Ford Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Sirinästä.
Oma Kuga kahden litran dieselillä sirisee pysähtymisen jälkeen myös joskus, mutta ei aina. Mitenkään häiritsevän kova tuo ääni ei kuitenkaan ole, eikä jatku kovin kauaa, enkä ole siitä murhetta kantanut. Kuulostaa siltä, että jotain ihan "tarkoituksellista" tapahtuu hetken aikaa ajon jälkeen. En kyllä yhtään tiedä mitä.
Kugassani on toinenkin poikkeava ääni. Powershift "maiskauttaa" kuuluvasti puolilämpimänä vaihdoissa isommalle, mutta vaihteisto toimii muuten niin kuin pitää. Maiskutus loppuu, kun koneen lämpötila on normaali. Tuotakin kuuntelin huollon esimiehen kanssa eikä hänkään keksinyt siihen syytä. Asia on ns tarkkailussa. Jos tuossa on vika, eiköhän se viiden vuoden ja sadan tonnin takuun aikana oireile vakavamminkin. Mielenkiinolla odotan ensi vuoden syksyä, vaikuttaako Powershiftin öljynvaihto ääneen.
Oma Kuga kahden litran dieselillä sirisee pysähtymisen jälkeen myös joskus, mutta ei aina. Mitenkään häiritsevän kova tuo ääni ei kuitenkaan ole, eikä jatku kovin kauaa, enkä ole siitä murhetta kantanut. Kuulostaa siltä, että jotain ihan "tarkoituksellista" tapahtuu hetken aikaa ajon jälkeen. En kyllä yhtään tiedä mitä.
Kugassani on toinenkin poikkeava ääni. Powershift "maiskauttaa" kuuluvasti puolilämpimänä vaihdoissa isommalle, mutta vaihteisto toimii muuten niin kuin pitää. Maiskutus loppuu, kun koneen lämpötila on normaali. Tuotakin kuuntelin huollon esimiehen kanssa eikä hänkään keksinyt siihen syytä. Asia on ns tarkkailussa. Jos tuossa on vika, eiköhän se viiden vuoden ja sadan tonnin takuun aikana oireile vakavamminkin. Mielenkiinolla odotan ensi vuoden syksyä, vaikuttaako Powershiftin öljynvaihto ääneen.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tuo Kuga on kyllä hieno myös,mietin pitkään sitä qashqain tilalle.Kugahan kirjoitti:Sirinästä.
Oma Kuga kahden litran dieselillä sirisee pysähtymisen jälkeen myös joskus, mutta ei aina. Mitenkään häiritsevän kova tuo ääni ei kuitenkaan ole, eikä jatku kovin kauaa, enkä ole siitä murhetta kantanut. Kuulostaa siltä, että jotain ihan "tarkoituksellista" tapahtuu hetken aikaa ajon jälkeen. En kyllä yhtään tiedä mitä.
Kugassani on toinenkin poikkeava ääni. Powershift "maiskauttaa" kuuluvasti puolilämpimänä vaihdoissa isommalle, mutta vaihteisto toimii muuten niin kuin pitää. Maiskutus loppuu, kun koneen lämpötila on normaali. Tuotakin kuuntelin huollon esimiehen kanssa eikä hänkään keksinyt siihen syytä. Asia on ns tarkkailussa. Jos tuossa on vika, eiköhän se viiden vuoden ja sadan tonnin takuun aikana oireile vakavamminkin. Mielenkiinolla odotan ensi vuoden syksyä, vaikuttaako Powershiftin öljynvaihto ääneen.
Minulta tuo aika äänekäs sirinä/surina/summeri tulee aina kun moottorin sammuttaa tai aina kun avaan kuskin oven, vaikka auto ei olisikaan ollut käynnissä.Pelkääjän puolelta etumaskin takaa.Voi olla että ei mitään haitallista,mutta kyllä korpeaa kun uusi auto pitää ääniä, mitä muilla ei Mondeo pidä.
Voin kyllä elää asian kanssa, mutta kai se on pakko käydä näytättämässä myyjäliikkeessä,ettei tule myöhemmin hankaluuksia takuun kanssa jos siellä jotain joskus tämän takia hajoaa.Onpahan sitten ainakin tieto siellä, että jotain kummaa ääntä piteli jo heti uutena.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Eikös monessa autossa polttoaineen siirtopumppu käynnisty jo siinä vaiheessa kun kuskin ovi avataan?
