lämmöt Focuksessa...ovat nousussa ja laskussa
lämmöt Focuksessa...ovat nousussa ja laskussa
Olen postannut tämän saman viestin suomi24, mutta sieltä ei juuri apuja herunut, joten koetetaan tänne myös...ja näin se meni
"[i]Onko jollakin vastaavasta kokemusta. -01 bensa Focus teki seuraavaa. Peräkärri perässä ja vetonopeus n. 80 km/h. Moottorista alkaa loppua puhti ja yhtäkkiä lämmöt nousee punaiselle. Auto vapaalle, jonka jälkeen lämmöt laskee (2 sek.) takaisin normaaliin ja matka jatkuu. Nämä tapahtumat olivat kosteassa kelissä, eli vesisateessa. Onko kysymyksessä sähkövika vai mikä? Nestettä löytyy ja muutenkin moottori kunnossa. Neuvoja?" [/i]
Kärrin vetämisestä asia tuskin johtui, ja jos moottori olisi todellakin ylikuumentunut, niin lämmöt ei noin nopeasti laskisi alas.
"[i]Onko jollakin vastaavasta kokemusta. -01 bensa Focus teki seuraavaa. Peräkärri perässä ja vetonopeus n. 80 km/h. Moottorista alkaa loppua puhti ja yhtäkkiä lämmöt nousee punaiselle. Auto vapaalle, jonka jälkeen lämmöt laskee (2 sek.) takaisin normaaliin ja matka jatkuu. Nämä tapahtumat olivat kosteassa kelissä, eli vesisateessa. Onko kysymyksessä sähkövika vai mikä? Nestettä löytyy ja muutenkin moottori kunnossa. Neuvoja?" [/i]
Kärrin vetämisestä asia tuskin johtui, ja jos moottori olisi todellakin ylikuumentunut, niin lämmöt ei noin nopeasti laskisi alas.
Ei ole tuollaisesta kokemusta mutta moottorin lämpöanturi voisi olla mahdollinen syyllinen. Jos moottorisi on 1.4 tai 1.6 l, niin anturi on kakkos- ja kolmostulppien välissä ja se mittaa sylinterinkannen lämpötilaa (ei siis jäähd.nestettä).
Anturi on NTC-elementti, joten vian voisi aiheuttaa oikosulku anturissa tai sen johdoissa (= nollaresistanssi). Mikäli vika jää joskus "päälle", niin kokeile heilutella anturin johtoa. Tosin kun ECU luulee koneen ylikuumentuneen, se voi pistää moottorin limp-home -moodiin, jolloin kaksi pyttyä putoaa pois pelistä ja kierrokset rajataan 3000 rpm. Tällöin tilanne korjaantuu kytkemällä virrat pois ja päälle. Kannattaa toki käväistä luetuttamassa vikakoodit jollakin korjaamolla.
Anturi on helppo vaihtaa itsekin, palikan hinnasta ei tietoa.
Anturi on NTC-elementti, joten vian voisi aiheuttaa oikosulku anturissa tai sen johdoissa (= nollaresistanssi). Mikäli vika jää joskus "päälle", niin kokeile heilutella anturin johtoa. Tosin kun ECU luulee koneen ylikuumentuneen, se voi pistää moottorin limp-home -moodiin, jolloin kaksi pyttyä putoaa pois pelistä ja kierrokset rajataan 3000 rpm. Tällöin tilanne korjaantuu kytkemällä virrat pois ja päälle. Kannattaa toki käväistä luetuttamassa vikakoodit jollakin korjaamolla.
Anturi on helppo vaihtaa itsekin, palikan hinnasta ei tietoa.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
Re: lämmöt Focuksessa...ovat nousussa ja laskussa
Löytykö tähän vikaan ratkaisua? Muijan focuksessa on just sama vika ja lämpöanturi sekä termostaatti vaihdettu mutta ei auta.. Apu olis tarpeen.Sulo-Uolevi kirjoitti:Olen postannut tämän saman viestin suomi24, mutta sieltä ei juuri apuja herunut, joten koetetaan tänne myös...ja näin se meni
"Onko jollakin vastaavasta kokemusta. -01 bensa Focus teki seuraavaa. Peräkärri perässä ja vetonopeus n. 80 km/h. Moottorista alkaa loppua puhti ja yhtäkkiä lämmöt nousee punaiselle. Auto vapaalle, jonka jälkeen lämmöt laskee (2 sek.) takaisin normaaliin ja matka jatkuu. Nämä tapahtumat olivat kosteassa kelissä, eli vesisateessa. Onko kysymyksessä sähkövika vai mikä? Nestettä löytyy ja muutenkin moottori kunnossa. Neuvoja?"
Kärrin vetämisestä asia tuskin johtui, ja jos moottori olisi todellakin ylikuumentunut, niin lämmöt ei noin nopeasti laskisi alas.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
jep.
Alunperin homma alkoi siitä kun termostaatinkotelo alkoi vuotamaan. Vaihdoin sitten termostaatin ja tiivisteet sen ympäriltä. Tämän jälkeen se on sitten temppuillut. Teki se toki tämän saman jutun jo kerran ennenkuin mä vaihdoin termostaatin. Kun me etsittiin Ford liikkeessä sitä toista lämpötila anturia niin ei vain löytynyt, ilmeisesti tässä on vain yksi anturi ja se on kannessa, tulpan vieressä. Yleensähän niitä on myös termostaattikotelon lähellä mutta ei tässä autossa. Jos siellä on vielä ilmaa niin onko mitään hyviä niksejä miten sen saa ilmattua?? Olis ollut vähän helpompaa jos olis löytynyt ilmausruuvi jostakin.. Minkälainen se uusi letkupaketti+paisuntasäiliö on, helpottaako se ilmausta?
Lisättäköön vielä se että lämmöt pomppaa ylös melkein ainoastaan moottoritievauhdeissa.
Lisättäköön vielä se että lämmöt pomppaa ylös melkein ainoastaan moottoritievauhdeissa.