FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Touko 2007 12:01
FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
eli vika, moottoritieajossa varsinki lämöt paukahtaa lähelle kiehumispistettä ja ei hellitä ennenkö löysää kaasun ja laittaa kapiiniin lämpöä.. mistä vikaa vois alkaa hakea?
Termari varalta vaihtoon, ei maksa palijo mittään.
Vois olla vesipumppukin valamis.
Ootko tehnynnä jotahi remonttia viime aikoina, jos vaikka olis jäänynnä pieru kiertämään?
Joskus ennenvanhaan matstasa teki tuommosta ku oli syyläri vanaha ja tukosa.
Vois olla vesipumppukin valamis.
Ootko tehnynnä jotahi remonttia viime aikoina, jos vaikka olis jäänynnä pieru kiertämään?
Joskus ennenvanhaan matstasa teki tuommosta ku oli syyläri vanaha ja tukosa.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa
)
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita

x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Touko 2007 12:01
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Onko tohon vikaan löytyny ratkaisua? Muijan 00- 1,6 zeteci focuksessa sama vika. Pomppaa yhtäkkiä punaselle lämpö ja hetken kuluttua takas normaalille. Oon vaihtanu tulppien välissä olevan anturin ja termostaatin mutta mikään ei oikein auta..tuoppitoukka kirjoitti:katoima ja mietimä ukon kansa että toimiikohan se flektin rele(?) mikä on siinä sulakerasiasa.. mitenköhän sen vois kokkeila että toimiiko?`kampe kävi tunnin tyhjää pihalla enkä kuulu kertaakaan että olis läkti lähteny huriseen... mutta eipä kyllä lämmötkään noussu...
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
tuplat perhana... poistettu viesti!
Viimeksi muokannut focculingus, 05 Heinä 2007 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
Toisessa ketjussa kyselin samanlaisiin oireisiin fiksiä. Eli siis lämpömittarin viisari käy motarilla välillä melkein punaisella välillä ja kaasua hellittäessä palaa takaisin normaaliksi
Nyt tutkin asiaa ja ei tossa toiminut flekti ollenkaan (releen tarkistin eka suoraan akulta tuomilla piuhoilla). Laakerit olivat sököt, eipä tuo ole silti kaupungissa tai alle 120 nopeuksissa mitään lämpöongelmia tuottanut (ainakaan viisarin mukaan). Flektin vaihdon jälkeen tuuletin ei eka lähtenyt tietenkään pyörimään vaikka lämmöt nousi, ilmeisesti auttoi kun rämppäsin painekorkin venttiiliä meisselin kärjellä.
Eli kysymyksiin vihdoin. Mitä näyttää "kunnossaolevan" Focuksen diagnoosinäyttö lämpötiloiksi ajossa? Viisari nyt jököttää samassa kokoajan,mutta diagnoositila kertoo toista... Tossa flekti lähtee 100C päälle, rauhallisessa kaupunkiajossa 95-100C, maantiellä/motarilla 100-110C eli tuo tarkoittaa, että flekti pyörii ajossa kokoajan, onko normaalia? Voiko vesipumppu "kulua" niin ettei kierrätä tarpeeksi vettä ja tämän takia maantiellä lämmöt on yli 100C?

Eli kysymyksiin vihdoin. Mitä näyttää "kunnossaolevan" Focuksen diagnoosinäyttö lämpötiloiksi ajossa? Viisari nyt jököttää samassa kokoajan,mutta diagnoositila kertoo toista... Tossa flekti lähtee 100C päälle, rauhallisessa kaupunkiajossa 95-100C, maantiellä/motarilla 100-110C eli tuo tarkoittaa, että flekti pyörii ajossa kokoajan, onko normaalia? Voiko vesipumppu "kulua" niin ettei kierrätä tarpeeksi vettä ja tämän takia maantiellä lämmöt on yli 100C?

