Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 22 Helmi 2005 14:22
- Paikkakunta: Porvoo
Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Eli: Tekniikanvaihto autossa on nyt 46,4% vuonna -99 tehtynä. Voiko siihen lykkästä kylkeen turbontekniikan? Kanta-auto on ollut 1.6CL (ei ilmoitettuja tehoja rekisteriotteeessa)?
(joku tehnyt 1.6CL:stä XR3i:n ja saanut noin paljon prosentteja!?!?)
(joku tehnyt 1.6CL:stä XR3i:n ja saanut noin paljon prosentteja!?!?)
Volvo V40 -01
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Muistelisin että itse kun asiaa kyselin (VW palstoilla) niin vastaukseksi sain että kerran vaihdettu jo, ei mene prosentteja uudelleen. Ja tosiaan silloinhan meni mm jarruista ynnä muista prosentteja, joten sillä niitä on ainakin tohon sun yksilöös saatu. Kun nykyään mm jarruja saa päivittää ilman prosentteja.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Onko kyseessä tuo avo xr3i ,selittäisi tuon helposti ?Cabriogirl kirjoitti:Eli: Tekniikanvaihto autossa on nyt 46,4% vuonna -99 tehtynä. Voiko siihen lykkästä kylkeen turbontekniikan? Kanta-auto on ollut 1.6CL (ei ilmoitettuja tehoja rekisteriotteeessa)?
(joku tehnyt 1.6CL:stä XR3i:n ja saanut noin paljon prosentteja!?!?)
Kanta-autona 1,6cl ja sen ympärille rakennettu "avo"
gti golo palloilija
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 22 Helmi 2005 14:22
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Tota sun kommettia mä pitäisin jo melkein loukkauksenaAksu kirjoitti: Onko kyseessä tuo avo xr3i ,selittäisi tuon helposti ?
Kanta-autona 1,6cl ja sen ympärille rakennettu "avo"
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ly&Id=1034
...Olen ehkä ostamassa tuommosta korinvaihto (umpi)XR3i:sta, jota nyt ei kannata mun nykyisiin autoihin sekottaa muuten ku että tuo nyk. RST toimisi elinten luovuttajana. On nimittäin aika haperoks päässy ton mun korinvaihto RST:n kori eikä se muutenkaa mitää silmäniloa tarjoa...
Volvo V40 -01
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
kone (täydellinen) 15%Cabriogirl kirjoitti: Tota sun kommettia mä pitäisin jo melkein loukkauksena
http://www.fordclub.fi/index.php?valikk ... ly&Id=1034
...Olen ehkä ostamassa tuommosta korinvaihto (umpi)XR3i:sta, jota nyt ei kannata mun nykyisiin autoihin sekottaa muuten ku että tuo nyk. RST toimisi elinten luovuttajana. On nimittäin aika haperoks päässy ton mun korinvaihto RST:n kori eikä se muutenkaa mitää silmäniloa tarjoa...
laatikko 9%
sisusta n.9%
akselistot 20%
Jo noilla osilla %paukkuisivat yli....
gti golo palloilija
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 22 Helmi 2005 14:22
- Paikkakunta: Porvoo
No olettekos sitä mieltä, että ei menis enää lisää prosentteja jos lykkäis turbon koneen kylkeen? Entäs meneekö prosentteja, jos vaihtaa koko koneen, kun on kuitenki samanlainen mikä sielä nyt on kiinni?
Volvo V40 -01
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Niin onko se korinvaihto vai tekniikanvaihto? Jos jälkimmäinen, niin onnistuu moottorin vaihtaminen, ekaan ei.Cabriogirl kirjoitti:Olen ehkä ostamassa tuommosta korinvaihto (umpi)XR3i:sta
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 22 Helmi 2005 14:22
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
No myyjä käyttää nimitystä korinvaihto. Kori on ilmeisesti tuotu saksasta. Niin onkos se sitte se korinvaihto? Logiikka ei riitä nyt ajattelemaan niin pitkälleoverboost kirjoitti: Niin onko se korinvaihto vai tekniikanvaihto? Jos jälkimmäinen, niin onnistuu moottorin vaihtaminen, ekaan ei.

