Sivu 401/401

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Syys 2025 13:22
Kirjoittaja birkku
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22 Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Syys 2025 18:44
Kirjoittaja focst
birkku kirjoitti: 19 Syys 2025 13:22
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22 Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.
Samaa mieltä pelaa ehdottomasti paremmin kuin A8. Eikä voi verrata edelliseen powershift vaihteistoon. Tämän uuden ongelmat tulee vasta vuosien päästä vastaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Syys 2025 06:52
Kirjoittaja xflex
Ajoin 60tkm mk4 2.0 ecoblue A8:lla, ei siitä suurempia murheita ollut. Vähän nykiviä vaihtoja oli mutta toimi kyllä. En isompaa eroa huomannut ZF:n 8-vaihteiseen jota BMW käyttää. Eipä ollut sekään mikään ihmeellinen vaikka pidetään jonkinlaisen ”vaihteistojen jumalana”.

Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.

Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Syys 2025 14:07
Kirjoittaja focst
xflex kirjoitti: 20 Syys 2025 06:52 Ajoin 60tkm mk4 2.0 ecoblue A8:lla, ei siitä suurempia murheita ollut. Vähän nykiviä vaihtoja oli mutta toimi kyllä. En isompaa eroa huomannut ZF:n 8-vaihteiseen jota BMW käyttää. Eipä ollut sekään mikään ihmeellinen vaikka pidetään jonkinlaisen ”vaihteistojen jumalana”.

Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.

Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.
Samaa mieltä tosta kugan laatikosta. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Syys 2025 00:54
Kirjoittaja Don MC
birkku kirjoitti: 19 Syys 2025 13:22
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22 Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.
Tämä on oikein loistava laatikko. Taloudellinenkin vielä. Käsin sotkemalla voisi meikäläisellä olla vaikea päästä samoihin lukemiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Syys 2025 14:06
Kirjoittaja Fixu
HMS77 kirjoitti: 18 Syys 2025 17:13
Ecoboost150 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:52


Onko tuon 1.5 dieselin kans tuntunut mitään nypytyksiä maantie nopeuksissa, kun kone vielä kylmä? Paljon ajettu ja onko vaihteistoöljyjä vaihdettu?
Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla. :D
Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan. :)
Nyt on mittarissa 135tkm.
Missä olet laatikon öljyt vaihdattanut?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Syys 2025 19:30
Kirjoittaja HMS77
Fixu kirjoitti: 22 Syys 2025 14:06
HMS77 kirjoitti: 18 Syys 2025 17:13

Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla. :D
Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan. :)
Nyt on mittarissa 135tkm.
Missä olet laatikon öljyt vaihdattanut?
Tampereen Autokeskuksella on tuo meidän Focus huollettu alusta asti. Poikkeuksena pari kertaa RS-Huollossa kun tuli muuttujia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Loka 2025 17:03
Kirjoittaja Hode
Teppu kirjoitti: 08 Maalis 2025 08:29 Joka vuosi on saanut käyttää Focusta korjaamolla handsfree takaluukun takia. Lopettaa avaamisen jalkaa heilauttamalla puskurin alla. Viimeksi korjasivat/etsivät vikaa 5 kertaa ennenkuin tuli kuntoon, vaihtelivat vissiin arpapelillä osia ja lopulta tärppäsi. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Takuu loppuu marraskuussa ja ei kyllä nykyisillä kokemuksilla autoa uskalla pitää yli takuuajan.
Täällä 9 kertaa koitettu korjata handsfree takaluukkua, takuuseen ainakin toistaiseksi mennyt noi mutta kuntoon ei ole tullut, liekkä tuleekaan, 2020 auto ostetty

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Loka 2025 13:50
Kirjoittaja ässäpellot
Oliko tuo koipea heilauttamalla aukeava Handsfree-luukku vakiovaruste (Titanium varustelutasossa)? Omassa 2020 farkussa ei ole tämän muutaman kuukauden mittaisen omistajuuden aikana takakontti auennut jalkaa heiluttelemalla koskaan, enkä totta puhuen tiedä pitäisikö sen aueta vai ei.

Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Loka 2025 22:06
Kirjoittaja Hode
Ei se tainnut vakiona tulla titanium varustelussa, mutta kaiketi se handsfree toiminto on aina mukana jos sähköisesti aukeava takaluukku (kojetaulussa avauspainike)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Loka 2025 23:17
Kirjoittaja FF20
ässäpellot kirjoitti: 07 Loka 2025 13:50 Oliko tuo koipea heilauttamalla aukeava Handsfree-luukku vakiovaruste (Titanium varustelutasossa)? Omassa 2020 farkussa ei ole tämän muutaman kuukauden mittaisen omistajuuden aikana takakontti auennut jalkaa heiluttelemalla koskaan, enkä totta puhuen tiedä pitäisikö sen aueta vai ei.

Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.
On siinä koipea heilauttamalla aukeava takaluukku.Toiminta ei ollut kylläkään kovin kehuttavaa.Ehkä viidestä yrityksestä yhden kerran toimii?Aikoinaan reklamoin huollossa ja sanottiin, että kyllä toimii ja on kunnossa. On tosi tarkka jalan sijainnin ja liikkeen suhteen.Keskeltä puskuria jalka hitaasti auton alle ja nopeasti jalka takaisin. Jos ei ekalla kerralla, niin muutamia toistoja voi vaatia.Toki voi näyttää pöljältä sivusta katsojan mielestä, kun toinen heiluttaa hulluna jalkaa, eikä mitään tapahdu ;-)
Tänään just tulin kaupasta ja oli tavaraa molemmissa käsissä.Niin hento jalan heilautus Kugan puskurin alle ja luukku aukesi.Mietin silloin, että tämä toiminto pelaa Kugassa paremmin, kuin entisessä Focussessa...