Escortin Jarrutehostin.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Escortin Jarrutehostin.

Viesti Kirjoittaja -JH »

Moi, mulla on -87 1,3 escortti ja sieltä kuulu pellin alta suhinaa. Suhinan paikallistin jarru tehostimeen. Eli jarru tehostimen mustan muovisen pyöreän ja metallisen mutikan liitoskohdasta valskas ilmaa, joko alipaineen vaikutuksesta sisään tai ylipaineen vaikutuksesta ulos, auton ollessa käynnissä.

Kävin vaihdattamassa öljyt ja korjaaja sanoi, että helppo vika tuohon vain uusi tiiviste. Tarviketorilla yrittivät myydä kuitenkin uutta tehostajaa (159€). Ei kuulemma ole olemassa siihen mitään tiivistettä. Kumpaa uskoa? Ja voiko sen korjata vain jollain tiivisteellä? Ja voiko tuo vuoto johtua jostain rikkinäisestä kalvosta tuolla tehostimessa? Ja voiko sen kalvon vaihtaa?
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escortin Jarrutehostin.

Viesti Kirjoittaja tupu »

-JH kirjoitti:Moi, mulla on -87 1,3 escortti ja sieltä kuulu pellin alta suhinaa. Suhinan paikallistin jarru tehostimeen. Eli jarru tehostimen mustan muovisen pyöreän ja metallisen mutikan liitoskohdasta valskas ilmaa, joko alipaineen vaikutuksesta sisään tai ylipaineen vaikutuksesta ulos, auton ollessa käynnissä.

Kävin vaihdattamassa öljyt ja korjaaja sanoi, että helppo vika tuohon vain uusi tiiviste. Tarviketorilla yrittivät myydä kuitenkin uutta tehostajaa (159€). Ei kuulemma ole olemassa siihen mitään tiivistettä. Kumpaa uskoa? Ja voiko sen korjata vain jollain tiivisteellä? Ja voiko tuo vuoto johtua jostain rikkinäisestä kalvosta tuolla tehostimessa? Ja voiko sen kalvon vaihtaa?
Joo. kyllä saa. ainakin on saanut korjaus-sarjan, sarja maksaa noin 30e.jos vielä saa.. on kuulemma jotkut tehnyt tiivisteen ohjurinkumistakin.. :wink:
edit. tuo korjaus-sarja on muuten yleismallin sarja, joka sopii moneen tehostin malliin, ja merkkiin. ihan varaosaputkasta pitäs löytyä.
2.9i
Feel The Difference.
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -JH »

Kiitos tiedosta. Ajattelin jo että noin vanhaan autoon ei kannata rueta enää investoimaan kovin kalliita osia.

Onkohan kyseessä mahdollisesti tämä osa
http://www.jamant.fi/product_info.php?c ... 90ad1220c1

Ja onko se työläs tai hankala vaihtaa? Joutuuko jarrunesteet laskemaan pois?
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Ei, vaan tällainen.
KUVA
vaihto on helppo, pääsylinterin 2 mutteria pois ja vetää sylinteri tehostajasta iirti, sitten kaivaa sen vanhan kumin sieltä kolosta. ja uusi tilalle. se tappi kannattaa voidella mukana tulevalla rasvalla. sitten kasaus. jarruputkia ei tarvitse irroittaa. :wink:
2.9i
Feel The Difference.
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -JH »

Kiitos Ohjeista. Vihdoinkin sain ekkerin työn alle ja tuo kimi oli kädessä alle viidessä minuutissa. Ongelmana on on se, että Oulusta mistään tarvikeliikkeestä ei saa tuota kumia, eikä edes merkkiliikkeestä.

Ja uusi tehostin maksaa tuon auton verran. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää ilmeisesti korjata tuo tuolla ohjurin kumilla. Merkkiliikkeestä annettiin mulle ohjurin kumi, jolla sen voi korjata. Se on sellainen metallihattuinen parinsentin korkuinen, missä on alhaalla sellainen pyöreä metalli laippa. Tuon alkuperäisen kumin sisällä on myös tuollainen laippa, mutta se on pari milliä suurempi, kuin tuossa ohjurin kumissa. Eli sitä ei saa sinne vanhan kumi sisään. Osaisko joku antaa hieman täsmentävää tietoa tuosta ohjurinkumilla korjauksesta?

Tai vastaavasti neuvoa liikkeeseen, mistä sais tilattua noita korjaus sarjoja.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Tuolla olis kuvaa tuotenumeroista, jotka löysin korjaussarjasta. pienempi lappu taitaa olla Koivunen Oy;n numero :arrow: KUVAA
2.9i
Feel The Difference.
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -JH »

Kiitti avusta. Mä korjasin eskortin tehostajan sillä venttiilinohjarinkumilla. Tässä vinkkiä kaikille jotkä kärsivät samaisesta viasta.

Homma tapahtui sillä lailla, että vanha tiiviste paikalleen ja venttiiliohjarinkumi laitettiin sen päälle. Se oli hieman tiukka, mutta eipähän ainakaan vuoda. Ohjarinkumi tungetaan siihen tankoon niin päin, että se metallinen leveä laippa tuli sitä alkuperäistä kumia vasten. Ja ei muutaku homma pakettiin ja menoksi.

Mulla loppu suhinat siihen paikkaa ja ei tullu kalliiksi. Merkkiliikkeessä ohjarinkumi makso 3€. En ole varma, mutta se kumi on vissiin voortin 1,6 litrasen ohc-moottorin kumi(Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa).

Eilen kokeilin ajaa muutaman pätkän ja jarrutki toimi ihan ok, mutta ei siitä ollu paljon hyötyä, ku emäntä laitto heti seuraavana päivänä mondeon avaimen tonne eskortin virtalukkoon. Eikä se avain lähe sieltä millään pois. Piti purkaa koko lukko irti, mutta lukkopesä ei lähe millään pois tuosta alumiinisesta kotelostaan. Löin siihen tappiin mikä näkyy reijästä ja lukko pesä tuli noin sentin ulos ja jämähti siihen. Siinä systeemissä jäi ilmeisesti rattilukko päälle ja se jumittaa. Pitää jotenki koittaa saada se mondeon avain ehjänä pois, koska meillä on vain kaksi avainta. Tulee muuten hiton kalliiksi teettää avaimet voortin liikkeessä.
Wanabi
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2006 14:52
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Escortin Jarrutehostin.

Viesti Kirjoittaja Wanabi »

Nostellaanpa tätä ylös.

Elikkä mulla ois tossa vm.86 orionissa sama oire ku viestin aloittajalla. Nappasin sitte pääsylinterin irti ja väljä kumihan siellä on. Kysymys kuuluukin, että kuuluuko ton tapin tulla vapaasti ulos tuolta tehostajasta, vai kuuluuko sen olla kiinni siinä. Itsellä toi tappi tulee kyllä ulos, jos otan ton ohjurikumin pois tosta.
Orion 1.3 OHV
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re:

Viesti Kirjoittaja janzamar »

-JH kirjoitti:Kiitti avusta. Mä korjasin eskortin tehostajan sillä venttiilinohjarinkumilla. Tässä vinkkiä kaikille jotkä kärsivät samaisesta viasta.

Homma tapahtui sillä lailla, että vanha tiiviste paikalleen ja venttiiliohjarinkumi laitettiin sen päälle. Se oli hieman tiukka, mutta eipähän ainakaan vuoda. Ohjarinkumi tungetaan siihen tankoon niin päin, että se metallinen leveä laippa tuli sitä alkuperäistä kumia vasten. Ja ei muutaku homma pakettiin ja menoksi.

Mulla loppu suhinat siihen paikkaa ja ei tullu kalliiksi. Merkkiliikkeessä ohjarinkumi makso 3€. En ole varma, mutta se kumi on vissiin voortin 1,6 litrasen ohc-moottorin kumi(Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa).

Eilen kokeilin ajaa muutaman pätkän ja jarrutki toimi ihan ok, mutta ei siitä ollu paljon hyötyä, ku emäntä laitto heti seuraavana päivänä mondeon avaimen tonne eskortin virtalukkoon. Eikä se avain lähe sieltä millään pois. Piti purkaa koko lukko irti, mutta lukkopesä ei lähe millään pois tuosta alumiinisesta kotelostaan. Löin siihen tappiin mikä näkyy reijästä ja lukko pesä tuli noin sentin ulos ja jämähti siihen. Siinä systeemissä jäi ilmeisesti rattilukko päälle ja se jumittaa. Pitää jotenki koittaa saada se mondeon avain ehjänä pois, koska meillä on vain kaksi avainta. Tulee muuten hiton kalliiksi teettää avaimet voortin liikkeessä.
Jos se lukkopesä tuli sentin verran jo ulos,niin ei mun mielestä
rattilukon lirpakkeen pitäs enää jarruttaa siinä.
Jos jotenkin pystyy pyörittelemään ja vetämään niin pitäs
kyllä irrota.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Sämpsä
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Huhti 2007 11:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Escortin Jarrutehostin.

Viesti Kirjoittaja Sämpsä »

Nostetaampa ylös kun ei uutta tohdi alottaa.

Eli multa meni siitä jarrutehostajasta se yksi liitin rikki :oops: . Siinä pääsylinterin ylävasemmalla. Siitä lähtee se letku imusarjalle tai jonnekkin sinne kaasarin luokse. Saaka tuota pelkkää liitintä vaihtettua vai pitääkö investoida kokonaan uusi tehostaja?

Auto siis 1.6cvh escort -89
Ford escort GT -89 (mk4)(myyty)
Ford escort rs2000 -92 (mk5)
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escortin Jarrutehostin.

Viesti Kirjoittaja koskar »

Sämpsä kirjoitti:Eli multa meni siitä jarrutehostajasta se yksi liitin rikki :oops: . Siinä pääsylinterin ylävasemmalla. Siitä lähtee se letku imusarjalle tai jonnekkin sinne kaasarin luokse. Saaka tuota pelkkää liitintä vaihtettua vai pitääkö investoida kokonaan uusi tehostaja?

Auto siis 1.6cvh escort -89
Tarkoitat varmaan tuota liitintä/mutkaa joka tulee jarrutehostajaan tuon kumitiivisteen läpi? Sen saa vaihdettua, mutta varmaan helpoimmalla pääset kun vaihdat koko letkun sinne. Niitä luulis olevan maailma täynnä.
Avatar
Sämpsä
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Huhti 2007 11:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Escortin Jarrutehostin.

Viesti Kirjoittaja Sämpsä »

Juuri tuo. Hyvä että se lähtee siitä sellassanaan irti. Ei muuta kun letkua metsästämään. Kiitos vastauksesta
Ford escort GT -89 (mk4)(myyty)
Ford escort rs2000 -92 (mk5)
Vastaa Viestiin