Mutta miksi ei sitten kaikissa yksilöissä kuulu ääntä- jokin vika pumpussa "äänekkäissä"?
Joissakin autoissa koukun valmiuspaketissa tulee sähköinen jäähdytysnesteen pumppu kierrättään nestettä sammutuksen jälkeisen jäähdytyksen varmistamiseksi.
Kyl oma mk4 kin pitää "itekseen" kaikenlaisia ääniä- on vaan niin tottunut ettei niitä enää edes muista. Sammutuksen jälkeen on kuin jokin invertterin hurina- oisko jossain sähköboksissa tuuletin kuten monessa mersussa. Mutta ihmeellisin on pumppausääni sammutuksen jälkeen- on kuin webaston naftapumppu, mutta kun tekee tuota kesä helteelläkin ja vaikka oon kytkeny automaatti käytön pois päältä. Eivät osanneet huollossa tuotakaan sanoa.
Jääkaappien mukana tulee nykyään A4 jossa kaapin ääniä kuvailllaan- hoppiin samanlainen!
Mutta miksi ei sitten kaikissa yksilöissä kuulu ääntä- jokin vika pumpussa "äänekkäissä"?
Joissakin autoissa koukun valmiuspaketissa tulee sähköinen jäähdytysnesteen pumppu kierrättään nestettä sammutuksen jälkeisen jäähdytyksen varmistamiseksi.
Kyl oma mk4 kin pitää "itekseen" kaikenlaisia ääniä- on vaan niin tottunut ettei niitä enää edes muista. Sammutuksen jälkeen on kuin jokin invertterin hurina- oisko jossain sähköboksissa tuuletin kuten monessa mersussa. Mutta ihmeellisin on pumppausääni sammutuksen jälkeen- on kuin webaston naftapumppu, mutta kun tekee tuota kesä helteelläkin ja vaikka oon kytkeny automaatti käytön pois päältä. Eivät osanneet huollossa tuotakaan sanoa.
Jääkaappien mukana tulee nykyään A4 jossa kaapin ääniä kuvailllaan- hoppiin samanlainen!
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tullut itsekin koeajettua Mondeo kolmessa versiossa; 1.5 160hv bensa A, 2.0 150hv diesel PS ja 1.5 120hv diesel M6. Viimeisin tosin ihan vertailun vuoksi, koska nykyinen Cmax on pikkudieselillä, ja olen kaivannut lisää tehoreserviä. Edellinen ajokki oli Volkkari 140hv dieselillä, ja siinä tottui reilumpaan menoon tarvittaessa (ja pieneen kulutukseen). Toinen vaihtoehto Mondeon lisäksi oli (on?) uusi Superb 2.0 diesel 150hv DSG.
Ajoin kaikilla täysin saman n. tunnin verrokkilenkin, vaihtelevaa ajoa ja nopeutta, mutta en mitenkään erityisesti revitellen. Bensa-automaatti oli hyvä, mutta keskikulutus odotuksiini nähden korkeahko, 7.9L. 2.0 Diesel oli omaan makuun rouheampi ajettava ja automaatti sujuvamman oloinen, keskikulutus odotuksieni mukainen, 6.0L. Pikkudiesel oli liian lempeä, kulutus 5.6L. Ajoin saman lenkin myös nykyisellä, kulutus 5.8L, eli n. sama kuin koko auton eliniän keskikulutus, joka on kyllä ollut pieni pettymys. Kaikki lukemat ajotietokoneista.
Superb oli moottoriltaan *täysin* ylivertainen tässä joukossa, vastannee Fordin 180hv moottoria, hieno pata kerta kaikkiaan. Kulutuskin ihan mukavat 5.1L ajotietokoneen mukaan. Fordissa vaan se 5 vuoden takuu on lyömätön etu. Ja Mondeo omaan silmään tyylikkäämpi, Superb ei luonnossa vakuuttanut ulkonäöllään, kuvastossa paremman oloinen. Jotenkin liian preussilainen. Kun saisi VAGin dieselin Fordin koriin..noh, kaikkea ei voi saada. Tilaukseen siis näillä näkymin 2.0 Diesel 150hv Powershift.
