Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Marras 2025 11:53
Kun olet öljyt ulos laskenut, niin kerropa miltä ne näytti!
Kun ylempänä raati oli sitä mieltä, että "vetinen suklaapuuro" on ihan normaalia.
Kun olet öljyt ulos laskenut, niin kerropa miltä ne näytti!
FF20 kirjoitti: 09 Elo 2025 21:55Käytitkö missä auton vaihteistoöljyn vaihdossa?ässäpellot kirjoitti: 07 Elo 2025 09:08
Auton ollessa uutena käytin ruostesuojauksessa.Olisin varmaan käyttänyt 4-5 v ikäisenä uusintakäsittelyssä, mutta autonvaihto "kärpänen" puraisi ja uusintakäsittely jäi sitten pelkäksi ajatukseksi.Mutta kannattaa sinun ehkä käyttää suojauksessa, jos meinaat pidemmän ajan pitää autoa itselläsi?Tuolla autolla meillä ollessa ajettiiin etupäässä asfalttiteitä.Ainoastaan kesäisin mökkimatkoilla tuli pienet pätkät hiekkatietä.Joten luulisin alustan olevan kohtuu mukavassa kunnossa.
Vaihteistoöljyt vaihdatin ensimmäisen ja ainoan kerran siinä 130 tkm. paikkeilla.Fordin huolto-ohjelmassahan ei ole tuolle laatikolle vaihtoväliä öljylle.Eikä taida olla laitteistoakaan, kun kysyin vaihtoa.Sanoivat, että kannattaa vaihdattaa sellaisessa paikassa, missä vaihto tapahtuu huuhtelumenetelmällä.
Kyllä toi laaatikko oli sen koko 142640 km.matkan samanlainen. Ei ehkä niiktä kaikkein hienostuneimpia vaiteen vaihtojen suhteen. Aika uutena siihen ajettiin uusi ohjelma laatikkoon, muttei minusta kyllä kummemin muuttunut.Pintakaasulla ja hitaasti ajaen töksäyttäen väillä vaihtaa..Aivan kuin arpoisi, pienempää vaiko isompaa pykälää pesään?Taas jos vähän reippaamin painaa kaasua, niin minusta laatikko toimi ihan asiallisesti.Aika paljon piti ajaa sportmodella, koska normaali asennossa kierrokset oli kaupunkiajossa, sekä 80 alueella melko matalalla..
Sama kiinnostaa täälläkin.
395€ ollut tuo öljypisteen pesuhoito. Huuhtelusta nyt 25 tkm ja sanoisin että ei siitä ainakaan laatikko ole vielä rikki mennyt. Käytökseltään laatikko on ilmeisesti pysynyt normaalina kanssa.ToTaPi kirjoitti: 03 Marras 2025 13:47 Reiluun 300€ ja 400€ välillä maksaa huuhtelemalla laatikon öljyn vaihto.
Ford ei tosiaan syystä x tee itse huuhtelemalla, vaikka samassa puljussa on Mersut, joihin tehdään kuulema aina huuhtelemalla.
Onko porukalla minkälainen mielipide? Käytänkö Käyttöautossa vain öljyn vaihdossa ja koodien lukemisessa vai vaihdatanko suoraa huuhtelemalla muualla? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Moi, kerrotko missä kohtaa sanottiin toi että on ihan normaalia?
Ei missään niin sanottu, enkä niin väittänytkään. Mutta keskustelun loppupäätelmänä esitettiin, että se on vain kondensoitunutta vettä ja johtuu vaihtovälistä.
Yhden asentajan neuvo oli tosiaan huuhtelulle suoraa ja opetusarvojen nollaus. Opetusarvojen nollauksen yhteyteen suositteli öljyjen vaihtoa. Pitää käyttää laatikkohuuhtelussa. Onko jollain jotain mielipidettä, että kannattaako 60€ maksaa extraa niistä kemikaaleista, jotka laitetaan vanhojen öljyjen sekaan?ässäpellot kirjoitti: 04 Marras 2025 08:37 Jyväskylän öljypisteellä tähän oli tosiaan tehty huuhtelun kanssa öljynvaihto. Ainakin kuitista löytyy hieman kryptinen rivi "Automaattivaihteiston 100%" ja sitten selkeämpi "Automaattivaihteiston pesu", ja 9 litraa öljyä.
