B4A, B4B, B4C eroja

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

En haulla löytänyt mieleistä vastausta joten, mitä eroa tarkalleen ottaen ko. malleilla? Kiinnostaa lähinnä ruiskut, map-anturi + muut tunnistimet. Käsittääkseni joidenkin mallien seoksia voi säätää, toisia ei. Oma autoni on -91 sierra, 2.9 B4C ja päästöjen takia säädeltävyyttä kaipaisin. Kaikki muu on jo tehty!
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tommosia tietoja löytyy ainakin multa.
B4A on ainakin katiton versio (150hv).
B4B on stereo hego malli eli kahdella lambdalla. ja Minimi oktaaniksi ilmotetaan 91.
B4C taas tarjotaan minimissään 95okt. bensaa.

B4A pakosaastekoodit on E,G,T
B4B ja B4C vastaavat U,D,V,Q,4,5
mitälie sitte ikinä tarkottavat...

B4A sytkän ajoitus lyijyttämällä 8 ast. EYKK ja lyijyllisellä 12
Ja tarkastus huoltosäätö tilassa.
B4B ja B4C vastaavat 15ast. EYKK lyijyttömällä.
Ja säätö koodin 11 ollessa näytössä moottorin käyntitestaus tilassa.

B4A säädetty tyhjäkäynti 825 +/-25rpm
B4B ja B4C 900rpm

B4A perustyhjäkäynti 850rpm
B4B ja B4C 700 ja tyhjäkäyntivena irrotettuna

B4A co päästöt 1,0 +/- 0,5%
B4B ja B4C lähellä nollaa

B4A venttiilivälykset imu 0,35mm pako 0,40mm
B4B ja B4C hydrauliset.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Kiitoksia, taas ollaan vähän viisampia.. Tänään selvisi myös ettei B4C: tä voi "säätää", eli päästöt pitäis saada kohdalleen muuten. Imuvuoto tai MAP-anturi tulee seuraavaksi mieleen!?!
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mitkä päästöt sulla siinä kusoo???
Lambda kanssa sekottaa jotkut arvot tavallisen hyvin jos on rikki.
Kannattaa ainakin mitata.
Tossa B4B koneesa olis helpompi kun on kaks lambdaa niin voisi toisen töpselin irrottaa väliaikaisesti, että sais arvot kohdilleen. Alkaa vissiin käyttämään toisen lambdan tietoa molempiin kansiin.
toi yks lambdanen taitaa mennä suoraan vikatilaan jos sen irrottaa, eli ainakaan kierroksilla ei arvot oo kohdillaan.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

CO ja HC. HC todella pahasti. Tää on kahdella lambdalla ja ne on vaihdettu, samoin katti, tulpat jne... HC kierroksista riippuen 300 ja 3000 valillä :?
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Mittaa ohivuodot ja puristuspaineet, kuullostas vähän venttiilivialta jos kerran lambada ja katti on ok.
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Itekkin mietin, et jos joku vena kantaa. Käytössä ei sitä välttämättä edes huomaa. Tämäkin toimii ok ja kulutuskin on ihmeen pieni.
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ai se on kahdella lambdalla :shock: Minkäköhän takia??? kun tossa mun kirjassa ainakin mainitaan, että vaan B4B on kahdella.
Onko vaihdettu kone tms.???
Tuli vaan mieleen, että eikös noissa jossain mallissa lambda oo vasta katin jälkeen?
Meinaa jos sulla on B4C:n boksi siinä (olettaen, että siinä kuuluu olla katin jälkeen lambda) ja lambdat onkin jo downpipessä niin mahtaako sekottaa boksin???
Tämmöstä arpomista tällä kertaa :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Perin kummallista... Harmi kun en tunne auton historiaa, ni en tiedä koneen vaihdoista. Silmämääräisesti kyllä näyttäis että ei ole vaihdettu ainenkaan ihan äskettäin. Putkisto tosin ei ole alkuperäinen, joten liekö joku viittiny nuo lambdat laittaa noihin lähtöputkiin, ja mistä syystä!?! Ei oikeen tunnu järkevältä. Oiskos mahdollista, et boxi tai map on vaihdettu jostain toisesta mallista ja sen takii ei toimi.
Ei se ota, jos ei annakkaan!
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

No niin, lisää lientä soppaan.. Auton sai leimattua, kun käänti sytkän ihan tolkuttoman myöhälle, tehot hävis täysin ja putkessa kaamea pauke, mut päästöt oli kohdallaan! No leiman jälkeen sit sytkä taas kohilleen. Kumma homma. Oisko tuohon jollakulla heittää teoriaa, et mistä moinen? Nyt on onneks vuosi aikaa miettiä missä se vika vois olla. Merkkiliikkeellä totesivat, ettei koneessa mitään fyysistä vikaa ole ja muutenkin siisti käyntinen. :lol:
Ei se ota, jos ei annakkaan!
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Mites mulla on sellainen käsitys ettei näistä voi sytkää säädellä edes?
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
jusep
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Heinä 2005 23:36
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja jusep »

jatketaanpa tätä mysteeriä kun toi aloittajan kyseinen auto sattuu oleen nyt mulla niin voiko noihin päästöihin vaikuttaa jos nokkaketju on venynyt??? kerran sen sain säkällä leimattua tollai että sytkä käännettiin pieleen mut nyt ois taas katsastus edessä... puristukset on mitattu eikä niis ollu mitää sanomista ja oli hyvinkin tasaiset. tosin nykyään auto kuluttaa n.14l kevyessä maantie ajossa /100km
ja kiihdytettäessä tulee matalilla kierroksilla sellanen tuskainen puutuminen kunnes se sitten jossain kohdassa hyökkää kuin pikku elukka...auttakee miestä mäjessä eikä mäen päällä.
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Mulla on kanssa jotai pienii epämääräisyyksiä moottorin toiminnassa, ruiskussa kai jotai häikkää vaikka vikakoodeja ei tule. Pitänee tutkia jahka kerkiää..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
tony the tiger
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2006 03:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja tony the tiger »

jusep kirjoitti:jatketaanpa tätä mysteeriä kun toi aloittajan kyseinen auto sattuu oleen nyt mulla niin voiko noihin päästöihin vaikuttaa jos nokkaketju on venynyt??? kerran sen sain säkällä leimattua tollai että sytkä käännettiin pieleen mut nyt ois taas katsastus edessä... puristukset on mitattu eikä niis ollu mitää sanomista ja oli hyvinkin tasaiset. tosin nykyään auto kuluttaa n.14l kevyessä maantie ajossa /100km
ja kiihdytettäessä tulee matalilla kierroksilla sellanen tuskainen puutuminen kunnes se sitten jossain kohdassa hyökkää kuin pikku elukka...auttakee miestä mäjessä eikä mäen päällä.
Ite kattosin onko jako kohdallaan. Vaikuttaa varmasti päästöihin jos heittää yhdelläkin hampaalla...
jusep
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Heinä 2005 23:36
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja jusep »

Minkähänlainen homma toi jaon tarkastaminen kyseisissä vehkeissä on ku ei oo tullu noita v-koneita koskaa räpellettyy,ohc koneita jonkun verran ihmetelly mut se on kuitenkii eri asia.
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: B4A, B4B, B4C eroja

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Mistähän mahtaisi löytyä B4B:lle uusi ECU.. :? Mulla saattaa olla viallinen toi boksi kun käyttäytyy vähä omituisesti. Anturit vaikuttaisi olevan ehjiä.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Vastaa Viestiin