mondeo -97 1.8td takakontinluukun avaus, vakionop. säädin ym

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
swoody

mondeo -97 1.8td takakontinluukun avaus, vakionop. säädin ym

Viesti Kirjoittaja swoody »

Olen suht uusi ford-omistaja ja pari kysymystä olisi.

1. Paljonko tuossa turbodiisselissä pitäisi olla tyhjäkäynnillä kierrokset? Mielestäni minulla ennen oli n. 800r/min mutta nyt kun käytin auton jakohihnan vaihdossa niin kierrokset on n. 900. Onkohan tuo ihan normaali tyhjäkäynti? Toisekseen tuntuu että auto ei enää lähde yhtä nopeasti käyntiin lämpimänäkään kun ennen hihnanvaihtoa.

2. Miten tuossa sedanissa toimii takakontinluukun avaus siitä painonapista joka on luukun vieressä? Siis onko siellä joku sähköinen moottori vai mikä kun ei se taida vaijerilla olla jos painaa siitä napista. Luukku ei tällä hetkellä aukea kun avaimella joka on hieman ärsyttävää..

3. Autossa on luultavasti jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin. Olisiko jollain tietoa mistä lähtisin vikaa paikallistamaan kun jos sen erehtyy päälle laittamaan niin auto lähtee kiihtymään ja sitä ei saa loppumaan millään eli vakionopeudensäädin jumittaa jotenkin. Ei auta vaikka painaisi jarrua/kytkintä/off-nappia..Eli toisinsanoen kaasu jää pohjaan..

Niin ja searchia olen käyttänyt mutta en oikein täsmällisiä vastauksia löytänyt.
mondeo -97 td
vectra -91
Larsanjus

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Kontin avaus kuuluu toimia ainoastaan kun ei avaimet o virtalukossa, huomioithan tän? Sähköllä se joka tapauksessa toimii.
Vakkarista todennäköisesti keskusyksikkö sekaisin tai kosteaa jossain liittimessä lähettyvillä. Nopeusanturiviallakin sentään sammuisi kun käsketään.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
swoody

Kukaanko ei tiedä paljon td:n tyhjäkäynti tulee olla noin suurinpiirtein??
Niin olen kokeillut myös niin sitä takakontinluukkua että avaimet on mukana ja ovet auki, se painonappi toimii ja sieltä sisältä painuu myös joku namista pohjaan mutta mitään ei tapahdu. Täytyy purkaa sitä vähän enemmän auki jotta näkee minkälainen systeemi siellä on.

Tyytyväinen olen muuten autooni ollut mitä nyt nämä muutama vikaa kiusaa. Niin ja jakopäänhilujen vaihto maksoi n. 400e eli suhteellisen kallis homma.
mondeo -97 td
vectra -91
Herkko

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Siis lukon avaus solenoidista kuuluu
ääni muttei kontti aukea?

Olen törmännyt vastaavaan tapaukseen,
meni solenoidi vaihtoon,ei tehnyt
tarpeeksi isoa liikettä avatakseen lukon.

Mutta pitäisi aueta kuitenkin avaimella
vääntämällä.
swoody

Herkko kirjoitti:Siis lukon avaus solenoidista kuuluu
ääni muttei kontti aukea?

Olen törmännyt vastaavaan tapaukseen,
meni solenoidi vaihtoon,ei tehnyt
tarpeeksi isoa liikettä avatakseen lukon.

Mutta pitäisi aueta kuitenkin avaimella
vääntämällä.
Ei kait siitä mitään ääntä kuulu, luultavasti ei sinne avaussolenoidille asti mene "tieto" avauksesta. En sano nyt enempää ennenkuin käyn tutkimassa sitä etten puhu mitäsattuu :D
mondeo -97 td
vectra -91
Immo

Viesti Kirjoittaja Immo »

Itellä oli sama juttu scorpiossa avaimella aukes mutta painamalla ei.
Purettiin koko lukko pois ja leväytettiin pöydälle.

