Mondeo 2004 tdci:n eberi
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Mondeo 2004 tdci:n eberi
Asensin juuri webaston jälkiasennussarjan mondeoon.
Kysymys: käynnistyykö eberi näin kesällä vai estääkö joku anturi sen?
vesipumppu ja sisätilanpuhallin käynnistyy kyllä hienosti mutta eberi on hengetön.
Ohjaus jännite kyllä lähtee eberille.
Lämmintä ulkona 25 joten voipi olla liian lämmin.
Kysymys 2: en tiedä liittyykö tämä asennuksiini mutta kun olin asentanut sisäpuhaltimen piuhat ja lähdin ajamaan niin abs:ien valo jäi palamaan eikä sammu ollenkaan. Mitähän tein väärin vai sattumaltako niihin tuli joku vika samaan aikaan?
Abs:ien sulakkeet ehjät.
Kysymys: käynnistyykö eberi näin kesällä vai estääkö joku anturi sen?
vesipumppu ja sisätilanpuhallin käynnistyy kyllä hienosti mutta eberi on hengetön.
Ohjaus jännite kyllä lähtee eberille.
Lämmintä ulkona 25 joten voipi olla liian lämmin.
Kysymys 2: en tiedä liittyykö tämä asennuksiini mutta kun olin asentanut sisäpuhaltimen piuhat ja lähdin ajamaan niin abs:ien valo jäi palamaan eikä sammu ollenkaan. Mitähän tein väärin vai sattumaltako niihin tuli joku vika samaan aikaan?
Abs:ien sulakkeet ehjät.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
nus,nus...
eberi ja webastohan on kaksi eri laitemerkkiä.Kyllä pitäisi eberin lähteä päälle myös kesällä.
Eberiä kuuluukin käyttää kesälläkin silloin tällöin, että pysyy kunnossa.Muuten tulee pakkasilla ylläri kun on lämppäri jumissa tai ei muuten pelitä.Tämä usein laiminlyödään.
Sittenhän voi haukkua taas lämppäri valmistajan kun on niin surkee lämppäri
no joo..

Eberiä kuuluukin käyttää kesälläkin silloin tällöin, että pysyy kunnossa.Muuten tulee pakkasilla ylläri kun on lämppäri jumissa tai ei muuten pelitä.Tämä usein laiminlyödään.


-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Äh
Siis eri vehkeitähän nuo ovat.
Mutta mutta, käsittääkseni mondeossa mukana tuleva perus eberi(ilman kelloa) ei lähde päälle yli +5asteen lämpötiloissa, olenko ihan väärässä?
Kellosarja voi muuttaa tietysti tuota käynnistymistä, eli sillä voi lähteä päälle kesälläkin.
Riippuen tietysti kuinka kytketty.

Mutta mutta, käsittääkseni mondeossa mukana tuleva perus eberi(ilman kelloa) ei lähde päälle yli +5asteen lämpötiloissa, olenko ihan väärässä?
Kellosarja voi muuttaa tietysti tuota käynnistymistä, eli sillä voi lähteä päälle kesälläkin.
Riippuen tietysti kuinka kytketty.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Varaosamaailmasta, jossa tuskin osaavat sanoa asiaan mitään.
Täytyy kysyä eberin huollosta.
Tämä webaston sarjan ostin siksi kun siinä oli todella hyvät ohjeet.
Ja oli tarkoitettu juuri mondeon eberille D5WZ.
Sisälsi siis vesipumpun, johtosarjan, lämpötila-anturin ja kaikki muut nippelit.
Mutta tämän sarjan anturi kyllä antaa käynnistää eberin että tulisiko esto jotain muuta kautta. Ohjaus tulee eberille asti.
Vai onkohan eberi rikki.
Täytyy kysyä eberin huollosta.
Tämä webaston sarjan ostin siksi kun siinä oli todella hyvät ohjeet.
Ja oli tarkoitettu juuri mondeon eberille D5WZ.
Sisälsi siis vesipumpun, johtosarjan, lämpötila-anturin ja kaikki muut nippelit.
Mutta tämän sarjan anturi kyllä antaa käynnistää eberin että tulisiko esto jotain muuta kautta. Ohjaus tulee eberille asti.
