HELP!!! Scorpio -95 Leimattu ;-)

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Vanhat tutut vikakoodit palanneet eli P1131 ja P1151
Selviäiskö noista jos vaihtaisi uudet Lambra anturit jotkin Bosch, nyt Biltema malllit kiinni tosin viime vuonna meni nätisti niillä läpi.

P1131 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 1
P1151 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 2
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos on käyny pahasti rikkaalla jossain vaiheessa niin ne lambdat voi olla vain noes. Kokeile polttaa niitä vaikka kaasupillillä tai semmosella butaani käsipolttimella sen verran että noki palaa pois, ihan järki kädes kuitenkin että ei sulateta niitä kokonaan :)
Muutaman kerran oon onnistunu elvyttämään tuolla lailla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ei ollut noessa kun otin irti... Vaihdoin uudet NGK:t tilalle mutta ei muutosta... palaa putkessa tuhhahdellen... Tyhjänkäynillä.

JA toinen vanha vika palasi eli bensapumpun rele alkoi jälleen tekee omiaan eli nyt moottori ei käynisty enään.. lupailee kyllä ja välillä käyn 1-15s huonosti kierokset vaihdellen ja sammuu... sammumisen jälkeen systeemi käynistelee bensapumppua omia aikoja kun moottori sammunut ja virrat päällä... menee hermo... Sisävalo palaa kyllä jälleen että jotain parempaa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Osaisikohan kukaan sanoa mistä kannattaa katsoa tai mitä kannattaa kokeila? Johtosarjaa en enään ota irti kun olen sen jo kaksi kertaa tarkistanut.
Voisiko sulakeboxissa olla jotain? Pitäiskö purkaa?
Polttoaine pumpum releessä en nähnyt mitään ihmeelistä kun otin sen auki mutta voihan tinata liitokset uudelleen.
Miksi auto toimi pari päivää niin että pystyin ajelee normaalisti vaikkia päästöistä ei mennyt läpi? ja nyt toi ärsyttävä vika palasi... Jostain syystä polttoaine pumppu elää omiaan... tai siis relee ohjaamana elää omiaan...

Ajattelin imusarjan purkaa vielä kerran, samoin suutintukit ja katsoa alipaine letkut etc... T-Haarat olen vaihtanut metallisiin kun vanhat muoviset hajosi.

Kojetaulu kait pitää purkaa vielä kerran... :shock: Johdot olen kyllä mennyt läpi jo pariin kertaan mutta mitäpä tässä muutakaan tekisi kun johtoja katseli...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

hoopee kirjoitti:
Sine kirjoitti:
Jee. EFI-ruisku ei kuulemma avaa bensansuuttimia, jos ei saa kampiakselinasentotunnistimelta tietoa.

Ainoa anturi joka ohjaa kipinää!
Kaippa se NiceMan on tuon anturin tutkinut ja rapannut jo monesti???


Kaksihan noita antureita on... Kannessa nokka-akselin(?) josta käsittääkseni piuhat menee tuohon Edis6 boxiin, pitäiskö irroittaa se anturi vai vaikuttaako mihinkään?
Irroitin kampiakselin anturin, oli se likainen, pesin ja kuivasin mutta ei vaikutusta.
Mittasin että ulkona oli 584Ohm ja huoneen lämmössä 602ohm.
Juotin bensapumpun releestä kaikki liitokset, ei vaikutusta.
Purin kokonaan sulakeboxin joka on akun viererssä, ei hapettumisia, putsasin, kasasin-> ei vaikutusta.
Välillä lupaa mutta ei käy ollenkaan vai rele napsuu omiaan kun virrat päällä(Pumppu hurahtaa samalla)
Puolalle tulee sähköt, happianturille tulee kanssa... Tyhjänkäynti venttiilille myös...