Ajoin kaikilla täysin saman n. tunnin verrokkilenkin, vaihtelevaa ajoa ja nopeutta, mutta en mitenkään erityisesti revitellen. Bensa-automaatti oli hyvä, mutta keskikulutus odotuksiini nähden korkeahko, 7.9L. 2.0 Diesel oli omaan makuun rouheampi ajettava ja automaatti sujuvamman oloinen, keskikulutus odotuksieni mukainen, 6.0L. Pikkudiesel oli liian lempeä, kulutus 5.6L. Ajoin saman lenkin myös nykyisellä, kulutus 5.8L, eli n. sama kuin koko auton eliniän keskikulutus, joka on kyllä ollut pieni pettymys. Kaikki lukemat ajotietokoneista.
Superb oli moottoriltaan *täysin* ylivertainen tässä joukossa, vastannee Fordin 180hv moottoria, hieno pata kerta kaikkiaan. Kulutuskin ihan mukavat 5.1L ajotietokoneen mukaan. Fordissa vaan se 5 vuoden takuu on lyömätön etu. Ja Mondeo omaan silmään tyylikkäämpi, Superb ei luonnossa vakuuttanut ulkonäöllään, kuvastossa paremman oloinen. Jotenkin liian preussilainen. Kun saisi VAGin dieselin Fordin koriin..noh, kaikkea ei voi saada. Tilaukseen siis näillä näkymin 2.0 Diesel 150hv Powershift.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Välillä korpeaa kojelaudan heijastukset tuulilasiin aika voimakkaasti, pari kertaa on ollut lähellä että ikkunan läpi ei näe. Olisikohan jotain kikkaa tuon ilmiön vähentämiseksi (muuta kuin huolehtimalla ikkunan puhtaudesta), Esim. jotain tietyn väristä kangasta kojelaudalle tms. Perusongelma taitaa olla tuulilasin ja kojelaudan välinen kulma.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Vaikka näin kesähelteet päällä onkin, niin kaipailisin silti vastauksia talvirenkaiden hankintaan liittyen...eli kun olen ostamassa uutta talvirengas ja -vannesettiä niin onko samassa yhteydessä pakko hankkia lähetinventtiilit rengaspaineentunnistusjärjestelmään? Jos ei ja en venttiileitä hanki, niin onko tietoa miten auto niistä mahdollisesti herjailee? Itselle tuo rengaspaineentunnistin ei ihan välttämätön "varuste" ole niin en siitä kauheesti ylimääräistä viitsisi maksaa. Renkaiden kooksi ajattelin 215/60/16 (todennäköisesti HKPL 8) ja vanteiden 6,5x16" ET 50 (tai vastaava joka alle sopii). Onko muilla kokemusta tämän kokoisesta setistä ja miten on alla toiminut?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Päivän sirinä/surina uutiset-
Elikkäs tänään on sitten huollon poikien kanssa pintapuolisesti kuunneltu ääniä.
Lähteeksi paljastui EGR venttiili tsydeemi...
Se että onko kyseessä vika vai ominaisuus, jäi nyt sitten auki.
Eivät olleet huollossa vielä päässeet tutustumaan 1.5 tdci:n sielunelämään, niin eivät osanneet sanoa pitääkö moinen ääni kuulua vai ei. Mitään ei ilmeisesti kuitenkaan rikki ole,koska siinä tapauksessa pitäisi auton kyllä välittömästi asiasta ilmoitella...Outoa ääntö tulee,mutta sen kanssa on nyt sitten ainakin toistaiseksi elettävä
Elikkäs tänään on sitten huollon poikien kanssa pintapuolisesti kuunneltu ääniä.
Lähteeksi paljastui EGR venttiili tsydeemi...
Se että onko kyseessä vika vai ominaisuus, jäi nyt sitten auki.
Eivät olleet huollossa vielä päässeet tutustumaan 1.5 tdci:n sielunelämään, niin eivät osanneet sanoa pitääkö moinen ääni kuulua vai ei. Mitään ei ilmeisesti kuitenkaan rikki ole,koska siinä tapauksessa pitäisi auton kyllä välittömästi asiasta ilmoitella...Outoa ääntö tulee,mutta sen kanssa on nyt sitten ainakin toistaiseksi elettävä


Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Edit: Brittien foorumilla on ollut keskustelua ilmiöstä, jossa tulee jonkinlainen häiriöilmoitus "transmission limited" tms. ja taitaa kulkukin olla sitten vähän vaivalloista. Lieneekö mukana myös automaattiloota. Olen käsittänyt että kyseessä on EGR:n virhetoiminta ja että se korjataan ohjelmistopäivityksellä. Kannattanee ehkä keskustella huollon kanssa voisiko tuolla olla mitään tekemistä asian kanssa. Ja mikä siinä voisi olla niin vaikeaa vaikka vaihtaa moinen heinäsirkka takuuseen?69dude kirjoitti:Päivän sirinä/surina uutiset-
Elikkäs tänään on sitten huollon poikien kanssa pintapuolisesti kuunneltu ääniä.
