Mondeon valosirkus!! Ja vähän muutakin.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Mondeon valosirkus!! Ja vähän muutakin.

Viesti Kirjoittaja Henna »

Elikkäs on käytössä tommonen -97 farkku monska... valot menee kuin sirkuksessa! Mistähän sitä vikaa rupeis etsimään, ilmeisesti takavaloissa jotain. Pitää nyt vähän selittää et mitä ne tekee, eli jarrua kun painaa niin sisällä ainakin syttyy himmeesti takasumuvalon merkki valo ja vilkkujen merkkivalot, en tiedä mitä silloin takapäässä palaa. Mutta sit taas kun laittaa vilkun saman aikaisesti niin rupeaa se sumarin merkkivalo vilkkumaan ja vilkut räpsii nopeasti, jos ei paina jarrua vilkun ollessa päällä niin vilkkumisääni on normaali vaikkei vilkut kyllä normaalisti vilku silloinkaan. Ja pakin kun laittaa päälle niin vaan toinen pakkivalo palaa jarrua painettaessa. Tossa nyt kaikki mitä nyt mieleen tulee, eli takana se vika varmaan on kun etuvalot kyllä menee normalisti. Onko muuten noissa kakkoskoppaisissakin samaa vikaa kun vanhoissa et jostain pääsee vuotamaan vesi sinne valoille?? Ukon siskon mondeosta kerran ajattelin vaihtaa rekkarikilven valot mut eipä ois auttanut kun olikin ihan hapettuneet veden valumisen takia, johdotkin niin haperot et napsahtivat poikki pienestä kosketuksesta.

Sitte toinen valoihin liittyvä myöskin, airbagin merkkivalo vilkkuu. Turvavyön korkeussäätöä kun heiluttelee niin välillä hetkeksi sammuu mut sitte se taas alkaa. Mikäs juttu toi sitte on?

Sitte vielä yksi eli puhallin... onko yleinenkin vika mondeoissa et puhallin ei puhalla kuin yhdellä asennolla ja välillä ei ollenkaan? Aikasemmin oli -95 mondeo ja siinä sama homma, välillä joutui jalkatilassa potkimaan jotain et se lähti toimimaan. Ei yhtään mukavaa ajella semmosilla vesikeleillä kun ei tosiaankaan nää autosta ulos. :shock: Ei viittis ihan väkisin ajaa jonkun yli, äiskällä jo kävi vanhalla mondeolla puhaltimen takia niin et töytäisi pyöräilijää kun ei nähnyt mitään.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Takavaloista varmaankin maadoitukset hapettuneet, mulla oli täysin samaa vikaa sierrassa. Koita etsiä se maadoituspiste jostain ja putsata se tai sitten tehdä kokonaan uusi maajohto niille takavaloille. Oliskohan se puhaltajan kytkin entinen? En minä tiedä mondeoista mitään kunhan jotain veikkailen :)

Tuolla näkyy olevan jotain airbaginvalosta...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Larsanjus
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Syys 2006 16:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Jos vetokoukku löytyy niin vikakin löytyy.. muuten tosiaan nuo maadotukset on tarkastuksen arvosia. kaikki tommoset ihmeellisyydet valojen toiminnassa on nimenomaan maadotusvikoja, sijaintia onki vaikeempi arvella. takavalojen maadotus on _muistaakseni_ sivulokeron pohjassa.

puhaltimesta varmaankin etuvastus särkikala tai ainakin liitin hapettunut jos potkimalla tokenee. Katkaisijassa harvemmin vikaa.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
adrian
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Helmi 2005 07:44

Viesti Kirjoittaja adrian »

Puhaltimen temppuilu tyyppivika, tsekkaa lisää tuosta ketjusta. Tod.näk etuvastuspakki kärähtänyt. Löytyy apparin jalkatilasta. Helppo vaihtaa, joskus joutuu vähän tinaileen johtojakin, mutta kärähtäneeseen johtosarjaankin on olemassa korvausosa

tuosta lisää

http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... highlight=
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Itellä kans sierras vähä samanlaist vikaa takavaloissa, sinne oon kyl tunkenu kaikki mahdolliset mömmöt ja niit on putsailtu ja niitä "piikkejäkii" viilailtu mut ei oo auttanu, sen viat voikii johtua sulakerasiasta mikä on ihan p*skana. Ei oo vielä jaksanu perehtyä siihen hommaa näin talvella.