Vai onkohan eberi rikki.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Omaan laitettiin viimeviikolla kello ja vesipumppu tarvikkeineen. Asennuksen teki virallinen eberin edustaja. Ensin eivät saaneet yhteyttä eberiin testerillä, sitten kun saivat niin antoi vikakoodin että hehku rikki. Kun eberi oli otettu pöydälle ja aukaistu niin oli ollut hiekkaa täynnä. Ei siis pelannut pitkään aikaan.
Onneksi auton myynyt liike maksoi osat niin ei tullut paha kustannus itselle vaikka kaikki osat meni vaihtoon eberin sisältä.
Mahdollisesti hehku saattaaa olla rikki jos ollut nyt pitkään käyttämättömänä.
Onneksi auton myynyt liike maksoi osat niin ei tullut paha kustannus itselle vaikka kaikki osat meni vaihtoon eberin sisältä.
Mahdollisesti hehku saattaaa olla rikki jos ollut nyt pitkään käyttämättömänä.
2.0 TDCI Mondeo
Lähteekö käynnistysvaiheessa pa-pumppu ja paloilmapuhallin päälle? -Jos lähtevät, on vika ilmeisesti joko hehkutulpassa, liekkivahdissa tai polttoainesihti on palanut tukkoon.
Onhan moottori kylmä koettaessasi Eberiä käyntiin? -Lämmittimen oma termostaatti pysäyttää lämmittimen tietyssä lämmössä (en muista astelukua, kun ei ole nyt lappuja töissä), tällöin kiertovesipumppu ja sisäpuhallin jäävät päälle.
Se keulassa oleva anturi kytkee laitteen päälle n.+4 asteessa, jos jäähd.nesteen lämpötila samalla alle raja-arvon. Kellokytkimestä käynnistettäessä pitäisi syttyä aina, jos moottori kylmä.
Onhan moottori kylmä koettaessasi Eberiä käyntiin? -Lämmittimen oma termostaatti pysäyttää lämmittimen tietyssä lämmössä (en muista astelukua, kun ei ole nyt lappuja töissä), tällöin kiertovesipumppu ja sisäpuhallin jäävät päälle.
Se keulassa oleva anturi kytkee laitteen päälle n.+4 asteessa, jos jäähd.nesteen lämpötila samalla alle raja-arvon. Kellokytkimestä käynnistettäessä pitäisi syttyä aina, jos moottori kylmä.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Nyt löytyi vika eberistä. Oli vaan polttoainepumpun johtoliitin irti.
Kerkesin jo irroittamaan kokonaan eberin kun huomasin liittimen.
Oli siis osittain irti joten ei huomannut helposti.
No tulipahan purettua samalla ja tutkittua koko laite.
Ei näköjään lähde puhallinkaan pyörimään jos pumpun johto irti.
Vielä kun tietäisi miten teen tankkiliitännän niin että se on kunnolla, kestäisi ja ei vuotaisi?
Putket vedetty valmiiksi mutta tämä vielä askarruttaa...
Kerkesin jo irroittamaan kokonaan eberin kun huomasin liittimen.
Oli siis osittain irti joten ei huomannut helposti.
No tulipahan purettua samalla ja tutkittua koko laite.
Ei näköjään lähde puhallinkaan pyörimään jos pumpun johto irti.
Vielä kun tietäisi miten teen tankkiliitännän niin että se on kunnolla, kestäisi ja ei vuotaisi?
Putket vedetty valmiiksi mutta tämä vielä askarruttaa...
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Nyt kaikki kunnossa ja lähtee hienosti lämmittämään.
Mutta kuinka kauan teillä se lämmittää auton käynnistyksestä??
Auton lämmöt oli jo kauan ollut normaalissa mutta lämmitin vaan kävi.
Ja ulkona lämpöä 13 astetta.
Sitten sammui ehkä noin vartin päästä.
Onko teille asennettu estokytkintä ettei se lähtisi automaattisesti päälle??
Esim. lyhyille pätkille.
Mutta kuinka kauan teillä se lämmittää auton käynnistyksestä??
Auton lämmöt oli jo kauan ollut normaalissa mutta lämmitin vaan kävi.