Mielessä ei ole paljonkaan...Vaihtaa tuo polttoainepumpun rele uuteen, purkaa kojetaulu pois ja rutistella johtoja... tarkistaa boxin virransyötön... Maat ok.
Sitten loppuu ideat.
Jos olisi mittari niin bensapaineet voisi mitata kanssa... saako pumpun pois ilman että irroittaa tankkia?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei siellä taida mitään enää olla eec boksin ja b.pumpun releen välissä paitsi tietty pätkä johtoa :D
Melkein ensin koittaa vaihtaa rele ja tsekata sen liittimet ja kanta myös mittaamalla, että sinne tulee jännite eikä se pätki samalla lailla kuin rele. Jos sinne tulee nätiti jännite ja miinus niin vika on releessä.
Jos releelle tuleva jännite tai miinus pätkii niin voisi ehkä kokeeksi heittää uudet johdot releen kelalle suoraan eec boksin liittimistä. Jos ei vieläkään toimi niin on luultavammin boksissa vikaa.
Tietysti pystyyhän sieltä boksin liittimien juurestakin mittaamalla saman homman toteamaan :roll:
Ei tuolle pumpun releelle pitäisi kyllä mitään turva- ym. kytkimiä olla estämässä toimintaa boksinkaan kautta kun inertiakytkinkin on vasta releen jälkeen... ainakin mondeossa. :)
Ja eikös pats katkaise sytkäpuolelta(kin) virran.
Oletko sentään sitä virtalukon pohjaa testannut, ettei sieltä pätki yhteys?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuossa polttoainereleessä on kaksi relettä sisällä, toinen saa ohjauksen suoraan virtalukolta ja se toimii ja se toinen vastaavasti ecultajoka on se pätkivä...
Kaveri kävi hakemassa uuden relee joten huomenna pääsee kokeilee jos on vain oikea rele tai kaveri muistaa sen tuoda ihan minulle asti...
Ostin halvan valokynän jossa terävä neula jonka saa eristeen läpi, tuolla kokeilen katsoa mihin virta hukkuu jos releen vaihto ei auta...
Inerkytkin on takakontin pohjassa ennen pumppua.
Juu, PATS katkaisee sytkän myös ja sehän ilmoittaa silä ledillä jos ongelmia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Otin piuhan irti Kampi-akseli anturilta ja se ei vaikuttanut asiaan...
Ruuvasin ne kaksi isoa liitintä irti(Ruskea ja musta) ja ei muutosta, polttoainerele vetelee omiaan satunnaisesti.
Purin jälleen kojetaulun ja mittasin anturin piuhat ja näytti samaa ohmimäärää johtosarjan päästä(C402/A147) mitä itse anturista.
Välillä lupaili mutta ei lähtenyt käyntiin...
P.Linjassa on painetta kun ruuvarilla avasin venttiilin ja kun pumppu käynistyi niin ulos tuli vauhdilla polttoainetta joten vika ei pumpussa...
Tuossa ihmetellessä päätin kokeilla eli otin sytkämoduulilta(Edis6) johdon irit ja samalla p.ainepumpun rele lopetti oman elämisen...
Piuha kiinni ja naksuttelu jatkui...
Piuha irti, naksuttelu loppui...

Ehdotuksia... Vika piuhassa(Olen kertaaleen mitannut Edis-PCM väliset piuhat) vai voisiko rikkinäinen sytkämoduuli tehdä tuota?
Paljonkohan sytkämoduuli maksaa?

Edit.Laitoin myös uuden p.a.p.releen mutta sillä ei vaikutusta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Auto tuntuu toimivan tosin tyhjänkäynillä rikastaa...

Mutta yksi letku hajonut joten:

http://www.riceracing.net/gal/displayim ... =36&pos=14

Tuo letku onn hajonnut cossustani, menee vasemman sylinterikannen läpi termarista jakotukkiin josta lähtee paksumpi letku jäähdyttäjään ja metallinen putki koneen taakse.
Mikä on tuon letkun varaosa koodi Fordilla? Huomenna yritys löytää se mahdollisimman nopeasti että pääsee kasailee konetta taas vaihteeksi.

http://www.riceracing.net/gal/displayim ... m=36&pos=2
"Jakotukki" näkyy tuossa suutintukkien alla lohkojen välissä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ville70
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Loka 2008 14:11

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja ville70 »

oliskohan 959F 18686 AA
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

ville70 kirjoitti:oliskohan 959F 18686 AA
Taitaapi olla, kiitos... sitten kun sen viel löytäisi...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ville70
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Loka 2008 14:11

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja ville70 »

Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tilattu Automaalta, 3-4 päivää niin pitäisi olla letku kädessä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Rupesko ihan omia aikojaan toimimaan?
Tota ihmettelin, että minkä takia edis moduulin johto vaikuttais bensapumppuun :roll:
Alkoko se siis pyörimään kokoajan vai lakkasko kokonaan pyörimästä?
Jos se alkoi pyörimään kokoajan niin saattaa olla, että ecu meni vain vikatilaan. Noissahan vissiin on semmonen toiminto, että kun laitat virrat päälle niin normaalisti pumpun pitäis käydä muutaman sekunnin ja nosta paineet. Jos ecu on vikatilassa niin pumppu pyörii kokoajan.
Sen takia siellä releessä varmaan on se toinen kärki suoraan virtalukolta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

No välillä tuntui että korjaa itse itseään mutta kaveri joka tekee työkseen auto korjauksia kävi lauantaina vilkaisee autoa niin tottakai se toimi koko päivän ilman tuota rele nakutus ongelmaa, vain tyhjänkäynillä kävi rikkaalla mutta uudet tulpat ovat hankinta listalla.
Vaiva oli se että lopetti käymisen jolloin bensapumpun rele alkoi nakuttelee omia eli se kärki jota Ecu ohjaa... Pumppu käynistyi samalla omia aikoja... Riitti että virrat oli päällä.
Kun Edis6:lta otti piuhan irti niin nakuttelu loppui...
Sain lainaan toisen boxin jolla teki samaa joten vika ei Edis6 boxissa.
Kun moottori kävi niin nyi piuhoja yksitellen liittimistä, ravistelin johtosarjoja etc. niin ei käynti muuttunut vaan kävi tasaiseen...

No lauantaina sitten kävi koko päivän ilman ongelmia mitä nyt tuo letku hajosi ja tyhjänkäynillä tuhnuttelee.
Voima on tallessa ja auto liikkuu normaalisti mutta päästöt ei mene läpi konttorilla.

Kun pistää virrat päälle niin b.pumppu käy sen peri sekuntti ja sammuu jos ei starttaa konetta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Onkin vaikeampi homma sitten kun pitäis tietää millä perusteilla/tiedoilla ecu tota relettä ohjaa. Ei taida oikein mistään kytkiksistä toi ecun sielunelämä selvitä. Voihan tietty olla, että itse ecusta on kärähtämässä trankku tms. mikä siellä on ohjaamassa relettä. Vai oliko niin, että olit jo toisella eec boksillakin koittanut?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ainoastaan Edis6 sytkäboxi on lainassa... No kun saan tuon letkun ja jos päästöt on kohdalla niin alkaa koeajo....
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Vesiletku tuli ja asennettu paikalle... Vedet tuntuisi nyt pysyvän sisällä...
Mutta... se tyhjänkäynillä tuhnuttelu... mikä sen sitten aiheuttaa...
Ilmavuotoja en ole löytänyt.

Vaihdoin tulpat perus Ecuyes vai mikä oli mutta ei vaikutusta... Tiedän että tuo kone tykkää platina tulpista mutta juuri nyt en halua investoida platina tulppii kun ei oel mitä investoida...

Mikä on normaali bensapaine tuossa BOB koneessa ja paljonko sen pitäisi muuttua tyhjänkäynti/3000kier välillä jos paikalla pyörittää?
Pikaiseen kokeilin niin ei juurikaan muuttunut mutta tuli märkä..pimeä..kylmä...myöhä... joten jäi vain pikaiseen testaukseen...
Voisiko rikkinäinen säädin tehdä tuhnuttelua jos paine jää ylös eikä laske tyhjänkäynillä...
Testaan viel kunnolla tuota... letku irti että paikalla...

Nyt ei ollut pc:tä mukana joten en nähnyt arvoja mutta muistelisin että ne Short / long jotain ODB lukijassa oli tyhjänkäynillä miinuksella...