Lähteeksi paljastui EGR venttiili tsydeemi...
Se että onko kyseessä vika vai ominaisuus, jäi nyt sitten auki.
Eivät olleet huollossa vielä päässeet tutustumaan 1.5 tdci:n sielunelämään, niin eivät osanneet sanoa pitääkö moinen ääni kuulua vai ei. Mitään ei ilmeisesti kuitenkaan rikki ole,koska siinä tapauksessa pitäisi auton kyllä välittömästi asiasta ilmoitella...Outoa ääntö tulee,mutta sen kanssa on nyt sitten ainakin toistaiseksi elettävä
Viimeksi muokannut fordever, 19 Elo 2015 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Heijasteleehan tuo aina joskus. En ihan äkkiä keksi mitään keinoa. Voisikohan siihen tottua niin kuin Mk4:n ensimmäisen version tuuletusritilän heijastukseen, joka oli ensi alkuun niin mahdottoman ärsyttävä?MKV2015 kirjoitti:Välillä korpeaa kojelaudan heijastukset tuulilasiin aika voimakkaasti, pari kertaa on ollut lähellä että ikkunan läpi ei näe. Olisikohan jotain kikkaa tuon ilmiön vähentämiseksi (muuta kuin huolehtimalla ikkunan puhtaudesta), Esim. jotain tietyn väristä kangasta kojelaudalle tms. Perusongelma taitaa olla tuulilasin ja kojelaudan välinen kulma.
Yksi asia mikä myös heikentää näkyvyyttä, on tuulilasin huurtumistaipumus, jos ilmastointia ei pidä päällä ja ilmanvaihto on muuten Auto-asennossa. Tuulilasille tuleva puhallus on aika tavalla useissa tilanteissa kokonaan pois päältä. Kun kosteutta kerääntyy sisäilmaan, niin se tarttuu tuulilasin sisäpintaan. Aina se ei edes näy selvästi vaan vasta kun valo osuu sopivassa kulmassa, huomaa kevyen hunnun tuulilasin sisäpinnalla. Tuossa on vielä lämmitys/ilmastointilaitteen heikko kohta, johon kovasti odotetaan ohjelmistopäivitystä.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Moi kaikille!
Olen ollut vakavasti harkitsemassa Mondeon hankintaa ja koeajojen perusteella auto on kyllä hieno, hiljainen ja mukava ajaa. Minua kuitenkin askarruttaa käytännön kulutuslukemat.
Olen kaavaillut viisiovista 1.5 litraista bensakonetta automaattilaatikolla koska kilometrejä vuodessa tulee kuitenkin verrattaen vähän (n. 10-12 tuhatta). Foorumilla suurimmalla osalla tuntuu olevan dieselmoottorisia Mondeoita, mutta olisikohan jollakulla tiedossa käytännön polttoaineen kulutuslukemia bensiinikoneesta automaatilla?
Olen ollut vakavasti harkitsemassa Mondeon hankintaa ja koeajojen perusteella auto on kyllä hieno, hiljainen ja mukava ajaa. Minua kuitenkin askarruttaa käytännön kulutuslukemat.
Olen kaavaillut viisiovista 1.5 litraista bensakonetta automaattilaatikolla koska kilometrejä vuodessa tulee kuitenkin verrattaen vähän (n. 10-12 tuhatta). Foorumilla suurimmalla osalla tuntuu olevan dieselmoottorisia Mondeoita, mutta olisikohan jollakulla tiedossa käytännön polttoaineen kulutuslukemia bensiinikoneesta automaatilla?
