Vetonivelinsuojakumi vaihto sierra -86

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
rd1210

Vetonivelinsuojakumi vaihto sierra -86

Viesti Kirjoittaja rd1210 »

Niin millä konstilla mä saan sen vetonivelin pois,niin että mä saan se suojakumi vaihdettu,Onniistuuko se vasaralla tai vaatiiko se erikoistyökaluja.
jn79
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Helmi 2007 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jn79 »

Siitä nivelen ympäriltä pitää rikkoa se peltikuori,sitten saa purettua sen nivelen.En ole koskaan purkanut mutta niin mulle on kerrottu.
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Ei välttämättä. Niveliä on useampaa erilaista ja niistä osassa kumi vaihdetaan ihan vain nivel irroittamalla.

Jossain erikoisemmissa malleissa (RS, lukolliset Ghiat, liekö Cossut?) sitten on tämä nivelen peltinen ulkokuori joka pitää rikkoa ja vaihtaa uuteen samalla kun kumin vaihtaa. Tämä versio on sitten himpun kalliimpi, koska tällaista pakettia ei ainakaan muutama vuosi sitten saanut tarvikkeena ja Fordilla osa maksoi jotain 50-80 eur, laatikossa tuli sitten uusi kumi ja peltikuori + jotain pikku sälää.

Voisi tietty olla mahdollista että yrittää irrottaa sen peltikuoren varovasti ja vaihtaa kumiksi jonkun yleismallisen joka mitoiltaan sinne sopii ja sitten vanhalla kuorella kasaan. Kuori vaan oli minulla niin tiukkaan vajaan parinkymmenen vuoden aikan juminut että ei irronnut ehjänä.
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
jn79
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Helmi 2007 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jn79 »

SuperMajor kirjoitti:Ei välttämättä. Niveliä on useampaa erilaista ja niistä osassa kumi vaihdetaan ihan vain nivel irroittamalla.

Jossain erikoisemmissa malleissa (RS, lukolliset Ghiat, liekö Cossut?) sitten on tämä nivelen peltinen ulkokuori joka pitää rikkoa ja vaihtaa uuteen samalla kun kumin vaihtaa. Tämä versio on sitten himpun kalliimpi, koska tällaista pakettia ei ainakaan muutama vuosi sitten saanut tarvikkeena ja Fordilla osa maksoi jotain 50-80 eur, laatikossa tuli sitten uusi kumi ja peltikuori + jotain pikku sälää.

Voisi tietty olla mahdollista että yrittää irrottaa sen peltikuoren varovasti ja vaihtaa kumiksi jonkun yleismallisen joka mitoiltaan sinne sopii ja sitten vanhalla kuorella kasaan. Kuori vaan oli minulla niin tiukkaan vajaan parinkymmenen vuoden aikan juminut että ei irronnut ehjänä.
Noita sierroja on tullut jokunen purettua ja kaikissa on ollut peltikuoriset vetonivelet,kaikki on ollut suht karvalakkimalleja paitsi yksi oli takaveto xr.Mulla on semmonen käsitys että niissä sierroissa joissa on takana levyjarrut niin olisi laipalliset vetarit.Kuten myös scorpiossa,eli niihin helpompi vaihtaa kumit kun nivelen saa purettua helpommin...voin olla toki väärässäkin.
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

ironlake kirjoitti: Noita sierroja on tullut jokunen purettua ja kaikissa on ollut peltikuoriset vetonivelet,kaikki on ollut suht karvalakkimalleja paitsi yksi oli takaveto xr.Mulla on semmonen käsitys että niissä sierroissa joissa on takana levyjarrut niin olisi laipalliset vetarit.Kuten myös scorpiossa,eli niihin helpompi vaihtaa kumit kun nivelen saa purettua helpommin...voin olla toki väärässäkin.
Olet aivan oikeassa. Kaikissa joissa on levyt takana on laippavetarit jolloin vetari irtoaa erilleen akselista sokalla ja kumi on helppo vaihtaa.
Sierrassa harvemmin on ABS jarruja eli jollonka ei myöskään levyjä löydy takaa.
Scorpioissa on absit kaikissa joten niissä on aina tämä sama laippavetoakseli.

Supermajorille:
Juurikin näissä erikoismalleissa on mahdollista olla abs jarrut joten takanakin on levyt ja tällöin ei mitään peltikuorisia ole vaan laippavetarit. Es. coswortheisa on AINA abs=laippavetarit takana.

Sääntö on helppo muistaa abs=levyjarrut takana= laippavetarit
Voi olla myös muulloinkin levyjä takana, mutta eipä niitä paljoa ole.
Joitain tapauksia on kuten sierra 4x4 2.0i 8v dohc. Lukkoperällä, laippavetareilla ja rumpujarruilla. Tumppi akseli päissä on hiukan erilainen jotta rumpujarrut sopii paikalleen (pienempi laakeripesä ja muistaakseni myös boorit erilaiset).
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Suojakumeja on saatavana myös sellaisia, jotka vedetään sen nivelen yli, valmistettu joustavasta materiaalista. Löytyy tarvikeliikkeistä kyselemällä varmaankin.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
Vastaa Viestiin