Escon vika
Escon vika
Tapahtui tänään, lähdin aamulla ajeleen koululle(pakkasta n-7c), n.5km jälkeen aloin ihmettelemään miksei puhalla lämmintä ilmaa(oli lohkolämppäri aamulla n2h päällä, yleensä on jo 5km jälkeen tullut haaleaa ilmaa), sitten lämpötilan viisari pomppasi melkein punaiselle, ajoin linkku pysäkille ja tarkistin mikä mättää. Avattuani jäähdytinneste säiliön totesin että oli kesänjäljiltä hieman laimeat pakkasnesteet kun ne olivat melkein umpijäässä. Tässä vaiheessa tein virheen, lähdin sitten ajelemaan takaisin kotia selvittelemään tilannetta kun n2.5km jälkeen kuului konehuoneesta tupsahdus ja sitten olikin vesihöyryä ilmassa. Ajoin taas linkku pysäkille, ja totesin että jostakin oli pettänyt letku. Siitä sitten ajelin n. kilometrin etiäpäin ja pysähdyin taas linkku pysäkille jäähdyttelemään(meillä päin on paljon linja-auto pysäkkejä). Siihen se esko sitten jäi, kun ei jaksanut startata. Siitä sitten esko hinattiin kotia(Opel hinasi Ford:ia ). Nyt sitten illalla koitin eskoa että käynnistyykö ja kyllähän se käynnistyi ja sammutin samantien, saatuani eskon talliin löysin paikan josta vedet oli ulostautunut, öljynlauhduttimen ja ruiskuriman välinen vesiletku oli riekaleina.
Nyt kysyisin, että olisiko järkevää samalla aukaista kansi? Vai korjata vain haljennut letku? Melkein kaikki letkut tuntuvat sisältävän jään ja veden välimuotoa. Ja mitä muita kohtia kannattaa tarkistaa vikojen varalta?
Nyt kysyisin, että olisiko järkevää samalla aukaista kansi? Vai korjata vain haljennut letku? Melkein kaikki letkut tuntuvat sisältävän jään ja veden välimuotoa. Ja mitä muita kohtia kannattaa tarkistaa vikojen varalta?
Jokin on nyt pielessä, auto lämpiää kyllä ihan hyvästi tuohon normaali lämpöön mutta ei puhalla lämmintä ilmaa kabiiniin ja kun aukaisee paisunta säiliön niin ei tapahdu mitään, eikös sieltä pitäisi tulla vettä ulos jos sen aukaisee auton ollessa käynnissä? tai ainakin sihahtaa? Vesipumpulta lähtevä letku syyläriin tuntuu tyhjältä kun sitä puristelee auton käydessä, alan epäillä että vesipumppu on tullut matkansa päähän. Mikään letku ei näytä vuotavan.
Niin täytät sen järjestelmän täyteen pakkasneste-vesi sekotusta 1:1 lantrauksella, sitten jätät paisuntasäiliön korkin AUKI, pistät sisätilan lämppärin puhaltamaan täysillä kuumaa ilmaa, laitat auton käyntiin ja käytät tyhjäkäyntiä. Auton käydessä puristele alavesiletkua ja kabiiniin meneviä letkuja. Paisuntasäiliöstä saattaa kadota nestettä, joten lisää sitä...Kun paisuntasäiliöön ei enää tule ilmakuplia niin pistä korkki kiinni ja sitten ajoa...
Jos toi kuplien tulo ei lakkaa, on edessä kansiremppa...
Jos toi kuplien tulo ei lakkaa, on edessä kansiremppa...