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Mua häirittee nuo tuulilasin vastuslangat. Ajan aamuin illoin 150 kilsaa vasten aurinkoa, niin onhan tuo nyt ääliömäistä parin kolmen alijäähtynyttä vettä satavan päivän takia noita kattoo aina. Vänkärin ovesta kuuluu kolinaa, irti jotain sieltä kahvan korkeudelta. Muuten pelaa ihan ookoo. Tietty se takapaksin väliseinä on rutussa taittunut ja ei laskeudu oikein kohilleen. Takana kaksi viikkoa ja 7000 kilsaa.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Itse olen ajanut niin pitkään Fordeilla, joissa on ollut lämmitettävä tuulilasi, etten enää huomaa vastuslankoja. Olisiko kuitenkin pitkälti tottumiskysymys. Väittäisin jopa, että langat ovat vain ohentuneet. Tiedä sitten onko oikeasti niin tapahtunut. Lämmityksellä on käyttöä talviaikaan ihan oikeasti. Enpä muista milloin olisin raapinut tuulilasia jollakin välineellä.avvifor kirjoitti:Mua häirittee nuo tuulilasin vastuslangat. Ajan aamuin illoin 150 kilsaa vasten aurinkoa, niin onhan tuo nyt ääliömäistä parin kolmen alijäähtynyttä vettä satavan päivän takia noita kattoo aina. Vänkärin ovesta kuuluu kolinaa, irti jotain sieltä kahvan korkeudelta. Muuten pelaa ihan ookoo. Tietty se takapaksin väliseinä on rutussa taittunut ja ei laskeudu oikein kohilleen. Takana kaksi viikkoa ja 7000 kilsaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lämmitän aina webastolla auton niin ikkunat on aina sulat joktap. Viime talvena oli kaks tai kolme kertaa tilanne jossa alijäätynyttä vettä olisi ollut kätevä lämpiävällä tuulilasilla sulattaa. Nuo häiritsee oikeasti kun aamuisin aikaisin ajaa 150 itää kohti ja iltapäivällä länttä kohti... onneksi kohta syksy ja talvi.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Voin olla harhainen mutta ainakin minulla tuulilasin heijastuksiin on auttanut kun säätää omaa kulmaa lasiin nähden, eli selkänojaa vähän oystympään. Skodillacissa ainakin auttoi, samoin Volvossa.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Käsittääkseni polaroid aurinko/silmälasit vie heijastuksen pois
kerran hoksattiin kun kaverilla oli sellaset ja mulla ei. Vaihdettiin laseja niin niillä ei heijastusta näkynyt. Kaikille silmälasit 


Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Hyvä tietää,täytyykin kysäistä.fordever kirjoitti: Edit: Brittien foorumilla on ollut keskustelua ilmiöstä, jossa tulee jonkinlainen häiriöilmoitus "transmission limited" tms. ja taitaa kulkukin olla sitten vähän vaivalloista. Lieneekö mukana myös automaattiloota. Olen käsittänyt että kyseessä on EGR:n virhetoiminta ja että se korjataan ohjelmistopäivityksellä. Kannattanee ehkä keskustella huollon kanssa voisiko tuolla olla mitään tekemistä asian kanssa. Ja mikä siinä voisi olla niin vaikeaa vaikka vaihtaa moinen heinäsirkka takuuseen?
Minulla tosin kuuluu pelkkä ääni,ei oireile ainakaan vielä millään muulla tavalla.
Ilmeisesti eivät vielä heti halua ruveta osia vaihtamaan takuuseen, kun eivät edes tiedä pitääkö moinen ääni kuulua.
Aion kyllä palata vielä myöhemmin asiaan ,jahka saavat hieman kokemuksia näistä 1.5 tdci koneista.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Sitten ilmastoinnista...
Mulla on ainakin aivan kännissä tämä automaattinen ilmastointi...
Tän vekottimen toiminta on kyllä aivan merkillistä, verrattuna muihin autoihin missä minulla on automaattinen ilmastointi ollut.
Eilenkin iltapäivällä auto on tulikuuma sisältä kun on seissyt auringossa. Pihalla 25 astetta, automaattinen ilmastointi on säädetty 21 asteeseen,niin silti rupeaa puhaltamaan lämmintä ilmaa sisään seuraavat 5 minuuttia, kunnes tajuan käyttää lämpötilan 20 asteessa ja sitten takaisin 21 asteeseen.Sillä hetkellä rupeaa viillennys vasta toimimaan niin kuin pitää..
