Sivu 406/407

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Maalis 2026 17:34
Kirjoittaja Woozie
Käytin auton nyt myös automaattivaihteistoöljyn vaihdossa Öljypisteellä (huuhtelu+pesu). Aika näyttää enemmän mutta lyhyen kokemuksen perusteella oli kannattavaa. Vaihtaa sulavammin kuin viedessä. Mittarissa 119tkm.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Maalis 2026 18:36
Kirjoittaja _JPA
Nyt on omaan autoon öp-hihna vaihdettu (1.5 Ecoboost).
Olihan tuo jo selkäpuolelta vähän halkeillut. Imusihti oli puhdas. Vähän reilu 100 000 km ja 6 vuotta öljyssä pyörinyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Maalis 2026 22:29
Kirjoittaja HMS77
Jostain luin että myös 1.5 EcoBluen jakohihnan vaihtoväliä olisi lyhennetty. Aiemmin 12v/240tkm, nyt 10v/180tkm.
Pitääkö paikkansa vai väärää tietoa?? Meillä mittarissa nyt 142tkm ja meinattiin joka tapauksessa viimeistään 180tkm kohdilla vaihtaa hihna.
EDIT: näköjään ainakin RS-Huollon sivuille vaihtunut tuo 180tkm vaihtoväli. :o

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Maalis 2026 22:34
Kirjoittaja HMS77
Woozie kirjoitti: 12 Maalis 2026 17:34 Käytin auton nyt myös automaattivaihteistoöljyn vaihdossa Öljypisteellä (huuhtelu+pesu). Aika näyttää enemmän mutta lyhyen kokemuksen perusteella oli kannattavaa. Vaihtaa sulavammin kuin viedessä. Mittarissa 119tkm.
Meillä vaihdettu jo kahdesti, mittarissa 142tkm. Eka kerta meni ns vahingossa kun laatikosta petti sokea tulppa 70tkm kohdalla ja laski öljyt pihalle.
Se meni vielä takuuseen ja kyllähän sen jälkeen vaihdot pehmeni selkeästi. Toisen kerran vaihdatettiin omaan piikkiin tuossa vajaa vuosi sitten 130tkm kohdilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Maalis 2026 20:05
Kirjoittaja mmhh
_JPA kirjoitti: 26 Maalis 2026 18:36 Nyt on omaan autoon öp-hihna vaihdettu (1.5 Ecoboost).
Olihan tuo jo selkäpuolelta vähän halkeillut. Imusihti oli puhdas. Vähän reilu 100 000 km ja 6 vuotta öljyssä pyörinyt.
Paljonkos kustansi vaihto suurinpiirtein? Ihan mielenkiinnosta, oma 1.5 Ecoboost lähti jo eteenpäin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Maalis 2026 22:39
Kirjoittaja Focus_2.0
Näyttää olevan RS huollon hinnaston mukaan 1400€.. 5v/120tkm.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Maalis 2026 11:43
Kirjoittaja _JPA
mmhh kirjoitti: 28 Maalis 2026 20:05
_JPA kirjoitti: 26 Maalis 2026 18:36 Nyt on omaan autoon öp-hihna vaihdettu (1.5 Ecoboost).
Olihan tuo jo selkäpuolelta vähän halkeillut. Imusihti oli puhdas. Vähän reilu 100 000 km ja 6 vuotta öljyssä pyörinyt.
Paljonkos kustansi vaihto suurinpiirtein? Ihan mielenkiinnosta, oma 1.5 Ecoboost lähti jo eteenpäin.
Konnevedellä teetätin, 850 €.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Maalis 2026 20:05
Kirjoittaja mmhh
_JPA kirjoitti: 29 Maalis 2026 11:43
mmhh kirjoitti: 28 Maalis 2026 20:05
Paljonkos kustansi vaihto suurinpiirtein? Ihan mielenkiinnosta, oma 1.5 Ecoboost lähti jo eteenpäin.
Konnevedellä teetätin, 850 €.
Okei, no ei ihan ilmainen operaatio näköjään tuokaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Maalis 2026 20:14
Kirjoittaja _JPA
mmhh kirjoitti: 29 Maalis 2026 20:05
_JPA kirjoitti: 29 Maalis 2026 11:43
Konnevedellä teetätin, 850 €.
Okei, no ei ihan ilmainen operaatio näköjään tuokaan.
Käyttöautolla 1750 €.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Maalis 2026 09:41
Kirjoittaja mmhh
_JPA kirjoitti: 29 Maalis 2026 20:14 Käyttöautolla 1750 €.
Huhhuh! Juuri Käyttöauto sattuukin olemaan täkäläinen Ford-liike...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Maalis 2026 10:50
Kirjoittaja _JPA
mmhh kirjoitti: 30 Maalis 2026 09:41
_JPA kirjoitti: 29 Maalis 2026 20:14 Käyttöautolla 1750 €.
Huhhuh! Juuri Käyttöauto sattuukin olemaan täkäläinen Ford-liike...
Eiköhän tähän kohta tule joku, jota asia ei henkilökohtaisesti koske, viisastelemaan, että eihän se kilometriä kohti paljoa maksa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Maalis 2026 11:18
Kirjoittaja antizero
Kauhee hinta, oliko toi siis pelkkä öp-hihna vai jakohihnoineen tms?

