Auttakaa naisautoilijaa (Escort MK3)
Auttakaa naisautoilijaa (Escort MK3)
Ajelin tyytyväisenä vm 85 escortillani kauppaan, sammutin auton, tulin takaisin, yritin käynnistää ja mitään ei tapahdu. Käänneltyäni avainta edestakaisin about 20 kertaa se lähtee yhtäkkiä aivan normaalisti käyntiin...tätä ennen ei siis sanonut mitään koittaessani käynnistää.
Veikkauksia mikä mahtaisi olla menossa/mennyt paskaksi ? Itse en todellakaan tiedä autoista mitään,tässä vaan nyt mietiskelen että kannattaako vielä korjaamolle asti viedä tuota halpaa vanhaa autoa...
Veikkauksia mikä mahtaisi olla menossa/mennyt paskaksi ? Itse en todellakaan tiedä autoista mitään,tässä vaan nyt mietiskelen että kannattaako vielä korjaamolle asti viedä tuota halpaa vanhaa autoa...
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Jos konehuoneesta kuului aina NAKS ku yritti tartata niin tartin solenoidi lakkoilee. Hyvin yleinen vaiva. Jos se joku kerta ei millään tarttoo ja naksuu vaan niin vasaralla tälliä solenoidiin, mieluiten vielä niin että joku just sillä hetkellä starttaa avaimesta.
Jos sieltä ei kuulunu mitään, niin sitten virtalukon pohja.
Tai sitte joku niistä 20 johdosta ja 40 liitännästä siinä avaimen ja tartin välillä
Jos sieltä ei kuulunu mitään, niin sitten virtalukon pohja.
Tai sitte joku niistä 20 johdosta ja 40 liitännästä siinä avaimen ja tartin välillä

Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
mielestäni jos Naksahtelee niin sillon startin hiilissä vikaa vikaa.. no voin olla taas ihan väärässäkin muttaKrisse kirjoitti:Jos konehuoneesta kuului aina NAKS ku yritti tartata niin tartin solenoidi lakkoilee. Hyvin yleinen vaiva. Jos se joku kerta ei millään tarttoo ja naksuu vaan niin vasaralla tälliä solenoidiin, mieluiten vielä niin että joku just sillä hetkellä starttaa avaimesta.
Jos sieltä ei kuulunu mitään, niin sitten virtalukon pohja.
Tai sitte joku niistä 20 johdosta ja 40 liitännästä siinä avaimen ja tartin välillä

sillä siitä saakin kai viimeiset irti kun vähän kolauttaa..
viimeiset hiilenjämät ottaa vähän kontaktia,laturille toimii
tekohengityksenä sama,mutta se on vaan hätävara..
kuoret halkeaa aika helposti.eli startti vaihtoon tai huoltoon on kyllä se oikea tapa..siinä se vika aika varmasti on..
viimeiset hiilenjämät ottaa vähän kontaktia,laturille toimii
tekohengityksenä sama,mutta se on vaan hätävara..
kuoret halkeaa aika helposti.eli startti vaihtoon tai huoltoon on kyllä se oikea tapa..siinä se vika aika varmasti on..
ei sieltä mitään junia t...
Mielestäni startin kolauttelulla ja hiilillä ei ole
mitään tekemistä toistensa kanssa.
Siis jumittavan solenoidin vuoksihan sitä
kopautetaan ja solenoidissa ei kyllä
hiiliä pitäisi olla.
"Naksumista"saattaa taas esiintyä juuri
tämän jumivan solenoidin tai liian vähän
virran vuoksi(akku,maadoitukset,kosketukset)...
Mutta itse asiaan,virtalukonpohja/kosketushäikkää
epäilisin,kun kerta lukon roplaus auttaa...
mitään tekemistä toistensa kanssa.
Siis jumittavan solenoidin vuoksihan sitä
kopautetaan ja solenoidissa ei kyllä
hiiliä pitäisi olla.
"Naksumista"saattaa taas esiintyä juuri
tämän jumivan solenoidin tai liian vähän
virran vuoksi(akku,maadoitukset,kosketukset)...
Mutta itse asiaan,virtalukonpohja/kosketushäikkää
epäilisin,kun kerta lukon roplaus auttaa...
jos startti naksahtaa
solenoidi toimii
solenoidista kuuluu naksahdus kun sen "kärjet" menee kiinni.
jos startti ei naksahda
solenoidi ei toimi.
jos startti naksahtaa ja pyörii mutta moottori ei pyöri
solenoidi ehjä mutta startin bendix rikki.
mulla on samaa vikaa että ei aina lähde ekalla käyntiin.. johtuu varmaankin startin herättejohdon huonosta kontaktista.


