-95 Ford Escort tyhjäkäynti- ja sammumisongelma
-95 Ford Escort tyhjäkäynti- ja sammumisongelma
Heipähei.
Tuli tuossa viime joulukuussa ostettua -95 Ford Escort farmari 1.4 litrasella CVH-koneella.
Jokusen aikaa ostamisen jälkeen huomasin, että sen tyhjäkäynnissä on jotain vikaa: vähän aikaa, kun valoissa seisoo, niin tyhjäkäynti muuttuu todella epätasaiseksi (auto tärisee kuin pienessä maanjäristyksessä ja moottorin ääni on suurinpiirtein *tröntröntrön*).
Annoin asian olla, koska ei siitä sen suurempaa haittaa ollut. Myöhemmin kuvioihin tuli sitten satunnainen sammuminen risteyksiin tultaessa. Mitä kovempi vauhti ennen hidastusta, sitä varmemmin tuntuu sammuvan. Harvinaisen ärsyttävää, kun jarrutehostimet ja ohjaustehostin lähtevät pois pelistä moottoritieltä pois liittyessä tai tiukassa käännöksessä.
Ilmeisesti tämä on joku Fordin ominaisuus, koska monella muullakin tuntuu olevan samanlaisia ongelmia. Fordin merkkihuollossa on nyt tullut vaihdettua seuraavat osat uusiin:
- tyhjäkäyntiventtiili
- polttoainesuodatin ja
- jakohihna (tuli tosin muutenkin tarpeeseen)
Itse olen vaihtanut sytystulpat pariin kertaan. Tokalla kertaa hain ihan Fordin merkkihuollosta tulpat, että tulee varmasti oikeanlaiset.
Lienee sanomattakin selvää, että vika ei ole korjaantunut. Mikäköhän osa on seuraavana vaihtolistalla?
Jollain ongelma ratkesi ilmeisesti sillä polttoainepumpun varmuuskytkimellä, mutta vaikka kuinka olen yrittänyt tuolta jalkatilasta etsiä, niin en ole onnistunut löytämään mitään ohjekirjassa mainitun kaltaista kytkintä. Kun sen ruuvin aukaisee kolikolla, niin koko listan saa irti ja alta paljastuu vain liuta johtoja. Missäköhän se varmuuskytkin siis voisi sijaita?
Tuli tuossa viime joulukuussa ostettua -95 Ford Escort farmari 1.4 litrasella CVH-koneella.
Jokusen aikaa ostamisen jälkeen huomasin, että sen tyhjäkäynnissä on jotain vikaa: vähän aikaa, kun valoissa seisoo, niin tyhjäkäynti muuttuu todella epätasaiseksi (auto tärisee kuin pienessä maanjäristyksessä ja moottorin ääni on suurinpiirtein *tröntröntrön*).
Annoin asian olla, koska ei siitä sen suurempaa haittaa ollut. Myöhemmin kuvioihin tuli sitten satunnainen sammuminen risteyksiin tultaessa. Mitä kovempi vauhti ennen hidastusta, sitä varmemmin tuntuu sammuvan. Harvinaisen ärsyttävää, kun jarrutehostimet ja ohjaustehostin lähtevät pois pelistä moottoritieltä pois liittyessä tai tiukassa käännöksessä.
Ilmeisesti tämä on joku Fordin ominaisuus, koska monella muullakin tuntuu olevan samanlaisia ongelmia. Fordin merkkihuollossa on nyt tullut vaihdettua seuraavat osat uusiin:
- tyhjäkäyntiventtiili
- polttoainesuodatin ja
- jakohihna (tuli tosin muutenkin tarpeeseen)
Itse olen vaihtanut sytystulpat pariin kertaan. Tokalla kertaa hain ihan Fordin merkkihuollosta tulpat, että tulee varmasti oikeanlaiset.
Lienee sanomattakin selvää, että vika ei ole korjaantunut. Mikäköhän osa on seuraavana vaihtolistalla?
Jollain ongelma ratkesi ilmeisesti sillä polttoainepumpun varmuuskytkimellä, mutta vaikka kuinka olen yrittänyt tuolta jalkatilasta etsiä, niin en ole onnistunut löytämään mitään ohjekirjassa mainitun kaltaista kytkintä. Kun sen ruuvin aukaisee kolikolla, niin koko listan saa irti ja alta paljastuu vain liuta johtoja. Missäköhän se varmuuskytkin siis voisi sijaita?
Ahaa, olisko samaa vikaa kuin enolla omassa 1.4 cvh koneellisessa 96 Escortissa. Siinä kans vaihtelivat osia toisensa perään. Lambdaa myöten.
Ei vaan vikaa löytynyt, kunnes aloittivat purkamaan moottorin yläkertaa. Imusarjan tiiviste oli jäänyt jotenkin huonosti jo alkujaan tehtaalla. olisko ollu joku nurkka kaksinkerroin tms. Uusivat tuon imusarjan tiivisteen ja auto alkoi pelata normaalisti ja sammuilu loppui. Ehkä sulakerasiakin olisi syytä tutkia, ettei ole kylmää tinausta moottorinohjauksen kohdalla.
Tuossakin enon autossa ei löytäneet millään testerillä vikaa, eli oli aika hakuammuntaa. Siis tuota etsittiin paikallisessa Fordhuollossa.
