagon 105hp "niskantaittaja" panther black
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Krisse »

ekimatic kirjoitti:Tästäpä päästään aasinsiltana siihen 1-litraiseen ecoboostiin...hmm...ei ole kyllä minun juttu. En ymmärrä, miten yli 1400kg:n omapainoiseen autoon voisi riittää kolmi-pyttyinen litrainen motti.
No se onkin meille köyhille jotka olemme tottuneet pärjäilemään niillä 'sataheppasilla yks.kutosilla' ja joilla ei ole varaa 1400 kilon asuntovaunuihin :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Morris »

Muutamia kommentteja ja havaintoja omalta osaltani:
havillinen kirjoitti: Viimeistely on näköjään suurpiirteistä fordilla! Esim. takaovien sovitus, vasen ovi alapuolelta rakosellaan eli sivusta takaa katsottuna ulompana kylkilinjaa ja takaovien ylätiivisteet märkinä aina pesun tai sopivan kelin jälkeen.

Painettaessa ovia yläpuolelta välystä löytyy. Ei auta silikonitkaan kun talvella jäätyvät tiivisteet takana.
Voikohan nämä korjauttaa takuuseen? Vai onko ominaisuus eikä vika?
Olen pesettänyt omaa autoani sekä pesuloissa (harjaton ja harjallinen pesu) sekä lämpiminä päivinä omassa pihassa painepesurilla ja vesiletkulla, vesi on tähän mennessä pysynyt ulkona. Tämän jälkeen olen tosin kuivattanut auton autotallissa, joten jäätymistä ei ole päässyt tapahtumaan. Vaikuttaisi siltä, että oven sovitus on pielessä.. En ole ainakaan omassa autossani noin isoja välyksiä huomannut. Ovien yläreunoissa on tietysti aina pieni välys, mutta suurta rakoa ei saisi jäädä. Oven tiivisteen pitäisi sulkea sekin rako oven yläreunan sisäpuolelta.

Sarjatuotantoisten autojen (tai minkä tahansa laitteiden), jonka komponentit ovat standardisoituja pitäisi olla tasalaatuisia. Sovitusten ei pitäisi vaihdella autokohtaisesti, sillä se on merkki epätasaisesta laadunvalvonnasta ja epäpätevistä asentajista. Kyllä minä pistäisin nuo vikojen eikä ominaisuuksien piikkiin.. Käy tarjoamassa takuuhuoltoon, ovien sovitukset pitäisi saada korjattua saranoiden säätämisellä.

Ei ole vaihto tullut mieleenkään, itseasiassa on kovasti harkinnassa josko perheen kakkosautonkin päivittäisi Ford-kantaan (Fiesta tai 1.0 litrainen pikku-Focus)
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Morris kirjoitti:Muutamia kommentteja ja havaintoja omalta osaltani:

Olen pesettänyt omaa autoani sekä pesuloissa (harjaton ja harjallinen pesu) sekä lämpiminä päivinä omassa pihassa painepesurilla ja vesiletkulla, vesi on tähän mennessä pysynyt ulkona. Tämän jälkeen olen tosin kuivattanut auton autotallissa, joten jäätymistä ei ole päässyt tapahtumaan. Vaikuttaisi siltä, että oven sovitus on pielessä.. En ole ainakaan omassa autossani noin isoja välyksiä huomannut. Ovien yläreunoissa on tietysti aina pieni välys, mutta suurta rakoa ei saisi jäädä. Oven tiivisteen pitäisi sulkea sekin rako oven yläreunan sisäpuolelta.

Sarjatuotantoisten autojen (tai minkä tahansa laitteiden), jonka komponentit ovat standardisoituja pitäisi olla tasalaatuisia. Sovitusten ei pitäisi vaihdella autokohtaisesti, sillä se on merkki epätasaisesta laadunvalvonnasta ja epäpätevistä asentajista. Kyllä minä pistäisin nuo vikojen eikä ominaisuuksien piikkiin.. Käy tarjoamassa takuuhuoltoon, ovien sovitukset pitäisi saada korjattua saranoiden säätämisellä.

