Jakohihnan Vaihdon hinta-arvio?
Hihna
Suosittelen käyttämään merkkihuollossa vaihdattamassa hihnan. Sillä ne ei tiedä jossakin tedoilin nyrkkipajassa mitä niitten pitää tarkistaa kun hihna vaihdetaan! (entinen ford huoltoneuvoja)
Hihnan vaihdoille on yleensä kiinteä veloitus ja sitä kannattaa hiukan tinkiä:)
Hihnan vaihdoille on yleensä kiinteä veloitus ja sitä kannattaa hiukan tinkiä:)
Jani S
Kysäsin ohi mennen fordin liikkeeltä hinta arviota jakopään hihnan vaihtoon focus 99 tdi niin sellainen pyöreä 500 egua on kuulemma. Aika kallista. Mitätön lenkki vaan. Ilmeisesti sitä autoa pitää purkaa niin paljon että aikaa kuluu. Muuten en keksi miten voi noin paljon maksaa. Hintaan ei kuulu mitään muuta kun hihna ja työ.
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
Kun kyseessä on noin vanha auto, niin miksei sitä voi vaihtaa itse? Sana jakopää kuulostaa kauheelta hommalta, mutta ei se ole.
Kerran oon tehny jakopäärempan V8 Audiin, se oli jo kauheeta.
Uudemmat Vw passatit menee helposti, kunhan ensin poistaa oikeasti koko keulan.
No, Valot,vilkut,puskurin, maskin,puskurin rauta osuuden, sitten onkin jo tilaa avata jakopään muovikoppa Oma aika: ~2,5h, ohjeaika jotain 2h
Kerran oon tehny jakopäärempan V8 Audiin, se oli jo kauheeta.
Uudemmat Vw passatit menee helposti, kunhan ensin poistaa oikeasti koko keulan.
No, Valot,vilkut,puskurin, maskin,puskurin rauta osuuden, sitten onkin jo tilaa avata jakopään muovikoppa Oma aika: ~2,5h, ohjeaika jotain 2h
Mondeo Mk1
Tein itse syksyllä mk1 td mondeoon jakopääremontin. Pelkät osat taisi olla 150e tienoilla. Pari hammashihnaa, kolme moniuraa ja kiristimet. Vesipumppua en uusinut. Aikaa meni kuutisen tuntia ja ihan riittävästi tuota sai purkaa. Mm. koneen päätykorvake irti. Itse vaihto sitten pyöränkotelon kautta. Toisella yrittämällä tuon kyllä varmasti tekisi alle neljään tuntiin. Nuo on kovin autokohtaisia, joten paha noista on valittaa että kun "siihen autoon maksoi vaan 150e töineen..." Aikanaan corollaan vaihtoi hihnat ja kiristimet alta puoleen tuntiin kun tiesi mitä teki Eikä osatkaan maksaneet oikein mitään.
Huolellisuus ja rauhallisuus tuossa on kaiken A ja O. Merkkaa hyvin kaiken ja tarkastaa vielä jokuseen kertaan. Sittenkin ensin pyörittää konetta käsin, sitten startilla estäen käyntiin lähdön, sitten vasta tulille. Voi olla hätävarjelun liioittelua, mutten kyllä mitään ole rikkonutkaan. Kerran on ollut pakonokan ajoitus pielessä yhdessä tuplanokkaisessa Maksaahan nuo työt, mutta jos ei ole varma mitä tekee, niin ehkä vastuu kannattaa siirtää muille. Tuossa kuitenkin helposti tekee ison tuhon. Perinteinen: "itse tein, en edes säästänyt, eikä toimi koskaan." Toisaalta turha noita on pelätäkkään, koneita ne vaan on.
Vaihtoväleistä kannattaa yleensä valita se pienin arvo.