Oma -24 vuotinen lähtee aika varmasti vaihtoon ennen kuin takuu umpeutuu ja hihnanvaihtokin tulee kyseeseen.. :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Maalis 2026 14:04
Kirjoittaja _JPA
antizero kirjoitti: 30 Maalis 2026 11:18 Kauhee hinta, oliko toi siis pelkkä öp-hihna vai jakohihnoineen tms?

Oma -24 vuotinen lähtee aika varmasti vaihtoon ennen kuin takuu umpeutuu ja hihnanvaihtokin tulee kyseeseen.. :)
Pelkkä ~30 € hihna vaihdettuna (+öljyt+suodatin).

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Maalis 2026 19:01
Kirjoittaja Focus_2.0
Ihanan halpaa. Mikä siinä maksaa vai onko tässä vaan keksitty hyvä rahasampo?
Vertailukohtana kytkinremontin Fordilta oli reilun tonnin. Työn osuus tässä noin puolet ja päivän homma.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Huhti 2026 11:24
Kirjoittaja 8.6x70
Morjesta

Tulin vuosien jälkeen tänne katselemaan (pari Fiestaa ecoboostilla ollut) ja syy on se että jostain syystä (kavereiden mielestä olen hullu) aloin katselemaan tuollaista Focus active 155 mhev mallia.

Esim. Nytkin muutamia 22-23 mallisia noin 20 tonnia hinnalla.

Onko näissä muuta erikoista kuin (Hedinin huollot katsoin) niin 60tkm tulpat, 90tkm vaihteistoöljyt ja 120km sitten se öljypumpun hihna. Takuu loppuu siihen 5v/100tkm niin ilmeisesti tuota hihnaa saisi muuallakin vaihdettua?

15tkm välein kannattanee vaihtaa öljyt ja suodatin?

Haussa farkku ja tossa hintaluokassa vaihtoehdot aika vähissä jos ei sitten mene vanhempiin. Ajoa se 35tkm vuosi että ainakaan vettä ei kerry öljyyn. 😅

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Huhti 2026 12:25
Kirjoittaja sierain92
Woozie kirjoitti: 12 Maalis 2026 17:34 Käytin auton nyt myös automaattivaihteistoöljyn vaihdossa Öljypisteellä (huuhtelu+pesu). Aika näyttää enemmän mutta lyhyen kokemuksen perusteella oli kannattavaa. Vaihtaa sulavammin kuin viedessä. Mittarissa 119tkm.
Oliko mikä vaihteisto vai onko näissä kaikissa sama? Itsellä tuntuu aika "kovalta " vaihdelaatikko. Autolla nyt ajettu sen 118tkm niin miettinyt tuota vaihdelaatikon huoltoa kuinka kallista puuhaa tuo on?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2026 20:45
Kirjoittaja HMS77
Laatikkoöljyn vaihto oli tuohon omaan A8 mehumaija-Focukseen jotain 300e luokkaa.
Eihän tuota laatikkoöljynvaihdon tärkeyttä nyt voi liikaa korostaa jos on vähääkään aikomusta pitää autoa pidempään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Huhti 2026 11:18
Kirjoittaja Woozie
sierain92 kirjoitti: 06 Huhti 2026 12:25
Woozie kirjoitti: 12 Maalis 2026 17:34 Käytin auton nyt myös automaattivaihteistoöljyn vaihdossa Öljypisteellä (huuhtelu+pesu). Aika näyttää enemmän mutta lyhyen kokemuksen perusteella oli kannattavaa. Vaihtaa sulavammin kuin viedessä. Mittarissa 119tkm.
Oliko mikä vaihteisto vai onko näissä kaikissa sama? Itsellä tuntuu aika "kovalta " vaihdelaatikko. Autolla nyt ajettu sen 118tkm niin miettinyt tuota vaihdelaatikon huoltoa kuinka kallista puuhaa tuo on?
Käsittääkseni 8F35. Jokatapauksessa A8. Öljypisteen hinnastossa pesuineen 410€. Ilman pesua 350€.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Touko 2026 07:17
Kirjoittaja Rusakko_
Yksi aikakausi elämässäni päättyi kun silmäteräni lähti vaihdossa autokauppaan. Uutena ostettu ja yli 160 tkm ajettu vuoden -19 pitkäkattoinen perhekuljetin palveli kokonaisuutena hyvin. Tykkäsin ajettavuudesta, kohtuullisesta melusta ja sisätiloista sekä luotettavuudesta. Auto kuljetti nelihenkisen (+15 kg koira) perheen aina perille asti pääosin nikottelematta ja toimi arkipäivän kuljettimena hienosti. Auto oli myös taloudellinen. Koko käytönajalta arvioisin keskikulutuksen olevan 6,0-6,2. Talvisin automaatti loiskutteli öljyjään lämmitellen siinä määrin epätaloudellisesti, että ne pilasi parhaan terän. Muutoin reissut meni aina selvästi alle kutosen ja rauhallisesti maanteitä ajellen jopa alle 5 l/100 km. Ennätys 200 km matkalla 4,3 l/100 km. Boksi katolla Lapin reissut 6 päälle. Ja nuo kaikki siis 98 (95 en ajanut) ja vain sitä - ei jäähdytysnestettä tai öljyä eli kone pelasi :D

