Sivu 5/6

Lähetetty: 26 Huhti 2006 04:13
Kirjoittaja Nsa
Juu, tosi Ford-mies/nainen ei vedä herneitä nenään :) Jokaisessa asiassa, kuten esim. öljyissä homma on useasti summarumma, eli kannattaa lukea ja tehdä ne omat päätökset :) Ite laitan kallista öljyä, toinen kerää verotukseen kilsoja ja tälle jampalle se on ihan sama mitä öljyä pannussa on, kun autosta saa "isoilla kilometreillä" melkein sen saman vaihdossa... :roll: Niin ja aina voi soittaa tutulle ja turvalliselle Ford-jälleenmyyjälle. Varmasti kertovat mitä tehdas suosittelee! :wink:

Lähetetty: 26 Huhti 2006 13:12
Kirjoittaja Aksu
valvoline 20-50 kävin taas hakemassa koneeseen,32€ 5L

Lähetetty: 26 Huhti 2006 23:43
Kirjoittaja Monteonisti
Minä taas kärsin Pyroilista 15€/4l! :D
Menee kyllä vaimon Voorttin! :roll:

Lähetetty: 27 Huhti 2006 13:01
Kirjoittaja hese_57
Tuossa ranskalaisessa leijona autossa on toiminut Bilteman semisynthetic 10w-40 hyvin. Mutta 1.8 zetec koneeseen ei taida Bilteman öljyjä uskaltaa laittaa?

Lähetetty: 27 Huhti 2006 15:10
Kirjoittaja gringo
Mulla Pilttilän 10-40 pelasi hyvin Sierrassa, mutta Mondeoon vain ja ainoastaan Motonetin Ford Formula E 5-30w ja sillä sipuli.

Lähetetty: 30 Huhti 2006 02:47
Kirjoittaja WSE
Öljyasia on aika vaikea aihe, tietoa ei ole kunnolla juuri kellään. Zetecissä ja muissakin moottoreissa joissa on hydrauliset venttiilin nostajat ei ole kuitenkaan hyvä käyttää mitään kovin sakkaista (lue halpaa) öljyä, pesevyys on hyve tässä tapauksessa, ja mieluiten samaa öljyä aina. Hyviä öljyjä löytyy toki moneltakin valmistajalta, eikä tuo fordin FE kovin kallistakaan ole joten miksei sitäkin voi käyttää, toki parempiakin öljyjä varmaan on olemassa. Kovin laaja-alasta öljyä en myöskään käyttäisi jos ei jostain syystä (todella vaihtelevat ajo-olosuhteet) ole aivan pakko käyttää. Mikäli tehdään jotain 0W-50 öljyä joudutaan aivan varmasti tinkimään muista ominaisuuksista kuten paineensieto ym. Useimmin mitä öljytestejä (joita todella harvoin näkee?!) on ollut seurattavissa, yksi huomio on ollut juurikin laajaviskositettisten öljyjen muiden ominaisuuksien huonontuminen verrattuna kapeaviskositettisempaan veljeensä (siis puhuttaessa muutoin saman laadun öljyistä). Vielä pakkaa sekottaa sekin asia jotta näennäisesti samaakin öljyä saa marketista halvemmalla kuin huoltoasemalta/muun virallisen jakeluketjun kautta, siitä syystä kun kyseessä ei olekaan täsmälleen sama aine vaan halvempi on usein vähemmän lisäaineistettua lämpimien olosuhteiden öljyä ja tänne kylmille markkina-alueille osoitetut on sitten paremmin lisäaineistettu vaikkakin itse perusöljy on sama. Kesäkäytössä asialla ei tosin ole juuri merkitystä.

Lähetetty: 30 Huhti 2006 23:49
Kirjoittaja IC
Näitä on kiva jauhaa. Joo, itellä on edellisen omistajan vaihdattamat Mobil 1 RF 0w-40 litkut sisässä. Olleet nyt koneessa reilut 6kk ja 5000 km. Eilen lisäsin puoli litraa, kun oli pinta vajennut alarajaan. Seuraavaksi laitetaan koneeseen Mobil FE 5w-30, joka on vastaava öljy kuin tuo Motorcraftin valmistama Ford Formula E 5w-30, eli valmistajan suosittelema Zetec-koneiden öljy. Katsotaan sitten, onko vaikutusta öljynkulutukseen. Onhan tuo nyt "huonompaa" ja jäykempää kuin tällä hetkellä koneessa oleva, joten pysynee paremmin sisuksissakin. Tosin pidän tuollaista tikullista / 5000 km / 6 kk ihan normaalina kulutuksena tämän verran ajetulle 1.8-koneelle.

Kysäisin vaihtaneelta korjaamolta, miksi koneeseen oli laitettu 0w-40 (okei, parempi kate kun kerta kallista on) öljyt, kun valmistaja suosittelee 5w-30 tuotteita. Kuulemma harmaakoppaiseen Zetecciin ei ole niin tarkkaa, mutta mustakoppaiseen ei muita laiteta kuin tuota 5w-30.

Absoluuttista totuutta ei liene olemassakaan.

Lähetetty: 01 Touko 2006 17:04
Kirjoittaja lassi
No tehtaallahan on tietoo ei ne turhaan oo suosituksiaan tehneet vai mitä tietäjät? HEH hee :D :idea:

Lähetetty: 01 Touko 2006 17:24
Kirjoittaja jesse1987
mitäs öljyä ootte rs2000sen motissa käyttäny?? Et käykö ihan mobil ykköset ja shellin ultra helixit yms. onkos sillä viskositeetilla hirveesti väliä.

Lähetetty: 01 Touko 2006 18:22
Kirjoittaja K.S.
0w-30 = dohc
5w-30 = zetec
Ja näistä ei sitten kannata rueta tinkimään...

Lähetetty: 01 Touko 2006 19:39
Kirjoittaja Buster
Itte oon aina käyttäny foordeissa Mobilin 5W-40/50 ja hyvin on pelannut
Koneina on ollut CVH Zetec

Lähetetty: 01 Touko 2006 23:34
Kirjoittaja Monteonisti
Hyvin on 5W-40 myös pelittänyt kolmessa harmaakoppasessa Zetecissä! 8)

Lähetetty: 02 Touko 2006 21:45
Kirjoittaja dinicardi
Mulla Scorpiossa on Mobil super S 10w-40 Öljyt,mutta nyt tosin viimeistä kertaa. pitää näet venttiili koneisto sen verran ääntä,ilmeisesti nokan ja keinujen voitelu ei oikein pelaa noiden öljyjen kanssa. kone on vakio 2.0 ohc. jolla on ajettu 48 tkm läpikäynnin jälkeen. onneksi uusi kone on valmis kohta puolin niin saa ton kärryn kiihtymään edes alta puol tuntii 0-100km/h :D uudessa koneessa tulen käyttämään Castrollin öljyä.

Lähetetty: 04 Touko 2006 17:41
Kirjoittaja Zetecci
Castrol SLX R-Tec 0w-30, täyssynteettistä.

Lähetetty: 04 Touko 2006 17:46
Kirjoittaja cypher
Itse laitoin 1.8 Zetec (Escort) koneeseen 10W-30 Nesteen omaa öljyä, eikä oo ollut valittamista.
Sierraan puskin sitä, mitä kaapista löyty, en pahemmin siitä jaksanut välittää, ku muutenkin se oli aika romu auto :)

Lähetetty: 04 Touko 2006 18:01
Kirjoittaja Jaakko85
En tiedä oliko hyvä ratkaisu, laitoin cvh moottoriin mobil super S 5W-40 täyssynteettiset, nostajien pieni ropina hiljeni melkein olemattomiin. Saa nähdä.

Öljystä

Lähetetty: 26 Kesä 2006 22:57
Kirjoittaja ylojaha
Ajoin viime vuoden eli parikymmentä tuhatta kilsaa Mondeolla (-01 2litrainen) Mobilin 1 0w-40 öljyillä, eikä ollut ongelmia. Nyt vasta tajusin vaihtaa "oikeat" öljyt sisään, mutta samalla tavalla pörisee moottori kuin ennenkin. Olen edelleen tyytyväinen ko. autoon. Pitäisiköhän lukea ohjekirjaa vähän useammin, kun jäi tuo öljyjuttu huomaamatta...

Lähetetty: 01 Heinä 2006 01:28
Kirjoittaja Monteonisti
Oikeat öljyt on siitä paremmat että on kalliimmat, siis ajaa arvokkaammalla autolla? :roll:

Lähetetty: 02 Heinä 2006 22:43
Kirjoittaja IC
^Oikeat öljyt on oikeastaan aika halvat. Erehdyin käymään Motonetissa ja nyt on koneessa Ford Formula E 5w-30 öljyt ja FoMoCo originaali öljynsuodatin. Yhteensä 30.8 euroa ja öljykannuhan on 5L, joten vaihdon jälkeen jää vielä puoli litraa lisäysöljyä, jos mokoma lisää haluaa. Kohtuu edullista sanoisin.

Edelliset Mobil 1 0w-40 litkut oli sisässä 8kk ja 7000 km, sen puoli litraa lisäsin ja ennen vaihtoa oli vielä reilu kolmannes tikussa. Ihan siedettävä öljynkulutus. Katotaan nyt, onko mitään eroa syönnissä, kun on "viralliset" öljyt sisässä.

Lähetetty: 03 Heinä 2006 10:04
Kirjoittaja kd
Siellähän se lukee ohjekirjassa että 5W-30 ja vielä kerrotaan että mitkä laatuvaatimukset öljyn tulee täyttää. Useimpiin autoihin suositus taitaa olla 5W-40, mutta jostain syystä Fordilla se on 5W-30.

Lähetetty: 08 Heinä 2006 01:12
Kirjoittaja Monteonisti
Onhan nuo nykyään halpoja, marketissa 15€ 4l kannu, tarvikeliikkessä 25€ Mobili 1, siis marketissa "ei merkkituote" mutta ei kait saman veroinen kun pelittää kuitenkin? 8)

Lähetetty: 29 Touko 2007 19:39
Kirjoittaja _[J]_[L]_[J]_
Mitäs Tampereelta saa Valvolinen öljyjä? Ei kauheasti pitäis mennä offtopici!
Aattelin, et olis korkee aika vaihtaa moottoriöljyt ja vaihteistoöljytki menis siin samas säpinäs.

Aattelin laittaa Valvolinen synpower 5W-30 tai Maxlife 10W-40 moottoriin ja vaihteistoon sit Valvolinen HP Gearoil GL-4. Maxlifee on saatavil ainaki motonetist, mut mistä tuota vaihdelaatikkoöljyä sais?
Jos jollakulla on parempia ehdotuksia, niin otetaan vastaan. Kulkineena -90 Xr2i Fiesta.

Lähetetty: 29 Touko 2007 20:02
Kirjoittaja jakes
_[J]_[L]_[J]_ kirjoitti:Mitäs Tampereelta saa Valvolinen öljyjä? Ei kauheasti pitäis mennä offtopici!
Aattelin, et olis korkee aika vaihtaa moottoriöljyt ja vaihteistoöljytki menis siin samas säpinäs.

Aattelin laittaa Valvolinen synpower 5W-30 tai Maxlife 10W-40 moottoriin ja vaihteistoon sit Valvolinen HP Gearoil GL-4. Maxlifee on saatavil ainaki motonetist, mut mistä tuota vaihdelaatikkoöljyä sais?
Jos jollakulla on parempia ehdotuksia, niin otetaan vastaan. Kulkineena -90 Xr2i Fiesta.
täällä salossa ainakin motonet myy noita valvolinen öljyjä,luulisin että tampereen motonet kanssa...redlinen öljyt on hyviä laatikkoon,motonetista pitäisi saada,ainakin täällä saa...

Lähetetty: 29 Touko 2007 20:11
Kirjoittaja _[J]_[L]_[J]_
jakes kirjoitti:
täällä salossa ainakin motonet myy noita valvolinen öljyjä,luulisin että tampereen motonet kanssa...redlinen öljyt on hyviä laatikkoon,motonetista pitäisi saada,ainakin täällä saa...
Olen tuota MaxLifea nähnyt motonetissä, mut nuista Valvolinen laatikkoöljyistä en ole varma enkä SynPowerista. Redlinea sais ainaki nettisivujen mukaan täältä motonetistä.

Lähetetty: 29 Touko 2007 22:23
Kirjoittaja tt-r
onkos gulffista kokemuksia? meinasin sijottaa johki 10w-60 täyssynteettiseen RACING öljyyn. eli kai mun auto kulkis sillä hyvin,ku on niin laaja viskositeetti ja "Racing" siinä nimessä ? :twisted: