Sivu 402/404

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Loka 2025 17:40
Kirjoittaja focst
HMS77 kirjoitti: 16 Loka 2025 17:22 Joo vaikka onkin kuivahihna eikä se surkea märkähihna, niin Fordin tuntien en luota tuollaseen vaihtoväliin yhtään.
Tuli tossa aiemmin jonkun autohuollon Instagram-päivitys jossa vaihdettiin 2.0 Ecoblueen jakohihnaa kilometreillä 170tkm ja oli jo hampaiden juuria murtunu, ei olis ollu ku ajan kysymys ku koko paska olis lauennu ja siinäkinhän on tuo sama 240tkm vaihtoväli.
Että vaihtakaa niitä märkähihnojanne ajoissa.. :D
Se kesto on paljon kiinni siitä kuinka on huollettu. Ensimmäinen auto jossa oli hampaaton hihna oli ajettu 157tkm. Ruotsin tuonti ranger jossa oli jäänyt 1 huolto välistä. Huollettuihin vaihdettu 100tkm-200tkm ja aina ollut virheettömän näköinen hihna. Noita netin videoita kun katsoo niin kaikissa jossa on hampaaton hihna on myös musta piki kerros jakopään kotelossa. Normaalisti huollettu on puhdas ei pikeentymiä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Loka 2025 20:52
Kirjoittaja Focus_2.0
Ei ole oma mk4 mutta kuivahihnalla varustettu mk3. Vaihdatin varmuuden vuoksi ja iän mukaan vajaassa yhdeksässä vuodessa (kilsoja reilu satatuhatta). Hihna ja kiristin oli kuulemma hyväkuntoisia. Huollettu säännöllisesti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Loka 2025 14:10
Kirjoittaja _JPA
Onko kokemuksia uusien rengaspaineantureiden aktivoimisesta? Tämmöinen ohje löytyi kuukkeloimalla:

Painetaan 6 x hätävilkkujen katkaisijaa sytytysvirta kytkettynä. Sitten mittaristoon pitäisi tulla ohje, että mistä renkaasta vajutetaan ilmaa äänimerkin törähdykseen asti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Loka 2025 14:43
Kirjoittaja hapelo
_JPA kirjoitti: 18 Loka 2025 14:10 Onko kokemuksia uusien rengaspaineantureiden aktivoimisesta? Tämmöinen ohje löytyi kuukkeloimalla:

Painetaan 6 x hätävilkkujen katkaisijaa sytytysvirta kytkettynä. Sitten mittaristoon pitäisi tulla ohje, että mistä renkaasta vajutetaan ilmaa äänimerkin törähdykseen asti.
Tosta en tiedä mutta saattaa olla edessä...yli 7v on noi mulla kestänyt ja uudet talvi/kesärenkaatkin asennettu.
Siis alkuperäiset anturit säilytetty renkaiden vaihdossa...

Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Loka 2025 14:54
Kirjoittaja antizero
Mitkä anturit sulla on? Tilasin omat autokohtaiset aliexpressistä parilla kympillä, eivät lähteneet automaattisesti toimimaan, mutta rengasliikkeessä jollain kannettavalla laitteella saivat aktivoitua nuo (ihan vaan parkkiksella kun renkaat jo autossa alla), maksoi ehkä kympin ja kesti n. minuutin. Luin aluksi jotain ohjeita myös, mutta ois pitänyt olla joku mokkula vielä lisäksi, että saa anturit aktivoitua? Anturin osanumero / merkki / malli kantsii ottaa ylös jos menet liikkeeseen, saattavat kysyä sitä tuossa operaatiossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 18 Loka 2025 18:53
Kirjoittaja _JPA
Schraderit ostin. Ensi viikolla tarkoitus vaihdattaa uudet talvirenkaat ja samalla uudet anturit.
Mulle tuli 2020 auton mukana uudet talvirenkaat vanteineen.
Niille ei tarvinnut mitään temppuja tehdä. Riitti kun mittariston kautta resetoi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Loka 2025 11:18
Kirjoittaja antizero
_JPA kirjoitti: 18 Loka 2025 18:53 Schraderit ostin. Ensi viikolla tarkoitus vaihdattaa uudet talvirenkaat ja samalla uudet anturit.
Mulle tuli 2020 auton mukana uudet talvirenkaat vanteineen.
Niille ei tarvinnut mitään temppuja tehdä. Riitti kun mittariston kautta resetoi.
Sanoisin, että rengasliike aktivoi nuo pienellä lisähinnalla, mutta kantsii toki varmistaa ennen. Tietty voihan tuota opetusoperaatiota koittaa itsekin ensin ja mennä sitten vasta liikkeeseen jos ei onnistu.. Jos on auto/mallikohtaiset anturit niin voihan ne lähteä itsestään toimimaan. Muistaakseni tuo anturien opetus vaati tuon näkösen työkalun muun kikkailun lisäksi:
Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Loka 2025 14:07
Kirjoittaja _JPA
antizero kirjoitti: 20 Loka 2025 11:18
_JPA kirjoitti: 18 Loka 2025 18:53 Schraderit ostin. Ensi viikolla tarkoitus vaihdattaa uudet talvirenkaat ja samalla uudet anturit.
Mulle tuli 2020 auton mukana uudet talvirenkaat vanteineen.
Niille ei tarvinnut mitään temppuja tehdä. Riitti kun mittariston kautta resetoi.
Sanoisin, että rengasliike aktivoi nuo pienellä lisähinnalla, mutta kantsii toki varmistaa ennen. Tietty voihan tuota opetusoperaatiota koittaa itsekin ensin ja mennä sitten vasta liikkeeseen jos ei onnistu.. Jos on auto/mallikohtaiset anturit niin voihan ne lähteä itsestään toimimaan. Muistaakseni tuo anturien opetus vaati tuon näkösen työkalun muun kikkailun lisäksi:
Kuva
Työkaverilla on joku tuommoinen halpa vehje. Kokeilen sillä.

Olisi pitänyt kuvata vanteet tarkasti ennnen rengasliikkeeseen vientiä. Eilen illalla putsailin vanteet ja otin vanhat painot pois.
Kävin jokaisen vanteen tarkasti läpi ja tulin siihen tulokoseen, että mitään suurempia naarmuja ei ole, mutta voisi kuitenkin kiillottaa etupinnat ja vahailla sitten ennen alle vaihtoa. Nyt on sitten yhdessä vanteessa semmoiset naarmut, että ei myllyttämällä lähde.
Rengasliikkeessä ei kuulemma ole 30 vuoden aikana naarmutettu yhtään vanneta. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Loka 2025 14:56
Kirjoittaja antizero
_JPA kirjoitti: 20 Loka 2025 14:07
Työkaverilla on joku tuommoinen halpa vehje. Kokeilen sillä.

Olisi pitänyt kuvata vanteet tarkasti ennnen rengasliikkeeseen vientiä. Eilen illalla putsailin vanteet ja otin vanhat painot pois.
Kävin jokaisen vanteen tarkasti läpi ja tulin siihen tulokoseen, että mitään suurempia naarmuja ei ole, mutta voisi kuitenkin kiillottaa etupinnat ja vahailla sitten ennen alle vaihtoa. Nyt on sitten yhdessä vanteessa semmoiset naarmut, että ei myllyttämällä lähde.
Rengasliikkeessä ei kuulemma ole 30 vuoden aikana naarmutettu yhtään vanneta. :roll:
Raportoi saatko itse anturit toimimaan! Käy ensin vartin koeajolla jos lähtevät itsestään toimimaan, tietää ainakin että vaatii sen koodauksen :thumbup: Toi vannehomma on kyllä todella ikävä, itsekin aina vähän pelko persiissä kun tarvii vannetöitä liikkeestä (varsinkin jos sattuu olemaan vielä sesonkiaika ja nuorisoa apuna..). Itsekin tehnyt aikanaan rengassesonkeja ja automiehenä käsitteli vanteita tosi varoen, mutta riski naarmuille varmasti on aina ja tuurista kiinni kuka työvuorossa :?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Loka 2025 15:01
Kirjoittaja _JPA
Vaihto menee vähintään viikonlopulle. Ja sitten kaverin pitäisi muistaa tuoda se vehje...
Vahinkojahan sattuu parhaimmillekin.
Sitä ei tosin nähty mahdolliseksi ensinkään. Hirveä päteminen alkoi heti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2025 10:13
Kirjoittaja Mafordbu
Ensi viikolle varattuna A8-vaihteiston öljynvaihto, samalla PCM-yksikön softapäivitys ja uudelleen ohjelmointi. Näillä toimenpiteillä toivottavasti saadaan korjattua melko ikävän tuntoinen nytkähdys, mikä tulee, kun ajovaihteen kytkee päälle. Kenties öljynvaihdon olisi voinut jo aiemmin toteuttaa, koska kilsoja takana jo 115k ja vm. 2020.
Ensi keväänä loppuu auton nollakorko rahoitus, mutta sen verran tyytyväinen ollut, että taidan jatkaa pitämistä :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2025 17:30
Kirjoittaja _JPA
_JPA kirjoitti: 20 Loka 2025 15:01 Vaihto menee vähintään viikonlopulle. Ja sitten kaverin pitäisi muistaa tuoda se vehje...
Vahinkojahan sattuu parhaimmillekin.
Sitä ei tosin nähty mahdolliseksi ensinkään. Hirveä päteminen alkoi heti.
Renkaat vaihdettu. Muutaman kilsan koeajon aikana mittariston kautta tehty resetointi ei tehnyt mitään. Edelleen näkyi kesärenkaiden paineet (2,4 bar). Sitten auto oli parkissa useamman tunnin ja 5 km ajon jälkeen kokeilin mittaristosta resetointia ja kappas vaan ja tauluun päivittyi talvirenkaiden 2,7 bar. Täytyy tuosta vajutella paineita vähän alemmaksi.

