4WD tekniikka scorpio/sierra/mondeo
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Joulu 2005 00:08
4WD tekniikka scorpio/sierra/mondeo
saattaa olla tyhmä kysymys mutta tässä tulee. eli mihin perustuu sirran scorpion ja mondeon nelivetotekniikka. on cosvorth pohjaista, ihan vaan sillä periaatteella kysyn että jos jonkun noista ostaa ja tulee laittamista niin onko pr*kleen kallista touhua.
kitoos.
kitoos.
no sehän riippuu mitä joutuu korjaamaan mut kai ne voimansiirto hommat kai vähän tyyriimpii ku takavetoiseen /etuvetoiseen...ainakii vois olettaa ja saatavuus osille saattaa olla hankalampaa,mutta kyllä nelikko on mukava ajella itselläni ollu nyt muutaman viikon toi nelikko sierra ja kyllä pääsee vaikka mihin
vaikka ois huonommatkii renkaat!!!

Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
En nyt ihan tiedä mitä tarkoitit "mihin perustuu" lausahduksella, mutta Sierroissa, kuten Escort Cosworthissakin kone on pitkittäin ja laatikko sen jatkeena. Laatikkoja on kahta tyyppiä, Type9 ja MT75, joista jälkimmäinen on uudempi. Molemmat on modattu vakio laatikoista ja niihin on istutettu väliin se jakolaatikko (en tiedä voiko vakio lootaan pultata sen boksin, olen tätä miettinyt).
Jakolaatikkossa on planeettapyörästö joka välittää 34% momentista eteen. Planeetan luistoa rajoittaa viskokytkin. Välitys on siis jatkuva. En nyt löytänyt How Stuff Worksista sivua, mutta mielestäni tuota sanotaan Ferguson tyyppiseksi rakenteeksi. Voima etu kardaanille välittyy ketjulla.
Perässä on joissain malleissa niin ikään viskokytkin luistonrajoittimena (esim. Cossut ja XR4x4:set)
Viskohan toimii niin, että se vaatii pyörimiseron akseleiden välille, toisin sanoen toisen akselin pitää sutaista, ennen kuin visko alkaa välittää voimaa.
Lukon vaikutuksen takana huomaa kyllä melkoselvästi verrattuna perustakavetoon, liukkaa siis. Perä irtoaa paljon helpommin, kun ulkopyöräkin sutii. Niin ikään kiihtyvyys liukkaalla on aika paljon perempi kuin takavetoisella sierralla, missä ei ole perässä edes lukkoa.
Mondeon tekniikasta ei ole mitään tietoa. Varmaankin vanhemmissa malleissa perjaatteessa samanlainen, tosin kone siis poikittain.
Jakolaatikkossa on planeettapyörästö joka välittää 34% momentista eteen. Planeetan luistoa rajoittaa viskokytkin. Välitys on siis jatkuva. En nyt löytänyt How Stuff Worksista sivua, mutta mielestäni tuota sanotaan Ferguson tyyppiseksi rakenteeksi. Voima etu kardaanille välittyy ketjulla.
Perässä on joissain malleissa niin ikään viskokytkin luistonrajoittimena (esim. Cossut ja XR4x4:set)
Viskohan toimii niin, että se vaatii pyörimiseron akseleiden välille, toisin sanoen toisen akselin pitää sutaista, ennen kuin visko alkaa välittää voimaa.
Lukon vaikutuksen takana huomaa kyllä melkoselvästi verrattuna perustakavetoon, liukkaa siis. Perä irtoaa paljon helpommin, kun ulkopyöräkin sutii. Niin ikään kiihtyvyys liukkaalla on aika paljon perempi kuin takavetoisella sierralla, missä ei ole perässä edes lukkoa.
Mondeon tekniikasta ei ole mitään tietoa. Varmaankin vanhemmissa malleissa perjaatteessa samanlainen, tosin kone siis poikittain.
Juu eli mondeoa saa nelkkuna vaan 1 koppaa, ihan kiva peli ajella, mut motista loppuu teho ihan auttamatta jotain sierra siltä osin parempi vaihtoehto.
Lisäksi tosta nelikko mondeosta ei oo oikeestaan missään tämän maan fordi liikkeissä tietoo ja osien saaminen voimansiirtopuolelle on aika takkusta hommaa!
Eikä oo muuten fordin maahantuojallakaan mitään tietoa/neuvoja!
Lisäksi tosta nelikko mondeosta ei oo oikeestaan missään tämän maan fordi liikkeissä tietoo ja osien saaminen voimansiirtopuolelle on aika takkusta hommaa!
