Jenkkiautot ihmetyttää...
Jenkkiautot ihmetyttää...
Olen aina kummastellut amerikkalaisautojen moottorien kokoa ja niiden järkevyyttä verrattuna eurooppalaisiin tai japanilaisiin.Esim. vähän vanhemmissa malleissa ihan normaalisti n,4-7 litran moottoreita ja nykymalleissakin pienimmät vähintään 3 litrasia veekutosia.Tehoja ei kuitenkaan näissä ole sen enempää kuin eu/japski autoissa ja kulutus aivan järjetön.Esim, kaverini chevy corsicassa 3.1l V6 tehoa vain 140 heppaa kun nykysin esim. bmw m3 3.3 litranen tarjoaa jopa 350 heppaa.
Mikä idea siinä on?Ovatko jenkit niin tyhmiä etteivät osaa kehittää moottoreitaan vai eivätkö he yksinkertaisesti vain välitä,että öljyä&bensaa tuhlaantuu ja ilmakehä saastuu...?
Mikä idea siinä on?Ovatko jenkit niin tyhmiä etteivät osaa kehittää moottoreitaan vai eivätkö he yksinkertaisesti vain välitä,että öljyä&bensaa tuhlaantuu ja ilmakehä saastuu...?
Sierra 2.0i CL DOCH Kat -90
Teho ja voima on kaks eri asiaa.
Isossa koneessa on aina voimaa/vääntöä
mukavasti.
Ja kulutuksesta,ite ihmettelen taas asiaa
toisinpäin,että miten oma euro V6 kuluttaa
saman kun 4,7 V8,jolla aikoinaan ajelin?
Puhumattakaan vanhasta saapista/volvosta
jotka kuluttaa noita molempia enemmän
Ja vielä,onko lie hyvä vertailukohta
perus perheauto corsica ja M3 pemari?
Kyllä niistä jenkkikoneistakin tehomallit löytyy.
Isossa koneessa on aina voimaa/vääntöä
mukavasti.
Ja kulutuksesta,ite ihmettelen taas asiaa
toisinpäin,että miten oma euro V6 kuluttaa
saman kun 4,7 V8,jolla aikoinaan ajelin?
Puhumattakaan vanhasta saapista/volvosta
jotka kuluttaa noita molempia enemmän

Ja vielä,onko lie hyvä vertailukohta
perus perheauto corsica ja M3 pemari?
Kyllä niistä jenkkikoneistakin tehomallit löytyy.
verrataanko sitten vaikka el caminon 305 konetta ja sierran dokkia.
el kamalassa 5 litraa ja 145 heppaa
sierrassa kaks ja 120.
lähinnä sitä ihmettelen että miten noin erikokoiset moottorit voi mennä samalla bensamäärällä sata kilsaa. luulis että isompi moottori tarvii enemmän jotta seokset pysyy kohdillaan
el kamalassa 5 litraa ja 145 heppaa
sierrassa kaks ja 120.
lähinnä sitä ihmettelen että miten noin erikokoiset moottorit voi mennä samalla bensamäärällä sata kilsaa. luulis että isompi moottori tarvii enemmän jotta seokset pysyy kohdillaan