Ja mondeossa ON vetokoukku!

Niin ja tossa monskassa ei ole kyl potkiminenkaan auttanut, entisessä auttoi. Siihen kyllä vaihdettiinkin puhallin ja taas heti sama vika. Oikee ärsyttää kun näkee jotain onnellisia mondeon omistajia joilla ei oo ikkunat yhtää huurussa. :evil:
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

sierrassa valojen kans just samat oireet ja liitin oli vaa löysällä.. laita vaikka vilkku päälle ja pönkää jarrupedaali pohjaan että saat "vian" päälle ja heiluttele liitintä. en tiedä saako mondeossa koko valopohjaa irti niinku sierrassa, mutta jos saa niin otat sen koko jutun käteen ja kääntelet ni pitäis selvetä. itekki sillon luulin, että johtuu koukusta mutta eipäs johtunukkaa.
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

takavaloista vaan uus maadoitusjohto runkoon niin lakkaa vilkkumasta valot, jostain on maadoitukset hapettuneet tai yhdistää virtoihin...vanhemmissa fordeissa ainakin noi takavalot meni sellaslla ohkaisilla peltilevyinä jotka korvas johdotuksia umpiontaustoissa. ne hapettu kosteudesta siellä takavaloissa...
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Noniin nyt pelaa valot, vaan tiedä sitten kuinka kauan. Ruiskutin mömmöä liittimiin ja sokeripaloihin(eli vikaa ollut ennenkin) mut ei auttanut mitään. Molemmissa liittimissä sama kohta kyrvähtänyt, ei mitään hapettumia näkynyt missään. Itse jo luovutin siinä vaiheessa mut pikkuveljeni sit ajatteli et väännetään vähä niitä liittimiä tai siis niitä metalliosia siellä ja johan rupes toimimaan. Mut tosiaankin varmaan vaan väliaikainen ratkaisu tuo, molemmilla puolilla kun on ilmeisesti ne liittimet joskus vaihdettukin, ollut varmaan sama vika.

Ja airbagin valokaan ei enää vilku, meinasin ruveta etsimään sitä piuhaa sieltä penkin alta mut en sitte jaksanu. Penkkiä kun siinä siirtelin eestaas niin ei se sit enää vilkkunut.

Puhaltimenkin irrotin mut ota siitä nyt jotain selvää... Missä se etuvastuspakki sit on? Mulle sanottiin ettei se vika siellä päässä ole vaan säätimen ja puhaltimen välissä jossain. Enkä todellakaan jaksanut ruveta mitään kojelaudan osia irrottelemaan.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Larsanjus
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Syys 2006 16:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Etuvastuspakki on perinteisesti ollu jossain tuuletuskanavan kyljessä kiinni, nin että jäähtyy ilmavirran mukana. Mondeosta en vielä ole tutkinut. Etuvastusmööpeli tosiaan on johtoja seuraten puhaltimen ja säätövivun välissä, aika lähellä puhallinta yleensä.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Olis vaa kiva tietää minkä näköinen se pakki on. :P Ei kellää olis sellast selkeetä kuvaa? Muuten melkee rupee olee täydellinen auto, kun puhallin toimis ja takapään iskarit sais laitettua. Ja sit tulis lisää vikaa. 8)
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
adrian
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Helmi 2005 07:44

Viesti Kirjoittaja adrian »

Etuvastuspakki löytyy Mondeon apukuskin puoleisesta jalkatilasta. Läheltä keskikonsolia, kutakuinkin 5 senttiä ylempää mihin lattiamaton reuna päättyy..

Se on sellanen vaalea muovimötikkä jossa on johtonippu liittimellä kiinni. Mötikkä on lattiassa kiinni muistaakseni kuusiokoloruuvilla( vai olikos se torxi?)

Eli niska lattiaan ja fikkari käteen niin löytyy.