Huolellisuus ja rauhallisuus tuossa on kaiken A ja O. Merkkaa hyvin kaiken ja tarkastaa vielä jokuseen kertaan. Sittenkin ensin pyörittää konetta käsin, sitten startilla estäen käyntiin lähdön, sitten vasta tulille. Voi olla hätävarjelun liioittelua, mutten kyllä mitään ole rikkonutkaan. Kerran on ollut pakonokan ajoitus pielessä yhdessä tuplanokkaisessa Maksaahan nuo työt, mutta jos ei ole varma mitä tekee, niin ehkä vastuu kannattaa siirtää muille. Tuossa kuitenkin helposti tekee ison tuhon. Perinteinen: "itse tein, en edes säästänyt, eikä toimi koskaan." Toisaalta turha noita on pelätäkkään, koneita ne vaan on.
Vaihtoväleistä kannattaa yleensä valita se pienin arvo.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
2.5l Duratec 24v
Itsellä tuollainen 2.5l Duratec 24v vm-2001 ja ajettu 145000km, eikös tuossa olekin ketju vai kuinka? mites tuota ketjua huollatetaan vai vaihdetaankos sekin jossain vaiheessa?
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
omaan escoon vaihdettiin jakopäänhihna kiristimineen pari vuotta sitten ja hintaa tuli 280e. palvelu oli erittäin hyvää, oli paikallinen autoliike ei mikään merkkikorjaamo mutta hemmetin hyvin osaavat hommansa. sinne vien jatkossakin koska minä en sitä ala itse vaihtelemaan....
ketä leikkiin ryhtyy.... niin ryhtyy sitten kans !!!!!
Hintoja mk2 1.8td mondeoon.
Hihnasarja + kiristimet + vesipumppu tarvike n. 170e:
- Hihnasarja ContiTech (sis. jakohihna + pumppuhihna)
- Autom.kiristin SNR (sisältö: Litens)
- Ohjainrulla SNR (sisältö: INA)
- Pumppuhihnan kiristin GMB
- Vesipumppu Airtex (jos ei tarvi, niin -65e)
Päälle lisäksi:
- Moniurahihnat 3kpl Gates (n.25-30e) eli kaikki osat vajaa 200eur.
http://www.kuopionvaraosakeskus.fi
Ihan tunnetut osienvalmistajat:
http://www.contitech.fi
http://www.snr-bearings.com (sisällöt olivat Litens + INA)
http://www.litens.com/website/Products/ ... ioner.html
http://www.ina.com/content.ina.de/en/in ... /index.jsp
http://www.gmb.net
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... ntent196DA
http://www.airtexproducts.com
http://www.gates.com/europe
Työ tarvikeosille:
- halvin pajalla 30e/h ja 3-4h eli n. 100-120eur. Työn keskim. hinta eri korjaamoilla n.150eur. (Selvitä että tekijä varmasti osaa ja haluaa tehdä, ettei tule perumisia. Ahdas paikka.)
Hihnasarja alkup:
- Hartikaisella 155e (ovh. 2 hammashihnaa ja 3 rullaa)
Työ merkkiliikkeessä:
- Työ Hartikaisella 250e kiinteähinta (ovh. voi saada alemmas ja merkkihuollossa...)
- Työ Delta-Autossa 200e kiinteähinta (... työlle 1v takuu alkuperäisosilla)
Vesipumpun vaihtoa suositellaan samalla, jos ei tietoa aiemmasta vaihdosta. Hartikaiselle saa olla myös tarvikepumppu, koska kuulemma parempi vaihtoehto, mitä vanha "mikälie"-vesipumppu. Pakettihinnasta kannattaa neuvotella (esim. 130+220=350e + päälle mahdolliset muut osat).
Kokonaishinta hihnanvaihdolle tarvike vesipumpun kanssa on noin 300-450e riippuen huoltopaikasta ja varaosien ostopaikasta. Mitään näistä hinnoista ei ole kiveenkirjoitettu, joten hinnat voivat vaihdella esim. ajankohdan tai paikkakunnan mukaan.