Tehoa tuntuu koneessa olevan mutta kun tuon tuhnuttelun kun saisi pois niin menisi leimasta läpi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuota noin... Vaihdoin tänään polttoainesäätimen mutta mikään ei muuttunut... Sitten tuli mieleen seuraavaa:

Nyhtäsin etumaisista happiantureista piuhat irti, kone käyntiin ja alkoi käymään tasaiseen ilman tuhhahtelua mutta tyhjänkäynillä menee 1.5L/h polttoainetta.
Laitoin oikean puoleisen anturin piuhan kiinni niin kulutus tippui 1.2-1.3L/h mutta kävi epätasaiseen..
Piuha oikeanpuoleisesta irti ja vasen puoli(Kuskin) piuha kiinni... Käy tasaiseen ja kulutus sama 1.2-1.3L/h
Kokeeksi vaihdoin toistepäin ja käy epätasaiseen ja ecu säätelee miten sattuu tyhjänkäynillä.

Taas vaihdoin vasen kiinni/oikea irti niin alkoi käymään hyvin.

Vasen kun on kiinni niin ei tule mitään vikakoodeja...
Vasen irti niin heittää koodin P1151 ja P0141 mutta kun oikea irti niin ei tule mitään koodeja...
Outoa?
Molemmat etumaiset happianturit uusia NGK:n ja takimaiset vaihdettu vuosi sitten mallia Biltema.

Mittasin että molemmille etunmaisille tulee moottorin käydessä noin 14v lämmitys puolelle ja signaalin maa ok.
Vasen muistaakseni antoi moottorin käydessä(Molemmista piuhat irti) 1.001V ja oikea vastaavasti 0.96V
Moottorin lämpötila noin 90C

Kuva OBD lukijasta kun molemmat anturit kiinni:

http://www.riceracing.net/gal/displayim ... =36&pos=15

Ja vastaavasti kuin vain vasen kiinni:

http://www.riceracing.net/gal/displayim ... =36&pos=16
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: HELP!!! Scorpio -95

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

NiceMan kirjoitti:No seuraavaksi cossu ei mennyt läpi leimasta...
HC 406 / 55
CO% 2.7 / ???
O2% 0,8 / 0.7
CO2% 13,06 / 14.2
Lambra 1,001

Päästöistä jälleen... viime vuonna lambrat vaihdettu...Käyn kurkkaa vikakoodit jos sielä olisi mitään mutta ehdotuksia viaksi saa antaa?
Minulla oli vähän vastaava tilanne tuontikatsastuksessa joulukuussa. Oma auto 01/95 Cosworth. Muu ei auta, lambda on erinomainen. Lisäksi lambda on päästöistä riippumaton. Kaikki ilmeisesti katsottu läpi. Ainoa jäljellä oleva vika, mitä selittää tuon on katalysaattorit. Niitä menee kaksi. Koita saada takimmaisista lambdoista graafi. Jos hyppivät, katti on finaalissa. Cossu-scorpparia, tosin kuin joku 1.0 Fiat, ei mene päästöistä läpi ilman toimivaa kattia. Ja scorppareissa niillä on taipumus mennäkin.

Omat arvot oli katsastuksessa
HC 200/70
CO 0.7/0.7

Ainoa joka parani ruiskun lämpöanturin, 2x fortekäsittelyn, alipainevuodon korjaamisen jälkeen oli lambda-arvo.

Omassa molemmat vaihdettiin. Onneksi Cossuun saa varaosia "Ladan" hinnoin, maksoin kateista rahteineen 220e yhteensä. Ja ne oli tehdasuusia, mallille suoraan sopivat, ilman hitsausta. Tuolla hinnalla ei tullut mielenkään laittaa geneeriset hitsattavat katit. Paikka on www.buypartsby.co.uk. Eivät normaalisti lähetä ulkomaille, mutta jos pyytää ja selittää asian tärkeyden, niin lähettävät TNT:llä tulemaan (kesti 4vrk saada paketti). Rahdin osuus oli n. 40 euroa. Huonoa katinvaihdossa on se, että pakosarjassa on pinnapultteja, eli on pakko liottaa, koettaa, liottaa jne. ei siis voi leikata. Pakosarjalla on taipumus haljeta, jos liikaa väkivaltaa käyttää. Ja ovat kiinni lukkomuttereilla. Lämmittämään ei pääse, koska katin kiinnitys on konetilassa.
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