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
Onko tähän kyseiseen ongelmaan löytynyt ratkaisua? Muijan auto tekee samaa. Alkoi kun käänsi kesän jälkeen ensimmäistä kertaa lämmityksen päälle. Auto on 1.6 -03tuoppitoukka kirjoitti:eli vika, moottoritieajossa varsinki lämöt paukahtaa lähelle kiehumispistettä ja ei hellitä ennenkö löysää kaasun ja laittaa kapiiniin lämpöä.. mistä vikaa vois alkaa hakea?
Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
eli vika, moottoritieajossa varsinki lämöt paukahtaa lähelle kiehumispistettä ja ei hellitä ennenkö löysää kaasun ja laittaa kapiiniin lämpöä.. mistä vikaa vois alkaa hakea?
Ostin viime vuoden joulukuussa samanmoisen kikottimen liikkeestä, siinä oli samanlaista murhetta, korjasivat sitä sitten "takuuna" ja vaihtoivat ensin termostaatin ja lämpötila-anturin eikä parantunu. Tämän jälkeen päivitettiin joku ohjelma. Ja sitten meinaan tokeni. Oisko tossaki joku ohjelma häikkä.
Ostin viime vuoden joulukuussa samanmoisen kikottimen liikkeestä, siinä oli samanlaista murhetta, korjasivat sitä sitten "takuuna" ja vaihtoivat ensin termostaatin ja lämpötila-anturin eikä parantunu. Tämän jälkeen päivitettiin joku ohjelma. Ja sitten meinaan tokeni. Oisko tossaki joku ohjelma häikkä.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
sama vika täällä
Myös mulla on -99 1.6 focus. Siihen vaihdettiin pari viikkoa sitten amiksella jakopäänhihna ja vesipumppu. Olivat samalla vaihtaneet syylarin nesteen oranssista sinivihreeksi.
Sen jälkeen olen ajellut työmatka-ajoa kehätiellä ja nyt viikonloppuna ekaa kertaa pidempään motarilla, jolloin huomasin lämmönnousun n. 40 km jälkeen. Alkaa nostamaan lämpöjä heti jos vauhtia nostaa yli kahdeksankympin, peräkärryn kanssa jo vähän alemmalla vauhdilla. Koneen kierroksilla ei tunnu olevan väliä, sekä nelosella että vitosella nousee nimenomaan vauhdista ja pienemmillä vaihteilla ei nosta.
Eli onko ideoita mikä on mennyt pieleen, liittyiskö tohon vesipumpun ja nesteiden vaihtoon vai onko tullut joku muu vika?
Sen jälkeen olen ajellut työmatka-ajoa kehätiellä ja nyt viikonloppuna ekaa kertaa pidempään motarilla, jolloin huomasin lämmönnousun n. 40 km jälkeen. Alkaa nostamaan lämpöjä heti jos vauhtia nostaa yli kahdeksankympin, peräkärryn kanssa jo vähän alemmalla vauhdilla. Koneen kierroksilla ei tunnu olevan väliä, sekä nelosella että vitosella nousee nimenomaan vauhdista ja pienemmillä vaihteilla ei nosta.
Eli onko ideoita mikä on mennyt pieleen, liittyiskö tohon vesipumpun ja nesteiden vaihtoon vai onko tullut joku muu vika?
tarkennusta
Kävin vielä motarilla kokeilemassa ja näyttää että lämpöjen nousu edellyttää
pelkällä autolla väh. 110-120 nopeutta,
tyhjän kärryn kanssa 80-90 nopeutta ja
halkokuorma kärryssä 70-80 nopeutta
että alkaa lämmöt nousemaan.
Ja jos ei pudota kaasua, niin mittari nousee punaiselle, pysyy siellä hetken ja sitten putoa normaaliin. Ja lähtee taas hetken päästä nousuun.
pelkällä autolla väh. 110-120 nopeutta,
tyhjän kärryn kanssa 80-90 nopeutta ja
halkokuorma kärryssä 70-80 nopeutta
että alkaa lämmöt nousemaan.
Ja jos ei pudota kaasua, niin mittari nousee punaiselle, pysyy siellä hetken ja sitten putoa normaaliin. Ja lähtee taas hetken päästä nousuun.
Re:
Mulla tuli pari viikkoa sitten sama vika motarilla -99 Focukseen. Syynä oli järjestelmässä ollut ilma. Mulla vuotaa termarikotelo ja nesteet oli päässyt niin alas että ilmeisesti ylämäessä oli horassut ilmaa. Uutta nestettä sisään ja varovaista motariajoa max. 100km tunnissa poisti ongelman.
Tarkoittaako siis, että jos olisi ilmausongelma, niin se "poistuu itsestään" varovaisessa ajossa? Jos ei, niin onnistuuko ilmaus kotikonstein?
Kun mulla ne lämmöt menee niin, että nousee punaiselle, ja hetken päästä putoaa normaaliksi ja taas nousee, niin tule mieleen että joko termari jumittaa, tai sitten kierrossa on jotain tukosta (voiko olla muuta kuin ilmaa?) jonka lämmönnousun paine sitten potkaisee eteenpäin?
Kun mulla ne lämmöt menee niin, että nousee punaiselle, ja hetken päästä putoaa normaaliksi ja taas nousee, niin tule mieleen että joko termari jumittaa, tai sitten kierrossa on jotain tukosta (voiko olla muuta kuin ilmaa?) jonka lämmönnousun paine sitten potkaisee eteenpäin?