Focus 1.0 edition a6 2017
Tottahan se on että isompia ovat, ja huonommat litratehot, mutta tuo yleinen kulutusmyytti ei edes pidä paikkaansa. Litroihinsa nähden erittäin taloudellisia. vai kuinka moni yli 5l eurooppalainen kone menee 10-15l satasella jos nätisti ajelee. Toki ne saa kuluttamaan, mutta kyllä niistä tehojakin revitään ihan eritavalla kuin 2l sierroista.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Kun bensa on ollut halpaa niin mitäs väliä sillä on paljon koneet kuluttaa? Nyt kun öljy on kallistunut ja ilmastonmuutos painaa päälle niin amerikkalaisetkin kuluttujat ovat alkaneet suosia eurooppalaistyylisia autoja.
Amerikkalaiset autonvalmistajat, jotka on puskeneet härkäpäisesti vanhoja isoja "truck" autoja markkinoille eli näitä isoja avolava-autoja ja maastureita, on olleet hätää kärsimässä kun kukaan ei halua oikein ostaa niitä. Sen sijaan ihmisiä kiinnostaa kohtuullisen kulutuksen pelit ja Hondan hybridit.
Maailma on muuttumassa, jopa amerikassakin ymmärretään se.
Amerikkalaiset autonvalmistajat, jotka on puskeneet härkäpäisesti vanhoja isoja "truck" autoja markkinoille eli näitä isoja avolava-autoja ja maastureita, on olleet hätää kärsimässä kun kukaan ei halua oikein ostaa niitä. Sen sijaan ihmisiä kiinnostaa kohtuullisen kulutuksen pelit ja Hondan hybridit.
Maailma on muuttumassa, jopa amerikassakin ymmärretään se.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 22 Elo 2006 23:28
on kahta rautaa: Amerikan rautaa ja paska rautaa.... ei sillä oo mitään väliä mitä se kuluttaa kunhan se kehrää
köyhät hehkuttaa

Ford sierra 2,0
Ford mondeo 2,5 v6 ghia mondeo projekti
Ford mondeo 2,5 v6 ghia mondeo projekti
Meidän perheessä on kaksi autoa, molemmat on amerikkalaisia. '74 Plymouth Valiant on pikkasen piristetyllä 5.2 litran (318) koneella ja '90 Chevrolet Caprice Wagon 5 litrasella (vakio 307). Vanhempi auto on kesäkäytössä ja Chevy toimittaa käyttöauton virkaa.
Plymouthin kulutuksella ei ole mulle sinänsä mitään väliä, viime kesän 1000 km reissulla mittasin että keskikulutus oli alle 15 litraa joka sopii mulle, kun tahtoo välillä kaasujalkakin olla painava. Mutta kyllähän se kevyenä liikkuukin normi perheautoja tiukemmin ja vääntöä löytyy jo alle 2000 kierroksella mukavasti.
Chevrolet Caprice wagoni on taas ihme pihistäjä, 2000 kilon massallaan se menee 10-14 litralla 100km, joka ei ole minusta mitään ja 5,5 metriä pitkän fullsizen tilat on jotain uskomatonta, kun vertaa mihin tahansa nykyautoon. Tultiin viikonloppuna 250km, autossa 2 henkeä kamoineen, 4 kpl renkaita vanteineen, Chevyn kokonainen pakoputkisto + muutama pahvilaatikollinen sekalaista autokamaa, eikä ollut edes vielä tiukkaa, takapenkki tyhjänä!
Ja molemmathan on siis kaasaripelejä, ruiskulla varustetut uudemmat Capricet menee vielä vähemmällä gasolla.
Plymouthin kulutuksella ei ole mulle sinänsä mitään väliä, viime kesän 1000 km reissulla mittasin että keskikulutus oli alle 15 litraa joka sopii mulle, kun tahtoo välillä kaasujalkakin olla painava. Mutta kyllähän se kevyenä liikkuukin normi perheautoja tiukemmin ja vääntöä löytyy jo alle 2000 kierroksella mukavasti.
Chevrolet Caprice wagoni on taas ihme pihistäjä, 2000 kilon massallaan se menee 10-14 litralla 100km, joka ei ole minusta mitään ja 5,5 metriä pitkän fullsizen tilat on jotain uskomatonta, kun vertaa mihin tahansa nykyautoon. Tultiin viikonloppuna 250km, autossa 2 henkeä kamoineen, 4 kpl renkaita vanteineen, Chevyn kokonainen pakoputkisto + muutama pahvilaatikollinen sekalaista autokamaa, eikä ollut edes vielä tiukkaa, takapenkki tyhjänä!