Ei ole vaihto tullut mieleenkään, itseasiassa on kovasti harkinnassa josko perheen kakkosautonkin päivittäisi Ford-kantaan (Fiesta tai 1.0 litrainen pikku-Focus)
Autojen ovien takareunat, varsinkin takaovien, jätetään hiveman ylemmäksi kuin oven takarakenteiden ( mm- takalokasuojan ), jotta sora- ja hiekkasuihkut eivät riko reunuksia. Tämä ei ole mikään Fordin "patentti", vaan kaikki auton valmistajat käyttävät samaa metodia.
Oveen jää hieman joustoa tiivistettä vasten, joka takaa myös oven pehmeämmän käynnin ja kolisemattomuuden.

Tiivisteet kostuvat kyllä pesussa, mutta sehän on niiden tarkoituskin - mutta olla päästämättä vettä sisälle. Omassa autossani ei ole vuotoja, eikä suhinoita. Ei myöskään ole ollut jäätymisongelmia, mutta eipä ole pakkasella pestykkään autoa.

Ikävimpänä asiana olen todennut uuden Focukseni tuulilasiin tulleen runsaasti kivien iskemiä ja tähän on kyllä muutakin syytä kuin autossa.

Mielestäni 1,0 litrainen 3-sylinterinen sopii paremmin Fiestaan ja B-Maxiin, joille mahdollistetaan taspainoisemmat akselimassat mm. liikkellelähtö- ja vetokyvyn suhteen; Focuksen keula jää liian kevyeksi.
Torque Vectoring Control
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

EskoS kirjoitti: Jepjep, eipä ollut vikaa map -anturissa. Auto ollut viikon verran myyjäliikkeessä tutkittavana, tänään kerrottiin että parin viikon päästä tiedetään enemmän. Ongelma lähetetty tehtaalle mietittäväksi. Jotain liitintä epäillään, mitään varmaa eivät osanneet kertoa. On kuulema ainutlaatuinen ongelma, toivottavasti ei ole maanantaikappale. En ole bongannut vastaavaa ongelmaa brittipalstoiltakaan, en tosin ole kuin muutamalta etsinyt.

Eniten pelottaa että esimerkiksi tietokone joudutaan vaihtamaan, se melko varmasti poikii sitten muita ongelmia.

Sinänsä muuten ei valittamista, saatiin suoraan vara-auto siksi aikaa että asia selviää. Harmi että autoon tulee heti kättelyssä tällainen ongelma, siinä on lievä epäilys sitten koko ajan että mistä pamahtaa seuraavaksi.
Nyt on saatu ajella kuukauden päivät omalla autolla, auto oli vähän vaille 5 viikkoa remontissa. Vika löytyi lopulta alipaineletkusta jossa oli halkeama. Eli huonoa tuuria ilmeisesti matkassa.

Autoon ei voi olla kuin tyytyväinen, tehoa riittää ja ajettavuus on mainio. Remontin ajan meillä oli liikkeestä vara-autona esittely-Mondeo, joka oli mielestäni selvästi huonompi ajettavuudeltaan.

En ole ovien tiivisteissä huomannut mitään ihmeellistä mutta ovien saranat ovat helkkarin jäykät. Varsinkin lasten on vaikea avata ovia kun ensin saa kiskoa kaikilla voimillaan ja sitten pomppaakin ison pykälän eteenpäin. Ajan kysymys milloin kolahtaa katoksessa naapurin auton kylkeen. Saa siinä itsekin olla tarkkana.

Jossain vaiheessa oli juttua ratin nappien sijoittelusta. Nyt kun niitä on enemmän käyttänyt niin olen entistä vakuutteneempi niiden ergonomian olevan sieltä ja syvältä. "Ristiohjaimet" ovat jotenkin hassussa kulmassa ja vakkarisäädin ja radion säätimet ovat mielestäni väärässä paikassa ratin ala-osassa.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

EskoS kirjoitti:
En ole ovien tiivisteissä huomannut mitään ihmeellistä mutta ovien saranat ovat helkkarin jäykät. Varsinkin lasten on vaikea avata ovia kun ensin saa kiskoa kaikilla voimillaan ja sitten pomppaakin ison pykälän eteenpäin. Ajan kysymys milloin kolahtaa katoksessa naapurin auton kylkeen. Saa siinä itsekin olla tarkkana.

