Sivu 6/6

Re: deisel vs bensa

Lähetetty: 26 Maalis 2008 21:57
Kirjoittaja bleedinki
Kyllä se kiisseli löytyy meikäläiseltäkin. Verottajan painajainen, 60e / v on polttoainevero. :)

Kyllä se vain on aika pirun paljon mukavampi ajettava kuin bensa. Varsinkin kun tankilla käy, Escortin tankin saa 40e:llä täyteen, Scorpioon työnsin yli 80 eurolla eikä edes tullut täyteen. Ja pidemmän matkaa sitä tuolla Escortilla on päässyt tuolla polttoainemäärällä, kulutus sitä 5,5 litran luokkaa satasella. :wink:

Re: deisel vs bensa

Lähetetty: 27 Maalis 2008 00:03
Kirjoittaja lare
mkahelin kirjoitti:tekstiä
Kirjoituksessasi paistoi kyllä vähän itseäni silmään että ensin puhuit jo parilitraisen bensakoneen joustavuudesta, ja toisaalta 2.5 220hv bensaturbon "käytännön suorituskyvystä" joka vasta riittäisi 2.0tcdi-koneelle. Olen kyllä vahvasti eri mieltä, vaikkakin ehkä eroamme käsityksestä "käytännön suorituskyky". Joustavuus-aspektista olen samaa mieltä, vaikkakin Fordin 145hv 2l bensa on kohtuu surkea alavääntönsä osalta, alavääntöä kun ei 2.0tcdi:stäkään löydy. Vääntö sinänsä turbon kierrosalueella on muhkeaa mutta kaasuvaste ja yläkierrosten väännöttömyys lopettaa joustavuuden lyhyeen ja pakottaa vaihtamaan vaihdetta.
Tuo 5cyl 2.5t bensakone tykittää sen sijaan millä tahansa vaihteella mukavaa vääntöä ja ohitukset sujuvat murto-osassa siitä mitä lähes sataheppaa pienempi disu. Kulutuksessa eroa sitten löytyykin mutta noiden kahden koneiden vertailua en kyllä rehellisesti kovin kauaa jaksaisi tehdä - hinnassahan se näkyykin jo.

Omasta mielestäni vuodenvaihteen veromuutos oli hyvä juttu, nyt voi todella vertailla diesel-koneisia paremmin bensakoneisiin koska aiemmin hintaerojen ollessa mitä olivat ei ainakaan itselläni tullut paljoa katsottua perus-dieseleihin, nyt voisi tehdä toisinkin jos pieneen bensakoneeseen olisi kääntymässä.
Henkilökohtaisesti käytännön ajonautintoa tuo joustavuus ja helppous riippumatta valitusta vauhdista tai vaihteesta, sekä riittävä ohituskiihtyvyys sitä haettaessa. Tämän hintana on sitten 9l/100km bensankulutus joka kyllä menee kohtuullisen piiriin itselläni.

Re: deisel vs bensa

Lähetetty: 03 Huhti 2008 21:46
Kirjoittaja mkahelin
Niin tarkoitin sitä että bensakonemallistossa tuo turbokone on eka jossa käytännön suorituskyky on vähintään vastaavalla tasolla kuin tuossa 2 litrasessa dieselissä. 2 litranen ja 2,3 litranen vaparibensa ei siihen pysty tosin tuo 2,3 litrasta ei saa kuin automaatilla joten sitä ei oikein voi verrata kun 6 lovinen tomaatti vaihtaa aina koneen tehoille parasta pykälää silmään. Tässä 2 litran TDCi koneessa on tuon 2 litrasen maksimiväännöt jo 1200 rpm, eli ei sitä nyt kovin kehnosti alhaalta vääntäväksi voi sanoa. Dieselin tekee joustamattomaksi lähinnä bensakonetta kepeampi kierrosalue ja se että se sammua kopsahtaa helposti jos päästää veto päällä vauhdin senverta alas että käyntinopeus laksee alle tyhjäkäyntikierrosten.

Mutta jos otetaan vaikka tilanne jossa jollotetaan 6 silmässä 80 tai 100 vauhtia ja polkastaan pedaali pohjaan niin tuosta 120 tai 140 vauhtiin pääseminen onnistuu tuolla dieselillä ainakin aika vauhdikkaasti ja vaivattomasti. Tuossa satkun vauhdissa dieseli kiertää jotain 2000 rpm ja vääntöä löytyy maskimit. Bensakoneella 5 silmässä on varmaan reilusti päälle 3000 rpm, mutta ei vielä olla maksimiväännön kiekoilla 4500 rpm.

2.5 turbokone lähtee varmasti nopsemmin kun potkii vääntöä samoilla kiekoilla lähes yhtäpaljon kuin dieseli ja teholukemat on kuitenkin ihan muuta.

Re: deisel vs bensa

Lähetetty: 07 Huhti 2008 09:11
Kirjoittaja taky
jype kirjoitti:kummallakos porukka ajelee mielummin? käyttökokemuksia ja mielipiteitä.
Ei vaihtoehtoa, 60 000 km/vuosi pitää siitä huolen ja on se diesel muutenkin matka ajossa väännön takia leppoisampi ajella.