Ei vaan vikaa löytynyt, kunnes aloittivat purkamaan moottorin yläkertaa. Imusarjan tiiviste oli jäänyt jotenkin huonosti jo alkujaan tehtaalla. olisko ollu joku nurkka kaksinkerroin tms. Uusivat tuon imusarjan tiivisteen ja auto alkoi pelata normaalisti ja sammuilu loppui. Ehkä sulakerasiakin olisi syytä tutkia, ettei ole kylmää tinausta moottorinohjauksen kohdalla.
Tuossakin enon autossa ei löytäneet millään testerillä vikaa, eli oli aika hakuammuntaa. Siis tuota etsittiin paikallisessa Fordhuollossa.
Hmm, voisi tietenkin olla. Itse olen sen verran käsi tuon auton moottoritilan kanssa, että pitänee soittaa huoltoon ja kysellä paljonko tuon tiivisteen tarkistaminen (+ mahdollinen vaihto) tulisi maksamaan.Artoh kirjoitti:Ahaa, olisko samaa vikaa kuin enolla omassa 1.4 cvh koneellisessa 96 Escortissa. Siinä kans vaihtelivat osia toisensa perään. Lambdaa myöten.
Ei vaan vikaa löytynyt, kunnes aloittivat purkamaan moottorin yläkertaa. Imusarjan tiiviste oli jäänyt jotenkin huonosti jo alkujaan tehtaalla. olisko ollu joku nurkka kaksinkerroin tms. Uusivat tuon imusarjan tiivisteen ja auto alkoi pelata normaalisti ja sammuilu loppui. Ehkä sulakerasiakin olisi syytä tutkia, ettei ole kylmää tinausta moottorinohjauksen kohdalla.
Tuossakin enon autossa ei löytäneet millään testerillä vikaa, eli oli aika hakuammuntaa. Siis tuota etsittiin paikallisessa Fordhuollossa.
Selviskö ongelma?
Itsellä samanlainen vika. Autona -97 Mondeo 1.6 Zetec-E 16 V. Kylmänä sammuu tultaessa risteykseen, heti kun lämpenee niin kehrää nätisti tyhjäkäynnillä. Risteykseen tullessa kierrokset vaan laskee nollaan, eivät pysähdy siihen normaaliin tyhjäkäyntilukemiin. Lähtee heti kyllä käyntiin ja kierokset taas ihan normaalit.
Olisiko kyseessä tyhjäkäyntiventtiili vai onko muita hyviä arvauksia?
Ja toinen epäilyttävä juttu.
Kylmänä kun kääntää vasemmalle, kuuluu konehuoneen puolelta tai jostain pelkääjän paikan edestä. outo ääni. Ääni muistuttaa jotenkin läpätystä/ räpätystä. Luulin ensin, että olisi ollut lehti jossain ilma-aukossa, mutta kuuluu vain vasemmalle käännettäessä? Onko ideoita syntymissyystä? Tuntuu, että nämä molemmat hommat häviävät samoihin aikoihin koneen hieman lämmetessä. Olisiko joku yhteys?
- Kiitän jo etukäteen auttavista vinkeistä
Itsellä samanlainen vika. Autona -97 Mondeo 1.6 Zetec-E 16 V. Kylmänä sammuu tultaessa risteykseen, heti kun lämpenee niin kehrää nätisti tyhjäkäynnillä. Risteykseen tullessa kierrokset vaan laskee nollaan, eivät pysähdy siihen normaaliin tyhjäkäyntilukemiin. Lähtee heti kyllä käyntiin ja kierokset taas ihan normaalit.
Olisiko kyseessä tyhjäkäyntiventtiili vai onko muita hyviä arvauksia?
Ja toinen epäilyttävä juttu.
Kylmänä kun kääntää vasemmalle, kuuluu konehuoneen puolelta tai jostain pelkääjän paikan edestä. outo ääni. Ääni muistuttaa jotenkin läpätystä/ räpätystä. Luulin ensin, että olisi ollut lehti jossain ilma-aukossa, mutta kuuluu vain vasemmalle käännettäessä? Onko ideoita syntymissyystä? Tuntuu, että nämä molemmat hommat häviävät samoihin aikoihin koneen hieman lämmetessä. Olisiko joku yhteys?
- Kiitän jo etukäteen auttavista vinkeistä
vikakoodeja en ole ottanut ulos, Fordilla kehuivat koko ohjausjärjestelmän tarkastamisen maksavan 180 €, joten yritetään ensin tehdä itse jotain
Mistä ja miten kannattaisi tuota ilmavuotoa alkaa paikallistamaan. Luin tuolta, että tuota starttiainetta voisi suihkutella ympäriinsä? Näinkö homma toimii? 8)
Mietin tässä, että voisiko tuo ensimmäisten kilometrien ääni vasemmalle käännettäessä liittyä samaan ongelmaan.

Mistä ja miten kannattaisi tuota ilmavuotoa alkaa paikallistamaan. Luin tuolta, että tuota starttiainetta voisi suihkutella ympäriinsä? Näinkö homma toimii? 8)
Mietin tässä, että voisiko tuo ensimmäisten kilometrien ääni vasemmalle käännettäessä liittyä samaan ongelmaan.