vauhtipyörän kevennys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sierraohc89

vauhtipyörän kevennys

Viesti Kirjoittaja sierraohc89 »

elikkäs ois tuomonen 1,6 ohc sierra niin osa varmaan tietää minkalainen voimanpesä se on :) niiin ossooko kukkaan sanoa että onko vauhtipyörän kevennyksestä paljoo hyötyä, että onko työn arvosta, onko kokemuksia kellään?
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ei kyllä anna juurikaan lisää tehoa. Toki pois pyörivistä massoista, mutta...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Katoaa loppukin vääntö :wink: ... Eli en suosittele... Eriasia jos olis kyse kierroskoneesta :wink: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Asiasta toisee, eli:

Miten olisi tuon vauhtipyörän vaihdon mielekkyys Escortissa (CVH) ?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: vauhtipyörän kevennys

Viesti Kirjoittaja henu »

sierraohc89 kirjoitti:elikkäs ois tuomonen 1,6 ohc sierra niin osa varmaan tietää minkalainen voimanpesä se on :) niiin ossooko kukkaan sanoa että onko vauhtipyörän kevennyksestä paljoo hyötyä, että onko työn arvosta, onko kokemuksia kellään?
Se perus viritys on ehkä kannatavin eli heität vaan sen 2.0 oharin sinne ni siitä o hyvä alottaa....
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

TVR kirjoitti:Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
Siis kyllä se vauhtipyörän kevennys siis oikeasti lisää tehoa, tai itse asiassa siis vääntöä, joka näkyy pyörille. Tehohan on vääntö * kierrosnopeus. Vääntö taas syntyy mäntien aiheuttamasta voimasta kampiakselin kaulaakohtaan, jolloin se pyörii.

Nyt kun sitä vauhtipyörää keventää, sen hitausmomentti pienenee.
Lasketaan (esim.): J = mr^2. Tuosta nyt näkee sen, että mitä kauempana massa on keskeltä, sitä suurempi momentti.

Edelleen hitausmomentti kytkeytyy systeemmin kaavan M = Ja kautta, missä M on vaikuttava momentti ja a on kulmakiihtyvyys. Eli toisin sanoen jos halutaan ratkaista kulmakiihtyvyys a, saadaan a = M/J.

Mikä nyt siis tarkoittaa sitä, että hitausmomentin ollessa pienempi kiihtyvyys on suurempi, koska moottorin tuottama vääntö M pysyy vakiona. (vakiona siis laskun suhteen, oikeasti muuttuu kierrosluvun mukaan)

Ylläoleva voitaisi siis käsittää myös vääntömomentin kasvuna, koska sellaisena se näkyy auton kiihtyvyyteen. Voima ei siis oikeasti lisäänny, mutta sitä vastustavat voimat pienenevät.

MUTTA. Jos nyt miettiin sen vauhtipyörän massaa verrattuna koko voimansiirtoketjuun, sen keventäminen kilolla parilla ei tunnu juuri missään. Vaihde vapaalla kone saattaa ottaa kierroksia herkemmin, siinä tuo näkyy. Joidenkin mittausten perusteella vaikutusta on myös 1. ja 2. vaihteilla, mutta mitä isompi vaihde sitä mitättömämpi vaikutus on.

Kisamoottorissa kevennys on ihan perusteltua, koska halutaan kaikki irti ja otetaan sieltä mistä mahdollista. Normaali katukäytössä, vakio moottorilla, ei varmaankaan ole eroa, ainoa että ajettavuus voi kärsiä. Kuten TVR kirjoitti. Tämä siksi, että jos se kiekko ottaa kierroksia helpommin, se myöskin hidastuu nopeammin ja tämä taas näkyy "väännön puutteena", kuten se yleensä tulkitaan.
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

1 kg pyörivistä massoista pois parantaa suorituskykyä saman verran kuin 6kg:n keventäminen muualta autoa :wink:
10kg pystyy ottaan aika helposti pyörivistä massoista pois.
Sen vaikutushan on jo lähes sama kun kyydistä olisi yksi matkustaja pois, senhän jo useimmiten tuntee jo pers dynollakin :D
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

TVR kirjoitti:1 kg pyörivistä massoista pois parantaa suorituskykyä saman verran kuin 6kg:n keventäminen muualta autoa :wink:

Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia :lol:
Mondeo Mk1
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

Poude kirjoitti:Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia :lol:
Orkkispeltivanteet ovat kevyemmät kuin massiiviset alut 8)
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Poude kirjoitti:
Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia :lol:
Kyllä. Kyllä niiden hitausmomentti vaikuttaa voimalinjassa siinä missä vauhtipyöränkin. Kannattaa huomata tosin se, että siinä on vaihteisto ja perävälitys välissä, jonka kokonaisvälitys on aina keventävä, siis se vääntömomentti, joka pyörälle näkyy ja mitä pyörän hitausmomentti vastustaa, on suurempi kuin kampiakselin päässä.

Kevyemmillä vanteilla on myös ajettavuuteen vaikutus, koska vanne ja rengas ovat jousittamattomia massoja ja niitä pyritään minimoimaan. Tosin tuon vaikutusta normaaliajossa on turha lähteä arvailemaan.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Paina paaliin se 1.6 ja laita 2.0i ohc tai dohc sinne. Dohc jaksaa käyttöautona ajellakin ohc jatkuvaa huudatusta ei jaksa kukaan...
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos jostain vielä löytää 2.3i 16v Dohc koneen uutena halvalla niin sellainen =)
Yhteenaikaa tuota konetta sai laatikon kanssa 800e mutta ei enää.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: vauhtipyörän kevennys

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

En kehdannu uuttakaan alottaa niin jatketaan tänne...
Mistä kohdilta tuosta vauhtipyörästä kannattaa tavaraa sorvata pois?
Kuvia http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cmpe+j ... otain.html
Saapi vaikka paintilla merkata ja pistää sähköpostiin

jani_jokinen86@hotmail.com
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Vastaa Viestiin