Eikä oo muuten fordin maahantuojallakaan mitään tietoa/neuvoja!
Mondeo mk1 2.0 stw 4x4
http://www.teamkorhonen.com
http://www.teamkorhonen.com
Mondeo 4x4 ja Escort RS2000 4x4 voimansiirto on perustekniikaltaan sama. Laatikko poikittain erillisellä jakolaatikolla, josta kardaani takaperälle. Escortin kardaani on ainakin hieman auton keskilinjaan nähden vinosti sijoitettu, jakosuhde luokkaa 65/35.
Cosworth 4x4 MT75 laatikko pitkittäin ja tasauspyörästöt, kuten yllä jakosuhde luokkaa 45/55
Muut 4x4 on pääsääntöisesti Type9 laatikolla ja ilman lukkoja. Poikkeus taitaa olla Scorpio 2.9i 4x4 joka MT75 laatikolla. Jakosuhde sama kuin cossuissa.
Cosworth 4x4 MT75 laatikko pitkittäin ja tasauspyörästöt, kuten yllä jakosuhde luokkaa 45/55
Muut 4x4 on pääsääntöisesti Type9 laatikolla ja ilman lukkoja. Poikkeus taitaa olla Scorpio 2.9i 4x4 joka MT75 laatikolla. Jakosuhde sama kuin cossuissa.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Joulu 2005 00:08
kitoos infosta. mulla on nyt 87 syncro golf ja siinä on toi visko keskitasasaus pyörästönä. eli periaattessa etuveto kunnes pieni pyörintä nopeus ero tulee. toi takaveto painotteinen neliveto olis kyllä kaikista paras mitä fordeissakin on. kyllä minä varmaan unohdan mondeon tuolta listalta pois. ovat hinnoissa ja varmaan jos jotain joutuu voimansiirtoon laitteleen niin maksaa mukavasti.
onko muuten näissä voimansiirto ääniä mitenkö jos kaikki on kunnossa.
mites scorppion varaosahinnat verrattuna sierraan onko eroja. scorppari olis kyllä 2.9 normaali kutosella ja sierra varmaan joko samalla koneella tai doch 2.0 . sierra painottuisi enemmän 2.0 puolelle.
luin jostain että 2.9 4x4 scorpioo olis tehty 250 000kpl. on kyllä meko harvinainen. mutta varmasti olis mukava auto, ainakin niin kauan kunnes pitää kojaamolla ajella.
onko sierran 4wd tekniikka yks yhteen cossun kanssa, jos näin on niin kyllä se sitten on melko pommin varmaa cossua alemmilla tehoilla. mulla oli sellanen harha luulo että nimenomaan cossun 4wd osat olis pirun kalliita. toisaalta jos jotain joskus joutuu laittamaan niin pitäs sen jälkeen taas pellittä hienosti.
kyllä ton golfinkin voimansiirto jutut tulis maksaan jos tekemistä ilmenis. kyllä se melkein niin on kun kerran tottuu 4wd talvi autoon niin vaikea on luopua. on vaan toi golffi vähän askeettinen auto. voimansiirto ulvoo ja ei ole ohj tehostinta. etuveto painotteisuuskin pikkusen häiritsee.
onko muuten näissä voimansiirto ääniä mitenkö jos kaikki on kunnossa.
mites scorppion varaosahinnat verrattuna sierraan onko eroja. scorppari olis kyllä 2.9 normaali kutosella ja sierra varmaan joko samalla koneella tai doch 2.0 . sierra painottuisi enemmän 2.0 puolelle.
luin jostain että 2.9 4x4 scorpioo olis tehty 250 000kpl. on kyllä meko harvinainen. mutta varmasti olis mukava auto, ainakin niin kauan kunnes pitää kojaamolla ajella.
onko sierran 4wd tekniikka yks yhteen cossun kanssa, jos näin on niin kyllä se sitten on melko pommin varmaa cossua alemmilla tehoilla. mulla oli sellanen harha luulo että nimenomaan cossun 4wd osat olis pirun kalliita. toisaalta jos jotain joskus joutuu laittamaan niin pitäs sen jälkeen taas pellittä hienosti.
kyllä ton golfinkin voimansiirto jutut tulis maksaan jos tekemistä ilmenis. kyllä se melkein niin on kun kerran tottuu 4wd talvi autoon niin vaikea on luopua. on vaan toi golffi vähän askeettinen auto. voimansiirto ulvoo ja ei ole ohj tehostinta. etuveto painotteisuuskin pikkusen häiritsee.