Toimenpiteen jälkeen aukes painamalla mutta ei avaimella. :lol: :lol:
Mondeo 2.0 -98
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
jaska74

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mondeo 1.8td tci 1996-00
idle speed 850-860 rpm

autodata
Focus 1.0 edition a6 2017
mondeo99

Viesti Kirjoittaja mondeo99 »

Mondeoiden takaluukku tarvitsee välillä avaimella avaamista, eli avain lukkoon ja reilusti edestakaisin liikettä. Solenoidi ei nimittäin tee kuin pienen liikkeen ja pidemmällä ajalla lukko käy kanittamaan. PS. Aseöljy on parasta lukoille.
hajama

TAKALUUKKU

Viesti Kirjoittaja hajama »

Omassa farmarimallissa kun takaluukun aukaisee, jää solenoidi päälle! Kuuluu ikäänkuin sarjatulta maailman tappiin asti. Vasta akun navan irroittaminen katkaisi sarjan. Avaimella tai napilla, ei eroa, aina sama juttu.

Lukko on muutenkin susi, vaatii todella tarkan sijoittamisen että toimii kunnolla, jossain vaiheessa ei jäänyt luukku kiinni tai sitten ai auennut.

Onko kellään vastaavaa ongelmaa? Toistaiseksi ei voi konttia käyttää!!
swoody

On nuo mondeon ovien lukot kyllä sieltä ja syvältä, nyt pakkasillä yksikään ovi ei suostu kerralla jäämään kiinni. Kohta varmaan alkaa taisteleminen tuon virtalukon kanssa..En ihmettelis yhtään
mondeo -97 td
vectra -91
essapant

Viesti Kirjoittaja essapant »

Hajama! Omassa Mondeossani on sama vika, eli takaluukun nappi jää jumiin pohjaan jurisemaan. Olen vetänyt avaimella nupin ylös. Kait soipivalla öljyllä voitelu auttaisi ainakin jonkinaikaa.
anon

Viesti Kirjoittaja anon »

swoody kirjoitti: Ei kait siitä mitään ääntä kuulu, luultavasti ei sinne avaussolenoidille asti mene "tieto" avauksesta. En sano nyt enempää ennenkuin käyn tutkimassa sitä etten puhu mitäsattuu :D
Sen "avaussolenoidin" nimi on aukaisumoottori jonka muovisesta hammaspyörästä on hampaat sileät, joten moottori vaihtoon.
Buster

Viesti Kirjoittaja Buster »

swoody kirjoitti:On nuo mondeon ovien lukot kyllä sieltä ja syvältä, nyt pakkasillä yksikään ovi ei suostu kerralla jäämään kiinni. Kohta varmaan alkaa taisteleminen tuon virtalukon kanssa..En ihmettelis yhtään
Laitappas voitelevaa lukkosulaa sinne oven puolelle lukkoon niin rupeaa toimimaan ja kun ei hakkaa kovasti ovia kiinni niin hyvin menee kiinni...
MK1 Fiesta
Toby

Re: TAKALUUKKU

Viesti Kirjoittaja Toby »

hajama kirjoitti:Omassa farmarimallissa kun takaluukun aukaisee, jää solenoidi päälle! Kuuluu ikäänkuin sarjatulta maailman tappiin asti.
Minulla ei jää päälle vaan kuuluu aukaistessa muutaman kerran se ääni, eli: klonk, klonk, klonk, klonk -> aukeaa. Meinaako tää että aukaisumoottorin hammaspyörästä puuttuu osa hampaista tai ne on liian huonokuntoisia? Paljonkos tuo moottori maksaa? Sedanmalli kyseessä.
swoody

Noniin,

nappasin koko vakionopeudensäätimen pois kun ei jaksanut pelailla sen kanssa enää.

Kattelin tuossa tuota takakontinavausjuttua..Kun minulla painaa siitä napista niin ei jännitettä tule sinne lukonavausmoottorille asti. Eli mikä tuossa nyt mättää? Kun tajuais nyt et miten tuon es kuulus toimia. Tuleeko siihen napille asti koko ajan jännite ja sittenkun siitä napista painaa niin se ilmottelee sitten sille avausmoottorille vai mitenkäihmeessä :roll:
mondeo -97 td
vectra -91
swoody

Re: TAKALUUKKU

Toby kirjoitti: Minulla ei jää päälle vaan kuuluu aukaistessa muutaman kerran se ääni, eli: klonk, klonk, klonk, klonk -> aukeaa. Meinaako tää että aukaisumoottorin hammaspyörästä puuttuu osa hampaista tai ne on liian huonokuntoisia? Paljonkos tuo moottori maksaa? Sedanmalli kyseessä.
Tuo on muutamassa minuutissa irrotettu tuo aukaisumoottori, joten kurkkaappa sinne itse kun sen helposti saa aukikin.
mondeo -97 td
vectra -91
Vastaa Viestiin