Volvo V40 -01
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Escort XR3i cabriolet -87
Escort 1.3 4d -78
Ex:
Escort XR3i All Blue cabriolet -90
Escort 1.3 Laser -88
Escort 1.3 STW -88
Escort RST -87/-89
Escort 1.3 C -87
Escort 1.3 STW -87
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Kyllä suomalaisessa rekisteriotteessa on lueteltu vaihdetut osat (tai no, ainakin mulla). Vaihdetut osat saa vaihtaa vaikka kuinka monta kertaa, alkuperäisten määrää seurataan ja niitä pitää olla enemmän kuin puolet jäljellä, muuten olet tehnyt uuden auton ja pääset maksamaan veroja ja todistamaan nykyisten normien täyttymisiä.Cabriogirl kirjoitti: No myyjä käyttää nimitystä korinvaihto. Kori on ilmeisesti tuotu saksasta. Niin onkos se sitte se korinvaihto? Logiikka ei riitä nyt ajattelemaan niin pitkälle
Selvitän asiaa autoja harrastavan katsastusmiehen näkökulmasta:
Avo-xr3i kolmella eri tavalla: Ensinnä toki se aito alkuperäinen avo-xr3i, se on hieeeeno juttu ja hieeeno auto.. Korinvaihtoautosta puhutaan silloin jos suomalaiseen xr3i "umpi"escorttiin on vaihdettu esim ulkomailta tuotu avoauton kori; Kannattaa pysyä erossa nykyään näistä. Tekniikanvaihdosta puhutaan jos aitoon suomi-avoon on vaihdettu jälkeenpäin xr3i tekniikka, tämä ei ole paha asia vrt. korinvaihto.
Autoa tarkastellessa puhutaan aina auton "identiteetistä", eli siitä paljonko alkuperäistä on jäljellä. Alkuperäistä pitää olla jäljellä yli puolet eli toisinpäin käännettynä vaihdettuja osia saa olla max 49,9%. Eli suomeksi siis kerran vaihdetun osan uudelleenvaihtaminen ei lisää prosentteja, eikä esim alkuperäisen moottorin ahtaminenkaan lisää prosentteja koska alkuperäisyyden määrä ei vähene. Eri osien prosenttiosuudet on tarkoin määritelty tuolla -> http://www.lvm.fi/oliver/upl440-Prosent ... 6s2006.pdf, ja osa jota ei listassa mainita ei vaikuta prosentteihin (esim jarrut, ohjauslaitteet). Tuo nykyinen prosenttitaulukko tuli voimaan 1.1.2007 joten ennen sitä muutoskatsastetut "prosenttiautot" ovat toki vanhan taulukon mukaisilla prosenteilla ja seuraavassa muutoskatsastuksessa prosentit lasketaan toki uudelleen nykyään voimassa olevan taulukon mukaan, eli vanhoja ja uusia prosentteja ei summata yhteen.
Prosenttitaulukko tehtiin aikanaan 90-luvun puolivälin jälkeen siksi koska maassamme alettiin kiertää autoveroa; ostettiin miljoonan ajettu lahovikainen W123 suomi-200D mersu halvalla, tuotiin saksasta W126 500SEC coupe-mersu, vaihdettiin sen suomi-200d:n tekniikka ja joitain näkyviä osia coupen koriin ja mentiin katsastamaan "korinvaihtomersua" ja sanottiin "vaihdettiin vanhaan mersuun parempi ja hienompi kori", ja kun prosenttisääntöjä ei vielä ollut tultiin viikon päästä samalla autolla uudelleen muutosleimalle koska nyt siihen oli vaihdettu 500sec tekniikka; tällä keinolla saatiin vääryydellä kierrettyä autovero ja ainut haitta näin tehdyssä 500sec mersussa oli paperit joissa luki W123 200d johon vaihdettu kaikki osat ja jälkeenpäin lyöty valmistenumero, sen 200D:n sellainen.. Prosenttitaulukko meni kuitenkin sen verran vituilleen että siitä tuli rehelliselle harrastajalle todellinen riesa.. nyt 1.1.2007 saatiin vihdoin harrastajaa suosiva parannus prosenttiosuuksiin.
Prosenttiuudistuksessa 1.1.2007 kasvatettiin auton korin osuutta muihin osiin nähden tuntuvasti. Tämä helpotti perinteisempää autonrakentelua eli jos esimerkiksi autoon on vaihdettu etu- ja taka-akselit, moottori ja vaihteisto tuli tästä vanhalla kaavalla 10%+10%+15%+9% = 44% joten paljoa ei jää enää varaa vaihdella esim sisustaa tms. Uudella säännöllä sama auto 4%+4%+14%+8% = 30% joten vielä jää varaa vaihdella osia. Lisäksi "ennenvanhaan" piti vaihtoprosenttien ylittäessä 35% rajan tehdä erillinen satoja euroja maksava kanta-autotarkistus jossa yksilöitiin eri osat.. 1.1.2007 jälkeen kanta-autotarkastuksesta luovuttiin eli se o historiaa vain (onneksi).
