Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
olivat hiukan väljät. Ääni parani, mutta se ontto nakutus silti jatkuu. Tehot tallessa ja liikkuu erittäin rivakasti, mutta ääni vain on kova. Emäntä ajo 100km/h vieressä ja kuuluu seuraavaan autoon ääni
Pistin emännän käynnistämään kun olin ottanu kopan pois. Kiire tuli huutaa konetta sammuksiin, kyllä sieltä öljyä tulee. Vieläkin huuhtelen niitä öljyn roiskeita sieltä.
Melkein pitäis ottaa digikameralla liikkuvaakuvaa ja pistää linkkiä, niin vois joku huomata jotain mitä en ite oikein huomaa.
Siihen vaihoin jokunen aika "uudet osat":
NOKKA "vakio"
NOSTIMET
VENTTIILIVARRENKUMIT
STEFA
+ muut tiivisteet yläkerrasta
en huomannu välyksiä venttiillien ohjureissa tai mitään epämääräistä venttiilin jousissa. Yks mikä voi olla, että venttiilin jousi on jostain syystä kulahtanu. Kilsoja on mittarissa 225tkm
Ei savuta, eikä anehdi öljyä tai muutenkaan bensaa kuluta epämääräisesti.
säädin ne, kun nokan suippo-osa oli taivasta kohti. eli nokan ja nostimen välistä.
Pistän siitä venttiilin jouset vaihtoon. Niissä on punaset maalimerkit. Yks mikä, niin onkohan tossa kaasari sierrassa vielä nakutus tunnistinta ?
Se siinä ihmetyttää, kun tehot tallella, eikä kuluta mitään nesteitä epämääräisesti. Jousia en tyhmä minä tajunnu vaihtaa, mutta viikonloppuna ainakin ruuvailen ton kannen pois.
Mitäs muuta kannattais tarkastaa. Joku puhui jossain keskustelussa bensapumpusta. (kalvopumppu) sekä kanttaavasta venttiilistä.
Nakutus kuuluu tyhjäkäynnillä kuten kierroksilla. Ei mikään siltipois sulje, että ois "uusissa" osissa vikaa. Nimittäin kannenpultit meni uusiks, kun kiristyksen puolivälissä napsahti ensimmäinen pultti poikki ja momenttia ei ollu edes 70nm vertaa. Marssittiin foortille ja otettiin alkuperäset.
nää on mekaaniset ohc vakio kamoilla. kaasari kone vielä jonkun aikaa.
Tuossa hahmottelin vikaa yhdelle honda asentajalle, joka ajelee kaasari vehkeellä itsekkin. Sain aika hyvän vinkin, kun venttiilit näköjään eivät pysy kauaa säädöissä. Siihen mihin kiinnittyy keinuvipu, en muista sen nimeä. Keinuvivun kiinnitys osat, missä on se pallomainen pää. Tilasin ne uudet Fordilta. Ei maksaneet paljoa. Ne kun löystyy tai se pallura pää kuluu ajankuluessa, alkaa venttiilit huonosti pysymään säädöissä ja kunnolla kun ovat kuluneet rupeavat kilkattamaan kunnolla. Kokeilen ne vaihtaa ja katson sitten uudestaan.
Venttiilit puhdistin muutamatuhat kilsaa sitten jo ja koneessa on todella usein puhdistus ainetta. Nostimet Venttiilisillat ei oo jumissa, eikä mikään muukaan ole tällähetkellä jumissa. Ellei jokin venttiili kanttaa.'
Tosin ääni lähti kahdesta venttiilistä ja nyttemmin on moninaistunut, joka tällähetkellä viittaa noihin keinuvivun kiinnitys osiin.
ei ainakaan sierran ohc koneessa mitata keinuvivun ja venttiilin välistä, koska venttiilin "suht"kupera pää on kiinni koverassa keinuvivun päädyssä.
Tuossa linkissä alimmainen kuva osoittaa oikean välyksen mittaus paikan ohc koneessa. Ylempi kuva ei muistuta oman sierrani venttiilikoneiston osia mitenkään 8)
Ford Mondeo 1.8 -97
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
Mondi kirjoitti:ei ainakaan sierran ohc koneessa mitata keinuvivun ja venttiilin välistä, koska venttiilin "suht"kupera pää on kiinni koverassa keinuvivun päädyssä.
Tuossa linkissä alimmainen kuva osoittaa oikean välyksen mittaus paikan ohc koneessa. Ylempi kuva ei muistuta oman sierrani venttiilikoneiston osia mitenkään 8)
Oon kyllä myös laittanu säädöt ohareissa keinun ja venan välistä,
ja oon myös kuullu että on väärin..mutta oikein ne on silti menneet.
Ainakin koneet on käyneet nätisti eikä tehotkaan oo karanneet mihinkään
Eli kaipa nuo molemmat tavat toimii kunhan tekee oikein?
ironlake kirjoitti:Niin kyllä se nokka näyttää ylös silloin kun venttiili on kiinni!Jos nokka näyttää alas niin silloin venttiili on auki!Ymmärsitkö jaska?
niimpä, sitähän mä meinasin, mutta iso hihna tais luistaa just tossa kohtaa..
jaska74 kirjoitti:
siitähän se myös korjausoppaan sekä asentajan oppaan mukaan säädetään
Mitä noi mistään tietää
Eikä kun siis,nehän siis todellakin voi säätää myös
siitä keinun ja ventiilin välistä vaikka olis finlexiin printattu
nuo oikean opin mukaiset ohjeet.
Mutta en toki väitä että kirjan mukaan ei saa mennä
On vaan omaa kokemusta,en oo muulla tavalla noita koskaan edes säätänyt.
Nyt on kuulapultit purettu ja tieltä joutui irrottamaan keinuvivuston. Vika on alunperin ollut kuluneissa kuulapultin päissä, jonka takia välykset eivät ole pysyneet kovin kauan säädöissään. Keinuvivussa oli 5kpl kaksi syvää kuluma uraa. Ei ihmekkään että on kilkattanu. Nokka on onneksi ehjä, mutta kolmospytyn toinen kohta oli kulunut viistosti ja epäilyttää tuo ekan pytyn pakoventtiilin kohalla olevan nousun tila, ettei ole vain liikaa jo pyöristynyt. Uudet kuulapultit on asennettu ja pitänee tilata uudet keinuvivut.
Mietin tota nokkaa, että kyllä se menis tossa, kun ei akuuttia kulumaa näin silmämääräisesti ole. Oikeestaan järkevä ois kestävyyden kannalta pitemmällä tähtäimellä ottaa uus nokka kanssa.
Varmaan joku kiva virinokka 265 (vääntö nokka) tienoilla vois olla hyvä. En tosin jaksa kantta ruveta purkamaan ja vaihtamaan venttiilin jousia. Niitä on jäykistetty n.1mm kaulus mallisilla venttiilivarren tiivistekumeilla. Luulis normaali ajossa pýsyvän vielä venttiilin vakiojousilla mukana. Jossain vaiheessa pitänee muuttaa kärjettömäksi sytkä, kun ei muutenkaan kierroksia niin pysty kärjellisellä ottamaan.
Täytyy vain ruveta tilailemaan uutta osaa.
Ford Mondeo 1.8 -97
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
Selvisi lisää kun tarkastelin kaikkia osia lähempää. Nokassa on valmistus virhe..virheellisesti kulunut ja keinuvivut melkein 4mm kulumis urilla ja kahdesta eri kohtaa. Samaisen valmistajan kansi pultit katkes 90nm kohdalla, joten en ihmettele enää, enkä osta kyseisen valmistajan tuotteita, koska näyttää tekevän skeidaa tavaraa vaikka onkin iso firma.
Ford Mondeo 1.8 -97
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
Mondi kirjoitti:Nyt on kuulapultit purettu ja tieltä joutui irrottamaan keinuvivuston. Vika on alunperin ollut kuluneissa kuulapultin päissä, jonka takia välykset eivät ole pysyneet kovin kauan säädöissään. Keinuvivussa oli 5kpl kaksi syvää kuluma uraa. Ei ihmekkään että on kilkattanu. Nokka on onneksi ehjä, mutta kolmospytyn toinen kohta oli kulunut viistosti ja epäilyttää tuo ekan pytyn pakoventtiilin kohalla olevan nousun tila, ettei ole vain liikaa jo pyöristynyt. Uudet kuulapultit on asennettu ja pitänee tilata uudet keinuvivut.
Mietin tota nokkaa, että kyllä se menis tossa, kun ei akuuttia kulumaa näin silmämääräisesti ole. Oikeestaan järkevä ois kestävyyden kannalta pitemmällä tähtäimellä ottaa uus nokka kanssa.
Varmaan joku kiva virinokka 265 (vääntö nokka) tienoilla vois olla hyvä. En tosin jaksa kantta ruveta purkamaan ja vaihtamaan venttiilin jousia. Niitä on jäykistetty n.1mm kaulus mallisilla venttiilivarren tiivistekumeilla. Luulis normaali ajossa pýsyvän vielä venttiilin vakiojousilla mukana. Jossain vaiheessa pitänee muuttaa kärjettömäksi sytkä, kun ei muutenkaan kierroksia niin pysty kärjellisellä ottamaan.