Ford Probe 2.0 -97 savuttaa ja polttaa öljyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Ford Probe 2.0 -97 savuttaa ja polttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Terve,

Katselin haulla vastaavia kirjoituksia, ei löytynyt apua. Tarttisin vähän apua/mielipiteitä, itse kun olen tumpelo auton tekniikan kanssa.

Hankin Proben, ajettu 250tkm, 2.0- koneella vuosimallia -97. Kone poltti öljyä jonkin aikaa edellisellä omistajalla, mutta muuten pelasi normaalisti. Viikko sitten vaihdettiin korjaamossa venttiilinvarren kumit, mutta nyt tilanne vaan pahentuu. Nyt jos auto on seisonut pitkään, se pistää jalkapallokentällisen paksua savua ulos niin pitkään kuin lämpiää (viitisen minuuttia) kunnes savutus hiukan tasaantuu. Olen pakollisiin ajoihin pitänyt koneen hyvissä oljyissä, mutta muuten en ole viitsinyt ajaa ennen seuraavaa korjausta.

Ammattikorjaaja ehdotti että tehtäisiin moottorihuuhtelu jos vaikka siellä olisi joku tiiviste jumissa, mutta toi savutus on nyt niin infernaalista että siellä on jotain muutakin mätää. Seuraava aika korjaamolle on jo varattu, mutta haluaisin minimoida korjaamolla ramppaamisen.

Kone tottelee hyvin, vastaa kaasuun ja kulkee normaalisti. Tyhjäkäynnissä ei ole moitteen sijaa.

Mitä luulette, onko kumien vaihdossa tapahtunut jotain, vai onko nyt mennyt männänrenkaatkin, vai miltä oireet kuulostaa? Auto on ollut moitteettomassa kunnossa aina, tunnen edellisen omistajan eikä sitä ole poljettu kylmänä eikä sillä ole muutenkaan kaahattu.

Olettaen, että venttiilinvarren kumit on nyt kunnossa, pitäisikö suoraan tilata mäntäremontti?

Kiitos avusta!
jja0160
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Marras 2006 10:26

nii-in

Viesti Kirjoittaja jja0160 »

.. juuri mistään mitään tiedä, mutta olisikohan tosiaan ölju rengas männästä kuralla tai jumissa ettei tiivistä.. moottori huuhtelu olisi aluksi edullisempi vaihtoehto.. jos siitä sattuisi olemaan tarvittava hyöty.. ettei suotta arvokkaanpaa remonttia ala teettämään.. toki ne silloin olisi kyllä vaihdettu uusiin... tietenkin jos ottaa vallan öljyt pois niin ei savuta.. tosi ei koin suositeltavaa.. loppuu matka lyhyeen :shock:
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Re: nii-in

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Nyt on vaihdettu venttiilinvarren kumit kahteen kertaan, huuhdeltu moottori ja vaihettu kannen tiivistesarja.

> ei auta.

Kylmänä savuttaa edelleen todella pahasti 5-10min, kunnes lämpimänä lakkaa. Sitten pakokaasu on normaalia ja kone toimii moitteetta. Nyt on polttanu 500 kilometrillä öljyä jo puolet.

Joko männänrenkaat on menny, tiiviste jumissa tai sitten jossain on halkeama joka tiivistyy umpeen lämmöstä ja paineesta.

Mitä hittoa tässä nyt tekis? Ohivuotomittaukseen, kai. Tai sitten kone auki ja männänrenkaat vaihtoon.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Re: nii-in

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Ei ole apua löytynyt vieläkään.

Onko kenelläkään suosituksia korjaamosta / korjaajasta, jolla voisin teettää mäntien hoonauksen / männänrenkaiden vaihdon Lahden alueelta? Tai ihan mitä vaan kone vaatii, kuntoon se on saatava.

Help, anyone?
subsidy
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Heinä 2006 19:22
Paikkakunta: Kangasala

Ford Probe, savutus

Viesti Kirjoittaja subsidy »

Oletko tarkastanut kampikammion tuuletusjärjestelmän toimivuuden. Mikäli se ei toimi tarkoitetulla tavalla, öljyä saattaa sitä kautta joutua imusarjaan.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Re: Ford Probe, savutus

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

subsidy kirjoitti:Oletko tarkastanut kampikammion tuuletusjärjestelmän toimivuuden. Mikäli se ei toimi tarkoitetulla tavalla, öljyä saattaa sitä kautta joutua imusarjaan.
Heh, mä oon niin tampio autojen kanssa, etten mä edes tiedä miten tuo tarkastetaan. Auto on nyt viety korjaamolle, ei tässä muu auta kun levittää kone ja ruveta tutkimaan.

Minkälainen operaatio toi on?
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Up!

Ongelmaan ei ole vieläkään löytynyt minkäälaista ratkaisua.. Auto seisoo edelleen korjaamon pihalla odottamassa toimenpiteitä. Alkaa pikkuhiljaa risomaan..