jos startti ei naksahda

jos startti naksahtaa ja pyörii mutta moottori ei pyöri

mulla on samaa vikaa että ei aina lähde ekalla käyntiin.. johtuu varmaankin startin herättejohdon huonosta kontaktista.
naksahdus ei kuulu,hyvä äänieristys..
ihme jos ei siitä ole kumminkin kysymys..
solenoidista.joskus auttaa sekin että antaa
olla starttiasennossa muutaman sekunnin..
joskus taas se haarukka lyö vaan yli,ruuvipenkissä pienemmälle ja takasin..mutta sen kyllä kuulee varmasti jos se haarukka on levinnyt..
ihme jos ei siitä ole kumminkin kysymys..
solenoidista.joskus auttaa sekin että antaa
olla starttiasennossa muutaman sekunnin..
joskus taas se haarukka lyö vaan yli,ruuvipenkissä pienemmälle ja takasin..mutta sen kyllä kuulee varmasti jos se haarukka on levinnyt..
ei sieltä mitään junia t...
Juu,kyllähän se juuri näin on,en vaan sitä sanoiksi osannutZyaS kirjoitti:jos startti naksahtaasolenoidi toimii
solenoidista kuuluu naksahdus kun sen "kärjet" menee kiinni.
jos startti ei naksahdasolenoidi ei toimi.
jos startti naksahtaa ja pyörii mutta moottori ei pyörisolenoidi ehjä mutta startin bendix rikki.
mulla on samaa vikaa että ei aina lähde ekalla käyntiin.. johtuu varmaankin startin herättejohdon huonosta kontaktista.
pukea.
Ja joskus jopa solenoidi pelaa niin "hyvin"
että startti jää päälle ja taas pitää koputella.

-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Siellä kojetaulun alla ratista vasemmalle kulkee johdot virtalukolle ja myös samaisten johtojen vaalea liitin. Minulla oli taannoin vm. -82 1.3 CVH:sta em. liitin hapettunut pahasti. Teki juuri samaa. Arvelen näin reilu 15+ vuotta tapahtuneesta varmaankin rapsineeni hapettumat pois ja tarkastaneeni liitännän kontaktin. Kojetaulun alaosan joutuu purkamaan vasemmalta irti, samaten muovit ratin ympäriltä. Jos ristipäämeisseli pysyy näpissä, niin ei ole iso rasti. Akun musta miinusjohto irti varmuuden vuoksi ettei tule näpeille sähköä vahingossa. Noinkin vanha auto, niin siellä on takuuvarmasti ylimääräisiä mahdollisesti vuotavia kytkentöjä.
Toisessa uudemmassa Mk3:ssa taas oli akulta startille menevä plusjohto sulanut. Uusi tilalle taas rokkasi. Tarvitsee sitten olla aika paljon paksumpaa kuin esim. joku "paukkulanka" kaiutinjohto.
Taannoin omistamastani Orionista osa startin hiilistä oli loppunut. Moottori vaan ei lähtenyt käyntiin pari kertaa ensimmäisellä avaimen pyöräytyksellä. Sitten tuli luonnollisesti sellainen "mitä hemmettiä tunne" hetkeksi. Sitten kun sisällä hieman heilui ja avainta remppasi useamman kerran => auto siinä samalla myös ilmeisesti hieman liikahti, niin startti pyöräytti koneen käyntiin. Itse luulin, että härvelin akku vetelee viimeisiään, mutta nyt asia paljastui vasta auton myynnin jälkeen (auto meni kaverille). RS Turbo teki kanssa ihan samaa, pitänee startti aukoa samalla kun kone tulee laitettua nokalle.
Toisessa uudemmassa Mk3:ssa taas oli akulta startille menevä plusjohto sulanut. Uusi tilalle taas rokkasi. Tarvitsee sitten olla aika paljon paksumpaa kuin esim. joku "paukkulanka" kaiutinjohto.
Taannoin omistamastani Orionista osa startin hiilistä oli loppunut. Moottori vaan ei lähtenyt käyntiin pari kertaa ensimmäisellä avaimen pyöräytyksellä. Sitten tuli luonnollisesti sellainen "mitä hemmettiä tunne" hetkeksi. Sitten kun sisällä hieman heilui ja avainta remppasi useamman kerran => auto siinä samalla myös ilmeisesti hieman liikahti, niin startti pyöräytti koneen käyntiin. Itse luulin, että härvelin akku vetelee viimeisiään, mutta nyt asia paljastui vasta auton myynnin jälkeen (auto meni kaverille). RS Turbo teki kanssa ihan samaa, pitänee startti aukoa samalla kun kone tulee laitettua nokalle.