Rengasliike veloitti renkaanvaihdon (ja vanteen naarmutuksen) yhteydessä antureiden vaihdosta 20 €. Tiedä sitten mitä siihen sisältyi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2025 21:42
Kirjoittaja Ecoboost150
Tuli tänään vaihdettua omaan manuaali 1.5 ecoboostiin vaihteistoöljyt. 151tkm mittarissa ja ihan aiheellistä oli ainakin ulkonäön perusteella vaihtaa. https://drive.google.com/file/d/12pkEDo ... p=drivesdk

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2025 09:21
Kirjoittaja pätkä
Ecoboost150 kirjoitti: 25 Loka 2025 21:42 Tuli tänään vaihdettua omaan manuaali 1.5 ecoboostiin vaihteistoöljyt. 151tkm mittarissa ja ihan aiheellistä oli ainakin ulkonäön perusteella vaihtaa. https://drive.google.com/file/d/12pkEDo ... p=drivesdk
Tyhjennysproppua ei taida olla. Imuvaihtajalla vanhat öljyt pois?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2025 09:51
Kirjoittaja Ecoboost150
pätkä kirjoitti: 26 Loka 2025 09:21
Ecoboost150 kirjoitti: 25 Loka 2025 21:42 Tuli tänään vaihdettua omaan manuaali 1.5 ecoboostiin vaihteistoöljyt. 151tkm mittarissa ja ihan aiheellistä oli ainakin ulkonäön perusteella vaihtaa. https://drive.google.com/file/d/12pkEDo ... p=drivesdk
Tyhjennysproppua ei taida olla. Imuvaihtajalla vanhat öljyt pois?

Kyllä tyhjennysproppu on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2025 08:41
Kirjoittaja fasteST
Ecoboost150 kirjoitti: 25 Loka 2025 21:42 Tuli tänään vaihdettua omaan manuaali 1.5 ecoboostiin vaihteistoöljyt. 151tkm mittarissa ja ihan aiheellistä oli ainakin ulkonäön perusteella vaihtaa. https://drive.google.com/file/d/12pkEDo ... p=drivesdk
Toi vetinen suklaapuuro mitä sun autosta on valutettu näyttää tosi pahalta, ei varmaan enää ole voidellut optimaalisesti. Näyttäis, että vettä kondensoitunu öljyn sekaan ja öljy menny pilalle.

