VOIKO Sierran venttiilin nostajien kuntoa tarkastaa irrallaa
VOIKO Sierran venttiilin nostajien kuntoa tarkastaa irrallaa
Voiko dohc sierran hydraalisien venttiilin nostajien kuntoa testata mitenkään niiden ollessa irti???
Siis ettei turhaan pistäis rikkinäisiä paikalleen, VASTATKAA PIAN JOS ON ASIASTA MINKÄÄNLAISTA TIETOA! Kiitos
Siis ettei turhaan pistäis rikkinäisiä paikalleen, VASTATKAA PIAN JOS ON ASIASTA MINKÄÄNLAISTA TIETOA! Kiitos
Sierra 2.0 Dohc sedan
Sierra 1.6ohc coupe
Sierra 1,6ohc sedan
Sierra 1.6ohc coupe
Sierra 1,6ohc sedan
löyty huhtikuulta kun selas 27 sivua vanhoja viestejä...
tässä:
Ensin irroitat nostimen nostinkupista laittamalla paineilmaa siitä sivureijästä sisään. Huom! pidä rätti ympärillä koska öljy roiskuu kun se losahtaa siitä ulos.
Sitten kun sinulla on itse nostin kädessä niin otat semmoset ulospäinlevittävät sokkapihdit tai vastaavat käteen ja vedät niillä sen sisemmän männän siitä nostimesta ulos. Mahdollisesti joudut lämmittämään nostinta kuumailmapuhaltimella jos se on kovasti jämähtänyt sinne kiinni. Älä hukkaa jousta joka on siellä sisällä ja pidä pehmeillä pihdeillä ulkopinnasta kiinni koska et halua naarmuttaa sitä nostajaa.
Sitten kun sinulla on se sisempi mäntä kädessä niin huomaat kuinka uskomattomat määrät kökköä siellä kuulaventtiilin pohjassa on.
Pese ja kuivaa. Tarkastele että pinnoissa ei ole naarmuja ja että nostin on tiukka.
Kun kasaat nostimen kevyesti öljyten niin sen pitää painua sormella painamalla kasaan ja jousen pitää palauttaa se ulos.
Sitten kun se on täynnä öljyä niin sen kuuluu olla jämäkkä. Täytät sen nostimen öjyllä ja ja painat sen ruuvipenkissä kasaan. Jätä puristuksiin vähäksi aikaa ja kato että se ei vuoda ja lysähdä kasaan.
Osa nostimista ei tule toimimaan kunnolla pesun jälkeen koska se yksisuuntaventtiilin kuula ei pidä tiivistä koska se on yksinkertaisesti kulunut.
Kun kone on taas kasassa ja käytetty vähän aikaa niin että nostimet ovat täynnä öljyä niin toivottavasti kalkatus on hävinnyt
Luultavasti sieltä kuitenkin löytyy vielä yksi nostaja joka kalkattaa. Tämän jälkeen käytät konetta ilman venakoppaa ja kuuntelet stetoskoopilla mikä nostaja kalkattaa ja vaihdat sen uuteen.
Sen jälkeen ajat kymmenentuhatta ja vaihdat vielä pari nostinta kun nekin rupeavat naputtamaan vanhaa ikäänsä.
Ja toisen kymppitonnin jälkeen vaihdat ne loputkin jotta pääset eroon siitä iänkaikkisesta nokkien pura-kasaa operaatiosta jonka rupeat osaamaan jo aika hyvin.
Noi yksisuuntaventtiilien kuulat ja istukat noista nostimista menee iän ja lian myötä huonoiksi eikä niitä oikein voi vaihtaa. Osa niistä vuotaa siksi että niihin on jäänyt läjä väliin tai mäntä vaan liikkuu lian takia huonosti. Purku ja pesu voi siis kyllä auttaa mutta vanha osa on tietysi aina vanha osa.
Jos pari nostajaa kalkattaa niin kannattaa vaihtaa ne kaikki. Jos kansi on auki muusta syystä niin silloin tietysti kannattaa putsata nostajat samalla jos ne on kilometrejä nähnyt.
,Tero