Ja molemmathan on siis kaasaripelejä, ruiskulla varustetut uudemmat Capricet menee vielä vähemmällä gasolla.
Mua taas ihmetyttää et miks noi jättimäiset ameriikantiiselit pitää jättää aina roksuttamaa tyhjäkäyntiä ku kuski poikkeaa kioskille tms. Lähes poikkeuksetta kun meijänkin virmaan joku tulee tiiseliameriikanpakulla ni siihen se jättää sen oven eteen korisemaan kun ukko tulee sisään.
Onkhan niis jotain käynnistysongelmia.
Onkhan niis jotain käynnistysongelmia.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Diisseli on niin järjettömään halpaa.Krisse kirjoitti:Mua taas ihmetyttää et miks noi jättimäiset ameriikantiiselit pitää jättää aina roksuttamaa tyhjäkäyntiä ku kuski poikkeaa kioskille tms. Lähes poikkeuksetta kun meijänkin virmaan joku tulee tiiseliameriikanpakulla ni siihen se jättää sen oven eteen korisemaan kun ukko tulee sisään.
Onkhan niis jotain käynnistysongelmia.
^Jatketaan, vaikkei varsinaisesti foorumille kuulukkaan, mutta kun ruvettiin pilkkaamaan euro autoja niin:
750i M73B54 6.6 s* 250 km/h (raj.)* 1994-2001
740i M60B40 6.6 s 7.0 s* 250 km/h (raj.) 1994-199
540i M60 250 km/ 05/1990-12/1995
535i M30 7.7 s 235 km/h 12/1987-12/1993
850CSi S70B56 6.0 s 250 km/h 08/1992-11/1996
Siinä muutamasuorituskyky vertailuun, ja sit niitä moottoreita
M62B46 V8 4619 347@5700 480@3700 Bosch DME ME7.2 2001 E53/X5
N62B44 V8 4398 333@6100 450@3600 Bosch DME ME9.2 2001 E65/745i
E60/545i
M73B54 V12 5379 326@5000 490@3900 2 x Bosch DME M5.2 1994 E38/750i
N74B60
V12 5972 445@6000 600@3950 DME DI-Motronic 2003 E65/760i
Sit 1 dieseli
M67D39 V8 3901 245@4000 612,2@1900 Bosch DDE 2 x turbo 2002 E65/740d
Ja pari M sarjan moottoria, ja kyllä olen yhen sortin bemaristi 8)
S62B50
V8
4941
400@6600 500@3800 Bosch DME
1998
E39/M5
E51/Z8
S85B50
V10
4999
507@7750 520@6100 -
2004
E60/M5
S70/2
V12
6064
601@7400 650@5600 TAG DME
1994
McLaren F1
Joku vois laittaa niitä jenkkejä nii vertaillaan ja hehkutetaan
750i M73B54 6.6 s* 250 km/h (raj.)* 1994-2001
740i M60B40 6.6 s 7.0 s* 250 km/h (raj.) 1994-199
540i M60 250 km/ 05/1990-12/1995
535i M30 7.7 s 235 km/h 12/1987-12/1993
850CSi S70B56 6.0 s 250 km/h 08/1992-11/1996
Siinä muutamasuorituskyky vertailuun, ja sit niitä moottoreita
M62B46 V8 4619 347@5700 480@3700 Bosch DME ME7.2 2001 E53/X5
N62B44 V8 4398 333@6100 450@3600 Bosch DME ME9.2 2001 E65/745i
E60/545i
M73B54 V12 5379 326@5000 490@3900 2 x Bosch DME M5.2 1994 E38/750i
N74B60
V12 5972 445@6000 600@3950 DME DI-Motronic 2003 E65/760i
Sit 1 dieseli
M67D39 V8 3901 245@4000 612,2@1900 Bosch DDE 2 x turbo 2002 E65/740d
Ja pari M sarjan moottoria, ja kyllä olen yhen sortin bemaristi 8)
S62B50
V8
4941
400@6600 500@3800 Bosch DME
1998
E39/M5
E51/Z8
S85B50
V10
4999
507@7750 520@6100 -
2004
E60/M5
S70/2
V12
6064
601@7400 650@5600 TAG DME
1994
McLaren F1
Joku vois laittaa niitä jenkkejä nii vertaillaan ja hehkutetaan
Sierra
Suatan tossa 4.5 päästä Corveten rattiin. 5,7litran V8 siinä ja kehittää vaatimattomat 244hv.
Mutta eiköhän seki jonnehi liikaha.
Jos serkku uskaltas antaa ajaa sillä. 



Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Jenkit ovat tehneet nämä avolavat ja SUV:t verotuksellisesti edulliseksi, lisäksi niitä eivät koske niin tiukat päästörajat kuin "normaaleja" autoja --> taas voi käyttää halvempia koneita ja säästää (ja tarjota auto halvemmalla) kuin tiukkaan viritetyllä ilmastonsäästäjällä.kd kirjoitti:...autonvalmistajat, jotka on puskeneet härkäpäisesti vanhoja isoja "truck" autoja markkinoille eli näitä isoja avolava-autoja ja maastureita, on olleet hätää kärsimässä kun kukaan ei halua oikein ostaa niitä. Sen sijaan ihmisiä kiinnostaa kohtuullisen kulutuksen pelit ja Hondan hybridit.
Maailma on muuttumassa, jopa amerikassakin ymmärretään se.
Ei se amerikkalainen kuluttaja niin tyhmä ole että hylkäisi hyvän kaupan. Autoteollisuudella on uskomattoman hyvät lobbarit ja sikäläinen politiikko on taivutettavissa suuren teollisuuden palvelukseen...
Nyt on vaan sattunut niin että öljyn hinta on ryöpsähtänyt ja on alkanut pumpulla luottokortin vilauttelu hirvittämään.
-M
Meidän chevy II 355cid 12.934s 172.40km/h varttimaili
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Escort 1.8 ghia stw '97
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 22 Elo 2006 23:28
tomipee kirjoitti:^Jatketaan, vaikkei varsinaisesti foorumille kuulukkaan, mutta kun ruvettiin pilkkaamaan euro autoja niin:
750i M73B54 6.6 s* 250 km/h (raj.)* 1994-2001
740i M60B40 6.6 s 7.0 s* 250 km/h (raj.) 1994-199
540i M60 250 km/ 05/1990-12/1995
535i M30 7.7 s 235 km/h 12/1987-12/1993
850CSi S70B56 6.0 s 250 km/h 08/1992-11/1996
Siinä muutamasuorituskyky vertailuun, ja sit niitä moottoreita
M62B46 V8 4619 347@5700 480@3700 Bosch DME ME7.2 2001 E53/X5
N62B44 V8 4398 333@6100 450@3600 Bosch DME ME9.2 2001 E65/745i
E60/545i
M73B54 V12 5379 326@5000 490@3900 2 x Bosch DME M5.2 1994 E38/750i
N74B60
V12 5972 445@6000 600@3950 DME DI-Motronic 2003 E65/760i
Sit 1 dieseli
M67D39 V8 3901 245@4000 612,2@1900 Bosch DDE 2 x turbo 2002 E65/740d
Ja pari M sarjan moottoria, ja kyllä olen yhen sortin bemaristi 8)
S62B50
V8
4941
400@6600 500@3800 Bosch DME
1998
E39/M5
E51/Z8
S85B50
V10
4999
507@7750 520@6100 -
2004
E60/M5
S70/2
V12
6064
601@7400 650@5600 TAG DME
1994
McLaren F1
Joku vois laittaa niitä jenkkejä nii vertaillaan ja hehkutetaan
Älä ny suutu jos euro autoja mollataan... siinä jenkissä on vaa sitä jotain ei voi muuta sanoo

