Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Niin, sain tossa äsken just pohjat ja teippaukset valmiiksi.... lähtökohtana siis oli helmat/kaaret joissa oli aivan Minimaalisesti ruostetta, mutta pintaväri oli kulunut pois jostain kohdin...
putsasin liasta ja rasvasta kuumalla fairy vedellä harjaten+teräsvillalla, sitten vedin 200 vesihiomapaperilla kevyesti joka kohdan, pienet ruosteen alut hioin metallille ja levitin sinkki maalin päälle.
huomenna olisi siis tarkoitus pyyhkiä nuo pesun jäljiltä vielä asetonilla tai tärpätillä tms.. JA sitten asiaan, eli kun nuo purkin ohjeet aika heikot olivat (kings spray), niin mikä on se aika jolloin sen saa päällemaalata ja laitetaanko sitä samaan tapaan kun normaali maalia, useita ohuita kerroksia muutaman minuutin välein?
Niin ja tärkeimpänä, onko tekemäni pohja kyllin hyvä, eli pysyykö tollanen möhnä suht terveellä, puhtaalla, hieman karhennetulla maalipinnalla?
putsasin liasta ja rasvasta kuumalla fairy vedellä harjaten+teräsvillalla, sitten vedin 200 vesihiomapaperilla kevyesti joka kohdan, pienet ruosteen alut hioin metallille ja levitin sinkki maalin päälle.
huomenna olisi siis tarkoitus pyyhkiä nuo pesun jäljiltä vielä asetonilla tai tärpätillä tms.. JA sitten asiaan, eli kun nuo purkin ohjeet aika heikot olivat (kings spray), niin mikä on se aika jolloin sen saa päällemaalata ja laitetaanko sitä samaan tapaan kun normaali maalia, useita ohuita kerroksia muutaman minuutin välein?
Niin ja tärkeimpänä, onko tekemäni pohja kyllin hyvä, eli pysyykö tollanen möhnä suht terveellä, puhtaalla, hieman karhennetulla maalipinnalla?
noin millin kerroksia muuten valuu pois, itte ku vetelin takakonttiin kiveniskumassan ni en maalilla olevia pintoja mitenkään karhentanut vaan vedin suoraan kiiltävälle maalille ja hyvin pysyy. kannattaa sitten pudottaa kompurasta letku paineet aika matalalle niin ei tuu nii hirveesti kerralla -> helpompi tehä
Kyllä tärpätin pitäis ehtaa kamaa olla, purkissakin lukee, rasvan ja lian poistamiseen maalattavilta pinnoilta!?
No mutta mikäs on se päällemaalaus aika, pari tuntii, pari vrk..?
Edit... noniin, nyt on kiveniskumassa helmois ja kaaris, loppu pullo just sopivasti ku sain valmiiks
mutta nyt sitten odotellaan, mutta kuinka kauan
(tästä vois tehdä vaikka ylös infon tms, aika yleinen operaatio kuitenkin)
No mutta mikäs on se päällemaalaus aika, pari tuntii, pari vrk..?
Edit... noniin, nyt on kiveniskumassa helmois ja kaaris, loppu pullo just sopivasti ku sain valmiiks

(tästä vois tehdä vaikka ylös infon tms, aika yleinen operaatio kuitenkin)
Jep....
Ilmoittele kui pysyy roinat paikallaan.
Laittelin tän tiedotteeks.
Ilmoittele kui pysyy roinat paikallaan.
Laittelin tän tiedotteeks.
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Itse en tärpättiä käyttäisi rasvan poistoon auto-maaleista puhuttaessa.. Tärpätti on jo itsessään rakenteeltaan rasva-pohjainen!!Mikkiss kirjoitti:Kyllä tärpätin pitäis ehtaa kamaa olla, purkissakin lukee, rasvan ja lian poistamiseen maalattavilta pinnoilta!?



Tämä nyt tais tulla vähän myöhässä, mut parempi myöhään kun ei milloinkaan!






Tärpätti ON hyvää ja erittäin neutraalia puhdistusainetta. Minä putsasin vesihionnan jälkeen kaikki peltipinnat tärpätillä ja vedin koko auton sen jälkeen massavärillä ja lopuksi päällä lakka. Hommasta on aikaa jo 8 vuotta ja maali on edeellen hienossa kunnossa.
Tärpättiä suosittelee jopa entisöijät, siis vanhojen autojen entisöijät, nyt en todellakaan puhu mööbeleistä
Jos esim on pinnalla todennäköistä että syntyy maalatessa kraateria, rasvan tai JOPA SILIKONIN takia niin tärpätti auttaa tähänkin pulmaan.
