Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Pystyykö kojelaudassa vilkkuvasta valosta päättelemään vian kohteen?
Katselin search:illa vanhoja topicceja, joissa ollut vanhempikorinen Mondeo. Niissä joku oli pystynyt tulkitsemaan koodia.
Valo vilkkuu tahdissa 4+2. Tietyn ajan päästä jää palamaan koko ajan.
Avasin kuskin penkin alla olevan liittimen, joka oli puhdas mutta TOSI löysän oloinen. Vyön kiristimeltä tulevien johtojen liittimiä puristin hieman tiukemmalle, ei tuntunut olevan vaikutusta.
Vika alkoi pestyäni tuulilasia, jolloin saatoin jalallani potkaista penkin alle kurottaessani apukuskin puolelle. Tästä päättelin etsiä vikaa ensin kuskin penkin vyönkiristimen liitoksesta.
Jos jollain faktatietoa pystyykö vilkahduksista päättelemään vian aiheuttajan?
Katselin search:illa vanhoja topicceja, joissa ollut vanhempikorinen Mondeo. Niissä joku oli pystynyt tulkitsemaan koodia.
Valo vilkkuu tahdissa 4+2. Tietyn ajan päästä jää palamaan koko ajan.
Avasin kuskin penkin alla olevan liittimen, joka oli puhdas mutta TOSI löysän oloinen. Vyön kiristimeltä tulevien johtojen liittimiä puristin hieman tiukemmalle, ei tuntunut olevan vaikutusta.
Vika alkoi pestyäni tuulilasia, jolloin saatoin jalallani potkaista penkin alle kurottaessani apukuskin puolelle. Tästä päättelin etsiä vikaa ensin kuskin penkin vyönkiristimen liitoksesta.
Jos jollain faktatietoa pystyykö vilkahduksista päättelemään vian aiheuttajan?
...ensimmäinen hakutulos googlesta hakusanoilla "mondeo airbag codes" linkitti tuonne http://www.mirez.co.uk/Airbag.htm
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Koodi on etutörmäystunnistimen. Eli tunnistin- tai johdotus-vikaa.PeeTee kirjoitti:Valo vilkkuu tahdissa 4+2. Tietyn ajan päästä jää palamaan koko ajan.
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Tattis hyvistä tiedoista. Mulla 04 farmari mondeossa prikulleen sama probleema. AD-liikkeen tieturi antoi vikakoodiksi b2296 eli just se etuanturi.
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
etu törmäys anturi on monesti ollu vaan liitos vikanen eli puhdistus ja kontaktirasvat väliin niin ok..! voi säästää sen 50e ei auta aina mut kannattaa kokeilla.. 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
nostetaan vähän vanhaa topikkia, ku haku ei löytäny parempaa...Pystyykö kojelaudassa vilkkuvasta valosta päättelemään vian kohteen?
Katselin search:illa vanhoja topicceja, joissa ollut vanhempikorinen Mondeo. Niissä joku oli pystynyt tulkitsemaan koodia.
eli siis voinko katella auton vikakoodeja jotenkin suoraan jostain valosta, ilman mitään OBD laitteita?
neuvoja?
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Air Back taitaa olla niitä ainoita jotka valolla antaa... Lähes kaikki muut vaatii sen lukija joka ei tosin montaa kymppiä maksa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Itselläni kans tulee toi 4+2 koodi. Pitäisi kokeille ensin tunnistimen liittimet, ennen kuin uuden tilaa, mutta missä paikassa se oikein on? Olen yrittänyt konepellin lukon läheisyydestä katsoa, mutta en vaan löydä. 

Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Minulla hieman vanhempi Mondeo 1,8 i farmari vm 98 ja valo vilkkuu käynnistyksen jälkeen ja kun muistelen , jatkuvasti, säännöllisesti. Joku tietäjä varmaan heti tietää, mikä vika, kun kerran tuo valo osoittaa vian eikä tarvinne koodeja lukea.
