![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Itselläni on -92 DOHC Sierra, jolla on ajettu noin 289 tuhatta kilometriä. Oljynvaihtovälinä olen pitänyt
sen 10 000 km, eikä öljypinta laske 3 mm enepää tolla oljynvaihtovälillä. Kone ei paljoo kilkattele,
kun sen laittaa käymään.
Sitten isällä on Samalainen DOHC farkku. Ajettu kans karvan yli 300 tuhatta. Ja voi hyvää päivää,
kun sen koneen laittaa käymään... Se kalkattaa ihan raivolla jonkun 8 sekunttia ja sitten se rauhottuu.
![Sad :-(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Olen koittanu siihen vähän kaikkia öljyjä 5W-50:stä 15W-40:een, eikä mikään auta. Ehkä 15W-40:llä
kalkatus on jopa sekunnin lyhyempi.
Siis kysynkin nyt, että onko joku oikeesti tehny tuolle asialle huoltoteknillisesti jotain?
Eli onko ne ventiilinnostimet vai öljypumppu loppu? Ja sitten se kilistys, joka kuuluu sieltä alhaalta hihnapyörän
lähistöltä... Lueskelin Hayesia ja siellä olin tulkaavani, että öljypumpun ketjun kiristin on ihan joku
liukupintainen "käpälä", joka pitää ketjun kireällä. Nokkaketjussa on sentään ratas, joka pitää
jousivoimalla ketjun kireällä.
Onko siis kukaan vaihtanut öljypumppua tai sitä öljypumpun ketjunkiristinkäpälää koskaan?
Sinne pääsee vissiin aika vaivattomasti siitä alimman siivapyörän takana olevan pellin takaa. Ja sen
kampiakselin stefankin saa vaihdettua siitä näppärästi, kun noihin huoltotoimenpiteisiin ryhtyy. Vai kuinka on?
Muuten toi farkku tuntuu paljon pirteämmältä kuin tuo oma sedanini. Voiko noissa EEC-IV bokseissa olla niin paljon eroa?
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)