TInneria ei pitä koskaan käyttää alustuksen putsauksessa koska se helposti pehmitää vanhaa maalia ja kuis ollakkaan, yli maalatessa alusta alkaa kiehua tai vetää ryppyyn. TAkuulla tuttu tilanne monella.
Tärpättiä suosittelee jopa entisöijät, siis vanhojen autojen entisöijät, nyt en todellakaan puhu mööbeleistä

Jos esim on pinnalla todennäköistä että syntyy maalatessa kraateria, rasvan tai JOPA SILIKONIN takia niin tärpätti auttaa tähänkin pulmaan.
TInneria ei pitä koskaan käyttää alustuksen putsauksessa koska se helposti pehmitää vanhaa maalia ja kuis ollakkaan, yli maalatessa alusta alkaa kiehua tai vetää ryppyyn. TAkuulla tuttu tilanne monella.
Jatketaan nyt vielä aiheen vierestä eli puhdistuksesta...
Tärpätti todellakin voi jättää sen rasvakalvon maalattaville pinnoille, jolloin lopputuloksesta ei voi olla täysin varma. Paras puhdistusaine on esim. asetoni tai mieluummin tähän tarkoitukseen valmistettu rasvanpoistaja, jota löytyy hyvinvarustetuista maalikaupoista.
Tärpätti todellakin voi jättää sen rasvakalvon maalattaville pinnoille, jolloin lopputuloksesta ei voi olla täysin varma. Paras puhdistusaine on esim. asetoni tai mieluummin tähän tarkoitukseen valmistettu rasvanpoistaja, jota löytyy hyvinvarustetuista maalikaupoista.
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Kuten maalarit puhuu "antisilikoonista".Tonski kirjoitti:Jatketaan nyt vielä aiheen vierestä eli puhdistuksesta...
Tärpätti todellakin voi jättää sen rasvakalvon maalattaville pinnoille, jolloin lopputuloksesta ei voi olla täysin varma. Paras puhdistusaine on esim. asetoni tai mieluummin tähän tarkoitukseen valmistettu rasvanpoistaja, jota löytyy hyvinvarustetuista maalikaupoista.
jos maali palaa niin tämä johtuu aivan jostain muusta tekijästä kuin siitä että on käytetty tinneriä pesussa..
esim. näin tapahtuu mitä suuremmalla todennäköisyydellä kun maalaat vanhan jenkin maalipinnan päälle nykyisillä 2-K väreillä.. kun nämä kaksi maalilaatua ei vain arvosta toisiaan.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
mä olen tätä miettinyt että jos sen auton pohjan rykäsis hienoksi ja vetäsis maalin päälle niin mitä maalia vetäis? töissä katselin sitten meillä käytettävien maalien tuoteselosteita paremmin ja totesin että pohjaan vetäisin reilusti JOTUNIN JOTAMASTIC kaksikomponenttista epoksi maalia, ja talli oloissa tehdyn alustan siistimisen jälkeen erityisesti, koska tällä maalilla on erinomainen tunkeutumiskyky jopa ruosteen läpi, ja kestää suoloja ym. mekaanista kulutusta erinomaisesti.Regu kirjoitti:Laitetaas tänne kun putsausta ja suojausta kerran käsitellään eli olisikohan jossain lahden lähettyvillä paikkaa jossa voisi vedellä putsauttaa auton pohjan pellille ja hinta?
Mikäs olisi hyväksi todettu suoja pohjaan? happomaalin ajattelin ainakin vetästä.
kuten meillä käytetään tätä maalia pesulatilojen maalina ja muilla pinnoilla mikä on tekemisissä erillaisten liuottimien ja semmoisten kanssa.
hintoja en tiedä ollenkaan, mutta varmaan NORMAALI:n sivuilla on nekin.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
- Nappasukeijo
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30
- Nappasukeijo
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30
tuuninki junnut käyttää pakkelia
jos haluu et lokarinkaari pysyy edes sen ekan harjattoman pesun tai painepesurin ekan pyyhkäsyn kasassa ni siihen ei laiteta pakkelia.
pakkeli on uusavuttomien muovailuvahaa, jos pellistä osaa tehä niin saumaa ei tarvii edes tinata vaan sen voi suoraan maalata. olen nähny muidenkin tekevän niin (lähinnä entisöijät ja hotrod miehet). Juu saa olla eri mieltä, mut tää onkin vaan mun katsanta kantani.
pakkeli on uusavuttomien muovailuvahaa, jos pellistä osaa tehä niin saumaa ei tarvii edes tinata vaan sen voi suoraan maalata. olen nähny muidenkin tekevän niin (lähinnä entisöijät ja hotrod miehet). Juu saa olla eri mieltä, mut tää onkin vaan mun katsanta kantani.