Ja ulkona lämpöä 13 astetta.
Sitten sammui ehkä noin vartin päästä.
Onko teille asennettu estokytkintä ettei se lähtisi automaattisesti päälle??
Esim. lyhyille pätkille.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Tuossa hyvä ohje lämmittimen automaattikäynnistyksen poistamiseksi.
http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
Itselläni otettu anturi kokonaan irti jäähdyttimen vierestä, lämmitin käynnistyy vain kellokytkimen ohjaamana (aika-asetus tai liekkinappi).
http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
Itselläni otettu anturi kokonaan irti jäähdyttimen vierestä, lämmitin käynnistyy vain kellokytkimen ohjaamana (aika-asetus tai liekkinappi).
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Samaa sivua katselin tässä joku aika sitten ja mietin tuon anturin poistoa, mutta mutta...eikös se vastus olisi hyvä olla johdoissa kiinni jos haluaa että eberi aistisi että ulkona lämmin => en lähde päälle? Vai menikö nyt ihan väärin..
Ja milläs anturilla auto haistaa että milloin hehkua päälle? Eikö hehkutus mene myös päälle tuossa alle +5 lämpötilassa? Onko lohkossa vielä oma anturi tuolle hehkulle?
Ja milläs anturilla auto haistaa että milloin hehkua päälle? Eikö hehkutus mene myös päälle tuossa alle +5 lämpötilassa? Onko lohkossa vielä oma anturi tuolle hehkulle?
Minkä ikäinen Mondeo kyseessä? Olisiko mahdollista saada kuvaa, missä anturi sijaitsee ja minkä näköinen se on?PeeTee kirjoitti:Tuossa hyvä ohje lämmittimen automaattikäynnistyksen poistamiseksi.
http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
Itselläni otettu anturi kokonaan irti jäähdyttimen vierestä, lämmitin käynnistyy vain kellokytkimen ohjaamana (aika-asetus tai liekkinappi).
Mulla -98 TD, enkä ole löytänyt eberin ulkolämpötila-anturia. Keulamaskin kun irroittaa, niin edestä katsottuna jäähdytinkennon vasemmalla puolella on joku tyhjä liitin johtoineen.
Kyseessä tehdasasenteinen D5WZ. Ostettaessa oli liitin irroitettu. Tutkin juuri, että tuleeko virtaa ja eberin liittimessä on johdot:
musta = +12V kun virta-avain ON asennossa
punainen = +12V jatkuvasti
sininen = ???
ruskea = MAA
"tyhjä"
sini-valkoinen = ??? (jossain d3wz manuaalissa, että olisi diagnostiikka johto)
Olisiko sininen sitten ulkolämpötila-anturin johto?
Eli virrat tulee, mutta mitään ei tapahdu, ei edes pa-pumppu naksuta tai tuloilmapuhallin hurise. Mistähän tuon vikaa lähtisi etsimään?
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Punainen ja ruskea on käyttösähköä ja siniseen ja mustaan tulee ohjaus yhtä aikaa kun lämmitin pitäisi lähteä käyntiin.
Puhallin käynnistyy ensin vähän ajaksi ja sammuu.
Sitten alkaa hehkuttamaan ja jonkin ajan päästä alkaa puhallin käydä hiljalleen kiihdyttäen ja pa-pumppu nakuttamaan myös samaan aikaan.
Sinivalkoinen on ilmeisesti diagnostiikka piuha.
Minulla on käynnistysanturi edelleen vähän hukassa kun ei ainakaan mainitsemani anturin irrotus vaikuttanut mihinkään.
Vaan lähtee lämmittämään joka kerta kun auton starttaa.
Puhallin käynnistyy ensin vähän ajaksi ja sammuu.
Sitten alkaa hehkuttamaan ja jonkin ajan päästä alkaa puhallin käydä hiljalleen kiihdyttäen ja pa-pumppu nakuttamaan myös samaan aikaan.
Sinivalkoinen on ilmeisesti diagnostiikka piuha.
Minulla on käynnistysanturi edelleen vähän hukassa kun ei ainakaan mainitsemani anturin irrotus vaikuttanut mihinkään.