Toinen kummallisuus on verrattuna muihin mitä minulla on ollut,että puhaltaa tosi kovaa tuota ilmaa,ja turhan useasti muuttaa paikkaa minne puhaltaa...olenkin todennut että puhalluksen teho on säädettävä manuaalisesti pienemmällä,jos haluaa että ei käy turhan kova puhuri.
Noh,pitää seurata ja opetella lisää.
Mulla on ainakin aivan kännissä tämä automaattinen ilmastointi...
Tän vekottimen toiminta on kyllä aivan merkillistä, verrattuna muihin autoihin missä minulla on automaattinen ilmastointi ollut.
Eilenkin iltapäivällä auto on tulikuuma sisältä kun on seissyt auringossa. Pihalla 25 astetta, automaattinen ilmastointi on säädetty 21 asteeseen,niin silti rupeaa puhaltamaan lämmintä ilmaa sisään seuraavat 5 minuuttia, kunnes tajuan käyttää lämpötilan 20 asteessa ja sitten takaisin 21 asteeseen.Sillä hetkellä rupeaa viillennys vasta toimimaan niin kuin pitää..
Toinen kummallisuus on verrattuna muihin mitä minulla on ollut,että puhaltaa tosi kovaa tuota ilmaa,ja turhan useasti muuttaa paikkaa minne puhaltaa...olenkin todennut että puhalluksen teho on säädettävä manuaalisesti pienemmällä,jos haluaa että ei käy turhan kova puhuri.
Noh,pitää seurata ja opetella lisää.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tuo vaikuttaa siltä, että autossasi on FCIM-modulin softa niitä ensimmäisiä tai ensimmäinen, jossa juurikin tuollainen pölhö lämmitysjakso on siinä alussa. Käypä joskus pyytämässä ohjelmistopäivitystä. Minulle sellainen tehtiin ja ilmastoinnin käytös noilta osin parani kyllä. Ei se vieläkään huurtumistaipumuksen suhteen ole täydellinen.69dude kirjoitti:Sitten ilmastoinnista...
Mulla on ainakin aivan kännissä tämä automaattinen ilmastointi...
Tän vekottimen toiminta on kyllä aivan merkillistä, verrattuna muihin autoihin missä minulla on automaattinen ilmastointi ollut.
Eilenkin iltapäivällä auto on tulikuuma sisältä kun on seissyt auringossa. Pihalla 25 astetta, automaattinen ilmastointi on säädetty 21 asteeseen,niin silti rupeaa puhaltamaan lämmintä ilmaa sisään seuraavat 5 minuuttia, kunnes tajuan käyttää lämpötilan 20 asteessa ja sitten takaisin 21 asteeseen.Sillä hetkellä rupeaa viillennys vasta toimimaan niin kuin pitää..
Toinen kummallisuus on verrattuna muihin mitä minulla on ollut,että puhaltaa tosi kovaa tuota ilmaa,ja turhan useasti muuttaa paikkaa minne puhaltaa...olenkin todennut että puhalluksen teho on säädettävä manuaalisesti pienemmällä,jos haluaa että ei käy turhan kova puhuri.
Noh,pitää seurata ja opetella lisää.
Viimeksi muokannut fordever, 20 Elo 2015 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Hyvä tietää,täytyy käydä jossain vaiheessa pyytämässä uusi softa.
Tuskimpa näitä automaatti ilmastointeja koskaan täydelliseksi saadan,ihmiset haluavat niin eri asioita.
Itselle riittää kunhan tuo suurin urpoilu saadaan kuriin,ei kovin hauskaa kun hellepäivänä puskee lämmintä ilmaa
Tuskimpa näitä automaatti ilmastointeja koskaan täydelliseksi saadan,ihmiset haluavat niin eri asioita.