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
Jooh, enpä ole muistanut kertoa millä vika korjattiin. Kotterosta taisi tämä "äkkinäisesti nousevien lämpöjen ongelma" korjaantua termostaatin vaihdolla. Tosin vielä ei ole kesälämmöillä ajettu, mut ennen termarin vaihtoa flekti pyöri kaupunkiajossakin ulkolämmöistä riippumatta melkein kokoajan. Uus termostaatti on kyllä hieman erilainen kuin alkuperäinen, tämä on Fiestan termari ja siitä puuttuu se "helmi", onko se nyt ilmausta varten vai mitä, en tiedä. Toimii kuitenkin. Alkuperäisessä on aukeamiskohta 82-95 ja vaihdetussa 78, talvella muuttui auto himpun viileämmäksi... mutta toimii.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
Meikäläinen vaihto just 99 vm. 1.6 focukseen (zetec 16v) vesipumpun. Alfamerin korjausoppaassa (focus 98-04) sanotaan tosta jäähytysnesteen täytöstä seuraavaa
"Fordin julkaisemien ohjeiden mukaan 1.4 ja 1.6-litraisten bensiinimoottorien tapauksessa on ilmataskujen välttämiseksi tehtävä siten, että ensin irroitetaan sytytyspuolan alapuolella kulkeva lämmityslaitteen vesiletku ja täytetään jäähdytysnestettä aluksi tämän letkun kautta. Kun jäähdytysnestettä alkaa valua ulos, kiinnitä lämmityslaitteen vesiletku ja aloita vasta sitten nesteen täyttäminen jäähdytytysnestesäiliöön."
Ilmataskuthan sitten aiheuttaa tietty kuumenemisongelmia ja tuskin normikorjaaja tietää tommosta jippoa. Mä tosin en itse jaksanut etsiä tota rööriä, eli katsotaan jos lämpenemisongelmat alkaa. Normiajossa ei ole vielä tullut mitään ongelmia vastaan.
"Fordin julkaisemien ohjeiden mukaan 1.4 ja 1.6-litraisten bensiinimoottorien tapauksessa on ilmataskujen välttämiseksi tehtävä siten, että ensin irroitetaan sytytyspuolan alapuolella kulkeva lämmityslaitteen vesiletku ja täytetään jäähdytysnestettä aluksi tämän letkun kautta. Kun jäähdytysnestettä alkaa valua ulos, kiinnitä lämmityslaitteen vesiletku ja aloita vasta sitten nesteen täyttäminen jäähdytytysnestesäiliöön."
Ilmataskuthan sitten aiheuttaa tietty kuumenemisongelmia ja tuskin normikorjaaja tietää tommosta jippoa. Mä tosin en itse jaksanut etsiä tota rööriä, eli katsotaan jos lämpenemisongelmat alkaa. Normiajossa ei ole vielä tullut mitään ongelmia vastaan.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
Tee-seitseFocusmies kirjoitti: Alfamerin korjausoppaassa (focus 98-04) sanotaan tosta jäähytysnesteen täytöstä seuraavaa
"Fordin julkaisemien ohjeiden mukaan 1.4 ja 1.6-litraisten bensiinimoottorien tapauksessa on ilmataskujen välttämiseksi tehtävä siten, että ensin irroitetaan sytytyspuolan alapuolella kulkeva lämmityslaitteen vesiletku ja täytetään jäähdytysnestettä aluksi tämän letkun kautta. Kun jäähdytysnestettä alkaa valua ulos, kiinnitä lämmityslaitteen vesiletku ja aloita vasta sitten nesteen täyttäminen jäähdytytysnestesäiliöön."
Fordin huolto-ohjeen mukaan, tuon täyttötavan jälkeen pitäisi tehdä vielä seuraavaa.
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
Siinäpä se 1.6 Zetecin ohje sitten olikin.....
Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
Vaimon -99 Focuksessa oli sama ongelma. Vian aiheutti termostaattikotelon sekä lohkolämmittimenvastuksen vuodot. Vika korjattiin paikallisessa merkkiliikkeessä ja
kustannukseksi tuli 225 €. Tunnetusti Defan-osat ei ole kauhean halpoja
Tämän korjauksen jälkeen lämpömittarin neula on pysynyt tämäkästi moottorin lämmetessä
keskellä
. Taas uskaltaa tehdä pitkiäkin matkoja.
kustannukseksi tuli 225 €. Tunnetusti Defan-osat ei ole kauhean halpoja

Tämän korjauksen jälkeen lämpömittarin neula on pysynyt tämäkästi moottorin lämmetessä
keskellä

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA
Emäntä nyt hätäilee kun lämmöt pomppas punarajalle. Jakopää tuohon on tehty viime kesänä ja sinne uusittu vesipumput yms. Tuskin vesipumppu nyt 10tkm ajon jälkeen laukeaa, tai mikä ihmeppä se olis.
Auton luokse en pääse tsekkailee kun 130km tällä hetkellä välimatkaa. Lämmintä tulee sisälle ja mitään merkkivaloja ei kuulemma mittaristossa ole palanut.
Auton luokse en pääse tsekkailee kun 130km tällä hetkellä välimatkaa. Lämmintä tulee sisälle ja mitään merkkivaloja ei kuulemma mittaristossa ole palanut.