395€ ollut tuo öljypisteen pesuhoito. Huuhtelusta nyt 25 tkm ja sanoisin että ei siitä ainakaan laatikko ole vielä rikki mennyt. Käytökseltään laatikko on ilmeisesti pysynyt normaalina kanssa.ToTaPi kirjoitti: 03 Marras 2025 13:47 Reiluun 300€ ja 400€ välillä maksaa huuhtelemalla laatikon öljyn vaihto.
Ford ei tosiaan syystä x tee itse huuhtelemalla, vaikka samassa puljussa on Mersut, joihin tehdään kuulema aina huuhtelemalla.
Onko porukalla minkälainen mielipide? Käytänkö Käyttöautossa vain öljyn vaihdossa ja koodien lukemisessa vai vaihdatanko suoraa huuhtelemalla muualla? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Kait se on pohjimmiltaan yksilöllistä, jos sieltä irtoaa huuhtelussa joku isompi partikkeli joka sopivasti jää venttiilikoneistoon jumiin tms. niin voihan siinä vähintään hetkellisesti tulla ongelmia. Sikäli kun mulla tämä on kertaalleen huuhdeltu niin luultavasti uskallan huuhdella toistekin.
Äsken vaihdoin öljyt. Kuvan valotus vähän valehtelee (vaaleampaa oikeasti) mutta samanlaista suklaapuuroa tuli myös omasta laatikosta.


Lainaan nyt vanhaa viestiä kun huomasin itselläkin apparin ovessa yhden alaosan tiivisteen roikkuvan. Saitko millään tökötillä kiinni? Millähän liimalla tuota kannattaisi yrittää kiinnittää?Fixu kirjoitti: 05 Elo 2024 12:40Kyllä vaan mennä porskutetaan edelleen, reilu 80 tkm mittarissaHMS77 kirjoitti: 04 Elo 2024 23:07 Ainakin tämän 1.5TDCin öljynvaihtoväli on 15tkm. Toki, ns "päähuolto" on 30tkm välein mutta väliöljynvaihto kuuluu tässä huolto-ohjelmaan ja niin se on meillä huollettu uudesta asti. Nyt mittarissa kohta 114tkm ja toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa.![]()
(poislukien täälläkin havaittu maalin irtoaminen takapuskurin ja lokasuojan liitoskohdasta, molemmin puolin)
Liekö montaa tälläkään foorumilla enää jäljellä joka tämän uutena ostanu sillon 2018 ja ajelee edelleen.
Meillä ajetaan niin kauan kun eteenpäin kulkee, ei tarvetta vaihtaa mihinkään.Alun perin ajatus oli pitää 5 vuotta ja pistää kiertoon, mutta elämän tilanne hieman muuttunut. Tässä kohtaa en edes farkkua tarvitsisi, mietin jo jotain Yarista tilalle. Mutta nykyinen kun on velaton, niin kohtuu huoleton, jos ei jotain nyt isommin hajoa. Takalasin pesuri simahti kevättalvella, en ole ehtinyt/jaksanut asialle tehdä mitään vielä, kysellään seuraavassa kausihuollossa. Molempien etuovien sisäpuolen reunasta maalit alkaneet kulumaan. Jotenkin B-pilarin tiiviste hinkkaa sitä. Meikkaillut nyt. Miltä muilla näyttää? Lisäksi apparin ovesta yksi tiiviste lähtenyt roikkumaan. Uutena pieni kumipätkä oven alareunaan vain 122€ varaosatiskiltä
Laitan jollain tökötillä kiinni, jahka jonkun pesun jälkeen saa aikaiseksi.
Ostin kyllä liiman, en muista mitä se oli. Itse asiassa kaveri tunki sen tiivisteen pätkän toisen tiivisteen väliin väliaikaisesti ja siihen se homma vähän kuin unohtui. Eli en ole vielä liimannut. Ehkäpä ensikeväänä sitten.Woozie kirjoitti: 09 Marras 2025 15:38Lainaan nyt vanhaa viestiä kun huomasin itselläkin apparin ovessa yhden alaosan tiivisteen roikkuvan. Saitko millään tökötillä kiinni? Millähän liimalla tuota kannattaisi yrittää kiinnittää?Fixu kirjoitti: 05 Elo 2024 12:40
Kyllä vaan mennä porskutetaan edelleen, reilu 80 tkm mittarissaAlun perin ajatus oli pitää 5 vuotta ja pistää kiertoon, mutta elämän tilanne hieman muuttunut. Tässä kohtaa en edes farkkua tarvitsisi, mietin jo jotain Yarista tilalle. Mutta nykyinen kun on velaton, niin kohtuu huoleton, jos ei jotain nyt isommin hajoa. Takalasin pesuri simahti kevättalvella, en ole ehtinyt/jaksanut asialle tehdä mitään vielä, kysellään seuraavassa kausihuollossa. Molempien etuovien sisäpuolen reunasta maalit alkaneet kulumaan. Jotenkin B-pilarin tiiviste hinkkaa sitä. Meikkaillut nyt. Miltä muilla näyttää? Lisäksi apparin ovesta yksi tiiviste lähtenyt roikkumaan. Uutena pieni kumipätkä oven alareunaan vain 122€ varaosatiskiltä
Laitan jollain tökötillä kiinni, jahka jonkun pesun jälkeen saa aikaiseksi.