Hihnasarja + kiristimet + vesipumppu tarvike n. 170e:
- Hihnasarja ContiTech (sis. jakohihna + pumppuhihna)
- Autom.kiristin SNR (sisältö: Litens)
- Ohjainrulla SNR (sisältö: INA)
- Pumppuhihnan kiristin GMB
- Vesipumppu Airtex (jos ei tarvi, niin -65e)
Päälle lisäksi:
- Moniurahihnat 3kpl Gates (n.25-30e) eli kaikki osat vajaa 200eur.
http://www.kuopionvaraosakeskus.fi
Ihan tunnetut osienvalmistajat:
http://www.contitech.fi
http://www.snr-bearings.com (sisällöt olivat Litens + INA)
http://www.litens.com/website/Products/ ... ioner.html
http://www.ina.com/content.ina.de/en/in ... /index.jsp
http://www.gmb.net
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... ntent196DA
http://www.airtexproducts.com
http://www.gates.com/europe
Työ tarvikeosille:
- halvin pajalla 30e/h ja 3-4h eli n. 100-120eur. Työn keskim. hinta eri korjaamoilla n.150eur. (Selvitä että tekijä varmasti osaa ja haluaa tehdä, ettei tule perumisia. Ahdas paikka.)
Hihnasarja alkup:
- Hartikaisella 155e (ovh. 2 hammashihnaa ja 3 rullaa)
Työ merkkiliikkeessä:
- Työ Hartikaisella 250e kiinteähinta (ovh. voi saada alemmas ja merkkihuollossa...)
- Työ Delta-Autossa 200e kiinteähinta (... työlle 1v takuu alkuperäisosilla)
Vesipumpun vaihtoa suositellaan samalla, jos ei tietoa aiemmasta vaihdosta. Hartikaiselle saa olla myös tarvikepumppu, koska kuulemma parempi vaihtoehto, mitä vanha "mikälie"-vesipumppu. Pakettihinnasta kannattaa neuvotella (esim. 130+220=350e + päälle mahdolliset muut osat).
Kokonaishinta hihnanvaihdolle tarvike vesipumpun kanssa on noin 300-450e riippuen huoltopaikasta ja varaosien ostopaikasta. Mitään näistä hinnoista ei ole kiveenkirjoitettu, joten hinnat voivat vaihdella esim. ajankohdan tai paikkakunnan mukaan.
Itsekin päädyin merkkikorjaamoon, vaikka hinta olikin jopa toistasataa kalliimpi mitä tarvikeliikkeestä ostetuilla osilla + halvimmalla pajalla laitettuna. Vesipumpun (65e) otin tarvikkeena, koska Airtex vaikutti laadukkaalta. Airtexin pumpussa on metallinen siipipyörä ja alkuperäisessä muovinen.
Alkuperäisissä osissa oli Litens kiristimenä ja INA ohjainrullana. Eli samoja osia mitä tarvikeliike tarjosi.
Oli oikeastaan hyvä, että valitsin merkkikorjaamon, koska takuu pelasi ja ensimmäisellä kerralla jäänyt räminä hävisi toisella huoltokerralla. Muuten en aivan vakuuttunut työnlaadusta, koska mokia tehtiin useampia (räminä 1. huollon jälkeen, kytkimen savutus aivan turhaan, helma sisään kun nosto väärästä kohdasta).
Heti ensimmäisen hihnahuollon jälkeen alkoi nimittäin kuulua räpätys/räminä, kun 1.8td koneen kierrokset nousivat 2500-3500rpm. Ennen ei ollut mitään vastaavaa ääntä kuulunut. Nyt räminä kuului välillä tosi voimakkaasti, varsinkin vedätettäessä moottoria kierroksilla.
