Mitä vaihteistoöljyä Mondeoon ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Markku
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Marras 2006 10:34
Paikkakunta: Oravikoski

Mitä vaihteistoöljyä Mondeoon ?

Viesti Kirjoittaja Markku »

Korjauskirja sanoo että Mobil ATF. Mutta kun niitäkin on viittä erilaista: ATF 200/220/320/ ATF SHC/synthetic ATF. Varmaan jonkin muun merkkinenkin kävisi ?
Kakkosvaihde menee kylmänä hiukan huonosti päälle, voisi ehkä parantua tuoreemmalla öljyllä, nykyinen on alkuperäistä.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Tästä on jauhettu täällä aika monta kertaa, mutta mene merkkiliikkeeseen ja osta 3 x 1 L FORD-merkkistä Mondeon manuaalilaatikkoon tarkoitettua 75w-90 öljyä, maksoi vuosi sitten yht. 39 e. Eipä tarvitse arpoa Mobilien kanssa. Eipä ole ainakaan itellä loota heikennyt vaihdon jälkeen, jossei nyt parantunutkaan. Tuo kakkosen tahmeus on enempi ominaisuus kuin vika, joka toisessa Mondeossa enempi tai vähempi...
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Atf on kuiteskin talvel miellyttävämpää kepin hämmentäjälle 75w-90 on sitä peräöljyy mitä jotku laatikoski käyttää, rasva ku rasva kaikki ne liukastaa. Käytinpä yhdes taunukses teräketjuöljyy ku jäteöljyt loppu kotoo ja se kyl tykkäs öljyst, nieli/vuosi enemmmän ku bensaa.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

lexicon69 kirjoitti:Atf on kuiteskin talvel miellyttävämpää kepin hämmentäjälle 75w-90 on sitä peräöljyy mitä jotku laatikoski käyttää, rasva ku rasva kaikki ne liukastaa. Käytinpä yhdes taunukses teräketjuöljyy ku jäteöljyt loppu kotoo ja se kyl tykkäs öljyst, nieli/vuosi enemmmän ku bensaa.
Niin oli mullakin teräketjuöljyä Taunuksen laatikossa :lol: ..
Eipä siinä mitään ongelmia ollut :wink:
ei sieltä mitään junia t...
Larsanjus
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Syys 2006 16:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

IC kirjoitti:...ja osta 3 x 1 L FORD-merkkistä Mondeon manuaalilaatikkoon tarkoitettua 75w-90 öljyä...
onko pikkulohkossa todella noin pieni öljytilavuus?
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Larsanjus kirjoitti: onko pikkulohkossa todella noin pieni öljytilavuus?
Pikkulohkosta tiedä mutta MTX-75 öljytilavuus on 2.6L.
Ford specification ESD-M2C-186-A
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Juu, puoli litraa jäi yli, kun laatikkoon öljyt vaihdettiin. Paljohan siellä on ainetta, tohon Volvon lootaan ei mene kuin 2.1 L. Ja autokin on paljon isompi, heh heh. Eipä näistä kannata enempiä kinata, kaippa ne merkkihuollossa tietää, mitä ainetta kannattaa lootaan laittaa. Sitä ostin. Sama merkki purkissa kuin maskissa 8)
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Taaskaan ei vastattu kysymykseen... :roll: Niin tyypillistä..
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

TuningUkkeli kirjoitti:Taaskaan ei vastattu kysymykseen... :roll: Niin tyypillistä..
Häh
Tinde kirjoitti: Pikkulohkosta tiedä mutta MTX-75 öljytilavuus on 2.6L.
Ford specification ESD-M2C-186-A
Mikäs tää sitten on?
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Niin mutta oli kyse Mobilin Atf:stä. Minuakin kiinnostais.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Yhdessä taulukossa Mobil ATF SHC vastasi tuota Fordin speksiä. En ota vastuuta mistään.
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Itsellä -97 Mondeossa Shell Donax TA automaattiöljyä. toimii kuin kello. ja oli edullista.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Tinde kirjoitti:Yhdessä taulukossa Mobil ATF SHC vastasi tuota Fordin speksiä. En ota vastuuta mistään.
Mikäs öljyssä on vikana jos se täyttää ja jopa ylittää pykälät??
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

lapazu kirjoitti:Kannattaa niiden ATF:n kanssa lutratessa pitää mielessä että niiden kitkaominaisuudet vaihtelee verrattuna perinteisiin laatikkoöljyihin. Nuo ATF:t (automatic transfer fluid ) kun on nimensä mukaan alunperin automaattilaatikoille tarkoitettu.
Niin mutta kun laitat vanhanajan tökötit niin kylläpä on 30 asteen pakkasella mukava keppi.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

TuningUkkeli kirjoitti: Mikäs öljyssä on vikana jos se täyttää ja jopa ylittää pykälät??
Ei ehkä mitään. Mutta jos luet tarkemmin niin huomaat minun maininneen "yhdessä taulukossa", täten en ota vastuuta mistään, johtuen siitä että en voi tietää onko taulukko oikein vai ei.
Markku
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Marras 2006 10:34
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Markku »

Vaihdoinpa öljyt ja lootaan meni Mobilin ATF SHC:tä. Nyt on viikko ajeltu pakkasessa joten kokemuksia.
Ensimmäiset vaihdot kovassa yli -25 asteen pakkasessa on helpompia, keppi liikkuu notkeammin. Öljy notkistuu vanhaa nopeammin, puolen kilometrin ajon jälkeen jo ihan herkkää.
Kakkosvaihteen päällemeno ei muuttunut, jotain vikaa sisuskaluissa ilmeisesti. Toimii kuitenkin. Jossain topiikissa mainittu välivapaan käyttö auttaa nyt enemmän kuin vanhalla öljyllä.
Paikallaan seisoessa lämpimillä öljyillä eli pitemmän ajon jälkeen ei ykkönen mene niin hyvin päälle kuin ennen. Erilaiset kytkin ylös-alas-kakkonen päälle- sitten ykkönen temput auttavat mutta ero on selkeä. Josko tuo synteettinen öljy on liian liukasta 280 tkm ajetulle laatikolle ?
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mua ja vähän ihmetyttää tää ainainen ATF:stä juhliminen tapauksissa joissa manuaalit EI kehoita ATF:ää käyttämään.
TuningUkkeli kirjoitti:Niin mutta kun laitat vanhanajan tökötit niin kylläpä on 30 asteen pakkasella mukava keppi.
Onneksi kaupasta löytyy muutakin kuin 'vanhanajan tököttiä' ja ATF:ää. Sieltä löytyy tavallista vaihteistoöljyä GL4/GL5 myös täyssynteettisenä, ei pitäisi pakkasen paljon kaihertaa. Esim Mobilin SHC on just tätä. Maksaahan se toki 3-4 kertaa sen mitä halpa ATF, mutta täyttää ainakin pykälät mitä useimmat manuaalilaatikot vaatii.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Vastaa Viestiin