Tuossa vielä tarkempaa ohjetta. ( UK version auto ratti eri puolella, mutta sama paikka. )

http://www.mirez.co.uk/HeaterPack.htm

terv.- Ari

PS. Tuossa Mirezin ohjeessa otetaan hanskalokerokin irti, mutta sen vastuspakin pystyy vaihtamaan myös alakautta ilman suurempia pinnistelyitä.
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Mötikkä nyt ainakin löytynyt. Mut onko vika kuitenkaan siinä, iskä oli rassannut sitä säätönapukkaa eestaas ja nyt se toimii kahdella nopeudella. Ja itse kun äsken koskin niihin pakkiin meneviin piuhoihin niin rupes kattovalo räpsimään, outoa. Sielläkin suunnalla kyllä ollut vikaa ilmeisesti ennenkin koska ne pakille menevät piuhat on jatkettu liittimillä.

Niin ja aluksi puhallin puhaltaa normaalisti mut sit ikään kuin venttiili meinais sulkeutua, rupee omituisesti pätkimään. Siinä vanhemmassa mondeossahan oli venttiileissä joku häiriö ja teki sitä samaa, jotain tuttu korjaaja sille teki mut silti sitäkin joutui välillä potkaisemaan.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
adrian
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Helmi 2005 07:44

Viesti Kirjoittaja adrian »

Terve!

Se että etuvastuspakin johdoissa on liittimet, kertoo siitä että tuo vastus on aikanaan jo kerran kärähtänyt ja lämmetessään sulattanut osan auton alkuperäisestä johtosarjasta -----> kärähtäneet piuhat on sitten korjattu tuolla liittimillä kiinni olevalla uudella viuhkalla. ( ko. johtosarjan korjausosan saa mm. motonetistä, Mondeon tyyppivika.)

Tuo puhaltimen toimivuus/toimimattomuus voisi viitata siihen, että itse puhallin alkaa olla kokolailla finaalissa. Omassa Mondeossa fööni tuli tiensä päähän ~195 tkm kohdalla. Puhallinta voi toki yrittää korjaillakin( esim hiilivikaa tms.), mutta vanhan föönin notkistelu on usein enemmän tai vähemmän turhaa hommaa. Fiksattu puhallin ei kestä kovin kauaa.

Jos ajattelet vaihtaa puhaltimen uuteen, niin tässä ohjetta siihen. Ei ole kovin vaikea homma, pitäis lähteä irti ilman työkaluja. Pikainen tsekkaus Motonet hinnastoon kertoo seuraavaa:

Mondeo Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1962 129.90

Puhallin ja sen lukitus pitäis näkyä, kun menee makaan apukuskin jalkatilaan. Kojelaudan alareunassa on jonkinmoinen äänieristyshuopa joka otetaan ensin irti. Sitten vaan niska mattoon ja tunkeen päätä sinne hanskalokeron taakse.

Alakautta pitäis näkyä pyöreänmuotoinen puhallin muovikoteloineen. Fööni näyttää vähä niinku muoviselta turboahtimelta

Kun tarkastelet tota pyöreää koteloa altapäin , niin kotelon ulkokehällä pitäis löytyä lukitusklipsu/ kynsi, jota painamalla pääset pyöräyttämään koteloa. Sen jälkeen moottori + kotelo pitäis tipahtaa käteen.

Uudessa puhaltimessa tulee mukana moottori+siivet+ulkokuori. Vaihtamiseen menee bauttiarallaa 35 sekuntia.....

terv.Ari
"Ford-tulevaisuuden mobilismia jo tänään"
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Juu sen puhaltimen osaankin irrottaa, voihan se olla et sekin on tullut tiensä päähän kun ajokilometrejä on about 260tkm. Mut ei kyllä noin kallista investointia viitsi tehdä kun auto ei ole mun eikä meidän vaikkakin sillä tulee ajeltua. Niin ja nyt toimiikin jopa kolmessa asennossa välillä, ja silloin kun säätönappulaa vetää ulospäin niin puhaltaa kovempaa.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Nytpä tulikin puhuttua palturia, selvisi et tuolla mondeolla onkin ajettu päälle 400tkm, huh huh! Mittari joskus vaihdettu... enää en kyllä ihmettele asioiden toimivuutta, mutta yllättävän hyvä ajaa mun mielestä noinkin paljon ajetuksi fordiksi. Onks noi yleensä kuinka kestäviä autoja?? Miten koneet yleensä kestää? Jos tossa on vielä alkuperäinen kone niin ihmetellä täytyy, toimii mainiosti. Mun mielestä muutenkin yllättävän siistissä kunnossa koko auto.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Vastaa Viestiin