Varaosa-autona on vm 95 , samanlainen mondeo, sopiiko osat siitä uudempaan. Jos osia itse vaihtelee, luultavasti akku irti. Saisko täältä apua, ei oikein korjaamolle ole varaa viedä.
Varaosa-autona on vm 95 , samanlainen mondeo, sopiiko osat siitä uudempaan. Jos osia itse vaihtelee, luultavasti akku irti. Saisko täältä apua, ei oikein korjaamolle ole varaa viedä.
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Edellä kirjoitin turvatyynyvalon vilkkumisesta, otin laastarin pois ja nyt tarkempaa tietoa,
valo vilkkuu neljä kertaa, sitten pieni tauko ja taas 4 krt, jne
Mistähän vikaa hakisi.
valo vilkkuu neljä kertaa, sitten pieni tauko ja taas 4 krt, jne
Mistähän vikaa hakisi.
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Tuon samiharjun linkin kun viitsi avata niin:
Mondeo's use colour coded wiring for the airbag system, although you should never take it as certain, any wiring found wrapped in a yellow sleeve or terminating in a yellow connector block should be assumed to be part of the airbag system.
The airbag warning light should come on with the ignition and remain lit for 5 seconds. After this period it should go out and not illuminate again until next time the ignition is turned on. If the light fails to come on then check the fuse for the system and then the bulb in the instrument cluster. If a problem is detected with the system then it will be indicated by a number of flashes. If more the one code is detected the system will assign priority and display the most important first.
Flashes Problem
1 Drivers airbag failure
2 Passengers airbag failure
3 Failure of both airbag units
4 Pyrotechnic seatbelt pretensioner failure (Either side)
> Common Fault - Further details below
5 Drivers airbag failure - System shorted
6 Passengers airbag failure - System shorted
7 Drivers crash sensor failure
8 Passengers crash sensor failure
Common Fault:
The airbag warning light flashing 4 times is a common fault on late Mk1 and all Mk2 mondeo's using the pyrotechnic pretensioners - especially if you have recently moved the position of one of the front seats. Turn the igntion off and allow the car to sit for 15 minutes. Underneath the front seat base, (access is best from the rear passenger footwells, with front seats furthest forward), you will find two cables wrapped in yellow sleeving. The yellow connector may have parted company with its other half - Even if it hasn't disconnect and reconnect it to ensure that it is secure. Move on to the passenger side and check the wiring there - whilst doing this ensure the cabling is slack and not badly routed resulting in it being pulled tight.
Ja sama Google kääntäjään:
Mondeo käyttöön värikoodattu johdotus turvatyynymoduulin, vaikka et olisi koskaan ota se niin varmaa, kaikki johdot löytyy kääritään keltainen hihassa tai päättyvät keltainen liitin lohko olisi oletetaan olevan osa turvatyynymoduulin.
Turvatyynyn varoitusvalo pitäisi tulla virta-ja jäädä palamaan 5 sekunnin ajan. Tämän jakson jälkeen sen pitäisi mennä ulos ja ei pala uudestaan ennen seuraavan kerran virta on kytketty päälle. Jos valo ei syty, tarkista sulake järjestelmän ja sitten lamppu mittaristo. Jos ongelma havaitaan järjestelmän kanssa se on merkitty määrä vilkkuu. Jos useampi yksi koodi on havaittu järjestelmä priorisoi ja näyttää tärkeimmät ensimmäinen.