Ongelmallisia ovat nykyään korinvaihtoautot. Vanhan prosenttikaavan mukaan pelkkä korikehikko oli 24% kun taas uuden mukaan 46%; tähän kun vielä lisätään pakolliset ovet ja sisustan osia sekä mm takavalot Escortin tapauksessa alkaa olla selvää että vanhalla prosenttitaulukolla nippanappa laillinen auto muuttuu uudella kaavalla "prosenttipommiksi" jos sitä esitetään uudelleen muutoskatsastettavaksi ihan minkä tahansa muutoksen takia nykypäivänä. Tämän vuoksi "korinvaihtoauto" on miltei kirosana.
Mitä haittaa prosenteista sitten on? Mikäli vaihdettuja osia on enemmän kuin alkuperäistä "kanta-autoa" menee auto uudelleenverotettavaksi ja lasketaan vastaavan UUDEN auton autovero ja laitetaan maksettavaksi. Ja nyt ei puhuta minkään tuontiauton alennetusta verosta vaan ihan uuden auton verosta joka on kymmeniätuhansia €uroja.. Tämä prosenttien ylittyminen on siis nykyään vaarana ainoastaan korinvaihtoautojen kanssa, joten itse en ainakaan "sekaantuisi" enää. Nykyään itsekantavan auton korinvaihto on muutenkin automaattisesti verollista puuhaa vaikka prosentit nippanappa riittäisivätkin joissain tapauksissa.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi; Mikäli se auto on korinvaihto ei siihen voi tehdä minkäänlaisia muutoksia enään. Jos taas tekniikanvaihto niin ihan vapaasti saat muutella tekniikkaa jatkossakin. Niin kauan kun auton korikehikko on alkuperäinen niin lähes kaiken muun kanssa pärjää prosenttitaistossa.
Avo-xr3i kolmella eri tavalla: Ensinnä toki se aito alkuperäinen avo-xr3i, se on hieeeeno juttu ja hieeeno auto.. Korinvaihtoautosta puhutaan silloin jos suomalaiseen xr3i "umpi"escorttiin on vaihdettu esim ulkomailta tuotu avoauton kori; Kannattaa pysyä erossa nykyään näistä. Tekniikanvaihdosta puhutaan jos aitoon suomi-avoon on vaihdettu jälkeenpäin xr3i tekniikka, tämä ei ole paha asia vrt. korinvaihto.
Autoa tarkastellessa puhutaan aina auton "identiteetistä", eli siitä paljonko alkuperäistä on jäljellä. Alkuperäistä pitää olla jäljellä yli puolet eli toisinpäin käännettynä vaihdettuja osia saa olla max 49,9%. Eli suomeksi siis kerran vaihdetun osan uudelleenvaihtaminen ei lisää prosentteja, eikä esim alkuperäisen moottorin ahtaminenkaan lisää prosentteja koska alkuperäisyyden määrä ei vähene. Eri osien prosenttiosuudet on tarkoin määritelty tuolla -> http://www.lvm.fi/oliver/upl440-Prosent ... 6s2006.pdf, ja osa jota ei listassa mainita ei vaikuta prosentteihin (esim jarrut, ohjauslaitteet). Tuo nykyinen prosenttitaulukko tuli voimaan 1.1.2007 joten ennen sitä muutoskatsastetut "prosenttiautot" ovat toki vanhan taulukon mukaisilla prosenteilla ja seuraavassa muutoskatsastuksessa prosentit lasketaan toki uudelleen nykyään voimassa olevan taulukon mukaan, eli vanhoja ja uusia prosentteja ei summata yhteen.
