Sivu 401/404
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 19 Syys 2025 13:22
Kirjoittaja birkku
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22
Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 19 Syys 2025 18:44
Kirjoittaja focst
birkku kirjoitti: 19 Syys 2025 13:22
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22
Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.
Samaa mieltä pelaa ehdottomasti paremmin kuin A8. Eikä voi verrata edelliseen powershift vaihteistoon. Tämän uuden ongelmat tulee vasta vuosien päästä vastaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 20 Syys 2025 06:52
Kirjoittaja xflex
Ajoin 60tkm mk4 2.0 ecoblue A8:lla, ei siitä suurempia murheita ollut. Vähän nykiviä vaihtoja oli mutta toimi kyllä. En isompaa eroa huomannut ZF:n 8-vaihteiseen jota BMW käyttää. Eipä ollut sekään mikään ihmeellinen vaikka pidetään jonkinlaisen ”vaihteistojen jumalana”.
Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.
Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 20 Syys 2025 14:07
Kirjoittaja focst
xflex kirjoitti: 20 Syys 2025 06:52
Ajoin 60tkm mk4 2.0 ecoblue A8:lla, ei siitä suurempia murheita ollut. Vähän nykiviä vaihtoja oli mutta toimi kyllä. En isompaa eroa huomannut ZF:n 8-vaihteiseen jota BMW käyttää. Eipä ollut sekään mikään ihmeellinen vaikka pidetään jonkinlaisen ”vaihteistojen jumalana”.
Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.
Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.
Samaa mieltä tosta kugan laatikosta.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 22 Syys 2025 00:54
Kirjoittaja Don MC
birkku kirjoitti: 19 Syys 2025 13:22
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22
Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.
Tämä on oikein loistava laatikko. Taloudellinenkin vielä. Käsin sotkemalla voisi meikäläisellä olla vaikea päästä samoihin lukemiin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 22 Syys 2025 14:06
Kirjoittaja Fixu
HMS77 kirjoitti: 18 Syys 2025 17:13
Ecoboost150 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:52
Onko tuon 1.5 dieselin kans tuntunut mitään nypytyksiä maantie nopeuksissa, kun kone vielä kylmä? Paljon ajettu ja onko vaihteistoöljyjä vaihdettu?
Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla.

Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan.

Nyt on mittarissa 135tkm.
Missä olet laatikon öljyt vaihdattanut?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 24 Syys 2025 19:30
Kirjoittaja HMS77
Fixu kirjoitti: 22 Syys 2025 14:06
HMS77 kirjoitti: 18 Syys 2025 17:13
Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla.

Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan.

Nyt on mittarissa 135tkm.
Missä olet laatikon öljyt vaihdattanut?
Tampereen Autokeskuksella on tuo meidän Focus huollettu alusta asti. Poikkeuksena pari kertaa RS-Huollossa kun tuli muuttujia.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 02 Loka 2025 17:03
Kirjoittaja Hode
Teppu kirjoitti: 08 Maalis 2025 08:29
Joka vuosi on saanut käyttää Focusta korjaamolla handsfree takaluukun takia. Lopettaa avaamisen jalkaa heilauttamalla puskurin alla. Viimeksi korjasivat/etsivät vikaa 5 kertaa ennenkuin tuli kuntoon, vaihtelivat vissiin arpapelillä osia ja lopulta tärppäsi. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Takuu loppuu marraskuussa ja ei kyllä nykyisillä kokemuksilla autoa uskalla pitää yli takuuajan.
Täällä 9 kertaa koitettu korjata handsfree takaluukkua, takuuseen ainakin toistaiseksi mennyt noi mutta kuntoon ei ole tullut, liekkä tuleekaan, 2020 auto ostetty
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Loka 2025 13:50
Kirjoittaja ässäpellot
Oliko tuo koipea heilauttamalla aukeava Handsfree-luukku vakiovaruste (Titanium varustelutasossa)? Omassa 2020 farkussa ei ole tämän muutaman kuukauden mittaisen omistajuuden aikana takakontti auennut jalkaa heiluttelemalla koskaan, enkä totta puhuen tiedä pitäisikö sen aueta vai ei.
Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Loka 2025 22:06
Kirjoittaja Hode
Ei se tainnut vakiona tulla titanium varustelussa, mutta kaiketi se handsfree toiminto on aina mukana jos sähköisesti aukeava takaluukku (kojetaulussa avauspainike)
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Loka 2025 23:17
Kirjoittaja FF20
ässäpellot kirjoitti: 07 Loka 2025 13:50
Oliko tuo koipea heilauttamalla aukeava Handsfree-luukku vakiovaruste (Titanium varustelutasossa)? Omassa 2020 farkussa ei ole tämän muutaman kuukauden mittaisen omistajuuden aikana takakontti auennut jalkaa heiluttelemalla koskaan, enkä totta puhuen tiedä pitäisikö sen aueta vai ei.
Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.
On siinä koipea heilauttamalla aukeava takaluukku.Toiminta ei ollut kylläkään kovin kehuttavaa.Ehkä viidestä yrityksestä yhden kerran toimii?Aikoinaan reklamoin huollossa ja sanottiin, että kyllä toimii ja on kunnossa. On tosi tarkka jalan sijainnin ja liikkeen suhteen.Keskeltä puskuria jalka hitaasti auton alle ja nopeasti jalka takaisin. Jos ei ekalla kerralla, niin muutamia toistoja voi vaatia.Toki voi näyttää pöljältä sivusta katsojan mielestä, kun toinen heiluttaa hulluna jalkaa, eikä mitään tapahdu
Tänään just tulin kaupasta ja oli tavaraa molemmissa käsissä.Niin hento jalan heilautus Kugan puskurin alle ja luukku aukesi.Mietin silloin, että tämä toiminto pelaa Kugassa paremmin, kuin entisessä Focussessa...
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Loka 2025 12:48
Kirjoittaja Don MC
Ei ainakaan omissa 2022 Titaniumissa tai 2024 Activessa ollut/ole vakiona handsfree-takaluukkua. Enkä sellaista tilannutkaan (ehkä onneksi).
Se olisi 1.3.2022 hinnaston mukaan 2022-malliin maksanut 400€ ekstraa (Family Pack).
Tai 2.1.2024 hinnaston mukaan 2024-malliin erikseen hankittuna 700€.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Loka 2025 13:38
Kirjoittaja Hode
Eli sähkötoiminen peräluukku, mutta ei handsfree toimintoa?
En muista miten 2020 vuonna oli noi varustepaketit kun rouvan Focus hankittiin. Aika kehno se handsfree toiminto aina ollut eli tarkasti pitänyt jalkaa heiluttaa että tunnistaa mutta vakaa vuosi sitten lakkasi toimimasta tyystin jalan tunnistus, ei ole merkkihuolto saanut kuntoon
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Loka 2025 14:57
Kirjoittaja ässäpellot
FF20 kirjoitti: 07 Loka 2025 23:17
On siinä koipea heilauttamalla aukeava takaluukku.Toiminta ei ollut kylläkään kovin kehuttavaa.Ehkä viidestä yrityksestä yhden kerran toimii?Aikoinaan reklamoin huollossa ja sanottiin, että kyllä toimii ja on kunnossa. On tosi tarkka jalan sijainnin ja liikkeen suhteen.Keskeltä puskuria jalka hitaasti auton alle ja nopeasti jalka takaisin. Jos ei ekalla kerralla, niin muutamia toistoja voi vaatia.Toki voi näyttää pöljältä sivusta katsojan mielestä, kun toinen heiluttaa hulluna jalkaa, eikä mitään tapahdu
Tänään just tulin kaupasta ja oli tavaraa molemmissa käsissä.Niin hento jalan heilautus Kugan puskurin alle ja luukku aukesi.Mietin silloin, että tämä toiminto pelaa Kugassa paremmin, kuin entisessä Focussessa...
No johan on, kiitoksia tiedosta

Täytyypä tutkia..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Loka 2025 15:01
Kirjoittaja ässäpellot
Don MC kirjoitti: 08 Loka 2025 12:48
Ei ainakaan omissa 2022 Titaniumissa tai 2024 Activessa ollut/ole vakiona handsfree-takaluukkua. Enkä sellaista tilannutkaan (ehkä onneksi).
Se olisi 1.3.2022 hinnaston mukaan 2022-malliin maksanut 400€ ekstraa (Family Pack).
Tai 2.1.2024 hinnaston mukaan 2024-malliin erikseen hankittuna 700€.
Olikos siinä kuitenkin nappia painamalla toimiva sähköinen luukku, vai ihan kokonaan käsikäyttöinen?
Hode kirjoitti: 08 Loka 2025 13:38
En muista miten 2020 vuonna oli noi varustepaketit kun rouvan Focus hankittiin. Aika kehno se handsfree toiminto aina ollut eli tarkasti pitänyt jalkaa heiluttaa että tunnistaa mutta vakaa vuosi sitten lakkasi toimimasta tyystin jalan tunnistus, ei ole merkkihuolto saanut kuntoon
"Ford Focus, hinnasto 28.5.2020.pdf" mainitsee vain, että Titanium-tason ja sitä ylemmissä farmarimalleissa on tuo "Hands Free" takaluukku mukana. Millään muulla tavalla sähkökäyttöiseen takakonttiin ei oteta kantaa. Hands free/sähkökäyttöistä luukkua ei ole tämän mukaan saanut myöskään erikseen raksittua lisävarustelistalta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 09 Loka 2025 12:47
Kirjoittaja Don MC
ässäpellot kirjoitti: 08 Loka 2025 15:01
Don MC kirjoitti: 08 Loka 2025 12:48
Ei ainakaan omissa 2022 Titaniumissa tai 2024 Activessa ollut/ole vakiona handsfree-takaluukkua. Enkä sellaista tilannutkaan (ehkä onneksi).