Vilkkuu Problem
1 Kuljettajan turvatyyny ei
2 matkustajan turvatyyny ei ole
3 Jos molemmat Airbag yksiköiden
4 Pyrotekniset turvavöiden pretensioner vajaatoiminta (kummallakin puolella)
> Yhteinen Vika - tarkemmin jäljempänä
5 Kuljettajan turvatyyny ei - System shorted
6 Matkustajat turvatyyny ei ole - System shorted
7 Ajurit crash Anturikatkos
8 Matkustajat crash Anturikatkos
Yhteinen Vika:
Turvatyynyn varoitusvalo vilkkuu 4 kertaa on yleinen vika myöhään Mk1 ja kaikki MK2 Mondeo n avulla pyrotekniset kiristimet - varsinkin jos olet hiljattain muuttanut asemaa yhtenä etuistuimien. Käännä igntion pois ja antaa auton istua 15 minuuttia. Alla etuistuin Base, (pääsy on paras takaa matkustaja footwells, ja etuistuinten pisimmälle eteenpäin), löydät kaksi kaapelia kääritään keltainen Sleeving. Keltainen liitin voi olla erosi sen toinen puoli - vaikka se ei ole irrotettava ja kytkettävä se varmistaa, että se on turvallinen. Siirtyä matkustajan puolelle ja tarkista johdotus on - vaikka Näin varmistetaan kaapelit ovat löysällä eikä huonosti reititetään seurauksena se vedetään tiukka.
Selviäisikö noista jotain.
Mondeo's use colour coded wiring for the airbag system, although you should never take it as certain, any wiring found wrapped in a yellow sleeve or terminating in a yellow connector block should be assumed to be part of the airbag system.
The airbag warning light should come on with the ignition and remain lit for 5 seconds. After this period it should go out and not illuminate again until next time the ignition is turned on. If the light fails to come on then check the fuse for the system and then the bulb in the instrument cluster. If a problem is detected with the system then it will be indicated by a number of flashes. If more the one code is detected the system will assign priority and display the most important first.
Flashes Problem
1 Drivers airbag failure
2 Passengers airbag failure
3 Failure of both airbag units
4 Pyrotechnic seatbelt pretensioner failure (Either side)
> Common Fault - Further details below
5 Drivers airbag failure - System shorted
6 Passengers airbag failure - System shorted
7 Drivers crash sensor failure
8 Passengers crash sensor failure
Common Fault:
The airbag warning light flashing 4 times is a common fault on late Mk1 and all Mk2 mondeo's using the pyrotechnic pretensioners - especially if you have recently moved the position of one of the front seats. Turn the igntion off and allow the car to sit for 15 minutes. Underneath the front seat base, (access is best from the rear passenger footwells, with front seats furthest forward), you will find two cables wrapped in yellow sleeving. The yellow connector may have parted company with its other half - Even if it hasn't disconnect and reconnect it to ensure that it is secure. Move on to the passenger side and check the wiring there - whilst doing this ensure the cabling is slack and not badly routed resulting in it being pulled tight.
Ja sama Google kääntäjään:
Mondeo käyttöön värikoodattu johdotus turvatyynymoduulin, vaikka et olisi koskaan ota se niin varmaa, kaikki johdot löytyy kääritään keltainen hihassa tai päättyvät keltainen liitin lohko olisi oletetaan olevan osa turvatyynymoduulin.
Turvatyynyn varoitusvalo pitäisi tulla virta-ja jäädä palamaan 5 sekunnin ajan. Tämän jakson jälkeen sen pitäisi mennä ulos ja ei pala uudestaan ennen seuraavan kerran virta on kytketty päälle. Jos valo ei syty, tarkista sulake järjestelmän ja sitten lamppu mittaristo. Jos ongelma havaitaan järjestelmän kanssa se on merkitty määrä vilkkuu. Jos useampi yksi koodi on havaittu järjestelmä priorisoi ja näyttää tärkeimmät ensimmäinen.
Vilkkuu Problem
1 Kuljettajan turvatyyny ei
2 matkustajan turvatyyny ei ole
3 Jos molemmat Airbag yksiköiden
4 Pyrotekniset turvavöiden pretensioner vajaatoiminta (kummallakin puolella)
> Yhteinen Vika - tarkemmin jäljempänä
5 Kuljettajan turvatyyny ei - System shorted
6 Matkustajat turvatyyny ei ole - System shorted
7 Ajurit crash Anturikatkos
8 Matkustajat crash Anturikatkos
Yhteinen Vika:
Turvatyynyn varoitusvalo vilkkuu 4 kertaa on yleinen vika myöhään Mk1 ja kaikki MK2 Mondeo n avulla pyrotekniset kiristimet - varsinkin jos olet hiljattain muuttanut asemaa yhtenä etuistuimien. Käännä igntion pois ja antaa auton istua 15 minuuttia. Alla etuistuin Base, (pääsy on paras takaa matkustaja footwells, ja etuistuinten pisimmälle eteenpäin), löydät kaksi kaapelia kääritään keltainen Sleeving. Keltainen liitin voi olla erosi sen toinen puoli - vaikka se ei ole irrotettava ja kytkettävä se varmistaa, että se on turvallinen. Siirtyä matkustajan puolelle ja tarkista johdotus on - vaikka Näin varmistetaan kaapelit ovat löysällä eikä huonosti reititetään seurauksena se vedetään tiukka.
Selviäisikö noista jotain.
Jyrki
Focus mk2.5 2.0tdci powershift
Mondeo 1,8 Sedan -02 konepoks ja pois
Mondeo 1,8 Sedan -02 lunariin
Mondeo 2,0 CLX -93 alle 200tkm, ei tätäkään enää.
Focus TDdi Ghia stw -99 vaihdettu pois 01/-10
Focus mk2.5 2.0tdci powershift
Mondeo 1,8 Sedan -02 konepoks ja pois
Mondeo 1,8 Sedan -02 lunariin
Mondeo 2,0 CLX -93 alle 200tkm, ei tätäkään enää.
Focus TDdi Ghia stw -99 vaihdettu pois 01/-10
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Samiam kirjoitti:Itselläni kans tulee toi 4+2 koodi. Pitäisi kokeille ensin tunnistimen liittimet, ennen kuin uuden tilaa, mutta missä paikassa se oikein on? Olen yrittänyt konepellin lukon läheisyydestä katsoa, mutta en vaan löydä.
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Itsellä mondeo -02 ja aika ajoin käynnistyksen jälkeen airbag valo jää palamaa koko ajan tai sitten
se vilkkuu vuoron perään 1 ja 2 vilkahdusta. kun virrat sammuttaa ja uudelleen käynnistää niin
lakkaa.
Viisaammat voi neuvoa mistä tuota vikaa voisi lähteä hakemaan?
se vilkkuu vuoron perään 1 ja 2 vilkahdusta. kun virrat sammuttaa ja uudelleen käynnistää niin
lakkaa.
Viisaammat voi neuvoa mistä tuota vikaa voisi lähteä hakemaan?
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
ODB-2 lukijan pitäis näyttää missä on vika tismalleen. Pikkurahasta korjaamolla voi käydä luettamassa.
Re: Tietäjät huom...Mondeo MkIII turvatyynyn valo
Ostin mk3 mondeon, jossa turvatyynyn valo loistaa. Käynnistettäessä se antaa koodia 3-3 -> siis vilkuttaa 3:sta 10 kertaa, jonka jälkeen jää palamaan. Ulkomaisia foorumeita lueskellessa esiin nousi myös mahdollinen vika kellojousessa. Pitääkin kokeilla töötin toimivuutta, kun pääsee autolle. Onko vinkkejä, mistä vika voisi johtua? Missä airbagin keskusyksiköt majailevat?
edit: fordwiki.co.uk vikakoodilistauksessa sanotaan "Driver safety belt pretensioner circuit low resistance. Lamp flash code: 33". Pitääkin mönkiä kuskin penkin alle tarkistamaan nuo perinteiset liitokset.
edit2: Oranssista liittimestä lähtevät piuhat oli poikki. Nuo korjaamalla vika poistui. Joku oli ilmeisesti ajanut penkillä ko. piuhat poikki.
edit: fordwiki.co.uk vikakoodilistauksessa sanotaan "Driver safety belt pretensioner circuit low resistance. Lamp flash code: 33". Pitääkin mönkiä kuskin penkin alle tarkistamaan nuo perinteiset liitokset.
edit2: Oranssista liittimestä lähtevät piuhat oli poikki. Nuo korjaamalla vika poistui. Joku oli ilmeisesti ajanut penkillä ko. piuhat poikki.