Jossain vaiheessa oli juttua ratin nappien sijoittelusta. Nyt kun niitä on enemmän käyttänyt niin olen entistä vakuutteneempi niiden ergonomian olevan sieltä ja syvältä. "Ristiohjaimet" ovat jotenkin hassussa kulmassa ja vakkarisäädin ja radion säätimet ovat mielestäni väärässä paikassa ratin ala-osassa.
Olihan ne saranat uutuuttaan ja jälkivoitelematta kieltämättä talven ajan jäykät, mutta heti kun lämpötila meni plussalle, niin voitelin CRC:llä saranat, rajoittimet ja lukot - ihan ohut voitelu: nyt ovet toimivat tosi laadukkaasti.

Minulla kyllä pelaa koordinaatio noiden rattinappuloiden kanssa; kannattanee harjoitella vaikka ryhmä kerrallaan, niin kokonaisuuskin alkaa tuntumaan myönteisemmältä. Mitenkäs se vanha koira... :)
Torque Vectoring Control
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Kesägummit alla ja johan alkoi armoton vetely urissa vaikka kokona on maltillinen 215/55R16 :cry: ongelma ei ole Fordista johtuva,vaan meidän umpisurkeiden teiden.Kuitenkin kitkojen jälkeen hieman yllätti ajo-ominaisuuksien heikkeneminen :shock:toisaalta nyt voi päästellä menemään vähän reippaammin ja nauttia loistavasta ecoboost moottorista 8)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Kitkarenkaiden rakennehan on niin veltto, että se jousti urien muodoissa ja ei luonu
vääntöä sulle rattiin. Kesärenkaissa on niin paljon tukevampi rakenne, että joustoa on
vähemmän. Ne on uuden karheet kumit, niin ens kesänä ne on jo veltommat (jos siitä
tykkäät) ja varmaan vetelee ehkä vähemmän. Myös rengasmerkin vaihto voi auttaa, mutta
täytys olla fakta/kokemustietoa siitä mikä sopii uuteen Focukseen + Suomen tiet.

Tampereen seudulla ja erityisesti Lielahden alueella on oikeasti vaarallisia uria teissä.
Älytön liikennemäärä eikä noi tiet näytä kestävän sitä määrää. Puhutaan siis
semmosista urista, että melkein hiekka näkyy siellä pohjalla...Joka kesä fiksaavat
noita kyseisiä teitä, mutta ei auta kuin hetken.

Teillä on vielä melko helppoa uuden Focuksen sähköisen ohjaustehostuksen kanssa =) Omassa
saa pitää ihan oikeasti kiinni ratista, jos kiihdyttää urissa tai pyrkii niistä pois samalla
kiihdyttäen.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ekomies kirjoitti:Kesägummit alla ja johan alkoi armoton vetely urissa vaikka kokona on maltillinen 215/55R16 :cry: ongelma ei ole Fordista johtuva,vaan meidän umpisurkeiden teiden.Kuitenkin kitkojen jälkeen hieman yllätti ajo-ominaisuuksien heikkeneminen :shock:toisaalta nyt voi päästellä menemään vähän reippaammin ja nauttia loistavasta ecoboost moottorista 8)
Enpä usko kitkoilla olevan kesägummeja paremmat kesäkelien ajo-ominaisuudet - en millään, koska kitkat ovat niin vetelät kulutuspinnaltaan. Ehkäpä kesärenkaiden tiukempi ja joustamattomampi ohjausvaste pääsi yllättämään.

Itse vaihdoin tänään kesäpyörät alle. Tuntuma oli positiivisesti yllättävä: sporttisen täsmällistä ja suuntavakaata ajettavuutta. Renkaina Continental SportContact 3 215/50R17 ja vanteina OZ Ultraleggera 7,5"x 17". :D
Torque Vectoring Control
PirtuFokkeri
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Tammi 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja PirtuFokkeri »

Tänään alle Good Year Efficientgrip-kesäkumit. Metakka kyllä kitkojen jälkeen lisääntyi aika paljon. Ajettavuuskin muuttui, en ole varma, muuttuiko kitkojen jälkeen parempaan suuntaan.
Ford Kuga tdci awd st-line 2017. Ex-Fordit: Fiesta ST-line A6 Frozen White 2018
Ford Focus Flexifuel Titanium wagon 2012
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

JohnFinn, millainen ET sinulla on noissa vanteissa, koska olen itsekkin harkinnut
tarvikevanteita koska Fordin omat 15-puolaiset ovat vähän tylsähköt.
omat renkaat ovat Michelin Primacyt ja äänitaso on aika sama kuin Continental-
nastoilla mutta onhan ajettavuus paljon täsmällisempi ja tarkempi.
modet: mitä tuo VIP nimimerkin alla tarkoittaa ?
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

