Escon vika

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Escon vika

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Tapahtui tänään, lähdin aamulla ajeleen koululle(pakkasta n-7c), n.5km jälkeen aloin ihmettelemään miksei puhalla lämmintä ilmaa(oli lohkolämppäri aamulla n2h päällä, yleensä on jo 5km jälkeen tullut haaleaa ilmaa), sitten lämpötilan viisari pomppasi melkein punaiselle, ajoin linkku pysäkille ja tarkistin mikä mättää. Avattuani jäähdytinneste säiliön totesin että oli kesänjäljiltä hieman laimeat pakkasnesteet kun ne olivat melkein umpijäässä. Tässä vaiheessa tein virheen, lähdin sitten ajelemaan takaisin kotia selvittelemään tilannetta kun n2.5km jälkeen kuului konehuoneesta tupsahdus ja sitten olikin vesihöyryä ilmassa. Ajoin taas linkku pysäkille, ja totesin että jostakin oli pettänyt letku. Siitä sitten ajelin n. kilometrin etiäpäin ja pysähdyin taas linkku pysäkille jäähdyttelemään(meillä päin on paljon linja-auto pysäkkejä). Siihen se esko sitten jäi, kun ei jaksanut startata. Siitä sitten esko hinattiin kotia(Opel hinasi Ford:ia :lol: ). Nyt sitten illalla koitin eskoa että käynnistyykö ja kyllähän se käynnistyi ja sammutin samantien, saatuani eskon talliin löysin paikan josta vedet oli ulostautunut, öljynlauhduttimen ja ruiskuriman välinen vesiletku oli riekaleina.

Nyt kysyisin, että olisiko järkevää samalla aukaista kansi? Vai korjata vain haljennut letku? Melkein kaikki letkut tuntuvat sisältävän jään ja veden välimuotoa. Ja mitä muita kohtia kannattaa tarkistaa vikojen varalta?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

itse korjaisin ENSIN pelkän letkun ja katsoisin vuotaako muualta
Focus 1.0 edition a6 2017
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Huuhtelet ton järjestelmän auki lämpösellä vedellä, laitat sinne kunnon nesteet, ilmaat ja sitten katsot josko joku muu paikka vuotaa....

ja toivot ettei mitään mennyt kieroon tms.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Nyt sain vihdoinkin letkun vaihdettua ja lähti vielä käyntiinkin, näytti vedet pysyvän toistaiseksi sisällä, käytin vain pienen hetken todetakseni, että venttiilit alkoivat nakuttamaan, että sillä lailla.
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Kai ilmasit järjestelmän samalla?
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Luigi81 kirjoitti:Kai ilmasit järjestelmän samalla?
Niin jäähdytysjärjestelmän vai? En vielä sitä tehnyt.
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Kannattaa tehdä ennenkuin ajelet lisää,ettet sitten taas ole vaihtamassa letkua/kantta/tms.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Noniin, eipä se ääni kuulunutkaan venttiileistä, vaan paikansin letku korvassa periaattella sen nakutuksen vesipumppuun. Siellä on ilmeisesti vielä jäätä, tai sitten vesipumppu on menossa särki.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Jokin on nyt pielessä, auto lämpiää kyllä ihan hyvästi tuohon normaali lämpöön mutta ei puhalla lämmintä ilmaa kabiiniin ja kun aukaisee paisunta säiliön niin ei tapahdu mitään, eikös sieltä pitäisi tulla vettä ulos jos sen aukaisee auton ollessa käynnissä? tai ainakin sihahtaa? Vesipumpulta lähtevä letku syyläriin tuntuu tyhjältä kun sitä puristelee auton käydessä, alan epäillä että vesipumppu on tullut matkansa päähän. Mikään letku ei näytä vuotavan.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Voi kai se olla se pumppukin,mutta enemmän vaikuttais ettei vaan ole tarpeeksi nestettä järjestelmässä.
ei sieltä mitään junia t...
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Niin täytät sen järjestelmän täyteen pakkasneste-vesi sekotusta 1:1 lantrauksella, sitten jätät paisuntasäiliön korkin AUKI, pistät sisätilan lämppärin puhaltamaan täysillä kuumaa ilmaa, laitat auton käyntiin ja käytät tyhjäkäyntiä. Auton käydessä puristele alavesiletkua ja kabiiniin meneviä letkuja. Paisuntasäiliöstä saattaa kadota nestettä, joten lisää sitä...Kun paisuntasäiliöön ei enää tule ilmakuplia niin pistä korkki kiinni ja sitten ajoa...

Jos toi kuplien tulo ei lakkaa, on edessä kansiremppa...
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Komento takaisin, nyt näyttäisi kaikki toimivan kuten pitää, tulee lämmintä ilmaa ja ei kuplia. Pitäisi vaan puhdistaa jäähdytysjärjestelmä kun siellä taitaa olla vielä öljyä koneremontin jälkeen, en tukkinut vesireikiä hoonauksen ajaksi.
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Hjyvä että selvisi
Vastaa Viestiin