Se olisi 1.3.2022 hinnaston mukaan 2022-malliin maksanut 400€ ekstraa (Family Pack).
Tai 2.1.2024 hinnaston mukaan 2024-malliin erikseen hankittuna 700€.
Olikos siinä kuitenkin nappia painamalla toimiva sähköinen luukku, vai ihan kokonaan käsikäyttöinen?
Ei ole nappia sisällä kummassakaan autossa (2022 ja 2024). Luukku avautuu ulkoa (sähköistä) kahvaa painamalla.
Yhdessä vaiheessahan 2020-2021 paikkeilla iski tuo julmettu komponenttipula maailmalla ja ehkä silloin karsittiin tuollaisia toimintoja pois. Mene ja tiedä.
Minullahan oli ennen tuota 2022 autoa tilattuna 2021-malli, mutta se viivästyi ja viivästyi ja lopulta tehdas lopetti koko tuotannon. Ilmeisesti juuri tuon komponenttipulan takia. Siitä olisi karsiutunut pois niin paljon eri toimintoja, että ehkä tehdas ajatteli että "Paskat. Aloitetaan puhtaalta pöydältä ja tehdään tilalle tuo 2022 Facelift".
EDIT: Ja toden totta. Vuoden 2021 hinnastossa lukee, että Titanium-mallien mukana tulee Handsfree-takaluukku (vain Wagon).
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 09 Loka 2025 21:26
Kirjoittaja Hode
Jaa tuli mieleen että eihän vain merkkihuollossa ole pukattu sellainen softa rouvan focukseen joka ei tue handsfreetä, kun kerta uudemmissa sähköluukuissa sitä toimintoa ei ole...tosiaan 9 kertaa jo yrittäneet saada handsfreen toimimaan
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Loka 2025 08:24
Kirjoittaja ässäpellot
Don MC kirjoitti: 09 Loka 2025 12:47
Ei ole nappia sisällä kummassakaan autossa (2022 ja 2024). Luukku avautuu ulkoa (sähköistä) kahvaa painamalla.
Joo eli jos oikein ymmärsin niin luukku on näissä vakiona ns. "perinteinen", eli itse avausliikekään ei tapahdu sähkön toimesta? Vaan ulkoa kahvasta kontin saa avattua pois lukituksesta, jonka jälkeen se pitää itse nostaa auki. Näin olettaisin jos sisälläkään ei ole nappulaa kontin avaamiselle.
Hode kirjoitti: 09 Loka 2025 21:26
Jaa tuli mieleen että eihän vain merkkihuollossa ole pukattu sellainen softa rouvan focukseen joka ei tue handsfreetä, kun kerta uudemmissa sähköluukuissa sitä toimintoa ei ole...tosiaan 9 kertaa jo yrittäneet saada handsfreen toimimaan
Kyllä itse tulkitsisin vielä niin, että jos on sähköluukku, niin silloin pitäisi olla myös handsfree ( = jalan liikkeellä avattavissa). Mutuilisin, että sähköisellä / handsfree kontilla on oma ohjainmoduulinsa ja se on erikseen päivitettävissä. Siihen tuskin saa helpolla tuupattua semmoista "perinteisen" peräkontin softaa sisään. Todennäköisesti ei-hands-free/sähköttömän kontin ohjausboksi on hyvin erilainen mitä tuon sähköversion, jos sillä edes mitään erillistä ohjausboksia on.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Loka 2025 09:02
Kirjoittaja Teppu
Minulla ehti olla 12/2020 käyttöönotetussa Focuksessa nuo Handsfree modulin johdot poikki 2-3 kertaa ja itse moduli vaihdettiin kaksi kertaa. En tiedä missä kohtaa nuo johdot menee mutta vaikuttaa olevan varsin herkät vaurioitumaan ja tämä saattaa sitten rikkoa itse modulinkin jos huono tuuri käy. Käsitin että viimeisellä kerralla vaihtoivat koko johtosarjan uuteen ja viat loppui sitten siihen. Takuuseen toki tekivät nämä toimenpiteet joten en kuulustellut niistä sen enempää.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Loka 2025 13:08
Kirjoittaja Don MC
ässäpellot kirjoitti: 10 Loka 2025 08:24
Don MC kirjoitti: 09 Loka 2025 12:47
Ei ole nappia sisällä kummassakaan autossa (2022 ja 2024). Luukku avautuu ulkoa (sähköistä) kahvaa painamalla.