Ford sierra 2,0
Ford mondeo 2,5 v6 ghia mondeo projekti
Ford mondeo 2,5 v6 ghia mondeo projekti
Muakin alko kaivelee toi "järkevyyttä" sana tuossa alotuksessa
Se on se fiilis vaan,eikä sellasta näissä muissa saa 8)
No,Taunuksella pääsee sinnepäin,ei kyllä kuluta tarpeeksi,vääntöä ei oo
ollenkaan mutta motarilla tulee kyllä merisairaaksi kun keinuu kun mikäkin jenkkiauto
,siitä huolimatta että jouset ja iskarit on hyvässä iskussa.
Ja ne puslatkin vielä. Pienihän tuo kyllä on

Se on se fiilis vaan,eikä sellasta näissä muissa saa 8)
No,Taunuksella pääsee sinnepäin,ei kyllä kuluta tarpeeksi,vääntöä ei oo
ollenkaan mutta motarilla tulee kyllä merisairaaksi kun keinuu kun mikäkin jenkkiauto

Ja ne puslatkin vielä. Pienihän tuo kyllä on

ei sieltä mitään junia t...
Pakko osallistua taas "perinteiseksi" menneeseen keskusteluun, joka näyttää vuosi vuodelta pysyvän samalla linjalla.
Eli kaikille voin sanoa että ennen kuin ajaa kasia on turha puhua mistään eroista.
Ja sitten lista euromiehille
jos aletaan vertailemaan, ei verrata sitä bensakriisin aikaista vm 76 kasia siihen uusimpaan 3.0turbo gtiplääplää härveliin.
jenkit ovat aina osanneet tehdä tehokkaita ja kestäviä moottoreita, joita euroautoissa tullaan koskaan näkemään, älyttömän hinta kilpailun vuoksi.
suurin osa suomeen ajautuneista jenkeistä on aikoinaan myyty täysin käyttöautoiksi, ja tehot ja ominaisuudet ovat sen mukaiset eli verrattaen mustangia sierraan.
Jos vertaillaan nykykaluston huippumalleja jenkkien nykykaluston huippumalleihin liikutaan alueella joissa jenkit alkavat tuottamaan liki 1000hv koko kierrosalueella. verraten taas eurojen hetkilliseen alle 500rmp sisällä tapahtuvaan 400hv ylitystä surkealla väännöllä.
vielä aikaisempaan listaan kysymys. Jos 250km/h rajoitettu 750i suoriutuu sataan 6.6 sekunnissa, niin 80luvun kasit tekevät sen 6 sekunttiin vaikka huippunopeus on vain 230-250, 90lukulaiset tekevät sen vielä nopeammin. ja edelleen on kyse vakioautoista joilla eukot ajelee kauppaan
Tästä varmaan saa palautetta runsaasti.
Eli kaikille voin sanoa että ennen kuin ajaa kasia on turha puhua mistään eroista.
Ja sitten lista euromiehille

jos aletaan vertailemaan, ei verrata sitä bensakriisin aikaista vm 76 kasia siihen uusimpaan 3.0turbo gtiplääplää härveliin.
jenkit ovat aina osanneet tehdä tehokkaita ja kestäviä moottoreita, joita euroautoissa tullaan koskaan näkemään, älyttömän hinta kilpailun vuoksi.
suurin osa suomeen ajautuneista jenkeistä on aikoinaan myyty täysin käyttöautoiksi, ja tehot ja ominaisuudet ovat sen mukaiset eli verrattaen mustangia sierraan.
Jos vertaillaan nykykaluston huippumalleja jenkkien nykykaluston huippumalleihin liikutaan alueella joissa jenkit alkavat tuottamaan liki 1000hv koko kierrosalueella. verraten taas eurojen hetkilliseen alle 500rmp sisällä tapahtuvaan 400hv ylitystä surkealla väännöllä.
vielä aikaisempaan listaan kysymys. Jos 250km/h rajoitettu 750i suoriutuu sataan 6.6 sekunnissa, niin 80luvun kasit tekevät sen 6 sekunttiin vaikka huippunopeus on vain 230-250, 90lukulaiset tekevät sen vielä nopeammin. ja edelleen on kyse vakioautoista joilla eukot ajelee kauppaan

Tästä varmaan saa palautetta runsaasti.

