Yksi aikakausi elämässäni päättyi kun silmäteräni lähti vaihdossa autokauppaan. Uutena ostettu ja yli 160 tkm ajettu vuoden -19 pitkäkattoinen perhekuljetin palveli kokonaisuutena hyvin. Tykkäsin ajettavuudesta, kohtuullisesta melusta ja sisätiloista sekä luotettavuudesta. Auto kuljetti nelihenkisen (+15 kg koira) perheen aina perille asti pääosin nikottelematta ja toimi arkipäivän kuljettimena hienosti. Auto oli myös taloudellinen. Koko käytönajalta arvioisin keskikulutuksen olevan 6,0-6,2. Talvisin automaatti loiskutteli öljyjään lämmitellen siinä määrin epätaloudellisesti, että ne pilasi parhaan terän. Muutoin reissut meni aina selvästi alle kutosen ja rauhallisesti maanteitä ajellen jopa alle 5 l/100 km. Ennätys 200 km matkalla 4,3 l/100 km. Boksi katolla Lapin reissut 6 päälle. Ja nuo kaikki siis 98 (95 en ajanut) ja vain sitä - ei jäähdytysnestettä tai öljyä eli kone pelasi
Kritiikkiä kohdistan penkkeihin (lyhyt isuinosa ja istuimen pituussäätö 2-3 cm liian lyhyt 187 cm kuskille) ja ratin pituussäädöstä - pari senttiä jäi liian kauas. Istuma-asento rasitti kroppaa pitkillä matkoilla.
Aika lienee jo kullannut muistoja, enkä alkanut foorumilta niitä kertailemaan, mutta korjauksia tehtiin muutamaan otteeseen:
-alkuvuoden tai pari akun bcm-juiluamiset. Meni lepotilaan tuon tuosta ja antoi virheilmoituksia sovellukseen.
-kahteen kertaan vaihdettu ilmastointilaitteiston kenno tukkeutumisen vuoksi. Ensin 90 tkm tuntumassa ja heti 100 tkm jälkeen alle vuosi edellisestä. Tämä takuuajan ylittyminen johti tympeään vääntämiseen huoltoliikkeen kanssa, mutta lopulta vaihtoivat veloituksetta,. He vetosivat takuuajan päättymiseen, minä heidän työvirheeseen.
-toinen takaiskari ruikkasi öljyt pihalle, kun suojamuovi oli rikkoutunut. Saatoin itse tökkiä sen talvella rikki, kun pyöränkotelot oli tuon tuosta täynnä loskaa niiden "karvaisten" sisälokareiden takia.
-3 vuotiaana ja n. 70-80 tkm ajettuna vaihdettiin akku huollon testerituloksen pohjalta. Tässä kohtaa tuli mieleen: Defan 10 A ylläpitolaturi muuten ihan ehdoton vekotin polttislämmitin autoissa.
-edellä mainittua iskarin vaihtoa lukuunottamatta yhtään alustanosaa (puslaa, tukivartta tai jousta tms) ei tarvinut vaihtaa. Takajarrupalat vaihdettiin 150 tkm huollossa.
-tuulilaseja meni 5 kpl, vaikka ajan paljon vakkarilla ja pisimmällä etäisyydellä. Enimmäkseen laseja rikkoutuikin vastaantulevien autojen lennättämistä kivistä. Suosittelen lasivakuutusta. Oman päiväkirjani mukaan ajoin tuosta 160 tkm kokonaismatkasta ajoin 125 tkm tuulilasi halki enemmän tai vähemmän - yleensä sen verran halki että tuulilasin lämmitys ei toiminut eli sitä varustetta en muista juuri käyttäneeni.
-Isommilta peltikolareiltakin selvittiin. Kerran rouva raapasi etulipan marketin kiviporsaaseen. Se väänsi tutkan telineen poikki ja naarmutti alapuskuria hieman.
Muuten tuosta joku saanee hyvän auton itselleen. Moottoriöljyt vaihdettu ensin 5 tkm ja sen jälkeen 15 tkm, 30 tkm, 45 tkm jne jne.
Laaja ruostesuojaus ennen maantiesuolassa uittamista auttanee seuraavaa käyttäjää. Minä en siitä tainnut hyötyä, muuta kuin että jos myyjä sitä edes hiukkasen arvosti hinnoitellessaan hyvitystä. Itse arvostaisin ruostesuojausta, jos käytettyä ostaisin - menkööt nyt siis uhraukseni talkoina - mutta ei niitä oikein vaihdokeissa mainosteta.
Itse tuon ikäiseen vaihdattaisin laatikon öljyt. Olisi ne voinut toki vaihtaa jo aiemmin, mutta hyvin se on pelannut - tai niin hyvin kuin nuo nyt on ylipäätään noissa toiminut. Käsittääkseni kestäviä, mutta käytökseltäään ei aivan "ZF:ää".
Kiitos foorumilaisille avuista, jutuista ja kokemuksista! Tätä ketjua tulee edelleen luettua ja jää talouteen vielä kruunun jalokivemme Fiesta vm -10!