Itselle riittää kunhan tuo suurin urpoilu saadaan kuriin,ei kovin hauskaa kun hellepäivänä puskee lämmintä ilmaa


-
- Viestit: 176
- Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Jos nuo vastuslangat kokee pahasti häiritseväksi, niin kannattaa käydä näöntarkastuksessa. Silmissä voi olla hajataittoa tai taittovirhettä. Näin oli eräällä tuttavallani, joka myöhemmin uusien silmälasien käyttöönoton jälkeen oli alkanut katselemaan autonsa lasia tarkemmin, että mihin ovat hävinneet ne vastuslangat. Aiemmin nuo olivat alkuun häirinneet, mutta tottumisen jälkeen eivät enää niinkään. Näön "korjauksen" jälkeen niitä ei kuulemma huomannut kuin kirkasta taivasta vasten.fordever kirjoitti: Itse olen ajanut niin pitkään Fordeilla, joissa on ollut lämmitettävä tuulilasi, etten enää huomaa vastuslankoja. Olisiko kuitenkin pitkälti tottumiskysymys. Väittäisin jopa, että langat ovat vain ohentuneet. Tiedä sitten onko oikeasti niin tapahtunut. Lämmityksellä on käyttöä talviaikaan ihan oikeasti. Enpä muista milloin olisin raapinut tuulilasia jollakin välineellä.
Itselläni tuo lämmitettävä lasi on ollut jotakuinkin viidessä eri autossa ja välissä autoja ilmankin, eikä niihin ole kiinnittänyt mitään huomiota auton vaihdon yhteydessäkään. Toki ne siitä näkyy, kun tarkoituksella alkaa niitä etsimään, mutta normaalisti niihin ei osaa kiinnittää mitään huomiota.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Olisiko kenellekään tietoa, missä voisi pk-seudulla nähdä uuden Mondeon Deep Impact Blue värisenä, ja nimenomaan että auto olisi ulkona luonnonvalossa? Rintajoupilla on yksi näytillä sisätiloissa ja Autokeskuksella on yksi vaihtarina, mutta sekin lienee hallissa. Netissä olevissa kuvissa sävy vaihtelee tosi paljon luonnonvalon määrän mukaan...
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Hajataittoa on ja lasit on korjaamassa sitä. Ne langat häirittee vasten aurinkoa ajaessa näkyvyyttä ja piste. Sama kuin ajais kuluneella tuulilasilla. Tuolla juoksee porojakin vastaan.. Jospa se joskus foordiinkin tulee ilman vastuslankoja tuo lämmitys, kuten passattiin taitaa saada. Olen vielä ammatiltani ihminen, joka joutuu kiinnittämään visuaalisiin yksityiskohtiin ja häiriöihin huomiotaFordsonson kirjoitti: Jos nuo vastuslangat kokee pahasti häiritseväksi, niin kannattaa käydä näöntarkastuksessa. Silmissä voi olla hajataittoa tai taittovirhettä. Näin oli eräällä tuttavallani, joka myöhemmin uusien silmälasien käyttöönoton jälkeen oli alkanut katselemaan autonsa lasia tarkemmin, että mihin ovat hävinneet ne vastuslangat. Aiemmin nuo olivat alkuun häirinneet, mutta tottumisen jälkeen eivät enää niinkään. Näön "korjauksen" jälkeen niitä ei kuulemma huomannut kuin kirkasta taivasta vasten.
Itselläni tuo lämmitettävä lasi on ollut jotakuinkin viidessä eri autossa ja välissä autoja ilmankin, eikä niihin ole kiinnittänyt mitään huomiota auton vaihdon yhteydessäkään. Toki ne siitä näkyy, kun tarkoituksella alkaa niitä etsimään, mutta normaalisti niihin ei osaa kiinnittää mitään huomiota.

Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyllä ne langat passatistakin löytyy ei taida ainakaan vielä onnistua ilman..mulla on kolmessa autossa ollu ja kyllä niihin lankoihin tottuu ei huomaa ajossa.. 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Muutamana aamuna tänä vuonna, kun olen lähtenyt töihin auringonnousun aikoihin, olen jo käyttänyt tuulilasin lämmitystä kosteuden tiivistymisen estämiseen ennen kuin auto lämpiää muuten. Hyvin toimii, eivätkä langat enää vuosien tottumisen jälkeen häiritse. Tuulilasi kannattaa todella pitää puhtaana myös sisäpuolelta näkyvyyden varmistamiseksi vastavalossa. Nykyisen mallin kojelaudan päällinen heijastaa hieman enemmän tuulilasiin vastavalossa kuin edellisen mallin, joten siinä on otettu hieman takapakkia.
Toinen seikka, missä on otettu mielestäni takapakkia, on valot... Tänä iltana ajoin töistä tullessa kokeilumielessä Kirkkonummella valaisemattomia mutkateitä, ja tutustuin valoautomatiikan toimintaan led-ajovaloilla. Hyvää on se, että automatiikka toimii todella hyvin, ja reagoi katuvalaistuksen muuttumiseen ja vastaantulijoihin todella nopeasti.