tässä:
Ensin irroitat nostimen nostinkupista laittamalla paineilmaa siitä sivureijästä sisään. Huom! pidä rätti ympärillä koska öljy roiskuu kun se losahtaa siitä ulos.
Sitten kun sinulla on itse nostin kädessä niin otat semmoset ulospäinlevittävät sokkapihdit tai vastaavat käteen ja vedät niillä sen sisemmän männän siitä nostimesta ulos. Mahdollisesti joudut lämmittämään nostinta kuumailmapuhaltimella jos se on kovasti jämähtänyt sinne kiinni. Älä hukkaa jousta joka on siellä sisällä ja pidä pehmeillä pihdeillä ulkopinnasta kiinni koska et halua naarmuttaa sitä nostajaa.
Sitten kun sinulla on se sisempi mäntä kädessä niin huomaat kuinka uskomattomat määrät kökköä siellä kuulaventtiilin pohjassa on.
Pese ja kuivaa. Tarkastele että pinnoissa ei ole naarmuja ja että nostin on tiukka.
Kun kasaat nostimen kevyesti öljyten niin sen pitää painua sormella painamalla kasaan ja jousen pitää palauttaa se ulos.
Sitten kun se on täynnä öljyä niin sen kuuluu olla jämäkkä. Täytät sen nostimen öjyllä ja ja painat sen ruuvipenkissä kasaan. Jätä puristuksiin vähäksi aikaa ja kato että se ei vuoda ja lysähdä kasaan.
Osa nostimista ei tule toimimaan kunnolla pesun jälkeen koska se yksisuuntaventtiilin kuula ei pidä tiivistä koska se on yksinkertaisesti kulunut.
Kun kone on taas kasassa ja käytetty vähän aikaa niin että nostimet ovat täynnä öljyä niin toivottavasti kalkatus on hävinnyt
Luultavasti sieltä kuitenkin löytyy vielä yksi nostaja joka kalkattaa. Tämän jälkeen käytät konetta ilman venakoppaa ja kuuntelet stetoskoopilla mikä nostaja kalkattaa ja vaihdat sen uuteen.
Sen jälkeen ajat kymmenentuhatta ja vaihdat vielä pari nostinta kun nekin rupeavat naputtamaan vanhaa ikäänsä.
Ja toisen kymppitonnin jälkeen vaihdat ne loputkin jotta pääset eroon siitä iänkaikkisesta nokkien pura-kasaa operaatiosta jonka rupeat osaamaan jo aika hyvin.
Noi yksisuuntaventtiilien kuulat ja istukat noista nostimista menee iän ja lian myötä huonoiksi eikä niitä oikein voi vaihtaa. Osa niistä vuotaa siksi että niihin on jäänyt läjä väliin tai mäntä vaan liikkuu lian takia huonosti. Purku ja pesu voi siis kyllä auttaa mutta vanha osa on tietysi aina vanha osa.
Jos pari nostajaa kalkattaa niin kannattaa vaihtaa ne kaikki. Jos kansi on auki muusta syystä niin silloin tietysti kannattaa putsata nostajat samalla jos ne on kilometrejä nähnyt.
,Tero
Focus 1.0 edition a6 2017
lisäisin sen että nostimia ei täytetä öljyllä kasaamisen yhteydessä (melkein mahdoton kasata) täyttyyhän ne sitten kun käynnistät koneen. itse puhdistin joskus essin nostajat ja öljysin kevyesti kasatessa toimi hyvin ja koneella ajettu 270000t eikä paljon "rällättäny" itse otin nostajaan päältä ne "kruunut"rukarilla varovasti irti ja kiinnitin sopivalla 12 kanttisella hylsyllä ja hyvin pysy. vaikka luulisi että ne "Kruunut" on tarpeettomia pysyyhän se nostin kasassa kun on keinuvivun ja nokan välissä.
Nyt on nostimet putsattu, paineilma on ja spraykäyttöinen puhdistusaine toimii tosi hyvin tässä hommassa...
Kyllä niillä puhtailla öljyillä on todella suuri merkitys tälläisissä hydraalisesti säätyvissä osissa, on niissä niin pieniä öljynkulku aukkoja/reikiä.
Kyllä niillä puhtailla öljyillä on todella suuri merkitys tälläisissä hydraalisesti säätyvissä osissa, on niissä niin pieniä öljynkulku aukkoja/reikiä.
Sierra 2.0 Dohc sedan
Sierra 1.6ohc coupe
Sierra 1,6ohc sedan
Sierra 1.6ohc coupe
Sierra 1,6ohc sedan
Kyllähän ainakin mukavampi jatkaa tuota moottorin kasaamista kun tietää että ne on puhtaat ja luultavammin ehjät/toimivat..jaska74 kirjoitti:oliko suuri apu? ittekkin pitäs avata ja putsailla, kun vaan jaksas...
Huomenna näkee sitten miten naputtaa
Sierra 2.0 Dohc sedan
Sierra 1.6ohc coupe
Sierra 1,6ohc sedan
Sierra 1.6ohc coupe
Sierra 1,6ohc sedan
Onko se normaalia, että ku koneen (dohc) starttaa kylmänä, niin nokat zäkättää äänekkäästi semmosen 2-3sekuntia ennenku hiljenee normaaliksi?
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Kai se on "normaalia", mutta ootko öljynpaineita koskaan tarkistanut? Noissa kun tapaa öljypumpun rajapaineventtiili(?) päästä löystymään samallalailla kuin RS2000 escortin koneessa.Mr_Who kirjoitti:Onko se normaalia, että ku koneen (dohc) starttaa kylmänä, niin nokat zäkättää äänekkäästi semmosen 2-3sekuntia ennenku hiljenee normaaliksi?
Vanhaa se ei ole ja viskositeetti on 10W-40...jaska74 kirjoitti:on normaali naputus jos on vanhaa/väärää öljyä

