ei lähe käyntiin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Antti Autoilija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Helmi 2007 16:27

Viesti Kirjoittaja Antti Autoilija »

Terve!

Allekirjoittanutkin meni ostamaan Escortin muutama viikko sitten. 91-vuotinen ja 1,6 EFI-koneella. :P
Alussa oli hieman outoja sähköhäiriöitä lähinnä valokatkaisijassa. Vilkku piti laittaa varovasti, ettei mennyt pitkät päälle.
Parin viikon ajamisen jälkeen laturin valo alkoi palaa himmeästi, mutta virtaa riitti.
Eräänä iltana auto sammui valoihin, ei lähtenyt startista käyntiin, joten pukkasimme sopivasti risteyksestä alkavaan alamäkeen. Kone ulvahti käyntiin ja laturin valo oli sammunut.
Pari päivää meni ilman latausvalon temppuilua. Sitten alkoi taas palaa ja moottori sammui parin päivän päästä valoihin. Nyt lähti startista käyntiin, jonka jälkeen latausvalo ei palanut turhia. Normaalisti kylläkin laittaessa virran päälle.
Taas pari päivää ja auto sammui ilman laturin valon temppuilua. Taas startista käyntiin mutta nytpä laturin valo syttyi palamaan.

No, tästäpä selvitään, kun ei kerran tielle jätä. :?
Sitten alkoivat kovat pakkaset, laturin valo temppuili ja kone alkoi hyytyä iltamyöhällä ja auto sammui ikävään paikkaan. Ei lähtenyt käyntiin muuta kuin kaverin hinauksella. Kävi vain hetken ja sammui heti, mikäli laittoi sähkölaitetta päälle ja muutenkin pian.
Auto kotipihaan ihmeteltäväksi. Akku täyteen ja koputtelua, kosteudenpoistajaa ja sulakkeiden räpläystä.
Parin päivän ihmettelyn ja lämmittelyn jälkeen auto toimi muuten normaalisti paitsi ei lähde, ei edes lupaa, käyntiin edes hinaamalla. :evil:

Ilman tätä palstaa olisin jo heittänyt toivoni tai rahani korjaamoon, mutta nyt on sulakepohja melkein irti. Pimeä ja laiskuus iski, jatkan huomenna.
Voin lähettää avuksi huomenna valokuvan nimimerkki tynille sulakeboxin piirilevystä.

Mikäli vika ei selviä, tartun virtalukkoon seuraavaksi. Enpä ole mikään autoasentaja, mutta osaan kolvia ja yleismittaria käyttää auttavasti. Ja laittaa irroittamani osat samaan järjestykseen.

Kiitokset teille aikaisemmista vinkeistänne ja varsinkin uusista! 8)

Minulla on muuten pdf-tiedostona Haynesin korjauskirja englanninkielisenä, mikäli joku tarvitsee apua muuhun asiaan. Tuohon sähkövikaan ei sieltä paljon taida apua herua. 14,5mb-tiedosto.

Terveisin Antti
Viimeksi muokannut Antti Autoilija, 12 Helmi 2007 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jooke
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Kesä 2006 01:28

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Tuhon vilkun päällelaittamishommaan auttaa viiksiboksin avaaminen ja oikeasta kohdasta poistat hieman kuparista liitospintaa ja johan on taas ilo vilkutella.
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Sieppo vetäs mielenkiintosen liikkeen tänään.

Pohjustusta asiaan...
:arrow: Tiistaista asti sierra seisonu pihal ku on toinen auto käytössä. Eilen illalla kävin ropeltaas vaihtomittaristoo paikallee ja annoin käydä jokusen aikaa ku kattelin et onks ne mittariston pohjat nyt hyvät yms ja ajoin sit ehkä 100 metrii et totesin et nopeus ja matkamittari toimii. No siel oli nopeusm. puolelt valot pimeen ni otin sen orkkiksen mukaan kans et siirrän siihen pohjat. Ja räpelsin näpit jäässä sumarit irti keulalta viel.

:arrow: Äsken lähin pistämään uuden yrityksen mittaristosta paikalleen ja aattelin et kylhä se nyt näil lämpötiloil viel käyntii lähtee ja kokeilin startata. Kääntää avainta ni sisä ja mittariston valot himmenee eikä sano mitään. Ei yhtään mitään. Yleensä ku ei jaksa käyntii lähtä ni startti vaivalloisesti pyörittää vähä mutta nyt ei startti sanonu sanaakaa! :shock:

Mietin et onhan siinä se toinen auto mutta boraboran akku näytti hämärässä siltä että pitäis jotaa systeemeit ottaa irti et pääsee ees akun napoihin kiinni ja sierra on veemäisesti pihassa mäen alla että ei mielellää koita keulaa siihen tähtäillä et yltäis kaapelit (enkä mä edes muista missä järjestyksessä ne hiton kaapelit pitää pistää kiinni :oops: ).

