Sierran päästöongelma tietäjiä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Sierran päästöongelma tietäjiä?

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Elikkä kovemmilla kierroksilla heittää arvot metsään, tyhjäkäynnillä reilusti alle sallitun.

Yli 2000rpm:

CO- 1,63 sallittu 0,30 tyhjäkäynti- 0,01
HC- 117 sallittu 100 tyhjäkäynti- 42
Lambda- 0,96 sallittu 0,97-1,03
O2- 0,30 sallittu 5,00 tyhjäkäynti- 0,35

...elikkä mitähän tolle tekis???
Viimeksi muokannut jiiwee, 18 Loka 2006 08:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

lambda anturi rikki.
2.9i
Feel The Difference.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ruisku, kaasari, katti? eli mikä kone...
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei taida olla ainakaan katillinen jos sallittu lambda arvo on noin suuri.
Omassa ainakin katto katsastaja arvot uusiks kun oli tullu virheellinen arvo lambdalle. Sallittu oli 0.3 ja mulla oli 0.47 Kyllä se sitte oli kuitenki alempi kun uusiks mitattiin.

Joo jos on ruisku niin vois lambda olla rikki. Jos ei niin ainakin seokset on pielessä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

... unohtu taas nuo auton tiedot, eli vähäpäästöinen 2.9 efi. Lambda näyttää melko uudelle, vaikka eihän se sitä sano , että on ehjä. Eniten mietityttää nuo häkäpäästöt. Katistako ei johdu?
Ei se ota, jos ei annakkaan!
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Ja onkohan 2.0 dohc:ssa samanlainen lambda, jos vaikka keverilta lainais ja kokeilis, ennenkuin uuden ostaa?
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

...ttu. Puhui läpiä päähänsä hän. Sallittu lambdahan oli joo 0,97-1,03 ja mulla oli eka 1,047.

eniwei. Ihan rajojen sisällehän sulla toi lambda menikin. En osannu eka lukea sun kaaviota :D

Kattihan siellä on kyllä yks toden näkönen. Kato ainakin, ettei oo mitään ylimääräsiä saumoja siinä. Ei tiä vaikka olis joku edellinen omistaja kuorinut sisuskalut pois :shock:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Mä en tuosta kaavasta ymmärrä vieläkää mtn.. :roll:
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Kävi tuon "kaavan" kanssa näköjään niin, että osa puuttuu..
Ideana oli et siinä on ensin kierroksilla mitattu arvo, sitten sallittu arvo, sitten PITI lukea tyhjäkäynti ja se viimeinen luku rivillä on se mitattu tyhjäk. arvo. Nyt tota ei ainenkaan kukaan tajuu!
Joka tapauksessa, katti ei ole alkuperäinen vaan yleismallin tarvike, eikä näytä kovin uudelta. En kyllä tiedä sitäkään riittääkö katin kapasiteetti em. koneelle, mutta ilmeisesti on aiemmin riittänyt, koska ainenkaan viimeiseen vuoteen sitä ei ole vaihdettu. Olis tossa yks irrallinen sitikan katti jota vois tietty kokeilla..
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mihin se on sijoitettuna? Eli se on ilmeisesti aika kaukana koneesta siellä missä putkisto muuttuu yksi putkiseksi?
Sitä saa vaan aika paljon kenkiä ennen kuin se lämpiää tarpeeksi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

pistä uus lambaada vaan suosiolla, ei maksa kauheen paljoo jos et alkuperäistä hae (30-50eur kaiketi) ja on helppo vaihtaa.

Selvennetään nyt tähän päästörajoja samalla. 77 malliseen ei vielä tehdä päästömittausta.

-1/78-10/-86 välillä Häkä (CO) max 4,5, palamattomat hiilivedyt (HC) max 1000, jälkihappi (O2) max 5. mitataan vain tyhjäkäynnillä.

-10/86- jos ei merkintää "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori", Häkä (CO) max 3,5, palamattomat hiilivedyt (HC) max 600, jälkihappi (O2) max 5. mitataan vain tyhjäkäynnillä.

-jos vähäpäästöinen tai merkintä "kolmitoimikatalysaattori", tyhjäkäynnillä Häkä (CO) max 0,5, palamattomat hiilivedyt (HC) max 100, jälkihappi (O2) max 5, ~2000rpm Häkä (CO) max 0,3, palamattomat hiilivedyt (HC) max 100, jälkihappi (O2) max 5 ja lambda 0,97-1,03 välillä. mitataan siis sekä tyhjäkäynnillä että ~2000rpm.

Mikäli pakoputkisto vuotaa tms nousee jälkihappi normaalia ylemmäs, kattiautolla se haittaa kierroksilla mitattavaa lambda-arvoa; näyttää että kävisi laihalla vaikkei käykään. Mikäli CO eli häkä on yli 6 määrätään auto ajokieltoon.