Kritiikkiä kohdistan penkkeihin (lyhyt isuinosa ja istuimen pituussäätö 2-3 cm liian lyhyt 187 cm kuskille) ja ratin pituussäädöstä - pari senttiä jäi liian kauas. Istuma-asento rasitti kroppaa pitkillä matkoilla.

Aika lienee jo kullannut muistoja, enkä alkanut foorumilta niitä kertailemaan, mutta korjauksia tehtiin muutamaan otteeseen:
-alkuvuoden tai pari akun bcm-juiluamiset. Meni lepotilaan tuon tuosta ja antoi virheilmoituksia sovellukseen.
-kahteen kertaan vaihdettu ilmastointilaitteiston kenno tukkeutumisen vuoksi. Ensin 90 tkm tuntumassa ja heti 100 tkm jälkeen alle vuosi edellisestä. Tämä takuuajan ylittyminen johti tympeään vääntämiseen huoltoliikkeen kanssa, mutta lopulta vaihtoivat veloituksetta,. He vetosivat takuuajan päättymiseen, minä heidän työvirheeseen.
-toinen takaiskari ruikkasi öljyt pihalle, kun suojamuovi oli rikkoutunut. Saatoin itse tökkiä sen talvella rikki, kun pyöränkotelot oli tuon tuosta täynnä loskaa niiden "karvaisten" sisälokareiden takia.
-3 vuotiaana ja n. 70-80 tkm ajettuna vaihdettiin akku huollon testerituloksen pohjalta. Tässä kohtaa tuli mieleen: Defan 10 A ylläpitolaturi muuten ihan ehdoton vekotin polttislämmitin autoissa.
-edellä mainittua iskarin vaihtoa lukuunottamatta yhtään alustanosaa (puslaa, tukivartta tai jousta tms) ei tarvinut vaihtaa. Takajarrupalat vaihdettiin 150 tkm huollossa.
-tuulilaseja meni 5 kpl, vaikka ajan paljon vakkarilla ja pisimmällä etäisyydellä. Enimmäkseen laseja rikkoutuikin vastaantulevien autojen lennättämistä kivistä. Suosittelen lasivakuutusta. Oman päiväkirjani mukaan ajoin tuosta 160 tkm kokonaismatkasta ajoin 125 tkm tuulilasi halki enemmän tai vähemmän - yleensä sen verran halki että tuulilasin lämmitys ei toiminut eli sitä varustetta en muista juuri käyttäneeni.
-Isommilta peltikolareiltakin selvittiin. Kerran rouva raapasi etulipan marketin kiviporsaaseen. Se väänsi tutkan telineen poikki ja naarmutti alapuskuria hieman.

Muuten tuosta joku saanee hyvän auton itselleen. Moottoriöljyt vaihdettu ensin 5 tkm ja sen jälkeen 15 tkm, 30 tkm, 45 tkm jne jne.
Laaja ruostesuojaus ennen maantiesuolassa uittamista auttanee seuraavaa käyttäjää. Minä en siitä tainnut hyötyä, muuta kuin että jos myyjä sitä edes hiukkasen arvosti hinnoitellessaan hyvitystä. Itse arvostaisin ruostesuojausta, jos käytettyä ostaisin - menkööt nyt siis uhraukseni talkoina - mutta ei niitä oikein vaihdokeissa mainosteta.