Että onks se nyt vuorokauden aikana purkanu virrat johonkin niin ettei mitään eloa jälellä?? Ei toi ihan normaalii käytöstä sierralta ole...
Vaihtoehdot mitä keksin on:
1. Vuorokausi ilman mittaristoa paikallaan on onnistunut tekemään jotain virran purkamista (ei kuulosta loogiselta)
2. Sumuvalojen irrottamisen jälkeen on niitten maapiuha tai virtapiuha ottanut A toisiinsa B runkoon liitosta niin että virrat purkautunu (laitoin kyllä sähköteippiä ympärille mutta hämärässä näpit jäässä ei sitä tiedä kuinka kunnolla)
3. Laitoin eilen hälärit päälle (mulla on sellanen sisältä avaimella käännettävä) että jos se on jostaa syystä lähteny päälle ja huutanu virrat finaaliin. En kyl tiiä kauan se huutaa, yleensä nopeest vaa sammuttan ku oon unohtan et hälärit pääl eikä sit jaksa kuunnella (varsinkaa rapula aamun :) )

Vissii pitäis aluks koittaa saada borast akun navat esiin ja keula tarpeeks lähelle et kaapelit rittää ja kokeilla lähteeks se sit käyntii mut vähän kyllä ihmetyttää että mistä toi tollanen johtuu. On mulla aikasemminkin loppunu akusta virta mutta on se aina jaksanu edes vähän yrittää..

Ehkä se kiukuttelee ja on mustasukkanen kun jätin sen yksinää sinne pihaan ja ajelen toisella autolla :D Pitäiskö viedä wunderbaumei lepytelläkseni toista, jutella nätist et ihan koht mennää kotii, kyl sä tiedät että mä susta tykkään enemmän yms :lol:
Sierra 2.0i DOHC -90
Antti Autoilija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Helmi 2007 16:27

Viesti Kirjoittaja Antti Autoilija »

Tässä ensin noita valokuvia sulakeboxista:

http://www.puhakka.com/escort1.jpg

http://www.puhakka.com/escort2.jpg


Edellinen (sulakeboxista johtuva?) ongelma ratkesi siten,että räpelsin releet ja kaikki mahdolliset sähköliitokset CRC:tä suihkutellen. Lisäksi vaadittiin pakkasen muuttuminen nollakeliksi ja Escort käynnistyi ja toimi taas pari kolme viikkoa.
Oudot laturinvalon tuikkimisetkin hävisi.

Pari päivää sitten huomasin,ettei moottorin lämpömittari toimi eikä lämppäri. Loppumatkasta sain todeta, ettei myöskään lataa.
Lataus- ja öljyvalo pysyivät pimeinä avaimen kaikissa asennoissa.

Tänään sitten irroitin sulakerasian ja putsailin huolellisesti sen sekä kolvasin pari epämääräisen näköistä tinausta. Paremmalla kolvilla olisin käynyt kaikki tinaukset läpi.
Ei muuta kuin rasia paikalleen ja akku kotilaturiin, jotta saan mahdollisesti käyntiin. Käänsin kuitenkin uteliaisuuttani ennen akun lataamista virta-avainta; laturi- ja öljyvalo syttyivät oikeassa kohdassa, mutteivät sammuneet, vaikka otti avaimen pois.

No, laitoin auton käyntiin, kokeilin mittarilla lataako. Hyvin latasi. Kokeilin sammuttaa auton virta-avaimella; ei tapahtunut mitään. Lämmitin ja moottorin lämpömittari toimivat.

Kävin ajelemassa pari asiaa ja sammutin auton parkkiin samalla tavalla kuin vaimoni liikennevaloissa. Irroitin akkukaapelit ja yritin olla nauramatta Escort-nimiselle vitsille!

Mainittakoon, että jostakin tulee lievää palaneen käryä ajon aikana nenääni. En tiedä onko auton ominaisuus, muttei pakokaasua ole.

Niin, unohtui kertoa, että päivällä posti kantoi Fordin mainoksen, jossa lupasivat maksaa autostani 2000 euroa. Kirjeen sisällä tietysti mainittiin sen olevan hyvitys vaihdossa uuteen Fordiin. Viitsivätkin vinoilla!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Uhraa 120€ ja vaihda boxi? 8)
Antti Autoilija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Helmi 2007 16:27

Viesti Kirjoittaja Antti Autoilija »

Taitaa olla paras ratkaisu tosiaan ostaa uusi rasia.
Nyt ei ole kovin korkeata kynnystä vaihtaa boxia, kun on harjoitellut irroittelemista. :evil:

Asun Kehä III:lla, mistä boxeja saa edullisimmin? Jossakin taisi maksaa 200 euroa, vissiin Fordilla. Mitkä osat tuo boxi sisältää?

Onkohan jotakin vaihtoehtoja boxeissa? Laturikin näytti olevan autossani ei-alkuperäinen.

Onko uudet boxit eri laatua kuin vanhat?

Kiitokset vastauksista. :)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuohon voi olla kalliimpi, mutta -96-malliin masksoi Voortilla muistaakseni jotain 120€? :roll:
Vastaa Viestiin