Vaan lähtee lämmittämään joka kerta kun auton starttaa.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
ford2:
Sininen on juurikin keulan lämpöanturilta. Sinivalkoinen diagnostiikka johto.
-01 Mondeo, anturi peltikuorinen. Sijaitsee maskin takana jäähdyttimen vasemmalla puolella edestä katsottuna.
Mittaa, että nuo jännitteet tulevat liittimelle, myös maa.
Onko autossasi kello-ohjaus? Jos ei niin eberi ei saa mistään ohjausta, jos keula-anturi on irrotettu. Jos on, niin katso että kellolta lähtevään keltaiseen johtoon tulee ohjausjännite.
Sininen on juurikin keulan lämpöanturilta. Sinivalkoinen diagnostiikka johto.
-01 Mondeo, anturi peltikuorinen. Sijaitsee maskin takana jäähdyttimen vasemmalla puolella edestä katsottuna.
Mittaa, että nuo jännitteet tulevat liittimelle, myös maa.
Onko autossasi kello-ohjaus? Jos ei niin eberi ei saa mistään ohjausta, jos keula-anturi on irrotettu. Jos on, niin katso että kellolta lähtevään keltaiseen johtoon tulee ohjausjännite.
Eber ilman kelloa. Joskus auton keulaa vähän tökätty, liekö silloin kadonnut ulkolämpötila-anturi, kun en millään löydä sitä. Jossain oli mainittu, että vanhoissa ebereissä ei ole erillistä ulkolämpötila-anturia, vaan toimii kiertoveden lämpötilan mukaan. Juha Ritalalla kuitenkin samanikäisessä ulkolämpötila-anturi.
Jännitteet tulee, kuten edellisessä viestissä mainitsin, eli:
musta = +12V kun virta-avain ON asennossa (OFF asennossa ei jännitettä)
punainen = +12V jatkuvasti
ruskea = MAA
Muissa johdoista ei jännitteitä. Nythän ilma on ollut lämmin (yli +5c), joten ei ole pitänytkään käynnistyä, kun ei ole tullut "käskyä siniseen johtoon". (ilmastointi kyllä toimii myös +5asteen mukaan, eli alle +5c ei enää ilmastointi käynnisty, mutta lämpimämmässä toimii).
Irroitin juuri eberin ja on siis mallia D5W Z 08/98. Tuloilmapuhallin 8,4V pyörii aika kevyesti, vaikka ollut käyttämättömänä jo vuosia. Auton ostaessani eberin piuha oli otettu irti. Kokeilin joskus pakkasella (tökkäsin johtoliittimen kiinni), mutta ei tapahtunut mitään.
Annostelupumppu 12volttinen oli kiinni samoissa kiinnikkeissä Eberin kanssa. Jätin sen paikoilleen ja tulppasin letkun pään. Pitäisi testata sen toimivuus, kun tietäisi kumpi on + ja kumpi -. Kestänee suoraa 12V jännitettä?
Hehku on
FOB /// E 133
BERU 0 100 226 228 ja 8V
Berun nettisivuilta ei enää tuolla Berun numerolla löydy hehkua, mutta E 133 antaa haussa tulokseksi GH 001. Eli uskoakseni hehkun uusittu numero on 0 100 226 340 (tästä minulla ei kyllä ole varmaa tietoa).
http://www.beru.com/english/produkte/pr ... ion=step01
Ainakin hehkun ulkonäkö on tismalleen sama:
http://www.shop.rd-automobile.de/produc ... cts_id=122
Tuolla hehkutulpalla näyttäisi olevan hyvä hinta.
Jännitteet tulee, kuten edellisessä viestissä mainitsin, eli:
musta = +12V kun virta-avain ON asennossa (OFF asennossa ei jännitettä)
punainen = +12V jatkuvasti
ruskea = MAA
Muissa johdoista ei jännitteitä. Nythän ilma on ollut lämmin (yli +5c), joten ei ole pitänytkään käynnistyä, kun ei ole tullut "käskyä siniseen johtoon". (ilmastointi kyllä toimii myös +5asteen mukaan, eli alle +5c ei enää ilmastointi käynnisty, mutta lämpimämmässä toimii).
Irroitin juuri eberin ja on siis mallia D5W Z 08/98. Tuloilmapuhallin 8,4V pyörii aika kevyesti, vaikka ollut käyttämättömänä jo vuosia. Auton ostaessani eberin piuha oli otettu irti. Kokeilin joskus pakkasella (tökkäsin johtoliittimen kiinni), mutta ei tapahtunut mitään.
Annostelupumppu 12volttinen oli kiinni samoissa kiinnikkeissä Eberin kanssa. Jätin sen paikoilleen ja tulppasin letkun pään. Pitäisi testata sen toimivuus, kun tietäisi kumpi on + ja kumpi -. Kestänee suoraa 12V jännitettä?
Hehku on
FOB /// E 133
BERU 0 100 226 228 ja 8V
Berun nettisivuilta ei enää tuolla Berun numerolla löydy hehkua, mutta E 133 antaa haussa tulokseksi GH 001. Eli uskoakseni hehkun uusittu numero on 0 100 226 340 (tästä minulla ei kyllä ole varmaa tietoa).
http://www.beru.com/english/produkte/pr ... ion=step01
Ainakin hehkun ulkonäkö on tismalleen sama:
http://www.shop.rd-automobile.de/produc ... cts_id=122
Tuolla hehkutulpalla näyttäisi olevan hyvä hinta.
Viimeksi muokannut ford2, 09 Syys 2007 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eli eberillekö tulee vain 1 johto lämpötila-anturilta. Juha Ritalan piirroksessa on 2 johtoa.PeeTee kirjoitti: Sininen on juurikin keulan lämpöanturilta...
Ymmärsin Ritalan sivuilta, että kun on lämmin ilma, niin vastus on 470 ohm. Ja kun lämpötila laskee alle +5c, niin vastus on 0 ohm. Jos minulta puuttuu tuo anturi kokonaan, niin vastus on ääretön, eli Eber ei tule ikinä saamaan käynnistyskäskyä.PeeTee kirjoitti: ...eberi ei saa mistään ohjausta, jos keula-anturi on irrotettu. Jos on, niin katso että kellolta lähtevään keltaiseen johtoon tulee ohjausjännite.
Ja jos löytäisin ulkolämpötila-anturin liittimen (onko 2 johtoa) ja kytkisin näiden johtojen väliin hyppylankan, niin vastus olisi 0 ohmia ja luulisi yrittävän jatkuvasti käyntiin myös lämpimillä ilmoilla, kunhan vain moottorin nesteet ovat kylmiä.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Juha Ritalan piirroksessa on 2 johtoa koska toiseen tulee +12V ja toinen lähtee eberille. Siinä on vain kuvattu liitin autossa.
Tuolla hyppylangalla saat kyllä ohjauksen eberille jolloin se yrittää päälle jos kaikki vehkeet on kunnossa.
Kaikki anturit, hehkun ja pa-pumpun voi mitata.
Tässä linkki jossa kaikki arvot ja korjausohjeet:
http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf
Tuolla hyppylangalla saat kyllä ohjauksen eberille jolloin se yrittää päälle jos kaikki vehkeet on kunnossa.
Kaikki anturit, hehkun ja pa-pumpun voi mitata.
Tässä linkki jossa kaikki arvot ja korjausohjeet:
http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Eli jos ymmärsin oikein, niin pakkasella tulee siniseen ohjausvirta +12V. Joten siniseen johtoon voisi antaa suoraan 12V, jolloin pitäisi olla sama asia, kuin lämpötila-anturi vetää kiinni 0 ohmiin?Markuskekalinen kirjoitti:Juha Ritalan piirroksessa on 2 johtoa koska toiseen tulee +12V ja toinen lähtee eberille. Siinä on vain kuvattu liitin autossa.
Tuolla hyppylangalla saat kyllä ohjauksen eberille jolloin se yrittää päälle jos kaikki vehkeet on kunnossa.
Kaikki anturit, hehkun ja pa-pumpun voi mitata.
Tässä linkki jossa kaikki arvot ja korjausohjeet:
http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf
Kiitos hyvistä neuvoista sekä linkistä korjausoppaaseen.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia