2.8 Tupla turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jos en ihan väärässä ole, niin diesel vehkeen turbo ei sovellu hyvin bensavehkeeseen
Focus 1.0 edition a6 2017
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Eiköön tuo sovellu jos on vaan sopivan kokonen?
Ai minä vai...
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Miksi ei sovellu??? Mutta turha on 2.8 diiselin turboa laittaa 2.8 bensaan.. Ei ehkä riitä sykkeet ylemmille kierroksille.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Juu oli tarkotus laittaa nuita kaksin kappalein....
Ai minä vai...
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Aivan aivan mutta ymmärsit varmaan pointin... 8) Itselläkin Bimmeris diisselin turbot... Mut ei tosin vie ole otettu savuja :roll: Toi Holsetti on minusta ainakin pieni. Mut en siihen vastatkoon turbo asiantuntijat.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Jep jep... ja niitä asiantuntija kommentteja odotellaan...
Ai minä vai...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Qtka kirjoitti:Nurkissa pyörii yks holset h1a, siivet imu 40mm, pako 53mm, a/r noin .60...
Tuossa holsetissa siivet "tavallaan" väärinpäin... Eli sais olla mieluummin imu luokkaa 55-60mm ja pako luokkaa 50-55... Noin 300 hummaa luulis irtoovan kutoskoneesta esim. TÄLLÄ, tosin saattaa tuossa pakopuoli hieman ahdistaa, tiedä sitten :? ... Toisena vaihtoehtona tulis mieleen perinteinen discoperuna/garretin to3 :wink: , joissa sitten jo hieman isompaa pakosiipeä...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eräs kaveri ainakin heitti kerran kun just asennettu turbo hajosi semmosta tarinaa, että olis vahingossa tullut dieseliin tarkoitetun ahtimen laakerit jotka ei kestänyt noita kierroksia. :shock:
Liekö asialla mitään perää... vaikea kuvitella miten dieselin ahtimessa olisi erilaiset laakerit???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

TeRoK kirjoitti:Eräs kaveri ainakin heitti kerran kun just asennettu turbo hajosi semmosta tarinaa, että olis vahingossa tullut dieseliin tarkoitetun ahtimen laakerit jotka ei kestänyt noita kierroksia. :shock:
Liekö asialla mitään perää... vaikea kuvitella miten dieselin ahtimessa olisi erilaiset laakerit???
eiköhän se turbo kierrä yhtäpaljon ahtaakseen, riippuen tietysti paineesta, mutta tässä tapauksessa varmaan isketty jostain dieselistä fööni bensakoneeseen ja pakolämmöt/paineet ollu liian kovat pienelle ahtimelle jonka seurauksena ahdin/(tässä tapauksessa ahdististin) on pyörinyt hetken aikaa miljoonaa ja sitten korkannut :oops:
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Toi oli proturbolla rakennettu celica josta irtos vissiin n.600 hummaa kunnon ahdoilla. Käytössä oli 450hv voimansiirron keston takia.
Näin se käveri selitti, että oli holsetin pakettiin tullut väärät laakerit proturbon mukaan. Ainakin se oli siellä korjattavana... tiettävästi. Jannu on sittemmin tullut tunnetuksi taipumuksestaan valehdella... :lol:
Muuta en tiedä varmaksi kuin, että helewetin hätänen se oli. :shock: ja kilahti juuri kun siihen oli isompaa fööniä tungettu.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Ei kenelläkään sattus olemaan tuohon 2.9:siin pakosarjan laippoja tai cad kuvia että sais ite leikata?
Ai minä vai...
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

Looney kirjoitti:
Mä pääsin viimeksi noin 1500eurolla yli 400hv joten seuraava tavoite on enemmän, kestävämpi, parempi sekä mahdollisimman paljon itse tehty moottori ja mahdollisimman halvalla. Puolet lisää budjettia ja 600hv puhkaistaan helposti IMHO ja moottori kestää vielä muutakin kuin penkkituloksen.
Jokos se 600hv on puhkaistu 12V colognella...?
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Yhdellä tutulla on Scorpio Cosa jonka boasta on vaparina penkitetty 270hv. Konetta ei ole avattu, kaikki osat jotka on tarvinnu vaihtaa ovat ulkoisia. Vakio ruiskukin on vielä, mutta se vaati kyllä lastun.

Mites terok eikös sulla ollut otettu vaparina kanssa aika hyvin paueria?
veltto
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Helmi 2006 03:54

Viesti Kirjoittaja veltto »

Ares kirjoitti:Yhdellä tutulla on Scorpio Cosa jonka boasta on vaparina penkitetty 270hv. Konetta ei ole avattu, kaikki osat jotka on tarvinnu vaihtaa ovat ulkoisia. Vakio ruiskukin on vielä, mutta se vaati kyllä lastun.

Mites terok eikös sulla ollut otettu vaparina kanssa aika hyvin paueria?
No kyllä on kovat tehot, jos on jollain lastulla ja muilla pienillä muutoksilla saatu :?
Saab 9-3 2,2 Tid
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

veltto kirjoitti: No kyllä on kovat tehot, jos on jollain lastulla ja muilla pienillä muutoksilla saatu :?
Tota luokkaa Boasta irtoaa pikku vaivalla. Tai no, peltisarjojen teko tapauksesta riippuen voi olla isompikin vaiva.
Pykis
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Elo 2011 20:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.8 Tupla turbo

Viesti Kirjoittaja Pykis »

Nostetaampa taas tätä. Itellä ois haaveissa rakentaa xr4x4 2.9:sistä ylipaineistettu malli, pienillä ahoilla ja vakio hilppeillä. Kellään kokemusta tuommoisesta kkk03:sen asettamisesta sinne? (varmaan yhellä, ehkä kahella). :roll:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 2.8 Tupla turbo

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Pykis kirjoitti:Nostetaampa taas tätä. Itellä ois haaveissa rakentaa xr4x4 2.9:sistä ylipaineistettu malli, pienillä ahoilla ja vakio hilppeillä. Kellään kokemusta tuommoisesta kkk03:sen asettamisesta sinne? (varmaan yhellä, ehkä kahella). :roll:
Yhellä on aivan turha edes koittaa kun se wag 1.8L koneissakin loppuu jo kesken reippaan 200 jälkeen.
gti golo palloilija
hessu75
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Joulu 2010 14:00

Re: 2.8 Tupla turbo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tämä viestiketju kiinnostaa myös minua ja olen kiinnostunut kuulemaan tälaisen projektin loppuun kunnialla vieneiden harrastajien mietteitä.

Ja oikeasti toivoisin ihan faktaa ja näin harrastajapiirissä sitä avoimuutta. Nyt ei kisata ( en ainakaan itse) tai olla kilpailevia yrityksiä tässä harrastuksessa.
Oli aika toivotonta lukea välillä tätä ketjua erään harrastajan kohdalla, kun ei oikein mitään kertonut. On täten aika vaikeaa näin suomalaisena uskoa kaverin kertomuksia. Monella muullakin taisi tällainen fiilis tulla, mitä muutamat kirjoittivatkin.

Oma lähtökohta on tällä hetkellä Cologne 2,9 EFI ja meinasin yhdellä ahtimella laittaa ahdistumaan koneen. Eli, yhdysputkella tuoda toisen puolen pakokaasut ahtimelle.

MItä tuolta brittifoorumeilta lukenut ja Skogenracing.com foorumilta, niin 1bar paineella nähtävästi uskaltaa/ pystyy ajamaan vakiopalikoilla helposti. Ei vielä ole tietotaitoa syvällisempään koneen rakentamiseen, mitä tulee kampuroihin ja mäntiin.
Näin maltilliseen turbotukseen pitäisi isommat suuttimet riittää ja vakio ECU pitäisi hanskata seokset. Tähän teiltä kaipaan vahvistusta.
Laajakaista lambdat ennen ECUa, jotta saadaan oikeat arvot paineen kasvaessa.

Itse en hae mitään mahtilukuja, mutta jos nyt kakkosella alkava luku tulisi dynolappuun, niin olisi hienoa.

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.

-Hessu-
Ford Capri mk3 2,9 EFI V6
Projekti 2,8 EFI V6 turbo ( ei vielä autoa, mihin konetta laittaa)
Vastaa Viestiin