Mondeon akkujännite 16V !!

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
korhonen7043
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2007 08:42

Mondeon akkujännite 16V !!

Viesti Kirjoittaja korhonen7043 »

Siis tosissaan laturi työntää akkuun hieman yli 16V jännitettä. Valot välkkyy ja värisee niin että silmiä särkee.
Korjaamon setä väittää että tässä mallissa pitääkin olla korkeampi akkujännite, vaihdettuaan laturin 2 kertaa ja akun kerran. (heh)
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.

Mitään arvauksia ?
Sähkökaaviota sattumoisiin kenelläkään ?
Ja sanokaas tekin että 16V on liikaa, eikö ?

Kyseessä on -01 mallin 2.0 Duratec bensakone.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja tersa »

En osaa sanoa ongelmaasi mitään, mutta et ole ainoa. Omassa mondeossa valot välkkyy selvästi parkit päällä, mutta ajovalot päällä vain hyvin vähän tai ei ollenkaan. Ajattelin vian olevan laturin hiilissä tai jännitteentasaajassa, mutta aika mielenkiintoista.. sun auto on kuitenkin jo kolmosmallia?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
mondeo99
Viestit: 44
Liittynyt: 02 Joulu 2005 11:12
Paikkakunta: Imatra

Lataussäädin

Viesti Kirjoittaja mondeo99 »

Jos latausjännite on selvästi suurempi kuin 15 v tai jännite heittelee voimakkaasti edestakaisin on enemmän kuin todennäköistä että vika on lataussäätimessä.
Käytä konetta n 4000 rpm ja laita mittari akunnapoihin, kaikki virtaa kuluttavat laitteet pois päältä.
korhonen7043
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2007 08:42

Viesti Kirjoittaja korhonen7043 »

Itse epäilen että jännitteensäädin toimii oikein. Ja vika on siinä paluujännitteen tuovassa johtimessa, joka ilmeisesti tulee virtalukon pohjan kautta. Nimittäin kun siitä paluujohtimesta mittaan tasan 14V, laturi "luulee" lähtöjännitteen olevan ok.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja tersa »

Mutta miksi valot välkkyy itellä lähinnä ja pahiten vain parkkivaloilla? :D
Ps. nykyään saa virtalukon painaa yleensä itse sisäänpäin vähän jotta rattilukko menee päälle, jos se voi mihinkään vaikuttaa..
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

tersa kirjoitti:Mutta miksi valot välkkyy itellä lähinnä ja pahiten vain parkkivaloilla? :D
Varmaan juuri siksi että laturi pukkaa sinne huomattavasti suurempaa jännitettä kuin mikä akun normaali jännite on. Laturilta tuleva jännite ei ole tasaista, vaan "sykkii" moottorin kierrosluvun tahdissa. Eli käytännössä tuossa jännite vaihtelee siis hyvin nopealla syklillä ~13-16V välillä, mitä tietenkään yleismittari ei kerro, mutta oskillosskooppi kyllä kertoisi. Sitten kun on ajovalot tai muuta raskaampaa kuormaa päällä, se hiukan rajoittaa korkeimpia jännitehuippuja, siksi välkkyminen vähenee.
=)
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Oiskohan peräti ominaisuus koskapa oma mondeokin värisyttää parkkeja, en vain vielä ole siitä hoksannut huolestua. Pitäisköhän mittailla mitä se akulle näyttää jännitteen.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Viesti Kirjoittaja J »

Omassa 97 vuosimallin mondeossa jännite oli auton käydessä muistaakseni 14,4-14,6V eikä merkittävää vaihtelua ollu moottorin käynti kierroksilla.
Auton ollessa sammuksissa jännite oli jotain 12:sta ja 13:sta voltin väliltä. Eikä valot värise mitenkään oudosti, ainoastaan kirkastuu kun laittaa käyntiin.
Mutta eipä noita varmaankaan voi vertailla uudemman mallin kanssa, mutta kerroinpa kuitenkin. :)
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja tersa »

Mutta parkit päällä painat jarrua, niin menee mittarivalot hetkeksi pimeäksi.. :)
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Halpismittareiden näyttämäänkään ei aina ole luottamista, joten vertailumittaus kannattaa tehdä.