Kuuntele pätkä räminä äänestä (0,9mt): http://tinyurl.com/24o2n5
Ilmoitin merkkihuoltoon ja varattiin uusi aika. Räminän lähdettä ei saatu täysin varmistettua, joten huoltomies heitti kaikki osat uudesta paketista ja pisti auton kasaan. Enää ei koeajolla kuulunut ääntä.
Koska merkkihuollossa on 1v täystakuu osille+työlle, niin kustannus oli 0 euroa. Mitä nyt tuli itsellä mustattua kädet, käytettyä vianetsintään 6h ja ajettua 200km turhaan koeajolenkkejä, kun yritin itse selvittää räminän lähdettä. Myös huoli, vi**tus ja auton 'käyttökielto' olivat päällä 1,5vko.
Lisäksi merkkihuollon autonosturilla tuli helmaan painauma/repeämä, kun nostettiin väärästä kohtaa. Räminää etsiessä huoltomies pisti kierrokset 3000rpm ja luistatti=savutti kytkintä niin, että huoltohallissa haisi. Mikähän idea tässä oli, koska räminä kuului jo pienellä koeajolenkillä. Eikä mitään elettäkään, että helman n. 30cm pitkä paunautuma korvattaisiin esim. ilmastointihuollolla puoleenhintaan, joten lisäpeltityöstä sekä kaikesta vaivasta vain kiitos, nam. Mutta tekevällehän sattuu, ja toisille näköjään sattuu sitä huonoa tuuria...
Pääasia että lopulta räminä hävisi.
Alkuperäisissä osissa oli Litens kiristimenä ja INA ohjainrullana. Eli samoja osia mitä tarvikeliike tarjosi.
Oli oikeastaan hyvä, että valitsin merkkikorjaamon, koska takuu pelasi ja ensimmäisellä kerralla jäänyt räminä hävisi toisella huoltokerralla. Muuten en aivan vakuuttunut työnlaadusta, koska mokia tehtiin useampia (räminä 1. huollon jälkeen, kytkimen savutus aivan turhaan, helma sisään kun nosto väärästä kohdasta).
Heti ensimmäisen hihnahuollon jälkeen alkoi nimittäin kuulua räpätys/räminä, kun 1.8td koneen kierrokset nousivat 2500-3500rpm. Ennen ei ollut mitään vastaavaa ääntä kuulunut. Nyt räminä kuului välillä tosi voimakkaasti, varsinkin vedätettäessä moottoria kierroksilla.
Kuuntele pätkä räminä äänestä (0,9mt): http://tinyurl.com/24o2n5
Ilmoitin merkkihuoltoon ja varattiin uusi aika. Räminän lähdettä ei saatu täysin varmistettua, joten huoltomies heitti kaikki osat uudesta paketista ja pisti auton kasaan. Enää ei koeajolla kuulunut ääntä.
Koska merkkihuollossa on 1v täystakuu osille+työlle, niin kustannus oli 0 euroa. Mitä nyt tuli itsellä mustattua kädet, käytettyä vianetsintään 6h ja ajettua 200km turhaan koeajolenkkejä, kun yritin itse selvittää räminän lähdettä. Myös huoli, vi**tus ja auton 'käyttökielto' olivat päällä 1,5vko.
Lisäksi merkkihuollon autonosturilla tuli helmaan painauma/repeämä, kun nostettiin väärästä kohtaa. Räminää etsiessä huoltomies pisti kierrokset 3000rpm ja luistatti=savutti kytkintä niin, että huoltohallissa haisi. Mikähän idea tässä oli, koska räminä kuului jo pienellä koeajolenkillä. Eikä mitään elettäkään, että helman n. 30cm pitkä paunautuma korvattaisiin esim. ilmastointihuollolla puoleenhintaan, joten lisäpeltityöstä sekä kaikesta vaivasta vain kiitos, nam. Mutta tekevällehän sattuu, ja toisille näköjään sattuu sitä huonoa tuuria...
Pääasia että lopulta räminä hävisi.