Korjaaman mielestä männissä ei edelleen ole vikaa, vaan öljyä tihkuu kannen puolelta palotilaan jostain syystä.
doubletrouble
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doubletrouble »

Miten perustelivat väitteensä? :roll:
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

doubletrouble kirjoitti:Miten perustelivat väitteensä? :roll:
Koska auto käyttäytyy oikeasti hyvin muutaman minuutin savutuksen jälkeen. Korjaaja sanoi että männät toimisi, ja epäilee että öljy tihkuu kannesta kylmänä ollessaan. Tiedä sitten. Anyway, sanoi vihdoin avaavansa koneen ja rupee tutkimaan. Venttiilinnostimet tutkitaan kanssa.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Nyt selvis.

-Venttiilinnostimet väljät
-pakoventtiilit sökönä

Kansi koneistamolle, uudet nostimet ja venttiilit.

Männät täysin tiptop. Ei kulumaa ei hiertymää.

Ens viikolla valmis, sitten mulla on tehdasuusi yläpää.
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Omistajassa vai autossa :lol: ?

Sori, ei voinut vastustaa. :P
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Uskomatonta.

Ei auttanu venttiiliremonttikaan.

Savuttaa edelleen kylmänä paksua öljysavua minuutin pari. Seuraavaksi tutkitaan josko kannessa olisi halkeama. Kuulemma ei ole Fordin eikä Mazdan moottoreissa vastaavaa vikaa ollut, edustajien ja merkkikorjaajien mukaan. Ihme vika, ja ainoa laatuaan kuulemma.

Tähän mennessä tapahtunutta:

-uudet venttiilinvarren kumit
-uudet venttiilit
-kansi koneistettu
-uudet venttiilinnostimet
-uusi tiivistesarja
-männät tsekattu
-huohottimet tsekattu
-putsattu, tarkistettu, mitattu

Ensimmäisessä purussa öljyä oli löytynyt jokaisesta männästä, joten vuoto ei ollut yksittäisessä männässä.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Ja sitten etsimään uutta kantta. Huoh.

Eli 2.0 16V DOHC 85kW sylinterikansi haussa, joko Mazdasta tai Probesta. Jos tulee vastaan niin ilmoitelkaa..

edit. kannen tyyppimerkintä on FS 2.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Onko kellään tietoa mistä voisi ryhtyä etsimään kantta ulkomailta?

Linkkejä ulkomaisille purkaamoille?
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Noniin, nyt on uusi kansi asennettavana.

Toivotaan että tää rumba nyt loppuu tähän..
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Mä en jaksa enää.

Asennettiin uusi kansi, uudet venttiilit ja nostimet, ja savutus vaan jatkuu.

Rahaa on mennyt jo liikaa, koko yläkerta on uusittu, mutta ei vaan auta.

Miten on mahdollista, että öljyä tihkuu palotilaan vasta sen jälkeen kun kone on kylmennyt? Kaikenlainen apu on nyt tervetullutta..

Muutaman tunnin seisonta ei siis vielä aiheuta savutusta, vaan useamman tunnin kylmänä olo. Käynnistyksessä ulos tulee jalkapallokentällinen vaaleansinistä paksua savua.

Männät on (kuulemma) kunnossa.

Mitä kaikkia mahdollisuuksia on öljylle päästä palamaan? Onko esim. mahdollista että öljy palaisi jossain muualla kuin sylintereissä?

Mitä jos öljy ei palakaan bensan seassa vaan käynnistyksen yhteydessä joku mekanismi pettää ja ohjaa öljyä väärään paikkaan? Mä en tajua.

Ei tolla voi nyt ajaa, karstoittuu ja varmaan katalysaattorikin hajoaa ajan myötä. Rahat on menny jo näihin turhiin korjauksiin ja väsyttää koko touhu.

Apua?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

eikä se venttiili varmaan kallis oo, että laittakaa uus vaan niin selviää.. :roll:
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

lapazu kirjoitti:Kysy siltä "korjaajalta" suoraan, onko PCV-venttiilin toiminta tarkastettu? Tämä vaikka aiemmin listasit huohotuksen olleen läpikäyty. Tämä on siis se sama osa joka säätelee kampikammion tuuletusta, joku jo kysyi tästä samasta ketjun alussa kertaalleen...
Jep, kysyn.

Valaiskaa mua miten tämä venttiili toimii, ja mitä tapahtuu jos se ei toimi. Olen edelleen täysin pihalla moottorin toiminnasta. Miten sen toiminnasta saadaan varmuus?

Minkälainen operaatio tämän venttiilin vaihto tulisi olemaan, jos sellainen tulisi kyseeseen?

edit: niin, kysyin aiemmin tuosta huohotuksesta, ja sain vastaukseksi että se toimii, joten luotin siihen. Täyttä faktaa mulla itsellään ei asiasta siis ole.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Jäähdytinnesteet ei kupli moottorin käydessä, tosin kattelin vaan tyhjäkäynnillä.. Ilmaputsari on puhdas. Ja kuulemma PCV- venttiilin toiminta ei voi olla tämän savutuksen syynä. Kuulemma, mä en siis itse asiasta tiedä.