Huonoa puolestaan on se, etteivät led-pitkät kanna voimalla niin pitkälle kuin edellisen mallin ksenon-vastaavat. Lisäksi kääntyvien lähivalojen rajaus aiheuttaa kaikenlaisia liikkuvia värikuvioita näkökenttään, mikä ainakin tottumattomalla vie huomiota pois ympäristön seurannasta. Kaikkein hankalin tilanne on se, missä on suht' heikko ja harva katuvalaistus, ja automatiikka ei laita pitkiä päälle, mutta lähivalojen ksenoneitakin tiukempi rajaus yläreunasta estää näkemästä lähestyvän ylämäen tilannetta. Toki automatiikan voi ohittaa, jos niin haluaa. Pari kertaa olin tänä iltana tilanteessa, jossa valojen takia oli pakko ajaa 30 km/h 60 km/h alueella, kun muuten en olisi nähnyt ajoissa mahdollisia esteitä tai eläimiä. Edellisen mallin ksenoneita tuli ikävä. Tai sitten kilpailevien merkkien kääntyviä ja ajotilanteeseen mukautuvia ksenon-valoja.
Esimerkiksi fillareiden maastovaloissa (lupine) led-tekniikka tarjoaa aivan ylivoimaisen valovoiman verrattuna ksenonlamppuihin, mutta autoissa toteutus ei näköjään vielä ole paras mahdollinen.
Toinen seikka, missä on otettu mielestäni takapakkia, on valot... Tänä iltana ajoin töistä tullessa kokeilumielessä Kirkkonummella valaisemattomia mutkateitä, ja tutustuin valoautomatiikan toimintaan led-ajovaloilla. Hyvää on se, että automatiikka toimii todella hyvin, ja reagoi katuvalaistuksen muuttumiseen ja vastaantulijoihin todella nopeasti.
Huonoa puolestaan on se, etteivät led-pitkät kanna voimalla niin pitkälle kuin edellisen mallin ksenon-vastaavat. Lisäksi kääntyvien lähivalojen rajaus aiheuttaa kaikenlaisia liikkuvia värikuvioita näkökenttään, mikä ainakin tottumattomalla vie huomiota pois ympäristön seurannasta. Kaikkein hankalin tilanne on se, missä on suht' heikko ja harva katuvalaistus, ja automatiikka ei laita pitkiä päälle, mutta lähivalojen ksenoneitakin tiukempi rajaus yläreunasta estää näkemästä lähestyvän ylämäen tilannetta. Toki automatiikan voi ohittaa, jos niin haluaa. Pari kertaa olin tänä iltana tilanteessa, jossa valojen takia oli pakko ajaa 30 km/h 60 km/h alueella, kun muuten en olisi nähnyt ajoissa mahdollisia esteitä tai eläimiä. Edellisen mallin ksenoneita tuli ikävä. Tai sitten kilpailevien merkkien kääntyviä ja ajotilanteeseen mukautuvia ksenon-valoja.
Esimerkiksi fillareiden maastovaloissa (lupine) led-tekniikka tarjoaa aivan ylivoimaisen valovoiman verrattuna ksenonlamppuihin, mutta autoissa toteutus ei näköjään vielä ole paras mahdollinen.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Moottoritietä ajelen arkisin töihin yht 100km/päivä ja vakkari on 125km/h. Plus pikkasen kaupunkiajoa, lasten vientiä yms. 7.2-7.5 l/100km.massive kirjoitti:Moi kaikille!
Olen ollut vakavasti harkitsemassa Mondeon hankintaa ja koeajojen perusteella auto on kyllä hieno, hiljainen ja mukava ajaa. Minua kuitenkin askarruttaa käytännön kulutuslukemat.
Olen kaavaillut viisiovista 1.5 litraista bensakonetta automaattilaatikolla koska kilometrejä vuodessa tulee kuitenkin verrattaen vähän (n. 10-12 tuhatta). Foorumilla suurimmalla osalla tuntuu olevan dieselmoottorisia Mondeoita, mutta olisikohan jollakulla tiedossa käytännön polttoaineen kulutuslukemia bensiinikoneesta automaatilla?
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue 
