jarrulevykö kiero?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
yrde
Viestit: 39
Liittynyt: 16 Huhti 2006 23:00
Paikkakunta: K-P

jarrulevykö kiero?

Viesti Kirjoittaja yrde »

jarruttaessa kevyesti ratti tärisee, mutta vaimenee kun jarruttaa kunnolla.hiljaisella vauhdilla risteykseen tultaessa tuntuu pumppausliikettä.levyt on noin vuoden ikäiset motonetista hankitut :wink:
mitenkä nuo tarkistais, kun mittakelloa ei ole.
kuinka helposti nuo laikat menee mutkalle?
onko muita mahdollisia vikoja, joita kannattaa huomioida?

rattaanlaakeri vaihdettiin juuri, koska oli hieman klappia :roll:
Mondeo ST220 -02
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ammattikoulussa opetettiin vuonna miekka ja kypärä että jos jarruttaessa tärisee = levyt kierot
jos jarruttaessa tuntuu pumppausta = rummut soikeat
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Jos on ohjauskulmat pielessä pahasti, niin sekin voi aiheuttaa täristystä jarruttaessa... Mutta se ilmenee sitten kovemmissa jarrutuksissa kovemmassa vauhdissa. Ei niitten levyjen "normaali"käytössä pitäs vuodessa mennä kieroks, ellei sitten oo jotenkin valmistusvikaset.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
JJo
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Maalis 2006 09:59

Viesti Kirjoittaja JJo »

Johtuu motonetin jarrulevyistä, teki aivan samaa minulla. Tasaantuu hieman 30.000 km:n jälkeen.
yrde
Viestit: 39
Liittynyt: 16 Huhti 2006 23:00
Paikkakunta: K-P

Viesti Kirjoittaja yrde »

JJo kirjoitti:Johtuu motonetin jarrulevyistä, teki aivan samaa minulla. Tasaantuu hieman 30.000 km:n jälkeen.
taitaa pitää paikkaansa, ettei halvalla hyvää saa :?
oli muuten heti uutena pientä ravistusta ja tuumasin, että jotain hiekan murusia saattoi jäädä väliin, mutta eihän sielä mitään ollut.

tietääkö kukaan onko niille mitään max.arvoja heiton suhteen.
Mondeo ST220 -02
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Viesti Kirjoittaja J »

Alfamerin mondeon korjausoppaasta luin seuraavat mitat, mitkä koskee sekä etu- ja takajarruja.

Jarrulevyn maksimiheitto(asennettuna) ..... 0.15mm
Jarrulevyn maksimi paksuusvaihtelu ......... 0.015mm
Pyörän navan liitospinnan maksimiheitto..... 0.05mm
yrde
Viestit: 39
Liittynyt: 16 Huhti 2006 23:00
Paikkakunta: K-P

Viesti Kirjoittaja yrde »

J kirjoitti:Alfamerin mondeon korjausoppaasta luin seuraavat mitat, mitkä koskee sekä etu- ja takajarruja.

Jarrulevyn maksimiheitto(asennettuna) ..... 0.15mm
Jarrulevyn maksimi paksuusvaihtelu ......... 0.015mm
Pyörän navan liitospinnan maksimiheitto..... 0.05mm
täytyy kait se mittakello hommata, ei taida ihan silmämääräisesti nähdä millin kymmenyksiä :shock:
Mondeo ST220 -02
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

no jos se oikein polkimessa tuntuu niin aika selvä tapaus ilman mittakellojakin.... :?
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja taitaa orkkis levyt olla ihan yhtä onnetonta tavaraa.

Ilmeisesti pitää jotkut brembon tms. levyt hommata jos haluaa, ettei ne ole ensimmäisen kovan jarrutuksen tai vesilätäkön jälkeen kierot.

Jos ei levyt ole jäähdytetyt niin saattaisi pystyä sorvailemaan suoraksi.
Jäähdytettyja ei vissiin yleensä kannata sorvailla kun sieltä on yleensä sitten jäähdytysripoja murtunut.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Viesti Kirjoittaja J »

Mondeossa on jäähdytetyt levyt edessä ja takana. Ainakin omassani

Saahan siitä levyn kieroudesta pientä selvyyttä kun laittaa sen jonkun tasasen pinnan päälle, kuten peilin.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jaajaa. No niitten luulisi kyllä sitten ihan laadukkaita olevan.
Mä tarkotin kylläkin semmosia enempi kisakäyttöön tarkotettuja settejä jotka on rei'itetty jne.
Niitten luulisi kestävän suorana vähän rajumpaakin polkemista.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Kyl Foordin myymät levyt kieroilee, alta kuukauden, mut ku oikastiin, niin toimi mont vuatta, vaik oli jäähdytetyt, sierrassa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No jos on ihan uutena mennyt niin sitten voi oikasta, mutta vanhemmat levyt on yleensä kierossa sen jäähdytys rivan murtumusen johdosta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
yrde
Viestit: 39
Liittynyt: 16 Huhti 2006 23:00
Paikkakunta: K-P

Viesti Kirjoittaja yrde »

oikea levy heittää 0.05mm, mutta vasen laakeri klonkkaa ja heittoa 0.2mm.lisäksi levy pikkasen heittää.voisko tuo aiheuttaa sitten sen tärinän :roll:
täytyy vaihtaa seuraavaksi tuollekkin puolelle uusi laakeri.näin ainakin yksi mahdollisuus pois suljettu.
Mondeo ST220 -02
Avatar
arska82
Viestit: 65
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 »

lapazu kirjoitti: AD -varaosalevyt on Brembon tekemiä. Tämä fakta paljastui kun viimeksi sellaiset ostin.
Kerran ostin motonetista Mk4 essikkaan levyt ja ne sattui onneksi olemaan brembon levyt. Ei ruvennu täristämään missään vaiheessa n. 60tkm ajon aikana.
Up The Irons!
Elmeri -74
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Mulla ei oo mitään ongelmia ollu motonetin levyissä. Uudesta asti aina nähneet vesilätäköt ja kunnon jarrutukset sun muut rataleikit...

