mkahelin kirjoitti:tekstiä
Kirjoituksessasi paistoi kyllä vähän itseäni silmään että ensin puhuit jo parilitraisen bensakoneen joustavuudesta, ja toisaalta 2.5 220hv bensaturbon "käytännön suorituskyvystä" joka vasta riittäisi 2.0tcdi-koneelle. Olen kyllä vahvasti eri mieltä, vaikkakin ehkä eroamme käsityksestä "käytännön suorituskyky". Joustavuus-aspektista olen samaa mieltä, vaikkakin Fordin 145hv 2l bensa on kohtuu surkea alavääntönsä osalta, alavääntöä kun ei 2.0tcdi:stäkään löydy. Vääntö sinänsä turbon kierrosalueella on muhkeaa mutta kaasuvaste ja yläkierrosten väännöttömyys lopettaa joustavuuden lyhyeen ja pakottaa vaihtamaan vaihdetta.
Tuo 5cyl 2.5t bensakone tykittää sen sijaan millä tahansa vaihteella mukavaa vääntöä ja ohitukset sujuvat murto-osassa siitä mitä lähes sataheppaa pienempi disu. Kulutuksessa eroa sitten löytyykin mutta noiden kahden koneiden vertailua en kyllä rehellisesti kovin kauaa jaksaisi tehdä - hinnassahan se näkyykin jo.
Omasta mielestäni vuodenvaihteen veromuutos oli hyvä juttu, nyt voi todella vertailla diesel-koneisia paremmin bensakoneisiin koska aiemmin hintaerojen ollessa mitä olivat ei ainakaan itselläni tullut paljoa katsottua perus-dieseleihin, nyt voisi tehdä toisinkin jos pieneen bensakoneeseen olisi kääntymässä.
Henkilökohtaisesti käytännön ajonautintoa tuo joustavuus ja helppous riippumatta valitusta vauhdista tai vaihteesta, sekä riittävä ohituskiihtyvyys sitä haettaessa. Tämän hintana on sitten 9l/100km bensankulutus joka kyllä menee kohtuullisen piiriin itselläni.