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
en ole tarkistanut...mutta pitää toi venttiili tarkistaa(jos sen jostaki löydän) vkl. ku pääsee sinne kylmään talliin työskentelemään.koskar kirjoitti: Kai se on "normaalia", mutta ootko öljynpaineita koskaan tarkistanut? Noissa kun tapaa öljypumpun rajapaineventtiili(?) päästä löystymään samallalailla kuin RS2000 escortin koneessa.

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Jaahaskoskar kirjoitti: Sun tarvii jakopäästä purkaa alhaalta pumppu irti niin saat sen kiristettyä. Iloisia ruuvaushetkiä.


Ja sitte ku ilomantsissa ei ole nettiä kotona, niin vähä vaikee sitte kysellä informaatioa jos sattuu joku menemään pieleen.

Vai onko se sitte miten iso urakka?
Ja tais olla paineenrajoitinventtiili, mistä on kyse, vissiin.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
No mieti miten käy kun öljynpaine ei riitä? Että kyllä se ajankanssa syö, mutta jos ei haittaa niin kannattaa olla autuaan tietämätön ja olla tyytyväinen naputukseen. No jos kone on irti ja tietää suoraan mistä etsiä, pultit aukeaa ja on ulosvedin niin alle tunnin keikka. Apulaitteiden hihna pois, ala siivapyörä pois, sen takana oleva luukku auki, öljypumpun ratas irti ketjuineen, öljypumpun neljä pulttia irti, vetää pumpun pois, kiristää rajapaineventtiilin ja laittaa vaikka lukkoliimaakin. Sitten vaan sama käänteisessä järjestyksessäMr_Who kirjoitti: JaahasTaitaa sitte jäädä se ruuvaus tonne kesälomille(tuskin siitä niin suurta haittaa on? ku on kerran kestäny tähänki asti), ku en uskalla ruveta tohon hommaan viikonloppuna, jos jokin menee pieleen niin ei sitte ajella sunnuntaina Ilomantsista Joensuuhun omalla autolla.
![]()
Ja sitte ku ilomantsissa ei ole nettiä kotona, niin vähä vaikee sitte kysellä informaatioa jos sattuu joku menemään pieleen.
Vai onko se sitte miten iso urakka?
Ja tais olla paineenrajoitinventtiili, mistä on kyse, vissiin.

No siis joo. Nakutus kuuluu suunnilleen sen ajan mitä öljynpainevalo palaa kun auton käynnistää (eli hetken). Sitte ku öljynpaine on kohdallaan ja valo sammuu, niin loppuu myös se zäkätys.
Ja naputukseen en ole tyytyväinen, vaikka se kestääkin vain hetken.
No pitää katella millon joutaa irrottamaan koneen ja säätämään...
Puominosturin saan lainaan, mutta moottoripukki puutuu
Ja naputukseen en ole tyytyväinen, vaikka se kestääkin vain hetken.
No pitää katella millon joutaa irrottamaan koneen ja säätämään...
Puominosturin saan lainaan, mutta moottoripukki puutuu

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
RS2000 escortin koneeseen tein lattialla ja velipoikaa olin auttamassa kun tehtiin toiseen samanlaiseen koneeseen tarkistus kone autossa. Vähän enemmän saa taistella että saa tarpeeksi tilaa ottaa alapyörä ja luukku pois, mutta kyllä sekin onnistui. Tiä sitte onko sierras helpompi vai vaikeampi.Mr_Who kirjoitti:No siis joo. Nakutus kuuluu suunnilleen sen ajan mitä öljynpainevalo palaa kun auton käynnistää (eli hetken). Sitte ku öljynpaine on kohdallaan ja valo sammuu, niin loppuu myös se zäkätys.
Ja naputukseen en ole tyytyväinen, vaikka se kestääkin vain hetken.
No pitää katella millon joutaa irrottamaan koneen ja säätämään...
Puominosturin saan lainaan, mutta moottoripukki puutuu