On niin pieneltä matkalta irti etten periaatteessa uutta kumia ostaisi.
Hmm...mulla pyörissä alkuperäiset anturit(kesä/talvi)jo 7v. ikää ja toimii vieläkin.Renkaat vaihtuneet ja alkuperäiset anturit säilytetty...kaverilla Focuksessa(2019)vaihdettu myös renkaat+anturit.Asentaja sanoi että ei pysty vanhoja käyttää...pakkomyyntiä vai viitsimättömyyttä?PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Marras 2025 18:22 Tänään aamulla vaihdoin talvirenkaat. Vissiin jo viidennen kerran tähän kotteroon. Ja suunnilleen saman verran on takana vaihtoja toiseen suuntaan.
Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Mutta tänään tuli heti liikkeelle lähdön jälkeen vikailmoitus rengaspaineen valvontajärjestelmän viasta.
Ajotietokone näytti viivaa joka nurkkaan.
Manasin, että nytkö ne antureiden patterit sitten loppui.
Läksin töistä kotiin ja heti blim-blom. Taas sama errori.
Muutaman kilometrin jälkeen huomasin, että vikavalo oli poistunut. Kurkkasin rengaspaineita ja joka nurkalle näkyi järkevä painelukema.
Onko paineantureissa joku liike-generaattori vai mikä ne herätti?
Ei menussa pystynyt tekemään mitään kun näytti vain viivaa ja oli vikatilassa. Aina aiemmin on näyttänyt painelukemaa.
Joko pidettiin asiakasta tyhmänä tai asentajan tyhmyyttähapelo kirjoitti: 14 Marras 2025 19:31 Asentaja sanoi että ei pysty vanhoja käyttää...pakkomyyntiä vai viitsimättömyyttä.
On saattanut joskus kuulua, kun on ollut jo lähdössä vaikkapa peruuttamaan, mutta sitten onkin pitänyt vielä pysähtyä ja laittaa takas P:lle.tomaattIO kirjoitti: 26 Marras 2025 13:44 Kysymys kaikille A8 laatikolla ajaville jossa vaihteenvalitsimena tuo kiekko, kuuluuko teillä naksuva ääni kiekosta (tai sen alla olevasta solenoidista joka vapauttaa valitsimen) kun kiekko on P-asennossa ja paiantte jarrua?
Mutta jos siis vaihteisto P-asennossa, ja poljet jarrua toistuvasti, ei kuulu naksutusta? Mulla meinaan alkoi yhtäkkiä tekemään juuri näin ja en ole varma onko tuo ääni kuulunut aina, vai onko solenoidissa tosiaan häikkää_JPA kirjoitti: 27 Marras 2025 09:05On saattanut joskus kuulua, kun on ollut jo lähdössä vaikkapa peruuttamaan, mutta sitten onkin pitänyt vielä pysähtyä ja laittaa takas P:lle.tomaattIO kirjoitti: 26 Marras 2025 13:44 Kysymys kaikille A8 laatikolla ajaville jossa vaihteenvalitsimena tuo kiekko, kuuluuko teillä naksuva ääni kiekosta (tai sen alla olevasta solenoidista joka vapauttaa valitsimen) kun kiekko on P-asennossa ja paiantte jarrua?
Ei ole tuollaista ilmennyt koskaan.tomaattIO kirjoitti: 26 Marras 2025 13:44 Kysymys kaikille A8 laatikolla ajaville jossa vaihteenvalitsimena tuo kiekko, kuuluuko teillä naksuva ääni kiekosta (tai sen alla olevasta solenoidista joka vapauttaa valitsimen) kun kiekko on P-asennossa ja paiantte jarrua?