EGR tulppaus lyhyesti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

EGR tulppaus lyhyesti

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

kertokaas nyt tyhmälle mahdollisimman lyhyesti ja selvästi miten tuo EGR saadaan tulpatuksi. yritin vaihtaa T-liitintä mutta koko kotterossa ei ole moista! (mk2 mondeo 2.0 autom. 1996)
Avatar
Immo
Viestit: 47
Liittynyt: 13 Marras 2006 19:20
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: EGR tulppaus lyhyesti

Viesti Kirjoittaja Immo »

Mondeomies kirjoitti:kertokaas nyt tyhmälle mahdollisimman lyhyesti ja selvästi miten tuo EGR saadaan tulpatuksi. yritin vaihtaa T-liitintä mutta koko kotterossa ei ole moista! (mk2 mondeo 2.0 autom. 1996)

Itse tein sen niin että otin ne kaksi ruuvia irti että sain venttiilin halki.
Leikkasin pellistä umpi "tiivisteen"ja laitoin sen siihen väliin.
ruuvit kiinni ja päällepäin ei näy mitään.

Vihje kun otat ruuvit pois ja venttiilin raolleen niin laita esim paperi väliin ja paina venttiili kiinni paperiin jään muoto ja ruuvin reikien jäljet, niin on helppo tehdä tuo "tiiviste".

ja kuva venttiilistä oli
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... GR%20Valve
Viimeksi muokannut Immo, 07 Huhti 2007 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 -98
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Itse vain repäisin tuon keskelle menevän letkun irti ja tulppasin. Täten siis alipaine ei pääse venttiiliin ja se pysyy kiinni 8) Toimii.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Simprider kirjoitti:Itse vain repäisin tuon keskelle menevän letkun irti ja tulppasin. Täten siis alipaine ei pääse venttiiliin ja se pysyy kiinni 8) Toimii.
ookoo... siis tuo kiiltävä pyöreä on se EGR-venttiili. ja siitä lähtevä kumiletku irti ja tulppa päähän niin pitäis toimia. (kö?) ei näy muita letkuja menevän tuohon ni luulis olevan simppeli homma... testataan!
Avatar
Immo
Viestit: 47
Liittynyt: 13 Marras 2006 19:20
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Immo »

Mondeomies kirjoitti: ookoo... siis tuo kiiltävä pyöreä on se EGR-venttiili. ja siitä lähtevä kumiletku irti ja tulppa päähän niin pitäis toimia. (kö?) ei näy muita letkuja menevän tuohon ni luulis olevan simppeli homma... testataan!

Toiimii jos ei ole venttiili juminut ja jäänyt auki.Silloin ei tuolla alipaine ohjauksen poistamisella ole mitään hyötyä.

Todennäköisesti jos venttili ei toimi on se sillloin juminut eikä näin ollen toimi tuolla alipaineella.
Mondeo 2.0 -98
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

onko siitä oikeesti mitää hyötyä tulpata?
tuning sucks
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

jype kirjoitti:onko siitä oikeesti mitää hyötyä tulpata?
On. Paskastaa nimittäin aika tehokkaasti imusarjan & imuvenat. Tuon ajatuksenahan on laskea palamislämpötilaa sylinterissä -> typpioksidipäästöt pienenee -> pelastaa ehkä yhden puun auton elinaikana :roll:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä olen pätkäissyt letkun poikki ja laittanut umpirautaa tai muovia liittimeksi.
Jos on systeemi jatkuvasti päällä niin silloin sokea tiiviste on paras! 8)
Focus_2.0
Viestit: 739
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Kertokaapa viisaammat onko EGR kaikissa Zeteceissä? Itse olen netistä lukenut, että uudemmissa sitä ei olisi? Omassa -00 2.0 Focuksessa kuitenkin näytäisi olevan tuo yllä linkin kuvassa mainittu EGR venttiili.
Välillä nykii kylmänä tasakaasulla ja ajattelin jos EGR syynä tähän. Aiemmin olen ollut siinä uskossa, että uusissa Zeteceissä missä musta venttiilikoppa ei tuota pahuksen EGR:ää ole.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

waau pistin reijättömän tiivisteen EGR kellolle, nyt vetää puhtaasti koko kierrosalueen, eikä auto jää kiihdyttäessä ihmettelemään vaan vetää kokoajan joka vaihteella :wink:
Mondeo Mk1
DMR
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Tammi 2006 22:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja DMR »

Täytyypä itsekkin kokeilla tuota kun tuntuu auto niin puhdittomalta. Muuten pitäisi kuitenkin kaikki olla kunnossa.
- Juho
-95 Mondeo CLX 1.8
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä laitoin vaimon pirssiin sokean tiivistepahvista mutta puhkes vuodessa! :twisted:
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Monteonisti kirjoitti:Minä laitoin vaimon pirssiin sokean tiivistepahvista mutta puhkes vuodessa! :twisted:

No kai ny :D

Alumiini on paras. Muotoutuu kivasti ja helppo leikata. Jotain paskaliimaa väliin niin ei edes vuoda
Mondeo Mk1
frozzu
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Syys 2006 15:58

Viesti Kirjoittaja frozzu »

Mites tuo vaikuttaa päästöihin esim. katsastuksessa? Joutuuko avaamaan uudestaan? Tekee varmaan jo nykyisellään tiukkaa päästä läpi :D
Avatar
Immo
Viestit: 47
Liittynyt: 13 Marras 2006 19:20
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Immo »

frozzu kirjoitti:Mites tuo vaikuttaa päästöihin esim. katsastuksessa? Joutuuko avaamaan uudestaan? Tekee varmaan jo nykyisellään tiukkaa päästä läpi :D

Ei vaikuta testiin.