Eikös se jännite kannata mitata kaikki kuormitukset päällä, jolloin laturi joutuu todella töihin?
Fix Or Repair Daily
Tharkad

Viesti Kirjoittaja Tharkad »

Toi valojen vilkkuminen on ominaisuus. Uusissa/uudehkoissa autoissa ohjataan lamppuja sykäyksillä, usein taajuudella jonka ihmissilmä juuri erottaa (esim. 100Hz) ja riippuen mitkä valot on päällä (päivä, parkki, ajo) jne. saatetaan leikata osa signaalista pois jolloin lamppu saa vähemmän virtaa (säästyy sähköä ja lampun elinikä pitenee).

16Voltin jännite on kyllä liian kova latausjännite, rikkoo akut aika nopeasti yms. Vie johonkin asiantuntevaan korjaamoon, jos ton takia on laturi vaihdettu kaks kertaa ja akku kerran niin huh huh (ainakaan kuvauksen perusteella niissä ei ole mitään vikaa).
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

Monkelo kirjoitti:Eikös se jännite kannata mitata kaikki kuormitukset päällä, jolloin laturi joutuu todella töihin?
Voihan sen niinkin mitata, mutta ei se jännite kuormittamattomanakaan saisi nousta 16 volttiin; kyllä silloin on jotain pielessä.
=)
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos latausjännite yli 15v akulla niin silloin laturi/säädin on sökö.. ei meinaan tee kovin hyvää akulle tai muillekkaan sähköhommeleille... Kannattaa etsiä vika, vaihtaa säädin, tarkistaa liitokset*1 etc.

*1 Ota kaikki johdot irti mitä laturilta tulee akulle, putsaa liitokset, asenna paikalle suojarasvan kanssa.

Pidemmällä aikajaksolla alkaa paikat hajoamaan jotenka kannattaa tutkia.
Normaali latausjännite akulla noin 14v(13.8-14.8) kuormasta riippumatta.

Onko akku vanha? Jos on niin se sattaa teoriassa olla syylinen eli akku kaput sen verran pahasti että laturi ei sitä näe vaan pukkaa yli, akkuhan toimii erittäin hyvänä jännitteen tasaajana laturin jälkeisessä piirissä.
Jos akun johdon irroittaa moottorin käydessä saattaa olla seurauksena olla että latausjännite nousee reilusti esim. vaika 18v:n jolloin alkaa polttimot paukkuu nopeaan tahtiin.

Itselläni aiheutti moista jännitteen nousu kosteus laturissa... jänite nousi 16v oli kuormaa tai ei... vaikka oli kaikki mahdollinen päällä niin jännite ei laskenut. Laturin kuivuessa ajan kanssa homma alkoi toimimaan normaalisena.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeon akkujännite 16V !!

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

korhonen7043 kirjoitti:
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.
Ja eikun seuraamaan johtoa, putsaa kaikki liitokset siitä.
jos ei auta niin vaihda koko johto uuteen.
Jos laturi luulee että akulla on 12v(todellinen 14) niin säädin nostaa jännitteen 14v(todellinen 16v) niiin johdossa vikaa, poikki, löysä, hapettunut, irti, poikki, pinossa, kaput, finiitto.
Tai sitten laturi kuormittaa sitä johtoa jostain syystä ja ljännite putoaa...
Onko johto lämmin/kuuma vai ihan kylmä?
Siitä voisi mitata virrankin, ei pitäsi olla juuri mitään.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
korhonen7043
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2007 08:42

Selvishän se lopulta

Viesti Kirjoittaja korhonen7043 »

Merkkikorjaamo vaihtoi moottorinohjausyksikön, ei auttanut.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Selvishän se lopulta

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

korhonen7043 kirjoitti:Merkkikorjaamo vaihtoi moottorinohjausyksikön, ei auttanut.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Toivottavasti et joutunut ohjainyksikköä maksaa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin