Mondeo Tdi -01 nykii...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
epeli

Mondeo Tdi -01 nykii...

Viesti Kirjoittaja epeli »

Tuli hankittua ajomäärätakuulla oleva 115hv diesel mondeo -01, jolla on ajettu 65 000 km. Sitten tuli huomattua, että nykkii kylmällä, siinä noin 2 000 rpm kohdalla. Selailin tuossa näitä sivuja pikaisesti, enkä sitten löytänyt tähän mitään, niin olisiko kellään vian aiheuttajasta tietoa?

Kiitos jo etukäteen.
veltto
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Helmi 2006 03:54

Viesti Kirjoittaja veltto »

Käy fordilla niin päivittävat moottorin ohjauksen, on usein auttanut tuohon nykimiseen!
Saab 9-3 2,2 Tid
eki
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Elo 2006 09:00
Paikkakunta: Espoo

Sama vika

Viesti Kirjoittaja eki »

Mulla ollut kanssa samanlainen Mondeo 1,5kk. Kilometrit ostaessa 57 000. Huomasin jo koeajossa pieniä nykäyksiä välillä, myöhemmin vika on vaan pahentunut. Käytin takuuhuollossa, olivat kuulema vaihtaneet hukkaportille menevän kumiletkun joka oli hiertynyt puhki...vika ei ainakaan kokonaan hävinnyt. Nykii kanssa n.1900 kierroksen kohdalla. Huomasin vielä myöhemmin että turbolta lähtevä putki joka liittyy kumiputkeen on liitoskohdasta märkä...jotain vuotoa? Pitänee viedä uudelleen huoltoon.

Löytyikö vika epelin kohdalla?

Toivottavasti tulee vastauksia....
veltto
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Helmi 2006 03:54

Re: Sama vika

Viesti Kirjoittaja veltto »

eki kirjoitti:Mulla ollut kanssa samanlainen Mondeo 1,5kk. Kilometrit ostaessa 57 000. Huomasin jo koeajossa pieniä nykäyksiä välillä, myöhemmin vika on vaan pahentunut. Käytin takuuhuollossa, olivat kuulema vaihtaneet hukkaportille menevän kumiletkun joka oli hiertynyt puhki...vika ei ainakaan kokonaan hävinnyt. Nykii kanssa n.1900 kierroksen kohdalla. Huomasin vielä myöhemmin että turbolta lähtevä putki joka liittyy kumiputkeen on liitoskohdasta märkä...jotain vuotoa? Pitänee viedä uudelleen huoltoon.

Löytyikö vika epelin kohdalla?

Toivottavasti tulee vastauksia....
Onko sulla päivitetty moottorin ohjausta? Yhtäkkiä vois luulla ettei johdu mistään rikkinäisistä putkista, kun on useissa mondeoissa samaa vikaa, kaverin 115 heppasesta lähti nykiminen kun sinne ajettiin uusi ohjelma. Mun 90heppanen ei muuttunu mihkää kun sinne pantiin uusi ohjelma..Ja nytkähtääkö sulla auto silloin kun kiihdytät ns.pintakaasulla mutta ei silloin kun kiihdytät täyskaasulla mulla tekee juurikin näin tossa 1900rpm tienoilla. Tähän olis kyllä kiva saada selkoo kun tuntuu olevan todella yleinen vika/ominaisuus.
Saab 9-3 2,2 Tid
eki
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Elo 2006 09:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja eki »

Nykii just pintakaasulla kiihdytettäessä, ei kovemmissa kiihdytyksissä. Ei oo tietojeni mukaan tehty päivityksiä. Paljonkohan maksaa?
veltto
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Helmi 2006 03:54

Viesti Kirjoittaja veltto »

eki kirjoitti:Nykii just pintakaasulla kiihdytettäessä, ei kovemmissa kiihdytyksissä. Ei oo tietojeni mukaan tehty päivityksiä. Paljonkohan maksaa?
Jotain 100€ luokkaa..En ihan varma oo.
Saab 9-3 2,2 Tid
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Lähteeköhän tuo nykiminen kun tempastaan autoon lastuviritys?
veltto
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Helmi 2006 03:54