Ainakin itsellä oli tuo vettiili tulpattu myös katsastuksen ajan,eikä tullut sanomista.
Mondeo 2.0 -98
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
mondeo99
Viestit: 44
Liittynyt: 02 Joulu 2005 11:12
Paikkakunta: Imatra

ERG

Viesti Kirjoittaja mondeo99 »

Laittakaas joku rautalanka-ohje ERG:n tulppaamiseen.
Ei siis letkun tulppaaminen, vaan itse ERG:n.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: ERG

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mondeo99 kirjoitti:Laittakaas joku rautalanka-ohje ERG:n tulppaamiseen.
Ei siis letkun tulppaaminen, vaan itse ERG:n.
tuossahan se jo oli tokassa viestissä :?
Focus 1.0 edition a6 2017
koha
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2006 13:21

Viesti Kirjoittaja koha »

Tulppasin minäkin vihdoin EGRn. Tuli mieleen että miksi vasta nyt.. Helppo homma ja pieni nykiminen jäi pois.
välikoppaeskoo oon kokeillu
-91 tokkisierra oli (nyyh)
-90 tokkisierra myyty
-97 farkkumondeo myyty
-02 farkkumondeo myyty
-11 joku ihan muu
-kesälelut: 410kg/39hp, 815kg/180hp, 1100kg/260hp, 1600kg/300hp
frozzu
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Syys 2006 15:58

Viesti Kirjoittaja frozzu »

millä te tulppasitte tuon letkun? Mikä olisi paras millä sen saisi tukittua
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ruuvi tai pien pultti.

nimim.tunti sitten tulppasin
pelkän letkun.

Nykimiset tosiaan häipyi,
pelkästään tuolla.
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Lainataas valmista topiccia: mites tuo tulppaus kun kone on endura-de eli 1,8TD? Missä EGR ja alipaineletku?
frozzu
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Syys 2006 15:58

Viesti Kirjoittaja frozzu »

Jep ruuvin laitoin itsekin...tuntuu että nykiminen ainakin vähentynyt jos ei ihan loppunut.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: EGR tulppaus lyhyesti

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Tulppasin diesel-focuksen egr:n reilu vuosi sitten ohuesta alumiinipellistä tehdyllä sokealla tiivisteellä, mutta nyt otin ympäristösyistä pois. Ihmeekseni huomasin, että tiivisteeseen oli palanut melkein egr-putken kokoinen reikä! Eli vinkkinä tulppaajille: Kannattaa käyttää tarpeeksi vahvaa ainetta.

Nyt mietin kieli keskellä suuta, että onkohan irti palaneet pellinpalat nousseet imusarjaan vai tippuneet jonnekin egr:n syövereihin... Paljonkohan siellä on painetta, jaksaako se nostaa ne palaset imusarjaan?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: EGR tulppaus lyhyesti

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Cossusta purin koko egr pois, jätin vain solenoidin paikalle jotten systeemi luulee että sielä on egr paikalla niin ei anna vikakoodia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
cenote
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2010 13:32

Re:

Viesti Kirjoittaja cenote »

Immo kirjoitti:
Toiimii jos ei ole venttiili juminut ja jäänyt auki.Silloin ei tuolla alipaine ohjauksen poistamisella ole mitään hyötyä.

Todennäköisesti jos venttili ei toimi on se sillloin juminut eikä näin ollen toimi tuolla alipaineella.
Vedin kumiletkun irti ja tulppasin sen. Auto toimii melko hyvin, mutta jonkin verran se vielä savuttaa.
Vaikuttaako putken tukkiminen alumiininpalalla eri asiaan kuin kumiletkun tukkiminen ruuvilla?

edit Ilmeisesti vaikuttaa siinä tilanteessa jos venttiili on jäänyt auki, joku vois varmistaa olenko oikeassa.

edit2 Kyllä todellakin vaikuttaa, minulla ei vika korjaantunut täysin kun tulppasin kumiletkun pultilla.
Vika korjaantui kuitenkin täysin kun tukin pellinpalalalla putken.
Suosittelen kaikkia käyttämään pellinpalaratkaisua.
Leikkasin limutölkistä palan, onko kellään tietoa kuinka kauan (km) noin ohut pelti kestää käytössä?
Edit. Ei kestänyt limutölkistä leikattu tulppa kuin yhden pidemmän 600km reissun kun jo tuli reikä, eli ei sovellu kuin kokeilemiseen.
Vastaa Viestiin