6007 kirjoitti:JohnFinn, millainen ET sinulla on noissa vanteissa, koska olen itsekkin harkinnut
tarvikevanteita koska Fordin omat 15-puolaiset ovat vähän tylsähköt.
omat renkaat ovat Michelin Primacyt ja äänitaso on aika sama kuin Continental-
nastoilla mutta onhan ajettavuus paljon täsmällisempi ja tarkempi.
modet: mitä tuo VIP nimimerkin alla tarkoittaa ?
Alkuperäisissä Fordin vanteissa ET on 50 ja näissä OZ'eissa 40. On millimetripeliä, että renkaat mahtuvat pyörimään ulkoreunoiltaan lokasuojien reunuksiin nähden.
Pyörän massan putoaminen n. 4 kg:aa vaikuttaa tosi miellyttävästi pyörien liikkeisiin ja alustaääniin - niihin "kuoppatömähdyksiin". :D
Torque Vectoring Control
Avatar
hartza75
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2012 10:03
Paikkakunta: vantaa

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja hartza75 »

EskoS kirjoitti: Nyt on saatu ajella kuukauden päivät omalla autolla, auto oli vähän vaille 5 viikkoa remontissa. Vika löytyi lopulta alipaineletkusta jossa oli halkeama. Eli huonoa tuuria ilmeisesti matkassa.

Autoon ei voi olla kuin tyytyväinen, tehoa riittää ja ajettavuus on mainio. Remontin ajan meillä oli liikkeestä vara-autona esittely-Mondeo, joka oli mielestäni selvästi huonompi ajettavuudeltaan.

En ole ovien tiivisteissä huomannut mitään ihmeellistä mutta ovien saranat ovat helkkarin jäykät. Varsinkin lasten on vaikea avata ovia kun ensin saa kiskoa kaikilla voimillaan ja sitten pomppaakin ison pykälän eteenpäin. Ajan kysymys milloin kolahtaa katoksessa naapurin auton kylkeen. Saa siinä itsekin olla tarkkana.

Jossain vaiheessa oli juttua ratin nappien sijoittelusta. Nyt kun niitä on enemmän käyttänyt niin olen entistä vakuutteneempi niiden ergonomian olevan sieltä ja syvältä. "Ristiohjaimet" ovat jotenkin hassussa kulmassa ja vakkarisäädin ja radion säätimet ovat mielestäni väärässä paikassa ratin ala-osassa.
Meikän ti-vct koneella oleva focce myös ilmoitti erään käynnistyksen yhteydessä: "engine malfunction service now!" herjan...sammutin auton ja käynnistin uudestaan ja viesti häipyi, olisko ollut jokin ajotietsikan häiriö??
Sellaista on ollut edelleen että satunnaisesti (ehkä joka 4.kerta) auto tuntuu tehottomalta, kiihtyminen tahmaista ja motarilla saa "hikisesti" nostettua nopeuden sinne 120kmh, sitten tuntuu tulevan kuin seinä vastaan ja kierroksetkin ovat juuttuneet sinne 3400rpm kohdille..sitten välillä taas kone tuntuu suorastaan "turbolta" ja tehot ovat palanneet.

Huollossa on 2.kertaa päivitetty softa ja on pientä parannusta ollut mutta silti tuota ongelmaa ilmenee..otin taas yhteyttä asiasta niin ilmoittivat että "...tälle autolle on tehty kaikki mahdollinen..."
Eivät meinaan tee autolle mitään jos mitään vikakoodeja ei näy huollon tietokoneessa...täytynee viedä jonnekin toisaalle huoltoon ja putsauttaa esim maf , jos tulee vielä ideoita mikä tuossa voisi olla joka kadottaa niitä tehoja niin laitelkaa tännepäin.

(tässä netistä löydettyjä vikaehdokkeja: map, lambda, kaasupolkimen anturi, tulpat, puola...onhan noita)
Trend Wagon Foccer 1.6 TI-VCT 125hp / MK3
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Hartza, ei meilläkään näkynyt varsinaista vikakoodia, tuo samainen ilmoitus kyllä tuli tietokoneeseen mutta vikakoodeja katsoessa ilmamäärämittarin vikakoodin jälkeen tuli ilmoitus ettei vika ole siinä. Melko sekavalta kuulostaa näin kerrottuna.

