Sivu 5/6

Lähetetty: 14 Tammi 2007 17:44
Kirjoittaja Jeba
asiasta poiketen täälläpäin eräs tyyppi käytti löpöä dieselin siaan ja jäi kiinni ja sai yli 8000€ sakot! :shock: Joten kannattaa kahesti miettiä, että tuleeko se sittenkään halvemmaksi ajaa löpöllä dieselin sijaan..

Lähetetty: 14 Tammi 2007 21:10
Kirjoittaja jype
HELLbound kirjoitti:Mistä luulet tietäväsi mun työmatkan pituuden?? Mietin autoa ostaessani, että minkähän ottaisin...pienen ja vähäruokaisen auton vai ison, tehokkaan ja janoisen...valinta näkyy tuossa alhaalla...
eipä vejetä hernettä nekkuun, piti kirjoittaa että olis, on:nin sijaan :wink:

Lähetetty: 20 Maalis 2007 11:12
Kirjoittaja Kassu
Bensalla itse ajelen,kun Bensa kerran on,olisihan se diesel taloudellisempi ja halvempi mut siinä on isot diesel verot verrattuna bensaa,ja se diesel moottori on vähän niinkuin sähkö moottori,Se joko lähtee käyntiin ekalla kerralla,tai sitten ei lähde ollenkaan,ja vääntö dieselissä on parempi.Riippuu missä ajellaan jos pitkiä työ matkoja niin tietysti diesel.

______________________
Ford Escort 1.6Lx
Nissan Cherry 1.5(ex)

Lähetetty: 20 Maalis 2007 16:10
Kirjoittaja msanta
Dieselillä ajellaan, kun on tullut koko ikä näitten dieseleiden kanssa pelattua. Ajomäärä on n. 20 tkm vuodessa, mutta kun tottuu dieselin mukavuuteen, ei bensakonetta enää kaipaa. n. 13 tkm vuotuisella ajolla kulut menee yksiin bensa-auton kanssa. Sitä paitsi diesel on käytettynä edullisempi hankintahinnaltaan (ajomäärä on yleensä suurempi). Oikein huollettuna tuo Focuksen valurautapata on tosi kestävä. Omallani on ajettu n. 260 tkm ja kone käy kuin kello. Käyntiin lähtee aina, jos pitää lohkolämmittimessa jonkin aikaa. Ja Webasto antaa lämpöä nopeasti kabiiniin. Tankkauksen iloista pääsee harvoin nauttimaan ja tuohon koneen ääneenkin tottuu nopeasti. Sama konehan on isommassa koossa (2,5 l) myös Transitin keulalla.

Lähetetty: 24 Maalis 2007 19:52
Kirjoittaja Focusman
Diesselillä mennään. Jonkun verran tuli ajeltua diesel sierralla nuorempana. Sitten bensa opelilla ja nyt diesel focuksella. Seuraava on varmaan sellainen kaupunki auto. ELI CITY MAASTURI XC90 volvo. Eix ne foordit niitä nykyään tee?

Lähetetty: 24 Maalis 2007 20:36
Kirjoittaja kulkuri
Bensa se olla pitää. Mitä sitä miettii paljo kuluttaa ku kaikki menee mitä laitetaan.

Aivan....

Lähetetty: 25 Maalis 2007 21:00
Kirjoittaja crashline
kulkuri kirjoitti:Bensa se olla pitää. Mitä sitä miettii paljo kuluttaa ku kaikki menee mitä laitetaan.
Sehän on just näin.... 8)

Lähetetty: 28 Maalis 2007 08:38
Kirjoittaja Focusman
Vaihta ajoissa oli luettavissa tm:ssä. Millois vaihdat? itsellä kierrokset nousee sinne 3 tonniin ennen vaihtoa. Eihän se turbokaan herää kuin 2000 tonnissa vasta.

Lähetetty: 28 Maalis 2007 10:09
Kirjoittaja frans_m
Mietin samaa kuin Focusman tuossa aiemmin.
Omalla focuksella ei kyllä voi vaihtaa ihan niin "ajoissa" kuin TM:ssä kerrottiin.

Tosin eihän niillä ford tainnut siinä testissä autona olla? Jos muistan oikein.

Itsellä vaihtaminen yleensä tapahtuu vaihteista riippuen 2000rpm kahta puolta. Jos tulee kiire niin sitten myöhemmin... :)

Mutta aiheeseen liityen, pidän enemmän nykyisestä diesel focuksesta, kuin aiemmasta bensa escortista.
Edullisempia kilometrejä ja koneessa enemmän vääntöjä.

Lähetetty: 31 Maalis 2007 20:53
Kirjoittaja Riesa2.0
Kauan aikaa olen hehkuttanut siitä että bensalla mennään vaikka mikä olisi ja tänään tuli sitten -96 mallin Td mondeo pihaan :oops: Pidemmän aikaa vain tullut laskettua että paljonko säästää jos ajaa diisselillä työmatkat, kuin taas jos on 8-10litraa satasella vievällä 1.6 litraisella nelivaihteisella sierralla. Kilometriä tulee kuitenkin lähes 100km per arkipäivä, joten diisseliin nyt sitten vaihdoin, saas nähdä kuinka sierramiehen käydään mondeon kanssa. Laiskahan tuo vähän on mutta tasaista matka-ajoahan nuo työmatkat on, sierralla lähdetään sitten jos on kiire 8)

Lähetetty: 09 Huhti 2007 15:56
Kirjoittaja epsilon
Otan osaa. Itsellä sama kärry neljä vuotta.

Dieseliä tankkaan

Lähetetty: 13 Huhti 2007 08:39
Kirjoittaja toni.hintikka
Dieselilla mennään, kun pelkkiä työajoja 110 päivässä. Itselläni on -97 mallin Escort farmari, jossa jo 325000 mittarissa. Tarkoitus ajaa kyseisellä ajopelillä vielä pitkään.

Lähetetty: 13 Huhti 2007 23:57
Kirjoittaja johannes
Työmatka pirssinä semmonen peli joka hörppää satasella ~13-15 litraa...
Työmatka ~40km / sivu

On sitä joskus ollu taloudellisempiakin autoja, mutta en silti rikastunut.
Nytkään ei elämän laatu ole muuttunut suuntaan eikä toiseen, vaikka auto kuluttaakin enemmän kuin 1,1 fiesta.

Lähetetty: 17 Kesä 2007 19:31
Kirjoittaja Riesa2.0
Kaksi ja puoli kuukautta diisseli mondeota kestin. Nyt kulkee taas onneksi joka auto bensalla, maksoi sitten mitä maksoi :wink:

Lähetetty: 18 Kesä 2007 11:11
Kirjoittaja caddy
seuraava auto jonka hankin on kakkoskulkine (kunhan tuo virirojekti valmistuu) ja käy diisselillä ja on rekisteröity pakettiautoksi. Maavaraa sopivasti ja vetää neljällä... halpaa kuin saippua

Lähetetty: 27 Marras 2007 23:16
Kirjoittaja makemu
dieseli ehdottomasti.. kyllä ne vaa lähtee käymää.. itellä lähti vanha 100 avantti 2.0 tdml.735 000km -27 pakkasessa ilman tolppaa.. 2 päivää oli seisonu ja kerrasta käymää. naapuri hinkkas bensa mondeotaan käymää, no siinä kävi nii että tunnin päästä käytin sitä kaupassa.. ei lähteny monttu käymää :lol:

Lähetetty: 01 Joulu 2007 12:19
Kirjoittaja Monkelo
Dieselillä mennään noin 40000km vuodessa ja nyt kun on kunnossakin niin 5,5l/100km.

Katsastettu PA autoksi, joten verotuskin helpottui, 2 paikkainen sporttifarmari. :lol:

1.8TD Mondeo STW ahtoja 1 bar ja perussyöttöä lisätty 1/4 kierrosta.

Ei se tykki ole mutta on noita tolpista tulleita rasitteita jo kaksinkappalein :twisted: että kai sillä ylinopeuttakin pääsee :?:

Kivaahan se olisi jos olisi 6syl diesel, manuaali aski ja 4 vetävää pyörää kuten Dodge Ram 8) .

Lähetetty: 01 Joulu 2007 19:11
Kirjoittaja AV64
Dieselin puolesta,ja eikös dieselivero poistu että ei tarvi maksaa enää sitä käyttövoimaveroa,mutta kait se hinta sitten taas pompsahtaa.

Lähetetty: 26 Joulu 2007 13:37
Kirjoittaja Rstuning
Iltalehteä lueskelin tuossa töissä viimeviikolla. Oli puhetta diesel vs Bensa.

Jotenkin jäi sellainen muistikuva,että dieselin käyttö lopetetaan vuoden 2015 jälkeen tjts... Bensa ja biobensa on ne tulevaisuuden jutut. Diesel poistetaan autoilusta.