NiceMan kirjoitti: Mittasin että molemmille etunmaisille tulee moottorin käydessä noin 14v lämmitys puolelle ja signaalin maa ok.
Vasen muistaakseni antoi moottorin käydessä(Molemmista piuhat irti) 1.001V ja oikea vastaavasti 0.96V
Moottorin lämpötila noin 90C

Kuva OBD lukijasta kun molemmat anturit kiinni:

http://www.riceracing.net/gal/displayim ... =36&pos=15

Ja vastaavasti kuin vain vasen kiinni:

http://www.riceracing.net/gal/displayim ... =36&pos=16
Tuo ei vielä sano paljon, siis hetkellinen arvo. Tosin, jotain on pielessä, kun takimmaisten arvot ovat liian korkeat. Pitää saada graafi lambda-antureista, että näkee antureiden käyttäytymisen. Etummaiset tulisi hyppiä 0.2-0.9V välillä jatkuvasti, keski-arvo 0.45-0.5V. Takimmaiset ovat kattimonitoreita. Jos katti on täysin kunnossa, takimmaisista pitäisi tulla suora viiva, n. 0.45-0.5V, joka ei missään nimessä kuuluisi hyppiä etummaisten tahdissa. Omat testattiin (katso ed. viesti), takimmaiset hyppivät silloin aika pahasti omassa. Tosin, emme vitsineet enää testata ne, kun päästöt oli kattienvaihdon ansiosta pudonnut liki nollaan.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Olin tässä matkoilla Kiinassa 3 viikkoa ja nyt vasta pääsi sitten jatkaa projektia jotenka:

Vaihdoin uudet NGK PFR6B-11 koneeseen mutta ei ollut vaikutusta tuhnutteluun...
Sain CosworthPower:lta lainaksi Ecun jolla ei muutosta aiheeseen eli Ecu on ehjä.
Long Fuel Rim 1 on tyhjänkäynillä molemmilla boxeilla -25 ja putkessa tuhnuttelee ja tuntee ratissa kanssa...

Happi anturit oli vaihdettu aikaisemmin ilman muutosta.. sytysjohdot ovat melko tuoreet...

En vain oikein keksi mikä voisi olla.. katti rikki?? Mutta kun toimii muuten paitsi tyhjänkäynillä... ei oel tukkoinen kone etc...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

maksoin kateista rahteineen 220e yhteensä. Ja ne oli tehdasuusia, mallille suoraan sopivat, ilman hitsausta.
Sivujen hinnat ovat kpl vai pari?

Part Number BM90285
Make FORD
Model SCORPIO

2 year guarantee catalytic converter to suit petrol engined vehicles. These cats are a direct fit and designed to the same specification as the one originally fitted.

To fit : 2.9 24v Cosworth (Offside) Jan-95 Feb-99

£68.01 ex VAT ja eikös punta ole nyt jotain 0.928€ ??
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: HELP!!! Scorpio -95 Leima...

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

Punta on 1€ = 0.93 GBP

Yhteensä rahteineen 193 puntaa (silloin 220 euroa). Ne saattavat olla nihkeitä ensin, mutta kerro vaikka että sait niin hyvän suosittelun, niin lähettävät. Tarvitset vasemman- ja oikeanpuolisen. Lämpösuojat otettava talteen vanhoista. Minä en ottanut, mutta tuskin siitä niin hirveästi haittaa ole.

Hinta on suorastaan sikahalpa.

Toinen vaihtoehto http://www.ebay.co.uk, item 130286762415 ja 130286763597, yhdistävät varmaan rahdin, ja paypal-maksukin käy. Fitting-kittiä en usko että on tarpeen, minun tapauksessa ei tarvittu. Sekin on törkeän halpa.

Fordin ohje-ajat ovat seuraavat:
2,3 h /molemmat katit
+3h jos niin pahasti jumissa että pakosarjat on irroitettava

Cossu scorpiossa on v-mäinen kiinnitys, pinnapultteja ylhäältä ja alhaalta, leikata ei voi, eikä lämmittää liekillä, koska kaapelit palaisi poroiksi. Ainoa konsti on penetrating oil (tuo CRC) ja kärsivällisyyttä. Liikaa voimaa ei saa käyttää, pakosarja voi haljeta. Toisessa päässä on yksinkertainen työntöliitin.
Vastaa Viestiin