Kokemusta löytyy muutamasta sierrasta ja scorparista.

Tuo täristäminen voi johtua myös alatukivarren puslista, mutta polkimessa tuntuva pumppaaminen ei tietystikään johdu niistä.
jakes
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Huhti 2007 20:39
Paikkakunta: pertteli

Viesti Kirjoittaja jakes »

motonetin jarrulevyt oli mulla ainakin syynä kyseiseen vaivaan coupe taunuksessa...riippuu vähän mitä laatua sieltä motonetista sattuu saamaan :wink:
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Suurin osa Foorttien jarrumurheista johtuu huolimattomasta asennuksesta tai muista viallisista komponenteista, kuten jumittavat tai laahaavat jarrut, alustan puslat (varsinkin Sierran) kierot navat, väljät laakerit...

Loput ovat sitten viallisia jarrulevyjä, tosin eipä muut merkit kärsi ravistavista jarruista kuten Ford.

Brembo tekee jarrulevyjä tehokkaisiin urheiluautoihin ja 20 vuotta vanhoihin Foortteihin muutamalla kympillä, ei taida tulla samasta tehtaasta ;) Image is nothing.

Ps. Brembo on italialainen :idea:
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
maakke
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Touko 2007 20:07

Viesti Kirjoittaja maakke »

Mondeossa on jäähdytetyt levyt edessä ja takana. Ainakin omassani

MISSÄÄN MONDEOSSA EI OLE JÄÄHDYTETTYJÄ LEVYJÄ TAKANA. AINAKAAN VAKIONA. Napojen putsaus levyjen vaihdon yhteydessä pitää tehdä jotta homma toimii. Uudemmissa Mondeoissa/Fordeissa pitää muistaa poistaa jarrulevyjen prikat ennen tarvikevanteiden asennusta.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Piti poistaa myös vanhoissakin! 8)
Winx
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Winx »

maakke kirjoitti:MISSÄÄN MONDEOSSA EI OLE JÄÄHDYTETTYJÄ LEVYJÄ TAKANA. AINAKAAN VAKIONA.
Ei vai? Kyllä kutoskoneisen 253x20-levyt taitaa olla jäähdytetyt ihan vakiona. Erinäisten varaosalistojen mukaan myös nelivedossa.
Avatar
Nappasukeijo
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Nappasukeijo »

Mitens etujarru levyn saa irti mk2 mondeosta? On alkanu vähän täristään jarrutuksissa ja aattelin että hakis uuden kiekon sinne muttaku ei meinaa vanhakaan lähteä pois. Ulos vetäjällä oon yrittänyt sitä ottaa pois mutta se työntää vaan vetoakselin moottorin sisälle päin ja levy pysyy paikallaa. Kuuluuko levyn lähteä irti sen pyöreän jutun ympäriltä vai suoraan sieltä akselilta missä näkyy jotain boorejakin?
Ja jos jollain on jotain hyviä neuvoja ni mielellään ottaisin neuvot vastaan. :?
Mondeo 2.0 MK2 -98
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Levy voi olla tiukassa. Jarrusatula kiinnitysrautoineen pois tieltä niinku varmaan jo onkin. Ei muuta ku vasaralla ja lekalla pieksämään levyä irti...kunhan et vain samaa levyä oo enää takasin laittamassa :wink:
just sen "pyöreänjutun" ympäriltä alkaa ite jarrulevy.
Eihän pinnapulteissa oo enää sokkia pitämässä levyä paikoillaan?

EDIT: Ei varmaan liuottimistakaan haittaa ole :) esim CRC tai vettä+saippuaa
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
Nappasukeijo
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Nappasukeijo »

Joo kävin tossa hakemassa uuden levynki motonetistä 29€. hydraalisella ulosvetäjällä oon sitä vähän yrittäny ottaa mutta tiukassa on! Ei ainakaa pitäs ulosvetäjästä loppuu "voima" kun 8000kg voimalla sillä voi vetää, palasia lentelee levystä mutta irti ei lähde :?

Ja huomasin tossa että tuo motonetin levy on ihan väljä niihin pulttien reikiin ja siihen keskellä olevaan "pyöreäänjuttuun/akseliin" Mondeoon ne sen myi ja saman näkönen ja kokonen se on muuten. No kaipa se sinne sitte menee, huomenna jatkuu homma sitte taas jos näkis jotain.
Mondeo 2.0 MK2 -98
Avatar
Nappasukeijo
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Nappasukeijo »

Nyt lähti levy irti _pienellä_ työllä ja lisää työtä luvassa. :cry:
rälläkällä sai tehdä halkiot kummallekki puolelle ja sitte ulosvetäjällä levy kahtia. Oli sinne kertynyt noin puol senttiä jotain ruostetta millä oli kiinni, tais olla alkuperäiset levyt.

Mutta sitte huomasin että laakerit on väljät kyseisestä paikasta.. taisin sitte hajottaa ne siinä irrottaessa itse. :|
Niin tietääkö kukaan saako niitä vaihdettua siinä paikoillaan vai pitääkö koko jousi härpäke ja vetari ottaa pois paikoiltaan että saa avattua sen möykyn? Ja eikös siellä ole pari laakeria ? voe phooska
Mondeo 2.0 MK2 -98
Vastaa Viestiin