Varasin nyt sitten ajan puristuspaine- ja ohivuotomittaukseen. Katsotaan mitä tulokset sanoo. Samalla voisi kokeilla huohotusletkujen irroitusta jos se kertoisi jotain.

Nyt sunnuntaina oli hellepäivä, ja savutusta ei ollut nimeksikään kylmäkäynnistyksessä, ajoinkin sitten onnellisesti parisataa kilsaa ilman minkäänlaisia ongelmia. Moottori tuntuu uudenkarhealta. Seuraavana päivänä oli melkein yhtä lämmin mutta kylmäkäynnistys oli taas yksi savushow ja jätin auton siihen ja nyt taas jokainen kylmäkäynnistys siitä lähtien on ollut yhtä savua. Ei tolla voi ajaa mihinkään. Menee kohta taas tulpat vaihtoon. Eikä katalysaattorikaan varmaan tykkää tosta pitemmän päälle.

Ihan kuin jäähdytinnestettäkin menisi, mutta en ole varma, täytyy tutkia vielä.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

tuolta voi lueskella lisää KO. venttiilistä, oliki aika perusteellinen höpinä.. http://en.wikipedia.org/wiki/PCV_valve

Ja kyllä ite tuon koittasin vaihtaa, wikipediasta sain semmosen käsityksen että saattaa välillä toimia ja välillä ei. Ei tuo kumminkaan varmaan niin paljoa maksa, että sen vaihdosta remonttien tässä vaiheessa joutuu nälkää näkemään? Vaihtoon vaan, saapahan ainakin yhen vaihtoehdon pois.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

GeeTee- kirjoitti:tuolta voi lueskella lisää KO. venttiilistä, oliki aika perusteellinen höpinä.. http://en.wikipedia.org/wiki/PCV_valve

Ja kyllä ite tuon koittasin vaihtaa, wikipediasta sain semmosen käsityksen että saattaa välillä toimia ja välillä ei. Ei tuo kumminkaan varmaan niin paljoa maksa, että sen vaihdosta remonttien tässä vaiheessa joutuu nälkää näkemään? Vaihtoon vaan, saapahan ainakin yhen vaihtoehdon pois.
Testasin itse ton PCV:n toiminnan, ja vaikuttaa toimivan ihan hyvin. Imee hyvin eikä letkut ole tukossa tms. En usko että on tarve vaihtaa koko venttiiliä. Tsekkasin Haynesin manuaalin ohjeitten mukaan.

Eri asia on sitten että jos öljy kulkeutuu jotenkin kummallisesti yön aikana letkuihin ja sitä kautta palaa aina käynnistyksessä, mutta tuntuisi kummalliselta.

Apua ei vaan tunnu löytyvän.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Puristuspaine- ja ohivuotomittaukset näytti moottorin olevan ihan kunnossa. Tulpanrei'istä näkyi että jokaisen sylinterin päällä on öljyä pieni lammikko.

Suuri kysymys onkin, mistä öljy sinne tulee. Ja vuotaako öljyä koneen ollessa lämmin ja toimintakuntoinen samalla tavalla, mutta katalysaattori polttaa ne heti pois, eikä siis näy savuna?
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Miten voi olla mahdollista, että kaiken tän jälkeen öljyä silti valuu sylintereihin? Kannestahan sen on pakko tulla, venttiilinvarren kumien ohi? Männän öljyrenkaista ei voi olla varma, mutta päällisin puolin männät vaikuttaa olevan kunnossa.

Tosin en tiedä missä on vikaa, kun 3-3,5k kierroksilla vähän nykii ja hakee tehoja, mutta heti 4k jälkeen ikäänkuin moottori heräisi eloon taas ja tehoa tulee huomattavasti lisää, ja lähtee vetämään ihan erilailla.

Mulla olisi tiedossa nyt uudehko alakerta (sama kone mistä ostin kannenkin), joten pitäiskö nyt lyödä se paikalleen? Samalla tietty selviäis kannen kuntokin.

Manuaalin moottoriöljysuositus on API 5W-30. Onko kellään tietoa mikä on _parasta_ öljyä tällä hetkellä tuohon koneeseen? Moottoriin on kyllä kokeiltu paria öljylajia korjaamolla savutukseen, mutta haluan nyt varmistua siitä että sisällä on just oikeat öljyt, jotta moottori toimisi mahd. hyvin, vaikkei se tätä savutusongelmaa nyt poistakaan.
Mixerman
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja Mixerman »

Kylmäkäynnistyksessä kun otan öljyntäyttökorkin irti, se puhaltaa painetta ihan kunnolla puolisen minuuttia samaan aikaan kun savuttaa.. sitten kun paine lakkaa tulemasta niin savutuskin loppuu.

eli paine tulee männistä tiivisteiden välistä?
seilori
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Syys 2006 21:52

Viesti Kirjoittaja seilori »

Oletko löytäny ratkaisua,mulla prikulleen samat ongelmat,koneelle ei tehty
vielä mitään,sama konekin 2.0 ??
Vastaa Viestiin