Mä vaihdatin mun Mk8 Fiesta ST:hen laatikon öljyt viime vuonna, mittarissa oli silloin n. 30 tkm. Vanha öljy oli täysin kirkasta, väri vielä 'punainen' mikäli muistan oikein. Lukon takia öljy on erikoisöljyä ja oli melko arvokasta. Vaihdon teetätin varmuuden vuoksi kun autolla ajetaan myös radalla ja siinä on tasauspyörästön lukko jolle syytä olla hyvät öljyt. Halusin vain nähdä miltä öljyt näyttää ennen kuin tulee enempi kilometrejä. Yleensä suositeltu vaihtoväli on 60 tkm manuaaleille, mikään pakkohan ei ole öljyjä vaihtaa edes moottoriin, mutta kestää laitteet paremmin kun voiteluaineet on tiptop.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2025 11:32
Kirjoittaja yritäedes
fasteST kirjoitti: 27 Loka 2025 08:41
Ecoboost150 kirjoitti: 25 Loka 2025 21:42 Tuli tänään vaihdettua omaan manuaali 1.5 ecoboostiin vaihteistoöljyt. 151tkm mittarissa ja ihan aiheellistä oli ainakin ulkonäön perusteella vaihtaa. https://drive.google.com/file/d/12pkEDo ... p=drivesdk
Toi vetinen suklaapuuro mitä sun autosta on valutettu näyttää tosi pahalta, ei varmaan enää ole voidellut optimaalisesti. Näyttäis, että vettä kondensoitunu öljyn sekaan ja öljy menny pilalle.
On pahan näköistä... Ihan kuin sinne olisi päässyt muutakin nestettä kuin kondensaattia. Mutta miten?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2025 12:06
Kirjoittaja duckworth
Tuskin on muusta kyse ku kondensoidtuneesta vedestä, onhan tolla kuitenki menty jo 150tkm, mutta onkoha toi 60tkm vaihtoväli ihan faktaa manuaaliaskille? Kuulostaa enempi vanhan GM:n 4L30-E momenttimuunninautomaatille tollanen 60 tkm vaihtoväli :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2025 14:47
Kirjoittaja Ecoboost150
duckworth kirjoitti: 27 Loka 2025 12:06 Tuskin on muusta kyse ku kondensoidtuneesta vedestä, onhan tolla kuitenki menty jo 150tkm, mutta onkoha toi 60tkm vaihtoväli ihan faktaa manuaaliaskille? Kuulostaa enempi vanhan GM:n 4L30-E momenttimuunninautomaatille tollanen 60 tkm vaihtoväli :D
Joo eiköhän se ihan vaan vettä oo. Siinäpä se on kun manuaaliaskille ei oo mitään virallista vaihtosuositusta. Että se on ihan käyttäjän kontolla vaihtaako. Ja uskallan epäillä, että suurin osa manuaaliaskin omistajista ei vaihda öljyjä ikään, kun ei ole toimivuuteen samaa vaikutusta kuin automaatissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2025 18:55
Kirjoittaja fasteST
duckworth kirjoitti: 27 Loka 2025 12:06 Tuskin on muusta kyse ku kondensoidtuneesta vedestä, onhan tolla kuitenki menty jo 150tkm, mutta onkoha toi 60tkm vaihtoväli ihan faktaa manuaaliaskille? Kuulostaa enempi vanhan GM:n 4L30-E momenttimuunninautomaatille tollanen 60 tkm vaihtoväli :D
Juu ei ole pakko vaihtaa ikinä mitään öljyjä eikä takuu raukea ellei valmistaja vaadi, mutta jos haluaa pitää autonsa hyvässä kunnossa, niin huoltaa sitä kanssa riittävästi niin ei tarvitse korjautella laiskuuden takia. Toki jos ei pidä autoa kovin kauaa niin tuskin kannattaa tehdä muuta kuin pakolliset huollot, säästyy rahaa.

Edelleen, kyse on suosituksista, ei pakollisista huolloista kun kyse manuaaliaskista. Esim. rata-ajossa aski kuumenee enemmän kuin normaalissa liikenteessä, ja se oli itsellä suurin syy miksi vaihtoin vähillä kilometreillä, oli vähän tahmeat vaihdot ennen öljynvaihtoa, ja se ongelma poistui, vaikka öljyt silmämääräsesti näytti hyvältä niin jotain ominaisuuksia siinä oli muuttunut, sitä ei tajuttu mitata kuinka paljon sitä öljyä siellä laatikossa alunperin oli..että oliko se mitä piti.

Tässä tekoälyn vastauksia
Manuaalivaihteiston öljynvaihtoväli on useimmiten noin 80 000–150 000 kilometriä, vaikka autonvalmistajat eivät aina määrittele sitä suoraan. Vaihtoväli riippuu auton iästä ja käyttöolosuhteista, joten lyhyempi väli voi olla tarpeen esimerkiksi jatkuvassa raskaassa käytössä tai jos vaihteenvaihtoon liittyy ongelmia. Myös aika on tekijä, ja vaihtoa suositellaan noin 6–10 vuoden välein vettymisen vuoksi.

Suositeltavat vaihtovälit
Kilometrimäärä: Yleinen suositus on vaihtaa öljy noin 80 000–150 000 kilometrin välein. Joissakin lähteissä mainitaan 60 000–100 000 kilometriä.
Aika: Noin 6–10 vuoden välein, sillä öljyyn voi tiivistyä kosteutta ja se voi hapettua ajan myötä.
Raskas käyttö: Lyhyempi vaihtoväli, jos autolla hinataan usein perävaunua tai muuta kuormaa.
Viat: Jos vaihteenvaihdossa on ongelmia, kuten jäykkyyttä, rutinaa tai vaikeutta vaihtaa vaihteita, öljy on syytä vaihtaa mahdollisimman pian.

Miksi vaihtaa öljy?
Parempi voitelu: Uudet öljyt varmistavat vaihteiston osien hyvän voitelun, mikä pidentää sen käyttöikää.
Helpommat vaihdot: Öljynvaihdon jälkeen vaihteenvaihto on usein sujuvampaa.
Ennaltaehkäisy: Säännöllinen vaihto on paras tapa ehkäistä kalliita vaurioita ja varmistaa vaihteiston moitteeton toiminta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Loka 2025 11:11
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Bongasin merkkihuollon huoltohinnastosta, että 2.0 ecoblue Transiteissa jakohihnan suositeltua vaihtoväliä laskettu 240tkm > 160tkm.
Focuksen kohdalla on edelleen 240tkm. Käsittääkseni kyseessä on kumminkin sama moottori.
Mistähän moinen ero johtuu?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Loka 2025 11:48
Kirjoittaja Focus_2.0
Vaihtoväli peräti 6v tai 160tkm. Eikös se ole lähtökohdiltaan saman kone. Joutuisko kovemmalle rasitukselle pakettiautokäytössä. Juutuubissahan on näistä Transun Ecoblue koneista videoita että kannattaa vaihtaa hihna ennemmin kun myöhemmin.

En nyt välttämättä Focuksessakaan ajais alkuperäisellä vaihtovälillä jos ongelmia havaittu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Loka 2025 14:26
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Focus_2.0 kirjoitti: 31 Loka 2025 11:48 En nyt välttämättä Focuksessakaan ajais alkuperäisellä vaihtovälillä jos ongelmia havaittu.
Sehän tässä outoa onkin, että juuri samaisesta liikkeestä sain vastauksen, että yhdellä 30tkm huoltovälillä voi aikaistaa vaihtoa jos haluaa pelata varman päälle kun asiaa erikseen kysyin. Ja kysin juuri siinä mielessä että teetetään heti kun on järkevää.
Eli 210tkm kohdalla vaihto. Tuo 160tkm on jo useamman huoltovälin aikaistus.

Onkohan transitissa jotenkin eri tavalla toteutettu dpf-poltto jolloin polttoainetta saattaa päätyä öljyn sekaan herkemmin.
Mulla on ainakin toistaiseksi poltot toimineet ja tapahtuvat 300-1000km välein olosuhteista riippuen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Loka 2025 18:28
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 31 Loka 2025 11:11 Bongasin merkkihuollon huoltohinnastosta, että 2.0 ecoblue Transiteissa jakohihnan suositeltua vaihtoväliä laskettu 240tkm > 160tkm.
Focuksen kohdalla on edelleen 240tkm. Käsittääkseni kyseessä on kumminkin sama moottori.
Mistähän moinen ero johtuu?
Firman pakut käy niin paljon joutokäyntiä että vaihtoväli lyhennetty. Jotkut on ruvenneet vaihtamaan varmuuden vuoksi vielä aikaisemmin mutta turhaan. 100tkm ajettu hihna ei uutta häpeä ja vielä 160tkm ajettu hyvä kuntoinen ei havaittavaa kulumaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2025 13:37
Kirjoittaja pätkä
Ecoboost150 kirjoitti: 26 Loka 2025 09:51
pätkä kirjoitti: 26 Loka 2025 09:21

Tyhjennysproppua ei taida olla. Imuvaihtajalla vanhat öljyt pois?

Kyllä tyhjennysproppu on.
Onko vaihteiston etu vai takapuolella? Kysyn etten turhaan viritä omia suht raskaita ajoramppeja öljynvaihtoa varten jos proppu on vaihteiston etupuolella. Kotioloissa saan vain keulan ylös.

Muoks. vetarin alla näyttää olevan

Kuva