Nojo. Saas nähä miten pakkelit pysyy..
Paikkasin äskittäin -98 mk2 stw mondeon takakaaret. Toistaiseksi on ainakin pysyny. Vaikka hieman pakkeliakin joutui käyttämään.
On muuten tavallisen paskamaista hitsattavaa tuo ulommainen pelti (voi olla, että äijässäkin on vikaa.. ), tuntui vaan ohuemmalta kuin sisempi.
Vetelin lentävän kanssa pari senttiä kaarta koko lokarin mitalta pois ja tein vanhasta ladan helmasta ja suorasta pellista uudet kaaret. Sisäpuolelta koko pituudelta kiinni ja ulkopuolinen pelti hepeillä parin sentin välein. Ei uskaltanut enempää kun muutenkin näytti, että rupeaa vetelemään ja venkoilemaan se kylki. Taitaa olla jotain jännityksiäkin siinä? Ainakin jäi bensaluukku etupuolelta hieman irvistämään ja muutaman millin kyljen yläpuolelle.
Ulkopuolelta sauma piti tinata, mutta en uskaltanu ton vetelyn takia siihen lähteä enää lämmittämään, säästyypä hiukan maaliakin.. Joten pakkelia.
Peltien sauman töpöttelin noveroxilla parin kertaan laitoin sikaflexiä ja puristin siististi yhteen.
Saumat vedin teräsharjalaikan kanssa puhtaiksi, sitten pyyhkäisy styreenillä. Sisäpuolelle Noveroxia pohjaan, sikakittiä sauman päälle ja siihen tectyyli alustamassa. Ulkopuolella heppien hionta lamellilla, putsaus ja suoraan peltiin lasikuitu kittiä täyttämään saumat jne. ja hienompaa pakkelia täyttämään edellisen kolot. Putsaus pölystä ja rasvasta kostealla liinalla, puhaltaen ja styreenillä. Päälle ppg:n spray maalit. Pinnan fixaus jollakin hiomatahnalla, olisko ollu turtlea?
Katotaan kuinka kauan pysyy...
Putsasin samalla alahelman pellille ja vetelin noveroxin ja siihen päälle tectylin massan johon vielä sprayt suoraan putsailematta tms. päälle. Purkin kyljessä luki, ettei sovellu päälle maalattavaksi, mutta kyllä se siinä nyt pari pesukertaa on pysyny. Näytti helma alkavan ruostua pistehitseistä, varsinkin niistä, jotka on b-pilarin alapuolella.
Paikkasin äskittäin -98 mk2 stw mondeon takakaaret. Toistaiseksi on ainakin pysyny. Vaikka hieman pakkeliakin joutui käyttämään.
On muuten tavallisen paskamaista hitsattavaa tuo ulommainen pelti (voi olla, että äijässäkin on vikaa.. ), tuntui vaan ohuemmalta kuin sisempi.
Vetelin lentävän kanssa pari senttiä kaarta koko lokarin mitalta pois ja tein vanhasta ladan helmasta ja suorasta pellista uudet kaaret. Sisäpuolelta koko pituudelta kiinni ja ulkopuolinen pelti hepeillä parin sentin välein. Ei uskaltanut enempää kun muutenkin näytti, että rupeaa vetelemään ja venkoilemaan se kylki. Taitaa olla jotain jännityksiäkin siinä? Ainakin jäi bensaluukku etupuolelta hieman irvistämään ja muutaman millin kyljen yläpuolelle.
Ulkopuolelta sauma piti tinata, mutta en uskaltanu ton vetelyn takia siihen lähteä enää lämmittämään, säästyypä hiukan maaliakin.. Joten pakkelia.
Peltien sauman töpöttelin noveroxilla parin kertaan laitoin sikaflexiä ja puristin siististi yhteen.
Saumat vedin teräsharjalaikan kanssa puhtaiksi, sitten pyyhkäisy styreenillä. Sisäpuolelle Noveroxia pohjaan, sikakittiä sauman päälle ja siihen tectyyli alustamassa. Ulkopuolella heppien hionta lamellilla, putsaus ja suoraan peltiin lasikuitu kittiä täyttämään saumat jne. ja hienompaa pakkelia täyttämään edellisen kolot. Putsaus pölystä ja rasvasta kostealla liinalla, puhaltaen ja styreenillä. Päälle ppg:n spray maalit. Pinnan fixaus jollakin hiomatahnalla, olisko ollu turtlea?
Katotaan kuinka kauan pysyy...