Pyydä tarkistamaan kaikki letkut, ellei sitä ole jo tehty. Paljonko sulla on kilometrejä, onko vaivat olleet uudesta asti. Nämä hommathan kuuluu takuun piikkiin.
Avatar
hartza75
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2012 10:03
Paikkakunta: vantaa

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja hartza75 »

EskoS kirjoitti:Hartza, ei meilläkään näkynyt varsinaista vikakoodia, tuo samainen ilmoitus kyllä tuli tietokoneeseen mutta vikakoodeja katsoessa ilmamäärämittarin vikakoodin jälkeen tuli ilmoitus ettei vika ole siinä. Melko sekavalta kuulostaa näin kerrottuna.

Pyydä tarkistamaan kaikki letkut, ellei sitä ole jo tehty. Paljonko sulla on kilometrejä, onko vaivat olleet uudesta asti. Nämä hommathan kuuluu takuun piikkiin.
Luulisin että tuo tehottomuus alkoi joskus vuoden vaihteessa kun softia päiviteltiin.
kilsoja on 5100, auto ostettu elokuussa-11.

Autolla ajetaan päivittäin lyhyttä taajama-ajoa (max 60kmh) töihin ja takaisin 20km yht/pv...johtuisko siitä jotenkin että olisi karstaa tms..??

Kartoittelen tuota "ominaisuutta" vielä ja tuumin jos putsaisin maffin itse, jospa auttaisi.

(Vertailuna meikällä on ed.focukseni MK2 1.6 100hp joka tuntui tehokkaammalta kiihdytyksissä.)
Trend Wagon Foccer 1.6 TI-VCT 125hp / MK3
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

JohnFinn kirjoitti:Itse vaihdoin tänään kesäpyörät alle. Tuntuma oli positiivisesti yllättävä: sporttisen täsmällistä ja suuntavakaata ajettavuutta. Renkaina Continental SportContact 3 215/50R17 ja vanteina OZ Ultraleggera 7,5"x 17". :D
Kehtaako kysyä, mitä kustansi tuollainen Ultraleggera-setti? Itselläni on kesäpyörissä nuo Titanium Style-paketin mukana tulleet 15-puolaiset ja 17" vanteet. Kyllähän niiden painon kieltämättä ajaessa huomaa ja mielessä on käynyt, että pitäisiköhän sitä hankkia joku kevyempi vannesatsi. Ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan, mutta tuo mukavuus kyllä hieman kärsii tod.näk. juuri tuon painon vuoksi. :? Tämähän tulee varmasti näkymään myös kulutuksen kasvuna.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Fordsonson kirjoitti: Kehtaako kysyä, mitä kustansi tuollainen Ultraleggera-setti? Itselläni on kesäpyörissä nuo Titanium Style-paketin mukana tulleet 15-puolaiset ja 17" vanteet. Kyllähän niiden painon kieltämättä ajaessa huomaa ja mielessä on käynyt, että pitäisiköhän sitä hankkia joku kevyempi vannesatsi. Ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan, mutta tuo mukavuus kyllä hieman kärsii tod.näk. juuri tuon painon vuoksi. :? Tämähän tulee varmasti näkymään myös kulutuksen kasvuna.
Kyllä kysyä toki kehtaa :) Ultraleggerat ovat tunnetusti bulkkivanteita kalliimmat, eli 1600,-/sarja. Omassa kaupassani auttoi toisen auton käyttämätön pyöräsarja välirahana.

Jos aiot säilyttää saman 17" pyöräkokona ja hyödyntää alkuperäiset renkaat, niin pari todella hyvää - kevyempää - vaihtoehtoa olisi tässä: Sparco Asetto Gara 7,5"x17", ET pitää saada vain haarukkaan 40 - 48 ja toinen on Dezent RG tai RG dark 7,5"x17" ( on Vanteesi.fi - kuvastossa uuden Fofuksen alla! ). Mikäli ei olisi ollut mahdollisuutta tehdä vaihtokaupalla, niin olisin ostanut Dezentit, joista oli hyvät kokenmukset edellisessä autossa.

Ja se käytännön ero: enää eivät pyörät jymähtele kuopissa ja seuraavat nöyrästi ajoalustan muotoja. Subjektiivisena tuntemuksena on kiihtyvyyden paraneminen ja jarrutuksissa tunnokkaampi ja tehokkaampi pysähtyminen.

