Tuli hankittua perheeseen kakkosautoksi Taurus 2004 SES, 3.0 DOHC Duratec koneella. Ihan käypä peli hintaansa nähden eikä edes pahemmin tunnu jäävän jalkoihin vaikka automaatti onkin. 201hv sentään potkii tämänkin kokoista autoa ihan kivasti eikä bensaakaan kulu kuin tuollaiset 10l/100km. Tilaakin on tarpeeksi 4-henkiselle perheelle.
Asiaan. Mielessä on auton tuonti muuttoautona Suomeen parin vuoden sisällä. Hommassa ei sinänsä liene mitään isompia vaikeuksia, mitä nyt vähän sivuvilkkua, parkkeja ja takasumaria pitää asennella mutta se askarruttaa, miten tällaisen jenkkifoordin kanssa Suomessa pärjäilee? Huollot, osat, jälleenmyynti yms. kiinnostaa.
Tällä foorumilla on ihan pakko olla joku jolla on itselläkin Taurus (erityisesti otsikossa mainittua ikäluokkaa), on se sen verran yleinen auto jenkkilässä, paikallinen Corolla etten sanoisi.
Ford Taurus 2000-2005
Ford Taurus 2000-2005
--Finnspeed---
Juu, ei taida monia Tauruksen omistajia täällä lymyillä...?
Joitain varaosavinkkejä netistä jo löytyikin ja kun autossa on sama kone kuin tehokkaammissa Mondeoissa (3.0 V6:ssa taitaa olla pitkälti samat säädötkin, ST220 on vähän kireämpi), ei itse moottorin osien kanssa varmaan isompia ongelmia tule. No eipä kai tuohon koneremppaa tarvitse edes miettiä, kai se kestää aika pitkään...
Öljynsuodatin mm. lienee sama kuin em. Mondeoissa mutta ilmansuodatin on takuulla erilainen. Ei muuta kuin kasa niitä takakonttiin.
Europarkit on jo asennettu ja sivuvilkkujen kimpussa ollaan parhaillaan. Onpahan valmiina kun Suomen katsastukseen joskus tulevaisuudessa joutuu.
Vihjeitä ja kokemuksia Tauruksesta odotellaan edelleen. Bensaa ei muuten mene kuin reilut 9l/100km varovasti ajellen joten kait sillä Suomessa vähän uskaltaa liikkua. Vähän kun polkee niin em. 10l toteutuu.
Joitain varaosavinkkejä netistä jo löytyikin ja kun autossa on sama kone kuin tehokkaammissa Mondeoissa (3.0 V6:ssa taitaa olla pitkälti samat säädötkin, ST220 on vähän kireämpi), ei itse moottorin osien kanssa varmaan isompia ongelmia tule. No eipä kai tuohon koneremppaa tarvitse edes miettiä, kai se kestää aika pitkään...
Öljynsuodatin mm. lienee sama kuin em. Mondeoissa mutta ilmansuodatin on takuulla erilainen. Ei muuta kuin kasa niitä takakonttiin.
Europarkit on jo asennettu ja sivuvilkkujen kimpussa ollaan parhaillaan. Onpahan valmiina kun Suomen katsastukseen joskus tulevaisuudessa joutuu.
Vihjeitä ja kokemuksia Tauruksesta odotellaan edelleen. Bensaa ei muuten mene kuin reilut 9l/100km varovasti ajellen joten kait sillä Suomessa vähän uskaltaa liikkua. Vähän kun polkee niin em. 10l toteutuu.
--Finnspeed---
Joo kyllä kai tohon nyt sentään luulisi osia saavan ihan fordiltakin. Voin kyllä kysästäkin kun täytyy lähiaikoina hakea omaan taas palikkaa.
Eipä toi kulutus mikään semmosen hirveä oo. varsinkaan jos on vielä automaatti. oma korppari menee ja sinne 8.5 nurkille kun nätisti ajelee ja on manuaali.
Voihan nää bensan hinnat aika suolaselta tuntua aluksi jenkkilän jälkeen, mutta kaikkeen tottuu sanovat (paitti jääpuikkoon persiissä kun se ehtii sulamaan ennen)
Eipä toi kulutus mikään semmosen hirveä oo. varsinkaan jos on vielä automaatti. oma korppari menee ja sinne 8.5 nurkille kun nätisti ajelee ja on manuaali.
Voihan nää bensan hinnat aika suolaselta tuntua aluksi jenkkilän jälkeen, mutta kaikkeen tottuu sanovat (paitti jääpuikkoon persiissä kun se ehtii sulamaan ennen)

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Kiitti vastauksista!
Eipä tosiaan kannattane huolestua etukäteen, osia tuntuu saavan siedettävästi ja auto on sen verran simppeli perusrakenteeltaan ettei perusasioiden tekeminen itse liene kovin vaikeaa. Ilmansuodattimien lisäksi taidan varmuuden vuoksi varustautua setillä jarrupaloja.
Automaattihan se on, tietysti. Harmi kyllä Taurukseen ei ole ollut saatavilla manuaalia sitten '99 jälkeen kun SHO-malli poistui valikoimasta. Varmaan joku näppärä heittäisi siihen Mondeon 6-lovisen...
Varmuuden vuoksi taidan hommata myös OBD2-koodinlukijan valmiiksi. Sellainen malli jossa on perustoimintojen lisäksi mahdollista säätää oktaaniarvoja, ladata viritysohjelmia (tehoa luvataan n. 15hv lisää) ja muuttaa vaihteiston vaihtokohtia, maksaa reilut $300.
Eipä tosiaan kannattane huolestua etukäteen, osia tuntuu saavan siedettävästi ja auto on sen verran simppeli perusrakenteeltaan ettei perusasioiden tekeminen itse liene kovin vaikeaa. Ilmansuodattimien lisäksi taidan varmuuden vuoksi varustautua setillä jarrupaloja.
Automaattihan se on, tietysti. Harmi kyllä Taurukseen ei ole ollut saatavilla manuaalia sitten '99 jälkeen kun SHO-malli poistui valikoimasta. Varmaan joku näppärä heittäisi siihen Mondeon 6-lovisen...
Varmuuden vuoksi taidan hommata myös OBD2-koodinlukijan valmiiksi. Sellainen malli jossa on perustoimintojen lisäksi mahdollista säätää oktaaniarvoja, ladata viritysohjelmia (tehoa luvataan n. 15hv lisää) ja muuttaa vaihteiston vaihtokohtia, maksaa reilut $300.
--Finnspeed---