Putsasin samalla alahelman pellille ja vetelin noveroxin ja siihen päälle tectylin massan johon vielä sprayt suoraan putsailematta tms. päälle. Purkin kyljessä luki, ettei sovellu päälle maalattavaksi, mutta kyllä se siinä nyt pari pesukertaa on pysyny. Näytti helma alkavan ruostua pistehitseistä, varsinkin niistä, jotka on b-pilarin alapuolella.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Mulla olis pari kiveniskua korjattavana. Yhdessä parin millin jäljessä on hieno pintaruoste. Ajattelin poistaa sen sellasella poraan kiinnitettävällä kartionmallisella hiomapäällä. Sitten sinkkimaali (harmaa koska auton väri on hopeanharmaa) alle ja sen päälle merkkiliikkeestä ostettavaa meikkimaalia. PÄäasia on että ruoste ei etene ja että näyttää siedettävältä.
Vuosi sitten meikkasin vanhan auton myyntikuntoon tommosella meikkimaalilla ja aika hyvä tuli. Toki kohdat huomaa, jos oikeen läheltä kattoo ja osaa silmäillä oikeeta kohtaa, mutta hieman kauempaa ei varmasti huomaa mitään.
Yks kaveri veti pelkkää meikkimaalia noin sentin kokoiseen kiveniskukohtaan, jossa oli jo alkava ruoste. On nyt ainaki puolitoista vuotta pysyny nättinä.
Vuosi sitten meikkasin vanhan auton myyntikuntoon tommosella meikkimaalilla ja aika hyvä tuli. Toki kohdat huomaa, jos oikeen läheltä kattoo ja osaa silmäillä oikeeta kohtaa, mutta hieman kauempaa ei varmasti huomaa mitään.
Yks kaveri veti pelkkää meikkimaalia noin sentin kokoiseen kiveniskukohtaan, jossa oli jo alkava ruoste. On nyt ainaki puolitoista vuotta pysyny nättinä.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
siis mitä meikkimaalia, vai esim tutlevahin vahapuikkoo?
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Meikkimaalilla meinaan semmosta merkkiliikkeestä rekkarinumeron perusteella ostettavaa pikkupensselillä levitettävää maalia.fokkeristi10 kirjoitti:siis mitä meikkimaalia, vai esim tutlevahin vahapuikkoo?
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
jaa se löytyy rekkarinron perusteella kun en kilvestä saanut mitää tolkkua
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Mulla olis pari kiveniskua korjattavana. Yhdessä parin millin jäljessä on hieno pintaruoste. Ajattelin poistaa sen sellasella poraan kiinnitettävällä kartionmallisella hiomapäällä. Sitten sinkkimaali (harmaa koska auton väri on hopeanharmaa) alle ja sen päälle merkkiliikkeestä ostettavaa meikkimaalia. PÄäasia on että ruoste ei etene ja että näyttää siedettävältä.
Vuosi sitten meikkasin vanhan auton myyntikuntoon tommosella meikkimaalilla ja aika hyvä tuli. Toki kohdat huomaa, jos oikeen läheltä kattoo ja osaa silmäillä oikeeta kohtaa, mutta hieman kauempaa ei varmasti huomaa mitään.
Yks kaveri veti pelkkää meikkimaalia noin sentin kokoiseen kiveniskukohtaan, jossa oli jo alkava ruoste. On nyt ainaki puolitoista vuotta pysyny nättinä.
Kerrotko vielä mikä oli noin hyvä sinkkipohjis? würthi?
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Kait sen pitäis kelvata. Siis tossa aikasemmin meikatussa Focuksessahan mä vetelin ihan vaan sillä meikillä. Eihän se ole enää mun päänsärky, jos ruostuu joskus sitten vuosien päästä vähän herkemmin. Nykyisessä autossa ajattelin kyllä tosissaan laittaa sen. Spreimuotosia voi olla vaikee saada osumaan pieneen kiveniskuun, eli ehdottomasti pensselillä levitettävä ja sitte vaikka tulitikulla laittaa sen maalin. Suosittelivat muuten laittamaan sen meikkimaalinki tulitikulla/hammastikulla. Ainakin pieniin jälkiin tahtoo se pensselikin olla liian iso, eli sottaa ehjää maalipintaa.Kerrotko vielä mikä oli noin hyvä sinkkipohjis? würthi?
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Mitenkäs kun tulee pikkanen reikä 0.2-0.4mm eli voiko siihen laittaa täytteeksi:Plastic & Padding Kemiallinen metalli? ennen sinkkimaalia
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)
Plastic & Padding PP100 140g tuo taitaa olla parempaa. vai mitä sanotte?