Ehkäpä nivelet ja vaimentimet tulevat kestämään pitempään pienemmillä jousittamattomilla massoilla.

Urheilujalkineilla on mukavampi ja kevyempi liikkua kuin Kontio-kumisaappailla. :wink:
Torque Vectoring Control
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Kiitokset JohnFinn erinomaisista vinkeistä! Se saattaa pian olla, että vaihdatan nuo alkuperäiset kumit kevyemmille vanteelle, sillä hivenen häiritsee tuo alkuperäisvanteen paino. Huomasi selvän eron jo siirtyessä 16" talvisatsista tähän kesäsarjaan. Tuo linkkaamasi Sparco olisi myös mieleeni. Tuon Dezent RG:n tyyppinen vanne oli muuten alkuperäisenä joskus yli 10 vuotta sitten omistamassani '99 mallissa Focuksessa. Tosin vain 15", mutta tyylikäs vanne sekin. :)
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Paljon olisit valmis maksamaan tollasista Ultraleggera 7,5*17 vanteista? Virheettömät ovat ja päällä contin 225/45/17 kitkat (tosin voin myydä pelkät vanteet myös) Ajettu setillä 3tkm. Ja myynnissä siksi että alla tällähetkellä 8*17 OZ Cronot nastoilla ja kesälle odottaa 8*18 Ultraleggerat -> eli yksi setti liikaa :lol:
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Simprider kirjoitti:Paljon olisit valmis maksamaan tollasista Ultraleggera 7,5*17 vanteista? Virheettömät ovat ja päällä contin 225/45/17 kitkat (tosin voin myydä pelkät vanteet myös) Ajettu setillä 3tkm. Ja myynnissä siksi että alla tällähetkellä 8*17 OZ Cronot nastoilla ja kesälle odottaa 8*18 Ultraleggerat -> eli yksi setti liikaa :lol:
Laitoin YV:ä.
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Morris »

Tervettä ja kevättä!

1.6 (bensa) Wagon Focus on nyt kerännyt mittariin 4.000 km, varsin huoletonta ajoa on ollut, yleensä..

Tästä on ollut foorumilla keskustelua aiemminkin, mutta olen huomannut ajoittaista tehottomuutta (pappatunturi-efekti) etenkin alemmilla vaihteilla. Ja tämä vaihtelee päivittäin, joskus lähtee kuin hauki rannasta ja joskus on todella tuskaista 1-3 vaihteilla kiihdyttäminen. Auto on yöt lämpimässä tallissa.

Toinen vika on keskikulutusmittarin levoton toiminta, kulutuslukemat ovat ajoittain aivan järjettömät. Etenkin pitkissä moottorijarrutuksissa kulutusmittari näyttää nollaa vasta aivan moottorijarrutuksen loppuvaiheessa. Ja näissä tilanteissa moottori oikeasti jarruttaa eikä vedä pienillä kierroksilla, jolloin polttoainetta pitääkin kulua. Softan päivitys lienee tarpeen? Korjaako päivitys myös tuon tehottomuuden, kokemuksia?
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

Vapari 1.6 kone kysymyksessä? Kiinnostaa itsellä, kun on C-MAX tulossa 1.6 flexiversiolla. Onkohan softat jo päivitettynä...

Ykkösmallin 1.6l facelift focus aikoinaan oli todella laiska varsinkin kesähelteellä ilmastointi päällä lähtemään yhtään mihinkään :D Onhan tuo uusi aikalailla eri moottori kun on muuttuvat ajoitukset imupuolella?
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Morris »

apophis kirjoitti:Vapari 1.6 kone kysymyksessä? Kiinnostaa itsellä, kun on C-MAX tulossa 1.6 flexiversiolla. Onkohan softat jo päivitettynä...
Kyllä, 1.6 vapari kyseessä. Kyselin paikallisesta Ford-liikkeestä päivityksiä, mutta en ole vielä saanut vastausta. Täytyy vissiin tyrkätä auto sinne päivitettäväksi. Mitään muutakaan syytä en tähän hätään ole keksinyt.
Savuselkä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Touko 2012 22:00
Paikkakunta: Hollola

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Savuselkä »

Ensimmäiset kilometrit alla 8.3 tilatulla ja eilen luovutetulla 1.0 Ecoboost Titanium farkulla. Varustelistalta rastitettiin nuukana vain Easy Driver 2 ja Family Pack ja väri Lunar Sky. Kaksi edellistä autoa olivat MK1 ja MK2 Focukset 1.6 vaparilla. Näihin verrattuna 1.0 Ecoboost moottori on iso harppaus eteenpäin. Pikku Ecoboostissa on todellakin yhdistetty kaksi eri luonnetta. Parhaiten moottorin luonnetta kuvaa sana eloisa. Alhaalta löytyy pikkudieselille ominaista vääntöä, mutta moottori on paljon "herkempi" dieseliin verrattuna. Jos haluaa edetä ripeästi esim. ohituksessa, niin konetta voi kierrättää kuin 1.6 vaparia. 1.6 vapariin verrattuna kone kerää kierroksia helponoloisesti. Normaalin perhekulkimen moottorina 1.0 Ecoboostista on ainakin tässä vaiheessa todella positiivinen kuva.

Plussat:
- Moottorin ääni sisälle hyvin hiljainen (liikenteen mukana ajaessa moottorin ääni ei kuulu sisään ollenkaan ja radion ollessa päällä moottorin sammumista ei kuule liikennevaloissa)
- Moottorin ääni ei kuulosta todellakaan niin huonolta kuin ennakkoon luulin. Tyhjäkäynnillä konepelti kiinni moottori kuulostaa lähes "normaalilta" ja ajaessa kierroksia käyttäessä aavistuksen jopa urheilulliselta.
- Ei turboviivettä ja lähtee helposti liikkeelle pikkudieseliin verrattuna
- Vääntö normaaleilla ajokierroksilla 1.6 vapariin verrattuna
- Ajettavuus tuntuu paremmalta/kevyemmältä kuin painavimmilla moottoreilla

Miinukset:
- Ajotapa tuntuu vaikuttavan paljon enemmän kulutukseen kuin 1.6 vaparilla / pikkudieselillä
- Aavistuksenomainen tärinä tyhjäkäynnillä. Ohjaamossa sitä ei huomaa, mutta oven ollessa auki lasi tärisee.
- Ohjaamon muoviosien viimeistely ei ole ihan VAG tasoa
- Halpisradion näyttö surkea
- Auto on muuten hyvin hiljainen, joten rengasmelu nousee selkeämmin esille (Auto on kokonaisuutena todella paljon hiljaisempi kuin MK2 Focus!)
JHTV
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Touko 2012 09:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JHTV »

Morris kirjoitti:Tervettä ja kevättä!

1.6 (bensa) Wagon Focus on nyt kerännyt mittariin 4.000 km, varsin huoletonta ajoa on ollut, yleensä..

Tästä on ollut foorumilla keskustelua aiemminkin, mutta olen huomannut ajoittaista tehottomuutta (pappatunturi-efekti) etenkin alemmilla vaihteilla. Ja tämä vaihtelee päivittäin, joskus lähtee kuin hauki rannasta ja joskus on todella tuskaista 1-3 vaihteilla kiihdyttäminen. Auto on yöt lämpimässä tallissa.
Meikäläisellä Focus farmari 1.6 litran FlexiFuel-koneella ja mittarissa 3600km ja viimeinen tuhat kilometriä ajettu pelkällä etanolilla. Kone meinasi välillä sammahtaa pienillä kierroksilla ja nyki silloin tällöin vauhdissakin, joten huollossa päivittivät softan jonka sanottiin korjaavan ongelmat. Nykiminen hävisi, mutta kone on edelleen todella aneeminen pienillä kierroksilla eikä meinaa esim. kolmosella ottaa kierroksia sitten millään. Myös tuota vaihtelua on, eli välillä kiihtyy hyvin mutta seuraavassa kiihdytyksessä saattaa taas olla tehot hukassa.

Sitä kuinka normaalia tämä on en tiedä kun edellinen auto oli C4 sitikka 2.0 litran koneella jossa oli voimaa oikein mukavasti, joten saattaa tuo 1.6-litrainen vain tuntua tehokkaamman jälkeen tuhnulta. Myös kulutus on mielestäni liian korkea vaikka etanolilla ajankin. Maantiellä ei meinaa päästä alle 8 litran kahden hengen kuormalla.
Ford Focus 1,6 120 hv Flexifuel Titanium M5 Wagon
Vastaa Viestiin