Itse tuon ikäiseen vaihdattaisin laatikon öljyt. Olisi ne voinut toki vaihtaa jo aiemmin, mutta hyvin se on pelannut - tai niin hyvin kuin nuo nyt on ylipäätään noissa toiminut. Käsittääkseni kestäviä, mutta käytökseltäään ei aivan "ZF:ää".

Kiitos foorumilaisille avuista, jutuista ja kokemuksista! Tätä ketjua tulee edelleen luettua ja jää talouteen vielä kruunun jalokivemme Fiesta vm -10!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Touko 2026 10:40
Kirjoittaja _JPA
Olikos sulla semmonen moottori, jossa on öljypumpun käyttö hihnalla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Touko 2026 10:48
Kirjoittaja HMS77
Rusakko_ kirjoitti: 16 Touko 2026 07:17 Yksi aikakausi elämässäni päättyi kun silmäteräni lähti vaihdossa autokauppaan.
Jaaha, yksi on joukosta poissa. :(
Täällä mennään vielä toistaiseksi myöskin uutena ostetulla -19 Focuksella, kohta 150tkm mittarissa. (12/2018 ostettu mutta käytännössä -19 malli)
Eikä tuosta varmaan luovuta koskaan jos vaimolta kysytään, se kun ruukaa tykästymään autoihin vähän liikaa. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Touko 2026 11:54
Kirjoittaja Rusakko_
_JPA kirjoitti: 16 Touko 2026 10:40 Olikos sulla semmonen moottori, jossa on öljypumpun käyttö hihnalla?
Voi olla, ainakin mitä äsken asiasta googlailin. Vissiin heikko kohta moottorissa, jos öljyt vaihtelee 30 tkm välein ja ajelee lyhyttä ajoa. Minä ajelin pitkiä pätkiä, öljyt vaihdoin 15 tkm välein ja talvella webastolla kone lämpöseksi, niin ei liene sitä ongelmaa.
Katoin että perus hihnalla varustetun koneen jakopääremontin hinnalla pääsis siitä riskistä. 160 tkm ajettu bensa Focus lienee muutenkin käyttöikänsä puolessa välissä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Touko 2026 11:59
Kirjoittaja Rusakko_
HMS77 kirjoitti: 16 Touko 2026 10:48
Rusakko_ kirjoitti: 16 Touko 2026 07:17 Yksi aikakausi elämässäni päättyi kun silmäteräni lähti vaihdossa autokauppaan.
Jaaha, yksi on joukosta poissa. :(
Täällä mennään vielä toistaiseksi myöskin uutena ostetulla -19 Focuksella, kohta 150tkm mittarissa. (12/2018 ostettu mutta käytännössä -19 malli)
Eikä tuosta varmaan luovuta koskaan jos vaimolta kysytään, se kun ruukaa tykästymään autoihin vähän liikaa. :D
Kovaa ajoa vaan jos auto miellyttää ja vastaa tarpeita.

Jäi muuten Thulen WingBar Edge - kattotelineet, etukarvamatot ja rengaspussit ylinmääräisiksi. Torista löytyy.

Mutta joo, haikein mielin ja hyvin muistoin luovuin Focuksesta!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Touko 2026 16:17
Kirjoittaja Pensseli
Mitä kaikkia suositeltavia huoltoja olette tehneet samalla, kun öljypumpun hihna on vaihdettu? Joissakin paikoissa suositellaan vesipumpun vaihtamista samalla, toisissa taas ei. Kilometrejä on noin 75 000 ja auto on noin 5,5 vuotta vanha.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Touko 2026 19:42
Kirjoittaja focst
Pensseli kirjoitti: 29 Touko 2026 16:17 Mitä kaikkia suositeltavia huoltoja olette tehneet samalla, kun öljypumpun hihna on vaihdettu? Joissakin paikoissa suositellaan vesipumpun vaihtamista samalla, toisissa taas ei. Kilometrejä on noin 75 000 ja auto on noin 5,5 vuotta vanha.
Jos 1.5 niin vaihto samalla kun muutenkin irrotetaan. Jos 1.0 ei kannata vaihtaa samalla kun toisessa päässä konetta voi ihan hyvin vaihtaa kun tulee aihetta. Apulaitehihna on sama vaihtaa kun käytetään irti.
Jos 1.0 niin nokkien solenoidit Jos vuotaa öljyä läpi.