Kyllä ne 4wd palikat on (lähes) samaa tavaraa oli koneena Cossu tai 8v DOHC eroa löytyy välityksistä ja jakolaatikon laakeroinnissa.91gtmustang kirjoitti: onko sierran 4wd tekniikka yks yhteen cossun kanssa, jos näin on niin kyllä se sitten on melko pommin varmaa cossua alemmilla tehoilla. mulla oli sellanen harha luulo että nimenomaan cossun 4wd osat olis pirun kalliita. toisaalta jos jotain joskus joutuu laittamaan niin pitäs sen jälkeen taas pellittä hienosti.
Ja ne osat on kyllä ihan Fordia, eikä mitään special Cosworth osaa.

Nelikko on käytössä ihan yhtä hiljainen kuin normi Sierratkin, mutta parempia ajaa.. just paremman/jämäkämmän alustan takia.
91gtmustang kirjoitti: kyllä se melkein niin on kun kerran tottuu 4wd talvi autoon niin vaikea on luopua.
Toi on niiiiin totta. 8)
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Joulu 2005 00:08
Scorpio 4x4
Itellä on ollut -99 tammikuusta lähtien 4x4 2,9l v6 vm-91, vuonna 2000 kysyin ajoneuvorekisteristä ja niitä oli suomessa rekisterissä silloin 62kpl (vm 88-93).
Kovia ruostumaan ovat lokasuojien ja kynnyslistojen paikkeilta.
Sekakulutus on n.9,5l/100km koko vuodelle jota en 3l V6 pidä kauhean suurena.
Varaosiin ja korjauksiin on mennyt rasvaisesti rahnaa mm. kardaanin ristikot, katalysaattori,kytkinlevy, takajarrusatuloita,ruostekorjauksia, 2x lämmitettävä tuulilasi eli ei mikään halpa pidettävä, toisaalta km on jo yli 360t ja elämä on (DNA!!!).
Mukavan upottavat penkit ja "junamainen" tuntu maantiellä on kuitenkin scorpion parasta antia.
Nyt on alla audin A3 turbo quattro (200+) ja sen rinnalla fordin 145hp tuntuu alitehoiselta, mutta kuitenkin ford on vielä tallissa, sillä kun on pitemmät matkat mukavampi ajella vakkari päällä, tosin jos joku haluaa sen ostaa, niin 2500 eculla vaihtuu omistaja.
Kovia ruostumaan ovat lokasuojien ja kynnyslistojen paikkeilta.
Sekakulutus on n.9,5l/100km koko vuodelle jota en 3l V6 pidä kauhean suurena.
Varaosiin ja korjauksiin on mennyt rasvaisesti rahnaa mm. kardaanin ristikot, katalysaattori,kytkinlevy, takajarrusatuloita,ruostekorjauksia, 2x lämmitettävä tuulilasi eli ei mikään halpa pidettävä, toisaalta km on jo yli 360t ja elämä on (DNA!!!).
Mukavan upottavat penkit ja "junamainen" tuntu maantiellä on kuitenkin scorpion parasta antia.
Nyt on alla audin A3 turbo quattro (200+) ja sen rinnalla fordin 145hp tuntuu alitehoiselta, mutta kuitenkin ford on vielä tallissa, sillä kun on pitemmät matkat mukavampi ajella vakkari päällä, tosin jos joku haluaa sen ostaa, niin 2500 eculla vaihtuu omistaja.
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
T9 jakovaihteisto on ihan bolt on, eli 4wd:stä tulee 2wd häntä ja vaihteensiirtäjän akseli vaihtamalla. Ja tietysti toisinkin päin, mutta 2wd:n hepposempi ryhmäpyörän etulaakeri tod.näk morjestaa heti kättelyssä.markkul kirjoitti:(en tiedä voiko vakio lootaan pultata sen boksin, olen tätä miettinyt).
4wd:n aski 2wd:ksi muutettuna tuntuu kestävän vaikka mitä..
Re: Scorpio 4x4
siis noi osat on kuluvia, sierrassa kun sierrassa joten listalta ei voi laskea suuremmaks kuluks kun noi ristikot, ja nekin vaan jos ne oli etukardinaalista4x4 kirjoitti: mennyt rasvaisesti rahnaa mm. kardaanin ristikot, katalysaattori,kytkinlevy, takajarrusatuloita,ruostekorjauksia, 2x lämmitettävä tuulilasi eli ei mikään halpa pidettävä,
(mun mielipide)
Focus 1.0 edition a6 2017