Joo eli jos oikein ymmärsin niin luukku on näissä vakiona ns. "perinteinen", eli itse avausliikekään ei tapahdu sähkön toimesta? Vaan ulkoa kahvasta kontin saa avattua pois lukituksesta, jonka jälkeen se pitää itse nostaa auki. Näin olettaisin jos sisälläkään ei ole nappulaa kontin avaamiselle.
Juuri näin. Lukitus avautuu ulkopuolisesta luukun namiskasta sähköisesti, mutta luukun nosto ja sulkeminen tehdään käsin. Enpä tuota täysin automaattista sähköluukkua ole oikein osannut kaivatakaan. Onpahan yksi (näköjään todella yleinen) vikaantumispiste autossa vähemmän.
EDIT: Jaa, onhan siinä avaimen kaukosäätimessä myös takaluukun lukituksen aukaisu (vaatii 2x painalluksen). Todella harvoin otan avaimen taskusta (avaimeton lukitus ja käynnistys), niin en mä tommosia muista.
Mutta auton sisällä en muista sellaista peräluukun namiskuukkelia nähneeni.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Loka 2025 17:19
Kirjoittaja Hode
Tietääkseni ovat sekä modulin että johtosarjan vaihtaneet, ilmeisesti myös sensorin, mutta ei vaan reagoi jalan heilutukseen. Luukku kyllä sähköisesti avautuu ja sulkeutuu kaukosäätimen napista ja kojetaulun painikkeesta eli sikäli sen kanssa pärjää.
Autolla ajettu 95tkm ja 2020 keväällä ostettu, muuta vikaa siinä ei ole ollut kuin tuo handsfree.
Takuuaikana tosin taisivat uusia vesipumpun ja olikohan koiranluun myös, itse ei oltu huomattu mitään vikaa, vuotoa tai kolinaa, määräaikaishuollossa noi tuli esille
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Loka 2025 17:36
Kirjoittaja focst
Jännä homma jos noissa on ollut enemmän ongelmia. Toi handsfree takaluukku oli semmonen varuste mikä mulla toimi moitteetta 6 vuotta ja 120tkm. Ei korjattu kertaakaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Loka 2025 08:03
Kirjoittaja HMS77
Alkaa olla nämä vanhimmat Mk4:t jo sen ikäisiä että joillakin on varmasti tullu jo jakopäänremppaa eteen.
Mielenkiinnosta kyselen tuon 1.5 Ecobluen vaihtokustannuksista ja vaihtovälistä jos jollakulla tullu tehtyä.
Tiedän että tehtaan ilmoittama vaihtoväli on 240tkm/10 vuotta mutta en minä ainakaan sinne asti uskalla tolla vetää. Vähän tuuminu että viimeistään 180tkm vaihdetaan. Nyt mittarissa vähän reilu 135tkm.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Loka 2025 16:35
Kirjoittaja ässäpellot
HMS77 kirjoitti: 16 Loka 2025 08:03
Alkaa olla nämä vanhimmat Mk4:t jo sen ikäisiä että joillakin on varmasti tullu jo jakopäänremppaa eteen.
Mielenkiinnosta kyselen tuon 1.5 Ecobluen vaihtokustannuksista ja vaihtovälistä jos jollakulla tullu tehtyä.
Tiedän että tehtaan ilmoittama vaihtoväli on 240tkm/10 vuotta mutta en minä ainakaan sinne asti uskalla tolla vetää. Vähän tuuminu että viimeistään 180tkm vaihdetaan. Nyt mittarissa vähän reilu 135tkm.
Oudon pitkä tuo vaihtoväli kyllä, sehän on perinteinen kuiva hihna vrt. 2.0 ecobluen märkähihnaan. RS-huolto listaa tuolle 1.5 ecobluelle 895 € + vesip. 345€. Voisi kuvitella että halvemmallakin löytyy.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Loka 2025 17:22
Kirjoittaja HMS77
Joo vaikka onkin kuivahihna eikä se surkea märkähihna, niin Fordin tuntien en luota tuollaseen vaihtoväliin yhtään.
Tuli tossa aiemmin jonkun autohuollon Instagram-päivitys jossa vaihdettiin 2.0 Ecoblueen jakohihnaa kilometreillä 170tkm ja oli jo hampaiden juuria murtunu, ei olis ollu ku ajan kysymys ku koko paska olis lauennu ja siinäkinhän on tuo sama 240tkm vaihtoväli.
Että vaihtakaa niitä märkähihnojanne ajoissa..