Prosenttitaulukko tehtiin aikanaan 90-luvun puolivälin jälkeen siksi koska maassamme alettiin kiertää autoveroa; ostettiin miljoonan ajettu lahovikainen W123 suomi-200D mersu halvalla, tuotiin saksasta W126 500SEC coupe-mersu, vaihdettiin sen suomi-200d:n tekniikka ja joitain näkyviä osia coupen koriin ja mentiin katsastamaan "korinvaihtomersua" ja sanottiin "vaihdettiin vanhaan mersuun parempi ja hienompi kori", ja kun prosenttisääntöjä ei vielä ollut tultiin viikon päästä samalla autolla uudelleen muutosleimalle koska nyt siihen oli vaihdettu 500sec tekniikka; tällä keinolla saatiin vääryydellä kierrettyä autovero ja ainut haitta näin tehdyssä 500sec mersussa oli paperit joissa luki W123 200d johon vaihdettu kaikki osat ja jälkeenpäin lyöty valmistenumero, sen 200D:n sellainen.. Prosenttitaulukko meni kuitenkin sen verran vituilleen että siitä tuli rehelliselle harrastajalle todellinen riesa.. nyt 1.1.2007 saatiin vihdoin harrastajaa suosiva parannus prosenttiosuuksiin.
Prosenttiuudistuksessa 1.1.2007 kasvatettiin auton korin osuutta muihin osiin nähden tuntuvasti. Tämä helpotti perinteisempää autonrakentelua eli jos esimerkiksi autoon on vaihdettu etu- ja taka-akselit, moottori ja vaihteisto tuli tästä vanhalla kaavalla 10%+10%+15%+9% = 44% joten paljoa ei jää enää varaa vaihdella esim sisustaa tms. Uudella säännöllä sama auto 4%+4%+14%+8% = 30% joten vielä jää varaa vaihdella osia. Lisäksi "ennenvanhaan" piti vaihtoprosenttien ylittäessä 35% rajan tehdä erillinen satoja euroja maksava kanta-autotarkistus jossa yksilöitiin eri osat.. 1.1.2007 jälkeen kanta-autotarkastuksesta luovuttiin eli se o historiaa vain (onneksi).
Ongelmallisia ovat nykyään korinvaihtoautot. Vanhan prosenttikaavan mukaan pelkkä korikehikko oli 24% kun taas uuden mukaan 46%; tähän kun vielä lisätään pakolliset ovet ja sisustan osia sekä mm takavalot Escortin tapauksessa alkaa olla selvää että vanhalla prosenttitaulukolla nippanappa laillinen auto muuttuu uudella kaavalla "prosenttipommiksi" jos sitä esitetään uudelleen muutoskatsastettavaksi ihan minkä tahansa muutoksen takia nykypäivänä. Tämän vuoksi "korinvaihtoauto" on miltei kirosana.
Mitä haittaa prosenteista sitten on? Mikäli vaihdettuja osia on enemmän kuin alkuperäistä "kanta-autoa" menee auto uudelleenverotettavaksi ja lasketaan vastaavan UUDEN auton autovero ja laitetaan maksettavaksi. Ja nyt ei puhuta minkään tuontiauton alennetusta verosta vaan ihan uuden auton verosta joka on kymmeniätuhansia €uroja.. Tämä prosenttien ylittyminen on siis nykyään vaarana ainoastaan korinvaihtoautojen kanssa, joten itse en ainakaan "sekaantuisi" enää. Nykyään itsekantavan auton korinvaihto on muutenkin automaattisesti verollista puuhaa vaikka prosentit nippanappa riittäisivätkin joissain tapauksissa.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi; Mikäli se auto on korinvaihto ei siihen voi tehdä minkäänlaisia muutoksia enään. Jos taas tekniikanvaihto niin ihan vapaasti saat muutella tekniikkaa jatkossakin. Niin kauan kun auton korikehikko on alkuperäinen niin lähes kaiken muun kanssa pärjää prosenttitaistossa.
Turbon asennus rinnastetaan koneen vaihtoon vain tehoja laskettaessa. Kerran vaihdetun osan uudelleen vaihtaminen ei vähennä kanta-autopitoisuutta, mitä siis tarkkaillaan, eikä siis niinollen lisää muutosprosentteja. Myöskään uusien osien (turbo) lisääminen ei vaikuta muutosprosentteihin, koska alkuperäisten osien määrä ei muutu. Sensijaan alkuperäisen osan poistaminen lasketaan, koska silloinhan alkuperäisen eli kanta-auton osien määrä vähenee.Ninja kirjoitti:Kukaan ei tainnut vasta siihen, että meneekö prosentteja uudestaan jos kone on jo kerran vaihdettu ja jos sitten lykkää vielä turbon kiinii? Turbohan rinnastettiin koneen vaihtoon.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45