Rattimiehen erottaa siitä, että se on vielä pelissä mukana vaikka peli on jo menetetty.
Nykyajan filosofiaa...
Nykyajan filosofiaa...
Kukin ajaa sillä millä tykkää ja mihin on vara. 

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Re: Jenkkiautot ihmetyttää...
Mua vähän häiritsee tämä vertaus, eli verrataan vanhaa halpaa kauppakassi käyttis jenkkiä, johonkin bemarin urheilumalliin..peeoo kirjoitti:Tehoja ei kuitenkaan näissä ole sen enempää kuin eu/japski autoissa ja kulutus aivan järjetön.Esim, kaverini chevy corsicassa 3.1l V6 tehoa vain 140 heppaa kun nykysin esim. bmw m3 3.3 litranen tarjoaa jopa 350 heppaa.

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Totta on että on hölmöä verrata 50-70luvun autoja 80-90 ja 2000 luvun autoihin, mutta en oikein tiennyt mikä euro olisi vertailukelpoinen noista vanhoista. Ja en suuttunut kun euroja mollataan, itse tykkään euroista, tai siis saksalaisista, myös japanilaiset on ihan ok, mutta jenkit ei niin viehätä, poikkeuksia toki löytyy, mutta ei mua häiritsee jos joku tykkää jenkeistä tai vaikka ranskalaisista. Ainut V8 mitä olen ajanut on on 90luvun S mersu, ja oli siinä kyllä mukava vääntö, mutta automaatti ja moottorin äänet(äänettömyys) ei viehättänyt, joten mun on aika huono puhua V8:iesta. Itseäni kuitenkin eniten miellyttää bemarin 6:et, varsinkin noi ///M:t 8)
Riesa 2.0, ei M3 ole mikään urhelumalli, normaali perhe sedani
Taunuksella en ole ajanut, mutta olen ollut kyydissä, oli siinä kyllä fiilistä, erityisesti takapenkillä, en ole istunut ikinä niin letkeässä auton penkissä
Riesa 2.0, ei M3 ole mikään urhelumalli, normaali perhe sedani

Taunuksella en ole ajanut, mutta olen ollut kyydissä, oli siinä kyllä fiilistä, erityisesti takapenkillä, en ole istunut ikinä niin letkeässä auton penkissä
Sierra
ison jenkkiveekasin jylinä ja vääntö on kyllä kieltämättä aika mahtavaa ja moottorit varmaan kestäviäkin(?) mutta mitään järkisyytä ei jenkkiauton hommaamiseen ei taida olla.Käytännöllisyyspuolta ja tiloja etenkin vanhemmissa jenkeissä saattaa olla ja onhan isot koneet todella hyviä tuning-aihioita mitäpä sitä kieltämään.
Sierra 2.0i CL DOCH Kat -90
Jos näissä autoharrastus hommissapeeoo kirjoitti:ison jenkkiveekasin jylinä ja vääntö on kyllä kieltämättä aika mahtavaa ja moottorit varmaan kestäviäkin(?) mutta mitään järkisyytä ei jenkkiauton hommaamiseen ei taida olla.Käytännöllisyyspuolta ja tiloja etenkin vanhemmissa jenkeissä saattaa olla ja onhan isot koneet todella hyviä tuning-aihioita mitäpä sitä kieltämään.
alkaa järkisyitä hakea,tulis tästä
aika tylsää puuhaa