Dieseleille tehdään mittaus vuosimallista -80 eteenpäin, K-arvo vapaastihengittävällä max 2,5, ahdetulla max 3,0 ja euro-IV päästönormien mukaisilla (ihan uudet) max 1,5. mikäli K-arvo on yli 4 määrätään auto ajokieltoon.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vielä jatkan hieman. Mikäli HC etenkin tyhjäkäynnillä on hieman korkea niin useimmiten auttaa a) tulppien vaihto b) moottoritielle kolmosella ja HANAA.. eli se on tukossa. yleisin syy huonoon mittaustulokseen...
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Yleensä rikkinäisellä katilla tyhjäkäynti arvot on korkeat ja kierroksilla hyvät. onko 2 lambda-anturia? omassa 2.9i;ssä ainakin on. :|
2.9i
Feel The Difference.
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Tulpat yms. ok, ei pitäis olla tukossakaan :) ja melkein puoli tuntia kierrätysrääkkiä testerissä, jota ennen kengitin ihan kunnolla. Eli katin voisi kuvitella olleen lämmin. Katti on vaihdelaatikon alla, sen laipan jälkeen missä putket yhtyy. Ja on ainoastaan yhdellä lambdalla.
Ei se ota, jos ei annakkaan!
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

... ja jos ja kun sinne katin ja lambdan vaihtaa, niin onko vielä jotain säätökikkoja, mitä voi tehdä kun saa auton mittariin kii? Olen nimittäin ihan pihalla näistä hienosäätöhommista... nimimerkillä: rautakangenkin solmuun saanut. :lol:
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

samiharju kirjoitti: Mikäli CO eli häkä on yli 6 määrätään auto ajokieltoon.
Enpä taida viedä autoa lähellekään konttoria.
Laajakaistan jännite pyörii tyhjäkäynnillä 1,6-1,7V(2.25V ~ CO3,5) tuntumassa :mrgreen:
Lastu ei aivan kohdallaan :roll:
gti golo palloilija
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Hel****ti vie, nää on niitä häkäpönttöautoja, tosi harvinaisia, valmistettu vain talvisodan jalkeen. Pienempää koivupilkettä pannuun, niin palaa puhtaammin... :wink: ja anteeks tää kommentti, taitaa kuskilla arvot mennä yli sallitun 8)
Ei se ota, jos ei annakkaan!
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kyllä sa lambda oikein toimiessaan hoitaa seoksen säädön ihan mallikkaasti.. nyt se näyttää käyvän hieman rikkaalla; uus lambda vain ja taas toimii.
jate2
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Helmi 2006 23:30

Viesti Kirjoittaja jate2 »

Halvimman lambdan saa bilikasta, myös motonet on asiallisen hintainen.
Tarvikelambdan mukana tulee liittimet ja kutistesukkaa, käytettävä niitä liitoksessa. Tulee varmin ja kestävin liitos.
Vempula
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Loka 2006 07:48

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Niin piti vaan sanoa(vaikkei nyt siitä kiinni olisikaan).. että jos putkessa on pientäkin vuotoa niin arvot menee heti persiilleen..
Yks mikä kannattaa myös kattoa on pakosarja. Kaverilla oli pikkasen yks kiinnike löysällä niin tyhjäkäyntiarvot oli heti liian suuret (katDOHC.), kun tarkasti pakosarjan kiinnitykset niin johan oli kohillaa :)..

vittumaisia tommoset kat-määräykset :roll:
Ford Sierra 2.0i DOHC vm.-93
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Putken vuotohan nostaa vissiinkin sitä happiarvoa. Eikä kyllä vuoda putki..
Ei se ota, jos ei annakkaan!
jusep
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Heinä 2005 23:36
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jusep »

vähän off topicia: mut laita sinne putkeen ainakii yks vaimennin nii ei häiritse sen katsastus inssin herkkää sävelkorvaa... :lol: :roll:
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

jusep kirjoitti:vähän off topicia: mut laita sinne putkeen ainakii yks vaimennin nii ei häiritse sen katsastus inssin herkkää sävelkorvaa... :lol: :roll:
Löydät sen vaimentimen kohta sellaisesta paikasta mihin aurinko ei paista :D
Mistä tulikin mieleeni, että paljonkohan on desibeliraja autossa ja miten mitataan? Samanlainen putki on, kuin neljässä edellisessäkin autossa ja nyt onkin yhtä-äkkiä liian kovat äänet .......kele.
Ei se ota, jos ei annakkaan!
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

muistin varassa on että ha ois 88db ja paku 92db.
kerran nimittäin letukkani hylättiin konttorilla sen takia :lol:

mittaus tapahtuu siten että toinen inssi seisoo tienposkessa mittari kourassa ja toinen inssi ajaa "täysiä" ohi
Focus 1.0 edition a6 2017
Iso PeBe
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Loka 2005 21:37
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Iso PeBe »

jaska74 kirjoitti:muistin varassa on että ha ois 88db ja paku 92db.
kerran nimittäin letukkani hylättiin konttorilla sen takia :lol:

mittaus tapahtuu siten että toinen inssi seisoo tienposkessa mittari kourassa ja toinen inssi ajaa "täysiä" ohi
Maksaako tuo db-mittaus muuten extraa?
Vastaa Viestiin