Viesti Kirjoittaja veltto »

TEPPO kirjoitti:Lähteeköhän tuo nykiminen kun tempastaan autoon lastuviritys?
Oon muuten miettiny ihan samaa??
Saab 9-3 2,2 Tid
ropales
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Syys 2006 19:20
Paikkakunta: kaalimaa

Viesti Kirjoittaja ropales »

Saman suuntaista vikaa itsellä. Nykii aika selkeästi osakaasulla tuonne 2000 kierroksen isommalle puolelle. Tuntuu myös melko puhdittomalta pikkukierroksilla. Auto on -01 2l tehokkaampi dieseli Mondeo jolla on ajettu 124tkm. Tuotiin Saksasta n.kuukausi sitten. Huollossa oli viime viikolla ja vaihdettiin suodattimet sekä lohkis. Ei vaikutusta toimintaan ja merkkihuolto sanoi ettei ole vikaa. Mutta kun vaan on.
Eli pitääkö niille itse kertoa missä vika, mitä tehdä, jos ei tietokoneelta vikakoodia näy? ja lisääkin kokemuksia haluaisin kuulla onko tuo päivitys porukoilla auttanut?
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Viesti Kirjoittaja eki75 »

veltto kirjoitti: Oon muuten miettiny ihan samaa??
Liityn samaan porukkaan tällä -02 90 heppasella... eli mites sen lastun kanssa.. onko joku testannu/onko tullu jotain uutta tietoa.. :?:

-Eki
ropales
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Syys 2006 19:20
Paikkakunta: kaalimaa

Viesti Kirjoittaja ropales »

Huomenna olis huolto varattuna ohjausyksikön päivitykseen. Sanoivat jotta foortti suosittelee sitä vasta jos ei muu auta. Juuri aloin epäilemään jonkilaista maadoitus vikaakin. Ekan kerran ajoin autolla pimeessä ja hokasin, että mittarin- ja ajovalot räpsii. Perjantaina pitäs lappin lähtee, olis kiva saada kuntoon...Ei oikein nykytila vakuuta.
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Viesti Kirjoittaja eki75 »

ropales kirjoitti:Huomenna olis huolto varattuna ohjausyksikön päivitykseen. Sanoivat jotta foortti suosittelee sitä vasta jos ei muu auta. Juuri aloin epäilemään jonkilaista maadoitus vikaakin. Ekan kerran ajoin autolla pimeessä ja hokasin, että mittarin- ja ajovalot räpsii. Perjantaina pitäs lappin lähtee, olis kiva saada kuntoon...Ei oikein nykytila vakuuta.
Pistäs tuostakin tietoo tänne mitä viaksi epäilivät... täällä tekee myös samaa, että mittarin valot välähtää/himmenee kun rivakammin koittaa kiihdyttää, yleensä kierroksia on jo 3000 tai yli nelos ja vitos vaihteella..

-Eki
ropales
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Syys 2006 19:20
Paikkakunta: kaalimaa

Viesti Kirjoittaja ropales »

No eipä ne siihen juuta eikä jaata. Vikakoodit näytti yllättäen edelleen tyhjää=ei vikaa, päivityskään ei onnistunut. Auto valmiiden riviin, avaimet takaisin käteen ja nekin ensin väärät.
Ilmeisesti näytin sen verran myrtsiltä että lupas vielä yrittää soittaa ja kysyä jostain neuvoa. Egr siitä sit tukittiin ja jos oikein katsoin niin polttoainelaitteiston puhdistusainetta tai vastaavaa tankkiin.
mikaooo
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2006 19:42
Paikkakunta: Askola

nykii

Viesti Kirjoittaja mikaooo »

Mä olen ajannu -02 tiisseli mondeolla reilu 100tkm nykimisvian kanssa.Mutta mun nykiminen tulee VAIN ilmastointi päällä.
On kokeiltu kaikenlaista,ei oo auttanut.olen tottunut siihen....
Uusi taunus S,suorituskykyä ylitse muiden!
jahuht
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2007 07:15

Re: nykii

Viesti Kirjoittaja jahuht »

mikaooo kirjoitti:Mä olen ajannu -02 tiisseli mondeolla reilu 100tkm nykimisvian kanssa.Mutta mun nykiminen tulee VAIN ilmastointi päällä.
On kokeiltu kaikenlaista,ei oo auttanut.olen tottunut siihen....
Huollossa kyselin tasakaasulla huomaamaani pikku nykimiseen syytä ja selitys oli että ilmastoinnin kompura käynnistyy niin aiheuttaa sellaisen pienen nykäisyn joka kerta.
jahuht
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2007 07:15

Viesti Kirjoittaja jahuht »

Kävin vaihdattamassa omaani nyt polttoaine suodattimen + huotomies laitto jotain Forte puhdistus ainetta samassa yhteydessä. Tämän jälkeen ei ole nyt pahemmin nykinyt tasakaasulla + käynnistyykin jotenkin paremmin.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

uskomatonta että tulppasivat merkkiliikkeessä EGR:n, se kun on päästöjen kannalta välttämätön ja ei siis saa poistaa.. en ihmettele yhtään jos joku sen ihan itse omassa tallissaan tulppaa mutta että merkkiliikkeessäkin... :-/
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja focst »

egr turhin keksintö ikinä voi huoletta tulpata tallissa kun niitä tulpataan paljon muuallakin eipähän mene imusarja tukkoon...egr tulppauksen puolesta...:)
Pekifi
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2007 18:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: nykii

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

mikaooo kirjoitti:Mä olen ajannu -02 tiisseli mondeolla reilu 100tkm nykimisvian kanssa.Mutta mun nykiminen tulee VAIN ilmastointi päällä.
On kokeiltu kaikenlaista,ei oo auttanut.olen tottunut siihen....
Omassani huomasin myös tuon todella ärsyttävän nykimisen mutta käytettyäni autoa viime viikolla ilmastointihuollossa nykiminen loppui kokonaan.
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Re: nykii

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Pekifi kirjoitti: Omassani huomasin myös tuon todella ärsyttävän nykimisen mutta käytettyäni autoa viime viikolla ilmastointihuollossa nykiminen loppui kokonaan.
Hei toi on muuten jännä juttu..omassakin tuntuu että nyintä häviää kun ilmastoinnin sammuttaa. Oliko sulla kylmäainetta karkuteillä?
Pekifi
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2007 18:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

Oli kylmäainetta hieman karussa ja ei auto koskaan nykinyt kun ilmastointi oli pois päältä, päällä ollessa nyki mutta huollon jälkeen tosiaan loppui.
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Pekifi kirjoitti:Oli kylmäainetta hieman karussa ja ei auto koskaan nykinyt kun ilmastointi oli pois päältä, päällä ollessa nyki mutta huollon jälkeen tosiaan loppui.
Toimiko sulla se ilmastointi muuten kuitenki ok? missä käytit huollossa ja mitä maksoi?
Pekifi
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2007 18:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

Toimi muuten ihan normaalisti, huollossa käytin Tattarisuolla Vianorilla ja maksoi 89€.
eki
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Elo 2006 09:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo Tdi -01 nykii...

Viesti Kirjoittaja eki »

Auto on jo vaihtunut mutta ajattelin vastata tähän vanhaan viestiin..

Käytin auton takuuhuollossa nykimisen takia. Päivittivät moottorinohjausyksikön. Eipä juuri vaikuttanut asiaan.

Ystävällinen huoltopäällikkö kertoi, että Tddi- moottorissa ahtimen siivekkeet säätyvät n. 1000-2000 kierroksen välillä kolmessa kohdassa jotta alakierrosten vääntö olisi optimaalinen. Aina kun siivekkeet säätyvät tuntuu se pienenä nykäyksenä, koska polttoainepumppu ei ehdi mukaan eli säätökohdassa polttoainetta ei tule riittävästi. Uudemmassa Tdci- mallissa ominaisuus (vika) on korjattu. Asialle ei siis Tddi- moottorissa voi mitään vaan ominaisuuden saa samaan hintaan auton kanssa. Nykäys tuntuu luonnollisesti enemmän kun moottoria kuormittaa vaikkapa ylämäkeen. Kun asian tietää niin siihen kyllä tottuu :)
Vastaa Viestiin