Lähetetty: 26 Joulu 2007 21:05
Kirjoittaja mynok
lapazu kirjoitti: Ei käyttövoimavero mihinkään ole poistumassa. Ehkä joskus, mutta siitähän ei ole mitään päätöksiäkään olemassa.
sanokaas yksi kerta kun valtio olisi luopunut saavuttamistaan eduista. jos käyttövoimavero joskus poistuu se tietää taatusti sitä, että dieselin hinta pompsahtaa vastaavan verran.

nyt kun alettiin suosimaan vähäpäästöisiä vähän kuluttavia autoja, yllätäen saman tien polttoaineverotusta korotettiin.

Lähetetty: 02 Tammi 2008 18:18
Kirjoittaja Ford1
Diesel rulettaa...
Mukavasti vääntöä, ei tarvi huudattaa, jaksaa kantaa kuormaa - kerrassaan mukavampi kuin bensiinikäyttöinen.
Jos haluaisin ajaa bensalla niin silloin pitäisi ostaa Porsche tms - muut on ihan raukkoja lällärikamppeita. :twisted:

Lähetetty: 02 Tammi 2008 19:53
Kirjoittaja eyezer
Täältä ääni diisselille. Oman harrastuksen kautta on huomannut diisselin toimivuuden. Auto voi olla käynnissä tunteja ilman lämpöongelmia eikä polttoainetta kulu juuri ollenkaan. Lisäksi harrastuksessani käytetään paljon matalia kierroksia jolloin vääntöä tarvitaan.

Siviiliauto on sitten bensa-auto. Ei huvita maksaa veroja takapenkistä. Bensan hinnat ei vaikuta liikkumiseen koska töissäkin on pakko kulkea. Tuo meikäläisen riikeli kiskoo n.20l/100km joten halvemmaksi tulee pitää toista autoa vaikka työmatkaa onkin vain 50km/päivä.

Re: deisel vs bensa

Lähetetty: 25 Maalis 2008 12:35
Kirjoittaja mkahelin
Vähän isompaa tila-autoa katseltiin ja dieseliä pidettiin mielessä. Pihaan tuli lopulta S-MAX 2 litrasella TDCi koneella Laskeskelin just tuossa että jos huomioidaan vain polttoainekulut ja dieselvero, niin aika vähällä ajolla tuon veron säästää. Vastaava S-MAX 2 litrasella bensakoneella vie keskimäärin 8,1 litraa satkulla ja tämä dieseli 6,4 l. Näillä luvuilla ja tuon S-MAX:n dieselverolla ajomääräksi riittää 12000 kilsaa vuodessa jolloin ollaan päikseen. Bensakone on kaupunkiajossa manuaalina joustavampi ajettava, mutta jos olisi bensakoneesta halunnut suunnilleen vastaavan käytännön suorituskyvyn tuolle S-MAX:lle, niin olisi pitänyt katsella 2,5 litrasta turboa. Sen kulutuslukemat on sitten ihan toista maata. Toki tuo dieseli on kalliimpi hankkia, kuin perus 2 litranen bensamalli ja ehkä hiukkasen kalliimpi huoltaaki, mutta uskon että pitää nykymaailmassa paremmin hintansa.

Kävin kokeilemassa tuota S-MAX dieseliä myös automaattilootalla ja se nyt olis ollut kaupunkiajossa namu, mutta kuluttaa vähän enempi ja on teityllä tavalla vähän tylsempi ajaa. Tuo 6 lovinen automaatti kierrätti mun mielestä konettakin vähän turhan korkealla, kun tuo kone jaksaa vetää hienosti jo 1500 rpm tasolta ylöspäin. Manuaalimallin 6 vaihde on hyvin käyttökelpoinen yli 80 km/h nopeuksissa, lähtee ohituksiin iloisesti pelkästään polkasemalla lapikasta lattiaan.

Re:

Lähetetty: 25 Maalis 2008 12:39
Kirjoittaja mkahelin
Rstuning kirjoitti:Iltalehteä lueskelin tuossa töissä viimeviikolla. Oli puhetta diesel vs Bensa.

Jotenkin jäi sellainen muistikuva,että dieselin käyttö lopetetaan vuoden 2015 jälkeen tjts... Bensa ja biobensa on ne tulevaisuuden jutut. Diesel poistetaan autoilusta.
Bensakoneen hyötysuhde osateholla on yhä dieseliä kehnompi. Hybriditekniikalla tuosta päästään hieman eroon. Tällähetkellä biodieselin tekeminen on muutenkin kustannustehokkaampaa kuin viinanpoltto. Biokaasu olisi bensakoneisiin hyvä ratkaisu siellä missä sitä on saatavilla.

Re: deisel vs bensa

Lähetetty: 25 Maalis 2008 18:35
Kirjoittaja Foorrtti
ajan niin paljon että diisseli tulee satoja euroja halvemmaksi vuodessa joten ajan diisselillä mutta harraste autot on kaikki bensoja :D